Zkouška výdrže
|
Všichni hráči se opřou zády o zeď a to tak, aby měli kolena v
pravém úhlu. Měří se čas, kdo vydrží déle. Pět minut je dobrý
výkon.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Zip--zap
|
Hra je použitelná jako seznamovací. Podmínkou je, aby hráči seděli
v těsném kruhu. Je vylosován nebo určen jeden hráč, který si
stoupne do středu kruhu. Tento hráč ukazuje střídavě na některého
z ostatních hráčů a říká buď ZIP nebo ZAP. Řekne-li ZIP, musí
ten, na kterého ukázal, říci rychle jméno svého souseda nebo
sousedky po levé ruce. Řekne-li ZAP, musí jmenovat souseda po
pravici. Řekne-li ZIP--ZIP, vyžaduje jméno souseda ob jednoho
levé ruce, řekne-li ZAP--ZAP, vyžaduje jméno souseda ob jednoho
po straně pravé. Jestliže označený hráč neřekne správné jméno
dřív, než vedoucí hry napočítá do pěti, musí prostředního hráče
vystřídat a přitom vykřiknout svoje jméno. Po několika kolech,
kdy si už hráči jména kolik nepletou, může vedoucí hry použít
slovo CHAMELEON. Toto slovo je povelem k tomu, aby všichni si
rychle vyměnili místo. Do této výměny se snaží zapojit i vedoucí.
Komu se nepodaří se včas směstnat do sevřeného kruhu hráčů, stává
se vedoucím, představí se a zahajuje další kolo hry.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Závodění s~fazolemi
|
Každý hráč může schovat do pěsti buď žádnou (čili nulu), nebo
dvě či tři fazole. pak začne tipování, hráči po řadě hádají,
jaký je počet ukrytých fazolí. Při jednom kole se může tipovat
jen jednou. Kdo uhodne, vyhrává. Hádání vždycky začíná jiný hráč.
Výhra spočívá nejen ve štěstí, ale také v pozornosti a
počítání. Když například hrají tři, mohou nastat následující
možnosti:
Každý schoval nulu, výsledek & 0\
Každý schoval dvě, výsledek & 6\
Dva nulu, jeden jedničku & 1\
Jeden nulu, dva jednu & 2\
Tři jednu & 3\
Dva jednu, jeden dvě & 4\
Jeden jednu, dva dvě & 5\
Souhrn: u tří hráčů může být sedm výsledků: 0, 1, 2, 3, 4, 5,
6.
Při tipování místo hádání naslepo musíme tedy vypočítat číslo
možností. Z uvedených sedmi možností zpravidla vynecháme
dvě krajní možnosti: vypustíme nulu a šestku, protože ty mohou
nastat, jen když každý schová nulu nebo dvě. Zbývá jeden dva
tři čtyři. Naše tipování ovlivní také to, kolik řekli ostatní
a kolik jsem sám schoval. Když jsem schoval dvě, řeknu raději
tři nebo čtyři, když jsem schoval nulu, řeknu jednu nebo dvě.
Hra trvá do určitého počtu bodu: kdo vyhrál, získává bod. Když
někdo získal deset nebo dvacet bodů, hra je u konce.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: 2 až 5
Pomůcky: fazole
|
|
|
Zápalková štafeta
|
První hráč v každém zástupu drží zápalku mezi nosem a horním
rtem. Na povel daný vedoucím hry si jednotlivý hráči zápalku
podávají tak, že se nesmí dotknout rukou. Je také možné měřit
čas jednotlivým štafetám zvlášť, aby se všichni pobavili.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: zápalky
|
|
|
Vyprávění pohádky II.
|
Hra je mírná obdoba hry Blázinec. Jeden hráč jde z doslechu.
Ostatní se dohodnou na způsobu schvalování--nejjednodušší je
podle koncového písmena (a, e, i, o, u,--ano, ostatní ne). Hráč
pak přijde zpět, vybere si jakoukoliv pohádku a začne vyprávět.
Ostatní mu každou větu schvalují. Když řeknou ano, může dál pokračovat,
když řeknou ne, musí se pokračovat tak dlouho, dokud neřeknou
ano. Tak to jde až do konce pohádky. Je dobré, když některý z
hráčů alespoň zhruba zapisuje schválený děj.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 30 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Výprava na severní pól
|
Jeden z hráčů je námořníkem, ostatní sedí v kruhu. Námořník přistoupí
k některému hráči a řekne: ,,Jedu na severní pól, chceš něco
poslat Eskymákům?' Oslovený musí jmenovat nějakou věc, která
je v místnosti a začíná stejným písmenem jako jeho jméno. Námořník
tuto věc vezme, obejde s ní přístav (tj. kruh) a ptá se dalšího.
Kdo si nic nevymyslí, stává se námořníkem a musí převzít všechny
dary a chodit s nimi dál kolem kruhu. Když námořník obejde všechny
hráče, položí hromadu věcí na zem a volá: ,,Haló, Eskymáci, to
vám posílá Evropa!' Na to se všichni hráči vrhnou k hromadě
věcí a každý se snaží co nejrychleji zmocnit své věci a dát ji
na původní místo. Kdo byl poslední, bude v příštím kole námořníkem.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 60 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Výměna věcí
|
Každá skupinka dostane na začátku stejný předmět (např. jehlu).
Během půldne mají za úkol obejít několik vesnic a postupně to
vyměnit za co nejcennější věci (třeba starý televizor). Jako
v té pohádce o selce, která snila, co všechno za vajíčka
dostane, pak je rozbila a neměla nic :-)
|
Druh: ojedinělá
Místo: vesnice
Délka: půlden
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: předmět
|
|
|
Vonící abeceda
|
Budeme potřebovat asi 40 prázdných krabiček od zápalek, přelepíme
nálepky bílým papírem a na každou napíšeme jedno písmeno abecedy.
Samohlásky si vyrobíme dvojmo, protože se často vyskytuji. Do
každé krabičky dáme nějakou věc, která má charakteristickou vůni.
První písmeno ,,náplně' v krabičce by mělo být shodné
s písmenem, které je napsáno na krabičce.
Z krabiček sestavíme určité slovo a jednoho hráče požádáme,
aby nám přečetl sestavené slovo, ale se zavázanýma očima. Hráč
přichází ke stolu. Ke každé krabičce si nenápadně přivoní a podle
vůně určí písmeno na ní napsané. Tak postupně zjistí celé slovo.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: jeden
Pomůcky: 40 krabiček od zápalek, šátek
|
|
|
Vezmi kámen
|
Skupina lidí si sedne nebo klekne do kruhu a posílají si mezi
sebou kameny do rytmu písničky:
,,Vezmi kámen, já ti taky kámen dám,
ať se tóóčí stále tam a sem a tam.
Až popluje dokolečka kol, kolem,
tak se póózná, kdo musí jít z kola ven?'
A tím jsou vlastně stanovena i pravidla.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: na výdrž
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: kameny
|
|
|
Veselá soutěž
|
Organizátor hry vyzve, aby každé družstvo vybralo tři, čtyři
hráče. Každý z nic dostane sušenku. Na dané znamení začne
první hráč jíst sušenku. Jakmile ji sní, zapíská. To je signál
pro druhého hráče, aby začal konzumaci. Vítězem se stává to družstvo,
jehož poslední člen nejdříve zapíská.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: sušenky
|
|
|
Vařečka
|
k sobě a ruce skrčí. Jeden z nich se postaví toporně doprostřed.
Své nohy má upevněny nohama hráčů. Nyní se střední hráč naklání
ze strany na stranu a hráči si ho přehazují po kruhu zleva doprava
a opačně. Hráč vlastně při hře opisuje tvar trychtýře. Jestliže
některý hráč prostředního neudrží a ten spadne, vystřídají se.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 45 min
|
Hráči: i sednou těs
Pomůcky:
|
|
|
Trojboj
|
Každý soutěžící složí ze stejného archu papíru během jedné minuty
šipku či letadlo a hází jim. Komu dál doletí, vyhrává.
Za tři minuty mají soutěžící sehnat co možná nejvíce předmětů
stejných druhů--odznaků, tramvajových lístků, knoflíků apod.
Za tři minuty soutěž končí, vyhrává ten, kdo ukořistil jen větší
počet předmětů.
Napsat na papír tiskacími písmeny několik jazykolamů a dál je
přečíst soutěžícím. Kdo je přečte v nejkratším čase, vítězí.
Za každý brept se připočítávají tři vteřiny. Např.
Strýc Šusta suší šusťák.
Scvrnkni cvrčka z mrkve.
Zaželezilo-li se železo, či nezaželezilo-li se.
Nejspravedlivější krasobruslařský rychlorozhodčí.
Rozprostovlasatila-li se dcera krále Nabuchonodozora či nerozprostovlasatila-li
se dcera krále.
Neposoreluji-li se já, posoreluje mě Julie.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 90 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: tužky a papír
|
|
|
Tramvajové bločky
|
Vedoucí hry rozdá všem hráčům tramvajové bločky a prázdné papírky
téže velikosti. Po 1 min. hráči jízdenky odevzdají a každý se
snaží na svůj prázdný papírek jízdenku co nejvěrněji zachytit
(rozdělit, nalinkovat, vyplnit jednotlivé rubriky). Vítězí ten,
komu se to nejlépe podaří.
Obměna: Otázkami se ptáme na některé podrobnosti (součet čísel
v určitém sloupci, jejich pořadí, číslo jízdenky). Za každou
správnou odpověď je 1 bod.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: kreslící potřeby, papírky
|
|
|
Toaletní běh
|
Družstva obdrží toaletní papír. Jejich úkolem je jej rozmotat
a co nejrychleji pronést vesnicí. Neroztržený jej v cíli
zase smotají a předají rozhodčímu. Hodnotí se rychlost a kvalita
smotání. Za každé přetržení se strhávají body.
|
Druh: ojedinělá
Místo: obydlené
Délka:
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: toaletní papír
|
|
|
Tleskaná
|
Všichni hráči počítají a současně tleskají. Na násobek dohodnutého
čísla tlesknutí vynechají. Kdo to splete, vypadává ze hry nebo
ztrácí bod.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 45 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Terénní kritérium
|
Po neschůdných cestách v divokém terénu umístíme na vymezeném
území barevné fáborky. S výhodou lze využít strží, skal, šípkových
houští, jezírek, potoků, bažin, stromů atd. Úkolem soutěžících
je přinést ve stanoveném nebo co nejkratším čase co nejvíc fáborků.
Podle složitosti získání fáborků lze také odstupňovat jejich
hodnotu a vyjádřit ji různými barvami.
|
Druh: ojedinělá
Místo: terén
Délka: 30--45 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: různobarevné fáborky
|
|
|