Hod ježky
|
Na stromě je chlupatý terč. Hráč dostane do ruky ,,ježka', druhou
část suchého zipu upravenou do podoby koule. Tu musí z určité
vzdálenosti hodit na terč tak, aby se tam uchytila.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: suchý zip
|
|
|
Hod hlavou
|
Na strom se zavěsí prázdný kbelík. Úkolem hráče je vhodit z jisté vzdálenosti do kbelíku míček (useknutou hlavu nepřítele).
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: míčky, kbelík
|
|
|
Ztracené slovíčko
|
Jeden hráč přečte nahlas pomalu několikařádkový text, např. z knížky
či časopisu. Potom přečte tentýž odstaveček ještě jednou znovu,
ale úmyslně vynechá jedno slovo, a to takové, které i když bude
vynecháno, neporuší smysl čteného. Ostatní hráči, kteří poslouchají,
napíší si každý zvlášť na papírek, které slovo vynechal. Píše
se vždy až po přečtení celého textu. Za správně určené slovo
dostane hráč bod, za nesprávně uvedené bod minusový a za žádné
slovo nulu. Hra se několikrát opakuje čtením různých textů. Vítězí
ten, kdo získal nejvíce bodů.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: vhodný text
|
|
|
Zrcadlo
|
Lidé ve dvojicích si nacvičí co nejvěrnější simulaci zrcadla,
kterou pak předvedou ostatním (jeden se hýbe a druhý dělá to
stejné). K dobré simulaci patří to, aby nikdo nepoznal,
kdo vede a kdo se přizpůsobuje. Zrcadlo je možné dělat buď skutečné
(zrcadlící obraz) nebo neskutečné (obraz není zrcadlen, pouze
otočen o 180 stupňů).
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
|
Hráči: několik dvojic
Pomůcky:
|
|
|
Zpěvák
|
Vedoucí začne zpívat nějakou všem známou píseň a všichni hráči
se přidají. Vedoucí však najednou přestane zpívat, třeba i uprostřed
slova, tedy naprosto neočekávaně a kdo je přistižen, že zpíval
dále (třeba i jen o kousíček tónu), je vyřazen ze hry. Vedoucí
pak začne zpívat dále a s ním i zbylí hráči, aby se za
chvíli znovu neočekávaně ve zpěvu zastavil. Tak hra pokračuje,
až v ní zbude jen vedoucí a jeden hráč, který vítězí.
V předzpěvování se mohou vystřídat všichni členové, aby
také vedoucí předvedl, jak umí ovládat svůj hlas.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Změněná kresba
|
Vedoucí nakreslí na tabuli jednoduchou kresbu a hráči přihlížejí.
Po skončení se všichni otočí zády k tabuli a vedoucí rychle
změní detail kresby. Hráči, aniž by se mezi sebou domlouvali,
si prohlédnou kresbu znova a napíší na lístek, co se změnilo.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papír, tužky, tabule, křída
|
|
|
Zmatené házení
|
Hra má několik stupňů obtížnosti. Každý stupeň trvá cca 1 minutu, pak se plynule přechází na další.
Komu míč upadne, ztácí bod, nebo vypadá ze hry.
Hra ukazuje, jak se hráči dokáží vypořádat s nepřehlednými situacemi.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 minut
|
Hráči: tojí v
Pomůcky: láhev, tenisový míček, malý (3~cm) míček
|
|
|
Zapískej na píšťalku!
|
Na povel začne probíhat pod nohama hráčů píšťalka. Uprostřed
kruhu je střední, který píšťalku hledá. Proto občas některý z hráčů
na ni pískne, snaží se ovšem, aby ho při tom střední neviděl.
Střední má okamžitě ukázat, kdo zapískal (nikoli, kdo měl či
má píšťalku). Jestliže uhodl, jde do kruhu ten, který zapískal.
Neuhodne-li však, zůstává v kruhu dále dosavadní střední.
Osvědčuje se , vezme-li někdo píšťalku a dá písknout někomu vedle.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: i sednou na z
Pomůcky: píšťalka
|
|
|
Zakázaný cvik
|
Jeden z hráčů stojí před ostatními a předcvičuje. Před zahájením
cvičení se všichni dohodnou na cviku, který nebudou provádět
-- na takzvaném ,,zakázaném cviku'. Cvičitel cvičí rychle a cviky
mění v rychlém sledu. Kdo se nechá splést, ten ze hry vypadává.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 45 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Zachyť prut!
|
První hráč předpaží, vtočí dlaň dovnitř (palec má nahoře, malíček
dole) a lehce přidrží prsty prut. Druhý hráč si stoupne proti
němu a zvedne pravou ruku tak, aby měl prsty 20 cm nad prutem.
První hráč v jistém okamžiku pooddálí dlaně od sebe a
nechá prut padat na zem. Druhý hráč se snaží prut zachytit dřív,
než se dotkne podlahy. Jestliže se mu to podaří, získá bod.
Je možné zvětšovat či zmenšovat vzdálenost chytačovy ruky nad
prutem nebo chytat levou rukou.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 15 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: metrový prut
|
|
|
Vyvolávání čísel II.
|
níž sedí vedoucí dostane číslo 1, další po směru hodinových ručiček
číslo 2, 3,... Každý hráč bude mít při hře vždy číslo stejné
jako má židle, na níž právě sedí. Hru zahájí vedoucí: ,,Jednička
volá trojku!' Hráč sedící na židli číslo tři se musí ozvat:
,,3 volá 7!' Tak volá jeden druhého, dokud někdo neudělá chybu
(někdo se neozve, ozve se ve špatnou dobu, zavolá neexistující
číslo). Kdo udělal chybu, přesune se ze své židle na tu s nejvyšším
číslem (ostatní hráči se posunou o jednu židli, aby přesun umožnili).
Hru lze ztížit tak, že některá čísla při číslování židlí přeskočíme
(číslujeme jen násobky 2 či 3).
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: e pos
Pomůcky:
|
|
|
Vysoké napětí
|
Postavíme se do kruhu a uchopíme za ruce. Jeden hráč se postaví
doprostřed. Hráči v kruhu představují elektrické články, jimiž
probíhá proud, a úkolem prostředního je zajistit, aby byl článek
přerušen. Hra začíná tím, že na pokyn středního hráče stiskne
označený hráč ruku svému sousedovi po levé straně. Ten předá
stisk ruky dalšímu, a tak obíhá stisk kolem kruhu. Hráči si občas
jeho směr mění. Střední hráč si bedlivě všímá svých kamarádů
stojících v kruhu, jejich tváří i rukou, a jeho úkolem je uhodnout,
kde právě stisk probíhá. Uhodne-li, musí ho hráč, jehož stisk
ruky zpozoroval, vystřídat. Zmýlí-li se, musí hádat znovu.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Všimni si lidí
|
a) Znenadání pošle vedoucí jednoho hráče za dveře. Ostatní nechť
napíši na papírky, jak byl oblečen. Vedoucí přivolá hráče zpět
a všichni si svá pozorování opraví. Kdo ho popsal nejlépe, vyhrává.
b) Cizí osoba vstoupí do klubovny. Když odejde popíši hráči zjev
dotyčného (věk, výška, oblečení, vzdělání barva očí či vlasů,...)
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papír, tužky, osoba
|
|
|
Všechno lítá, co peří má
|
a vzpaží. Ostatní jej musí následovat. Po čase vyvolá něco, co
nelétá, a zase vzpaží. Kdo se dá strhnout a vzpaží také, vypadá.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: krátká
|
Hráči: edí kolem
Pomůcky:
|
|
|
Vláček
|
jezdí vláček. Probíhá to takto: všichni mají vyklopené závory
a jezdí auta (,,Uuuum'). Jedno pole před vláčkem se závorky sklápí
(,,Cingilingi'), pak jede vláček (,,Ššššš'), pak se závory vyklápí.
Tyto pohyby a zvuky dělají všichni zaráz a hlavně synchronizovaně.
Těžší variantou je vláček s více vagónky, jízda více vláčků
(proti sobě),...
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: tojí v~k
Pomůcky:
|
|
|
Veverky, ořechy, šišky
|
a vytvoří malé kroužky. Každý kroužek je 'hnízdo'. V každém
hnízdu jsou 'veverky', 'ořechy' a 'šišky'.
Všichni hráči 1 jsou veverky, hráči 2 jsou ořechy a hráči 3 jsou
šišky. Jeden hráč zůstane stranou. Stojí uprostřed hřiště.
Na povel organizátora hry: 'Veverky, vyměňte se!' musí všechny
veverky přeběhnout z jednoho hnízda do některého jiného
a ten hráč, který byl bez hnízda, snaží se dostat na některé
volné místo. Ten, kdo zůstane bez hnízda, postaví se opět do
středu a musí zaujmout místo při příští přeměně.
Organizátor hry může dávat různé povely. Například:
'Ořechy, vyměňte se!'
'Veverky, šišky, vyměňte se!'
'Veverky, šišky, ořechy, vyměňte se!'
Dbáme vždy na to, aby se ve trojicích sešli vždy hráči s různým
pojmenováním.
se hráči za ruce.
Hráč, který zůstane mimo hnízda, se postaví do středu a hra pokračuje.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: e musí
Pomůcky:
|
|
|