Sardele
|
je sardel. Jakmile normálního hráče někdo chytne, ten musí zatřepat
končetinou, že není sardel. Sardel naopak nereaguje. Jakmile
někdo chytí sardel, sedne si k ní a rozšiřuje se sardeliště.
Postupně se připojují další hráči, jenom jeden z nich
bude ,,poslední'. Úkolem sardele je nějak se vhodně schovat,
aby ji ostatní těžko hledali, úkolem hráčů je nebýt poslední.
|
Druh: poslepu
Místo: v místnosti
Délka: 5 min
|
Hráči: e po zhasn
Pomůcky:
|
|
|
Roboti
|
Lidé se rozdělí do dvojic, jeden bude slepý robot a druhý navigátor.
Domluví si signály (pokud možno originální), kterými se budou
navádět. Pak je soutěž robotů (kdo nejdřív sesbírá papírky, projde
danou trasu a nenarazí). Důležitá je důvěra robota v navigátora.
|
Druh: poslepu
Místo: členitý terén
Délka: 1 hodina
|
Hráči: několik dvojic
Pomůcky: šátky
|
|
|
Ptáčku, jak zpíváš?
|
očima. Děti v kruhu se drží za ruce, otáčejí se a zpívají.
Hráč se zavázanýma očima posléze zatleská, děti se zastaví a
on jde k některému dítěti v kruhu. Když se ho dotkne,
táže se: 'Ptáčku, jak zpíváš?' Tázaný zazpívá kousek nějaké
písničky. Prostřední podle hlasu pozná, kdo to je. Uhodne-li,
vymění si spolu místa. Neuhodne-li, zůstává dále uvnitř kruhu
a hra pokračuje.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: tojí v~kruhu
Pomůcky: šátek
|
|
|
Průvodce slepého
|
Postavíme dráhu z láhví a pod. Potom jednomu z dvojice hráčů
zavážeme oči. Druhý jej musí pomocí vodítka (ručník) provést
po dráze, aniž by shodili nějakou láhev.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: dvojice $>$9
Pomůcky: šátky na oči
|
|
|
Provázky
|
Po lese se mezi překážkami natahá pavučina provázků. Na konci
jednoho provázku je cílová stanice. Na začátku hry se lidem zavážou
oči a rozmístí se náhodně po pavučině. Řekne se jim, ať hledají
cíl.
Hra probíhá ve třech etapách: chození po 1, po 2 a po 6. Jakmile
člověk najde cíl, dají mu vedoucí klacík a řekne se mu, ať najde
ještě někoho s klacíkem. Až se vrátí s dalším člověkem,
odvedou se pryč a udělá se jim test, zda k sobě patří
(např. zdali setřídí podobně životní hodnoty, sehrají správně
žravou dámu...). Jestli ano, tak se prohlásí za dokonalou dvojici
a po provázkách budou chodit spolu. V další fázi musejí
najít ještě 2 takové dvojice a opět se udělá test. Takto se lidi
snadno rozdělí do skupinek.
Další možností dělení do skupinek je rozdělit je na čtveřice,
ty sehrají nějakou hru (páku, udržení napjatého kolíku...) a
podle toho, jak kdo vyhrál, je nechat vybrat si skupinu, předem
je rozdělit a jenom jim sdělit šifru, ze které musejí zjistit,
kam kdo patří
|
Druh: poslepu
Místo: les
Délka: 2 hodiny
|
Hráči: všichni
Pomůcky: provázek
|
|
|
Pro vodu
|
Všichni hráči si zaváží oči šátkem, na písknutí se každý 5$ imes$ zatočí a poté se poslepu vydá k potoku, kde nabere vodu do ešusu a pospíchá zpět k vedoucímu.
Vedoucí každých 10 vteřin píská na píšťalku.
Hru lze ztížit tím, že vedoucí nepíská, nebo mění svou pozici.
|
Druh: poslepu
Místo: u vody
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: nádoby, píšťalka
|
|
|
Poznej po hmatu
|
a stoupne si doprostřed. Poté se ostatní hráči tiše vymění mezi
sebou. Prostřední si pak jednoho z nich vybere a podle hmatu
se pokouší uhodnout, kdo to je. Uhodne-li, je vystřídán svou
obětí, neuhodne-li, musí pokus na někom jiném opakovat. Během
hry se hráči nesmí mnoho pohybovat a nesmí mluvit. Možná obměna
hry je v tom, že se hráč pokouší poznat své oběti jen podle rukou.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: do 30 min
|
Hráči: e postaví do
Pomůcky: šátek
|
|
|
Poslouchaná
|
zavázanýma očima. Úkolem hráčů je přejít na druhou stranu a dotknout
se stěny. Uslyší-li je hlídač, řekne: ,,Slyším' a ukáže prstem.
Odhalený se musí vrátit a zkusit to později.
blízkosti.
|
Druh: poslepu
Místo: v místnosti
Délka: krátká
|
Hráči: ohou též
Pomůcky: šátek na oči
|
|
|
Poslepu k cíli
|
Vyhlédněte si výrazný objekt a pak všichni zavřete oči a vykročte
k objektu. Kdo si myslí, že už k němu došel, otevře
oči a zůstane stát na místě. Vyhraje ten, kdo se k objektu
nejvíce přiblíží.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Popelka
|
Smícháme mnoho různých zrnek dohromady. Úkolem hráčů je roztřídit
se zavázanýma očima každý druh na zvláštní hromádku. Komu se
podaří roztřídit větší počet zrnek za stanovený čas (1--2 minuty),
vítězí. Za každé nesprávně vhozené zrnko odpočítávají se od konečného
součtu dvě zrnka.
|
Druh: poslepu
Místo: na stole
Délka: 2 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: obilí, fazole, čočka, hrách, rýže,...
|
|
|
Pochod slepců
|
Všem hráčům jsou zavázány oči šátkem. Hráči se pak uchopí za
ruce, utvoří souvislý kruh a několikrát se zatočí, aby ztratili
přehled směru. Potom na povel se pustí a snaží se dojít k praporku,
který byl předem označen jako cíl. Po umluvené době (třeba 2
minuty) zůstanou slepci stát na povel 'Stát!' Každému hráči
se změří jeho vzdálenost od praporku. Kdo je nejblíže, dostane
tolik bodů, kolik je hráčů, a ostatní vždy o bod méně.
|
Druh: poslepu
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: šátky, praporek
|
|
|
Podpisové listy
|
Vedoucí rozloží na několik míst v klubovně kreslicí čtvrtky,
potom zhasne a vyjde za dveře, kde čekají hráči. Tam jim vysvětlí
pravidla hry: Hledejte v klubovně potmě podpisové listy.
Když na nějaký narazíte, podepište se na něj tužkou, co držíte
v ruce. Podpisový list nechejte ležet na místě.
Každé družstvo hraje jako celek proti ostatním družstvům.
Spoluhráči se mohou navzájem upozorňovat na umístění papírů,
nikdo však nesmí mluvit. Družstvo získá za každý podpis jeden
bod.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: kreslící čtvrtky, tužky
|
|
|
Počítání fazolí
|
Hráč dostane misku fazolí a má za úkol se zavázanýma očima tuto
misku fazolí roztřídit na hromádky po třech či čtyřech (jak bylo
předem dohodnuto).
Tuto činnost dělá přesně jednu nebo dvě minuty. Organizátor hry
pak spočítá množství hromádek, kde byl dodržen stanovený počet.
Kolik takových hromádek hráč dokázal ve stanoveném čase udělat,
tolik bodů získal pro družstvo.
|
Druh: poslepu
Místo: u stolu
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: šátek, fazole
|
|
|
Orientace se zavázanýma očima
|
Mezi dva kůly nebo stromy uvážeme ve výši přibližně 1 m provaz,
vzdálenost mezi oběma kůly nebo stromy je 4--5 m. Ve vzdálenosti
15 až 20 m od provazu se na určeném místě postaví několik hráčů.
Mají šátkem zavázané oči, na daný povel se musí otočit několikrát
na místě a na další povel co nejrychleji nalézt směr a podlézt
uvázaný provaz. Kdo podleze první, je vítězem.
|
Druh: poslepu
Místo: u dvou stromů
Délka: 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: provaz, šátky, dvě tyče
|
|
|
Obchod s~obuví
|
Každý člen přinese své šněrovací boty a složí je na hromádku,
kde je tedy smícháno tolik párů obuvi, kolik členů je přineslo.
Všechna obuv je pak přikryta pokrývkou, majitelům obuvi jsou
zavázány oči a hoši jsou postaveni tři kroky od pokrývky. Na
daný povel se vrhnou k pokrývce, poslepu lezou nebo hmatají
pod ní a snaží se hmatem nalézt své botky, obout si je a zašněrovat.
Jakmile má hráč botky zašněrované, smí si strhnout šátek z očí
a běží k metě, předem vyznačené. Vítězný hráč dostává
tolik bodů, kolik hráčů bylo, všichni ostatní postupně vždy o
jeden bod méně. Poslední obdrží jen jeden bod.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: šněrovací boty
|
|
|
Noční pasekou
|
krabice, bedničky, láhve). Hráč má projít 'pasekou' a nic neporazit.
Podle domluvy může hráč hmatat rukama i nohama nebo pouze nohama.
Sledujeme čas, za který 'pasekou' projde. Jestliže nějakou překážku
převrhne, vypadá ze hry.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost, louka
Délka: 2 min na hráče
|
Hráči: avážete
Pomůcky: různé předměty
|
|
|