Kimova hra v~přírodě
|
Vedoucí zavede hochy či děvčata na návrši, odkud je pěkný rozhled
do kraje. Ukazuje jim různé význačné body v kraji, např.
rybník, cihelnu, vesničku, pole kvetoucího máku, závory na trati,
shluk osamělých stromů apod. Po ukázání asi 15--20 takových bodů
se hráči sami ještě na krajinu minutu dívají, pak se k ní
otočí zády, usednou a každý zvlášť zpaměti se snaží napsat co
nejvíce ukazovaných bodů.
|
Druh: orientační
Místo: s rozhledem
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Kdo dřív v cíli
|
Soutěž má naučit rychlé práci s busolou s určováním azimutů.
Vedoucí předem připraví pochodové trasy s určením azimutů a stanoví
kontrolní body. Každý jednotlivec dostane obálku, kde je určeno
jeho výchozí stanoviště, velikosti azimutů, kontrolní body, popřípadě
i vzdálenosti v krocích, metrech a konečný cíl. Podle těchto
údajů jednotlivci nebo družstva postupují co nejrychleji k cíli,
který zatím neznají, dovede je tam právě azimut. Cílem může být
osamělý strom, dům, most, lom apod. Pro začátek volíme vzdálenosti
kratší několik set metrů. Jednotlivé body, kde se mění směr,
jsou tzv. soutěžní stanoviště, která můžeme označit nějakým předmětem,
např. plechovkou apod. Soutěžící mají za úkol stanoviště nalézt.
Vítězem se stává ten, kdo se dostane do cíle jako první.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 120 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: busoly, kontrolní body, obálky s mapou
|
|
|
Indicie
|
Zvolíme v terénu vhodné místo a zakopeme poklad.
Toto místo následovně popíšeme pomocí indicií (např. 'Je 2 metry
od lípy.', 'Je vidět od pumpy',atd.--vhodné je mít alespoň
6 indicií) a tyto indicie rozmístíme do terénu. Děti hledají
nejdříve indicie a poté podle nich poklad.
Nadstavba 1: Zakopeme více pokladů a indicie patřící k jednomu
pokladu označíme jednou barvou, případně značkou.
Nadstavba 2: Indicie neumísťujeme do terénu, ale družstva je
získávají za plnění určitých úkolů (pak je potřeba dostatek lidí,
u kterých ty úkoly budou plnit).
|
Druh: orientační
Místo: vhodné
Délka: 15--90 min
|
Hráči: alespoň 3 družstva
Pomůcky: indicie, podklad(y)
|
|
|
Hon na lišku II.
|
Jeden hráč představuje lišku a jde před skupinou asi s 15-ti
minutovým náskokem a značí cestu malými papírky s čísly. Úkolem
družstva je objevit všechny papírky, a tak vystopovat, dohonit
a chytit lišku. Papírky družstvo sbírá.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 50 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: papírky s čísly
|
|
|
Hledejte tábořiště
|
Hra se nejlépe hraje v zalesněném terénu, kde je mnoho roklin,
kopců, návrší apod. Hráčům se zavážou oči a vedoucí hry je odvede
asi 500 m od tábořiště. Cestou mění několikrát směr, aby hráčům
ztížil orientaci. Potom si hráči sejmou šátky. Mají za úkol se
co nejrychleji vrátit do tábora. Vítězí hráč s nejkratším časem.
|
Druh: orientační
Místo: členitý terén
Délka: 45 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: šátky
|
|
|
Hledejte body
|
Na lístku papíru napíše organizátor hry asi 20 důležitých orientačních
bodů tak, aby se daly v mapě najít a poznat v krajině.
Lze použít i instruktivních náčrtků nebo plánků. Na povel mají
hráči vyhledat tyto body na mapě (např. nakreslit příslušné značky).
Vítězí ten, komu se to dříve podaří.
Hru můžeme obměnit tím, že děti musí k nejbližším třem
čtyřem orientačním bodům zajít a přesně je popsat i s detaily.
(Např. most dřevěný, železný, kolik pilířů atd.).
|
Druh: orientační
Místo: v terénu
Délka: 5--60 min
|
Hráči: skupiny či jednotlivci
Pomůcky: mapa, papíry, tužky
|
|
|
Hledání pokladu
|
Na určeném místě je uložen poklad. Hráče sem dovedou ukryté zprávy,
z nichž každá obsahuje popis cesty k další zprávě. Hráči se rozdělí
do stejně početných skupin. Vedoucí skupin dostanou při zahájení
hry první zprávu. Přitom každá skupina může mít vlastní cestu.
Podmínkou je, aby trasy byly stejně dlouhé a stejně obtížné.
Vítězem se stává skupina, která se nejdříve dostane k pokladu.
Zprávy se mohou pro ztížení i různě šifrovat atd.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 90 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: papír, tužka a poklad
|
|
|
Hledání lístečků
|
Z každé družiny je vybrán jeden zástupce, který schová
přidělený počet lístečků a nakreslí plánek, ve kterém jsou označeny
skrýše. Všechny plánky se pak vyvěsí a družstvo, které přinese
co nejvíce lístečků, vyhrává. Při hledání samozřejmě již kresliči
plánků nehrají.
|
Druh: orientační
Místo: v místnosti
Délka: 20 min.
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: tužka a papír
|
|
|
Hledání kamarádů
|
Děti se rozdělí na několik skupin tak, aby v každé byl
pouze jeden zástupce ze všech družin. Tyto skupinky jsou pak
odvedeny do asi 200 metrové vzdálenosti od tábora. Na signál
píšťalky, se snaží družiny dát dohromady, aniž by někdo promluvil.
Která družina je v táboře první, vyhrává. Kdo je v průběhu
hry z tábora vidět, vypadává.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 30 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Fantom
|
Tato hra se na rozdíl ode všech ostatních hraje ve městě. Vychází
ze známé deskové hry. Účelem je chytit fantóma, který běhá po
městě a každých x minut hlásí vysílačkou svoji polohu
($ imes$ = 3 až 6). Hráči jsou rozděleni do samostatně operujících
týmů, každý tým má vysílačku a obkreslenou mapu města.
Fantom v mezičase nesmí (resp. neměl by) odposlouchávat,
jak se týmy domlouvají.
|
Druh: orientační
Místo: město
Délka: 20--40 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: vysílačky, mapa města
|
|
|
Boj o svačinu
|
Rozdělíme hráče do několika družin, na táboře využijeme oddílů. Poté si každá skupinka vybere jednoho hráče --- navigátora.
Navigátoři se spolu s vedoucím odeberou na neznámé místo, vzdálené cca 1--2 km, a zde ukryjí svačinu pro zbytek skupiny. Poté se vrátí do tábora, navigátor obdrží papír a tužku a jeho úkolem je namalovat své družince mapu či trasu ke svačine. Nesmí mluvit, ani použít žádné nápisy či číslice.
Jakmile navigátoři domalují, vyráží zbytek družiny na cestu, nalézt si svačinu podle plánku svého kamaráda. Vítězí ta skupinka, která se se svačinou (nebo už bez svačiny) vrátí jako první.
|
Druh: orientační
Místo: členitý terén
Délka: 60 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: papíry, tužky, svačiny
|
|
|
Azimuty
|
Všichni hráči obdrží busoly a vysvětlí se jim jejich použití.
Od startu na další stanoviště je udán azimut (může být uvedena
i vzdálenost). Úkolem hráče je stanoviště najít a pokračovat
podle údajů na něm uvedených. Měří se přesnost dojití k cíli
a dosažený čas. Vzdálenost mezi stanovišti je vhodná v rozmezí
100--300 metrů, trať může tvořit ovál či jakési kolečko s cílem
blízko startu. Po 1--2 hodinách je vhodné hledat ztracené hráče.
|
Druh: orientační
Místo: členitý terén
Délka: vhodné do 30 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: busoly, čtvrtky a azimuty
|
|
|
Žebřík rallye
|
Ke hře je potřeba žebřík dost dlouhý na to, aby se do něj mohla navléci celá družina. Hráči se postaví do zástupu, položí si žebřík na ramena a mohou běžet. Už samotná dostatečně klikatá trasa v nízkém hustém lese dá hráčům zabrat. Můžete jim to ale ještě ztížit různými překážkami.
Například snížený strop -- nikdo nesmí vyčnívat více než 1,2 metru nad zemí. Když je člověk navlečený v žebříku s dalšími šesti lidmi dělají se mimořádně těžko žabáci, dále povinná zpátečka, zkouška stability -- všichni skáčou na jedné noze, či noční etapa -- všichni kromě posledního mají zavázané oči. Motory automobilu musí být neustále v chodu -- vždy aspoň dva členové družiny musí vrčet.
|
Druh: ojedinělá
Místo: hustý les
Délka: 30 min
|
Hráči: družstva
Pomůcky: žebřík
|
|
|
Z~hory na horu
|
Ke hře jsou třeba dva kopce, tak aby bylo vidět z jednoho
na druhý. Vylezeme s hráči na jeden kopec, povíme jim,
že na druhém kopci je zpráva, která se má donést sem. Po pětiminutové
bojové poradě přejdeme na druhý kopec, na prvním zůstává člověk
s časomírou (stopky, hodinky). Družstva cestou mohou zanechávat
lidi. Na druhém kopci dostanou zbytku družstev zprávu a mohou
vyběhnout. Vítězí to družstvo které donese zprávu jako první.
To se zjistí až potom, co se všichni sejdou na prvním kopci.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kopcovitý terén
Délka: 120 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: zpráva
|
|
|
Zmatkovací
|
Soutěžícím se rozdají lístečky s úkoly, které musí plnit. Např.:
Vyzuj co nejvíce hráčů!--nikdo se nesmí zouvat!--vynes co nejvíce
židlí!--polib co nejvíce partnerů!--nikdo nesmí vynášet židle!
- nikdo se nesmí líbat! atd. Na znamení se všichni dají do toho
úkolu, který dostali a snaží se ho co nejlépe plnit.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 20 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: lístečky s úkoly
|
|
|
Zlatá horečka II.
|
Na daný povel se všichni rozběhnou k vyznačenému úseku potoka,
vyrobí si kolíky, zaberou klajmy a pomocí ešusů se snaží vyrýžovat
co nejvíce zlata--kamínků v alobalu.
|
Druh: ojedinělá
Místo: louka
Délka: 90 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: ešusy, imitace nuggetů
|
|
|