Deset kroků do neznáma
|
Jeden z hráčů má zavázané oči. Někdo jím třikrát otočí, aby ztratil
orientaci. Při třetím otočení se hráči otočí jedním směrem a
rozběhnou. Jakmile však nevidící hráč zavolá STÁT, musí se zastavit
a už se nikdo nesmí ani pohnout. Nevidící pak udělá zvoleným
směrem deset kroků. Pak i on musí zůstat stát, ale snaží se dotknout
některého z hráčů. Podaří-li se mu to, vymění si s ním místo
a hraje se znovu.
|
Druh: ojedinělá
Místo: volná plocha
Délka: 50 min
|
Hráči: dohromady a jeden
Pomůcky: šátek
|
|
|
Den v~noci
|
Všichni se vzbudí asi ve 2:00 a řekne se jim, že slunce nevyšlo,
ale že už je další den. Takže se udělá zrychlená rozcvička, snídaně,
přednáška (velmi šílená, aby jí nikdo nerozuměl), oběd, nějaká
hra, večeře a večerka. Všechno se musí brát nesmírně vážně. Druhý
den se dělá jakoby nic.
|
Druh: ojedinělá
Místo: tábor
Délka: 1--2 hodiny
|
Hráči: všichni
Pomůcky: všechno
|
|
|
Co do přírody nepatří
|
Na lesní cestě v úseku asi 80 metrů umístíme předměty, které
do přírody nepatří--např. hřebík, mince, papír, plechovka, hřeben
atp. Hráči si připraví tužku a papír a rozdělí se případně do
skupin. Pak jeden po druhém vybíhají na cestu, kterou musí absolvovat
mírným poklusem a po návratu zaznamenat, které předměty ,,objevili'.
Za každý správně zaznamenaný předmět se počítá 1 bod. Za rychlost
je možné připočítat bonifikaci. Při přípravě i hodnocení je důležité
nezapomenout na ty předměty, které jsou již podle stezky rozmístěny
bez našeho přičinění (kamna, plechovky, láhve, hadry atd.). Důležité
je po hře opět všechny námi rozmístěné předměty, popř. i další
posbírat a nenechat v lese.
|
Druh: ojedinělá
Místo: příroda
Délka: do 30 min
|
Hráči: skupinky či jednotlivci
Pomůcky: předměty nepatřící do přírody
|
|
|
Co by to bylo
|
Hra je tak trochu psychologická, poznávací. Jeden hráč se vzdálí
a ostatní se dohodnou, koho bude hádat. Poté vybraného hráče
přivolají a hra začíná. Hádající hráč může klást otázky typu:
,,Co by to bylo, kdyby to byl (např. strom, květina, barva atd.)'.
Na každou otázku musí všichni ostatní hráči včetně hádaného odpovědět.
Podle výstižnosti otázek i odpovědí si vytvoří hádající hráč
určitou představu, o koho jde. Pak se může optat: ,,Je to...?'
Pokud uhádl, zařazuje se mezi ostatní hráče. Pokud neuhádl, má
ještě dva pokusy. Když neuhádne ani potřetí, ostatní mu sdělí,
o koho jde, cennější je ale vlastní poznání. Hra je přínosná
i pro hádaného hráče, neboť podle odpovědí ostatních může soudit,
co si o něm myslí a jak na ně působí, což někdy může být v ostrém
rozporu s jeho sebehodnocením.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 60 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Bramborové závody
|
Nakreslete na podlaze nebo na pojených stolech klikatou závodní
dráhu, širokou 15 cm. Potom vysílejte na start jednoho hráče
po druhém. Každý má za úkol dokutálet tužkou bramboru do cíle.
Komu vypadne brambora z dráhy, je diskvalifikován.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: tužka, křída, brambora
|
|
|
Boccio
|
Vylosuje se družstvo které hází první hod základní koulí (malá).
8 koulí. Soupeřovu kouli je možné vlastním hodem odrazit. Každá
koule, která je blíž základní kouli, než některá ze soupeřových,
se počítá za 1 bod. Ten hráč, který v dané hře zvítězil, má právo
v další hře hodit základní koulí. Hraje se na předem dohodnutý
počet bodů. Koule se hází spodním obloukem.
|
Druh: ojedinělá
Místo: louka
Délka: 60 min
|
Hráči: bou družs
Pomůcky:
|
|
|
Bingo
|
V prvním kole si hráči nakreslí na papíry síť čtverců 4x4 a do
ní vepíší libovolná čísla od 1 do 35. Vedoucí potom říká postupně
jakákoliv čísla z daného intervalu, která jej napadnou.
Má-li hráč vyřčené, číslo napsané v síti, příslušný čtvereček
si přeškrtne. Hráč, který má první všechna čísla vyškrtána,
zařve: 'Bingo!' a získá tak jeden bod.
Ve druhém kole je síť 3$ imes$3 a čísla od 1 do 15. Ve třetím kole
síť 2$ imes$2 a čísla od 1 do 7. A ve finálovém 4. kole si každý z
hráčů nakreslí jeden čtverec, do něj si napíše buď 0 nebo 1.
Za výhru ve finále dostane hráč 10 bodů.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady, minimálně 3
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Barevné interview
|
Hra je vhodná jako seznamovací. Hráči obdrží od vedoucího lístek, na nemž je napsána barva očí (modré, šedé, hnědé, černé). Hráči mají za úkol v co nejkratší době se seznámit se všemi ostatními, kteří mají stejnou barvu očí, napsat na přidělený lístek jejich jména a záliby (např. sbírání známek, sport, modelaření, příroda, počet sourozenců, bydliště apod.)
Ze svých poznámek pak celá skupina se stejnou barvou očí sestavuje seznamovací interview, ve kterém představuje svoje členy ostatním. Vítězí družstvo, jehož vystoupení bylo nejobsažnější a zároveň nejvtipnejší.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 45 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Banky
|
Ze soutěží získané peníze si hráči mohou buď ponechat u sebe
nebo uložit do některých bankovních kont, jejichž čísla a hesla
zjistí v nějaké hře. Každé konto má specifikován úrok
(buď absolutní částka za den nebo procenta za den) a maximální
výběr za den (takže nelze vydělávat těžké peníze, protože se
nikdy nestihnou vybrat).
Dále je možno nechat hráče vydělávat (spíš prodělávat) peníze
v klasické ruletě.
|
Druh: ojedinělá
Místo: tábor
Délka: pořád
|
Hráči: všichni
Pomůcky:
|
|
|
Abeceda stopaře
|
Do urovnaného písku udělá každý bosou nohou jeden otisk. Otisky
se očíslují. Každý se pak pokusí každému otisku přiřadit majitele.
Své odpovědi píší hráči na papír.
|
Druh: ojedinělá
Místo: písčité
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: tužka, papír
|
|
|
Střed
|
než 10 m a ne více než 30 kroků od sebe. potom vyvolávají některého
hráče druhé skupiny, dají mu třetí praporek a požádají ho, aby
praporek postavil přesně doprostřed mezi oba praporky. Hráč musí
zrakem určit střed vzdálenosti a postavit tam praporek.
Oba vybraní hráči pak měří metrovými tyčemi vzdálenost od krajních
praporků k prostřednímu. To jim umožní velmi dobře a rychle
zjistit skutečný střed dané vzdálenosti.
Sotva ten, kdo staví střední praporek, neudělá alespoň malou
chybu. Hráči se s tyčemi sejdou uprostřed, snadno zjistí
chybu a určí ji v centimetrech. Zapamatujme si tento výsledek.
K měření lze použít pásma. Nyní druhá skupina postaví
krajní praporky v jiné vzdálenosti, ale stále v rozmezí
10--30 kroků. Pak stejně jako předchozí vyvolává některého hráče
první skupiny a předává mu střední praporek: musí jej postavit
do středu. A opět hráči měří vzdálenost a určují chybu, které
se hráč dopustil. Kdo z těchto dvou hráčů při určování
středu udělal menší chybu, ten vítězí. Skupině, ke které tento
hráč patří, zapíšeme jeden bod. Pak hraje další dvojice až se
postupně vystřídají všichni hráči.
Vyhrává skupina, která získala větší počet bodů.
|
Druh: odhadovací
Místo: louka
Délka: 15 min
|
Hráči: rvní skup
Pomůcky: 3 praporky a 2 tyče 1m dlouhé
|
|
|
Rychlá odpověď
|
Vyzveme hráče, aby si přinesli svoji peněženku, že ,,budeme hrát hru o peníze'. Nemusí se ale ničeho obávat. Hra bude ,,velmi spravedlivá'.
Každý hráč obdrží kartičku a nějakou psací potřebu (tužku). Poté vysvětlíme pravidla. Úkolem hráčů bude odpovědět na zadanou otázku. ,,Například, kolik je v této místnosti oken?' Odpověď na otázku bude ,,nějaké číslo, které musíte napsat na kartičku'.
Časový limit na odpověď je 5 vteřin. Při vysvětlování pravidel je nutné hráče pořádně vystresovat. ,,Kdo odpoví špatně, zaplatí pokutu.'
Jakmile všichni pochopí princip, hra začíná.
,,Soustřeďte se.'
,,Otázka zní: kolik je v této místnosti dohromady mincí?'.
,,Pět vteřin.'
,,Konec!'
Po pěti vteřinách se papírky rychle posbírají.
Ve druhé části hry se jednotlivé družiny samostatně pokusí o co nejpřesnější odhad celkového počtu mincí. K odhadu mohou použít jakékoli metody. Spolupráce mezi družinami není dovolena. Časový limit je 2 minuty.
Nakonec hráči spočítají celkový počet mincí ve svých peněženkách. (To byl také pravý důvod, proč si je přinesli. Žádné pokuty se pochopitelně nevybírají.)
Vítězí skupina a hráč, který se svým odhadem nejvíce přiblížil skutečnému počtu mincí.
Hru vymyslel Tom DeMarco. Je určena ke trénování odhadu ve stresu.
|
Druh: odhadovací
Místo: kdekoli
Délka: 15 minut
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: kartičky, psací potřeby, každý hráč vlastní peněženku
|
|
|
Porovnání velikosti
|
Pořiďte si asi dvacet dřevěných kolíčků (od 1 cm délky do 10
cm s rozdíly asi 2 mm), od každého rozměru po dvou kusech.
Jednu sadu kolíčků vysype organizátor hry na stůl, druhou si
ponechá skrytu u sebe. Ukáže nyní hráči jeden kolíček, až si
jej prohlédne a potom zpaměti vybere stejný ze sady na stole.
|
Druh: odhadovací
Místo: na stole
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: dřevěné kolíčky, kolečka či čtverečky
|
|
|
Odhadujte délku!
|
Každý má připraveny dvě zápalky, či dva špendlíky, nebo cosi
podobného, jímž by mohl ohraničit nějakou malou vzdálenost, např.
75 cm ap. Na povel každý samozřejmě bez pomoci měřítka odhadne
umluvenou vzdálenost a označí ji po obou jejích stranách. Když
každý tak aniž by pozoroval druha učiní, změří se výkon každého
jednotlivce měřítkem. Vítězí ten, kdo odhadl nejsprávněji!
|
Druh: odhadovací
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: každý dvě zápalky, metr
|
|
|
Odhad váhy III.
|
Přines si domů deset kamenů, přibližně stejně velikých, ale různé
váhy. Zvaž každý zvlášť a opatři jej číslem a zapiš si, které
číslo kolik váží. Pak přines kameny do klubovny a dej je kamarádům,
aby je sestavili do řady podle svého odhadu, od nejlehčího do
nejtěžšího. Závodí každý hráč sám. Když řadu vytvoří, opiš si
pořadí čísel, načež odhaduje závodník druhý, pak třetí atd. Když
se všichni vystřídali, vytas se teprve se správnými váhami podle
seznamu z domova a srovnávejte, kolik kamenů kdo umístil
správně a kolik nesprávně. Za každý správně umístěný kámen dej
čtyři body, za každý nesprávný o tolik půlek bodů méně, o kolik
míst je kámen vzdálen od místa správného. Například kámen, který
byl svou správnou váhou na pátém místě, zařadil závodník až na
sedmé místo, tedy o dvě místa špatně. Obdrží za jeho odhad tudíž
místo čtyř bodů jen tři body. (Za každé místo se strhává půlka
bodu.)
|
Druh: odhadovací
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: váha
|
|
|
Odhad váhy II.
|
Připravte si asi 10 různě těžkých věcí, vážících od několika
dkg až po několik kg (polínko, kámen, knihu, podkovu,...) Každou
věc přesně zvažte a zapište si její váhu na lístek. V klubovně
pak posílejte předměty dokola. Hráči odhadnou jejich váhu a napíší
si své odhady na lístek.
Odhady potom porovnejte se skutečností a za nejlepší dejte vždy
3 body, za druhý 2 body a za třetí 1 bod. Kdo bude mít celkový
součet nejvyšší, zvítězí.
|
Druh: odhadovací
Místo: místnost
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: různé zvážené předměty
|
|
|