Topologie
|
Dva z hráčů jsou na hřišti nakresleném křídou na zemi. Třetí jim diktuje příkazy, kam mají položit ruku nebo nohu. Hřiště má tvar čtverce rozděleného na 4$ imes$4 pole. Sloupce jsou označeny písmeny.
Na příkaz ,,pravá ruka A' musí oba hráči položit svoji pravou ruku do některého volného pole v sloupci A. V každém poli může být maximálně jedna končetina. Kdo umístí končetinu do pole dříve, ten má právo tam zůstat. Druhý si musí hledat jiné volné pole v daném sloupci, i když je to pro něho často velmi nepříjemné.
Pokud k tomu nedostanou hráči příkaz, nesmějí polohu končetin jakkoli změnit. Kdo se dotkne země nějakou jinou částí těla než rukou nebo nohou (koleno, zadek, hlava apod.), prohrává.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 10 min.
|
Hráči: e
Pomůcky: křída
|
|
|
Těžká tužka
|
Hráč se postaví zády ke zdi, paty těsně u ní. Mezi špičky nohou
si položí tužku, kterou po narovnání má rukama zvednout. Tužky
se nesmí dotknout ničím jiným než rukou. Při sklánění pro tužku
hráč nesmí pohnout nohama z místa.
|
Druh: obratnostní
Místo: u zdi
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: tužky
|
|
|
Štafeta s~obručemi
|
Družstva se postaví do zástupů. Každé družstvo se ještě rozdělí
na poloviny. Obě skupiny se postaví proti sobě ve vzdálenosti
10 až 20 kroků (v závislosti na rozměrech hřiště). Před špičkami
prvních hráčů nakreslíme čáru. Uprostřed hřiště položíme obruče.
Na znamení organizátora hry běží první hráči z jedné strany,
doběhnou k obručím, prolezou jimi, položí je na původní
místo a běží na druhou stranu k druhé polovině svého družstva.
Tam udeří prvního hráče do dlaní a postaví se na konec zástupu.
První hráč vybíhá a opakuje totéž.
Štafeta končí, jakmile všichni hráči přeběhnou na protější stranu
a prolezou obručí. Družstvo, které to provede nejdříve, vítězí.
Ve druhé variantě této hry se hráči, kteří stojí proti sobě v zástupech,
rozpočítají. První hráči dostanou obruče. Účastní-li se hry dvě
družstva, budeme potřebovat čtyři obruče.
Na znamení organizátora hry běží hráči s obručemi (z každého
družstva) proti sobě. Když se setkají, vymění si obruče, prolezou
jimi (ve středu hřiště) a pak pokračují v běhu k protějšímu
zástupu. Odevzdají obruč prvnímu hráči a postaví se na konec.
Hráči, kteří dostali obruč, běží kupředu, vymění si ji při setkání
a dělají totéž, co hráči před nimi.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: obruče
|
|
|
Šamanské cviky
|
Vzpažujte obě ruce najednou od ramen vzhůru. Říkáte, že to zvládnete?
Dobrá, pak tedy levou ruku zvedněte třikrát a současné pohybujte
pravičkou. Za stejnou dobu jenom jednou vzhůru a zpět.
Opisovat rukama ve vzduchu osmičky jisté umíte. A kreslit nohou
kroužky určitě také. Ověřte si, zda jste oba cviky nezapomněli,
a pak se pokuste vykonávat oba zároveň.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Střelnice na stole
|
Rozestavte na okraj stolu 11 krabiček od zápalek a střídavě na
ně cvrnkejte knoflíkem z opačného konce stolu. Knoflík
se vrací po každé ráně na základní čáru. Kdo srazí krabičku na
zem, bere si ji jako trofej. Kdo jich má nakonec nejvíc, vyhrává.
|
Druh: obratnostní
Místo: na stole
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: knoflíky, krabičky od zápalek
|
|
|
Stání na kůlu
|
Každý si zatluče do země kolík tak, aby z něj nejméně
50 cm vyčnívalo nad zem. Na povel se všichni postaví jednou nohou
na svůj kolík (druhá je ve vzduchu). Nohy se nesmějí dotýkat.
Výměna nohy se smí uskutečnit pouze přeskokem. Kdo vydrží nejdéle,
vyhrává.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: až 2 hod.
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: kůl
|
|
|
Stahování hada
|
Rozestup v družstvech opět na předpažení. Hráči se na povel ,,Připravit'
předkloní a každý dá pravou ruku skrze nohy hráči, který je za
ním. Ten ji uchopí svou levicí a pravici opět podá za sebe. Na
povel ,,Teď' začne celý zástup couvat, poslední si lehne celou
délkou těla na záda a postupně si tak lehnou všichni hráči, až
celé družstvo leží v přímce, kolena těsně u hlavy spoluhráče.
Nohy jsou napjaty při těle druhého, špičky přihnutý dovnitř.
Poslední si lehá hráč, který stál v čele zástupu. Sotva dolehl,
hned se zase zvedá a postupuje rozkročmo dopředu. Za ním se zdvihají
i ostatní. Když se zdvihne poslední, vykřikne--,,Hotovo', družstvo
se pustí a všichni běží k vytyčenému cíli. Při lehání i vztyku
se nikdo nesmí pustit a družstvo musí zůstat až do výkřiku ,,hotovo'
spojeno. Pustí-li se někdo, musí znovu zaujmout polohu, jakou
měl před puštěním a ostatní se musí k němu vrátit. Až si tuto
hru trochu osvojíte, můžete si pravidla upravit tak, že družstvo
může zůstat spojeno i při dobíhání k cíli.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 50 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Skoky přes kozy
|
znamení popoběhnou první o pět kroků, tam udělají živou kozu
(předkloní se, nohy lehce pokrčí v kolenou a opřou si
ruce o stehna nad koleny). Sotva zaujmou první hráči tuto polohu,
vyběhnou druzí, přeskoč roznožkou prvního hráče a udělají živou
kozu deset kroků od startovní čáry. Každý další hráč přeskočí
předcházející hráče ze svého družstva, až nakonec stojí všichni
v pětikrokových odstupech. Pak musí první hráč přeskákat
všechny, kteří sloji před nim, a přeběhnout cílovou čáru. Ostatní
ho následují, až každý přeskáče všechny hráče před sebou. Poslední
ukončí závod tím, že přeběhne cílovou čáru.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min
|
Hráči: tojí
Pomůcky:
|
|
|
Skokanský zápas
|
Dva zástupy hráčů stojí čelem k sobě v dostatečné vzdálenosti
a mezi nimi leží proutek. Hráč jednoho družstva si stoupne špičkami
k proutku, skočí a tím posune proutek o kus k soupeři. Soupeř
však skočí také, ale na opačnou stranu, čímž proutek posune zpět.
Kde bude proutek až se všichni hráči vystřídají?
|
Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 15 min
|
Hráči: dvě skupiny 9--13
Pomůcky: proutek
|
|
|
Skokanský souboj
|
Řada dvaceti kaštanovitých kamínků za sebou s rozestupem 0,5m.
Po jedné noze se skáče na konec řady. Tam se nohou zvedne kamínek,
skáče se zpět a na začátku se kamínek položí (řada se tím posunula
o kousek blíže ke hráčům). Pokud hráč neudělal chybu (dva skoky
mezi kamínky, došlápnutí nohou na kamínek, dotek druhou nohou
země, upuštění kamínku) může pokračovat dál a přenést další kamínek.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: max. 30 min
|
Hráči: jednotlivci, družinky 9--11
Pomůcky: 20 kaštanovitých kamínků
|
|
|
Skokanská soutěž družstev
|
Závodník A provede skok přímý napřed. Závodník B skok přímý nazad.
Závodník C skok střemhlav napřed schylmo. Všechny skoky hodnotíme
bodově za dokonale provedený skok dáváme 10 bodů.
|
Druh: obratnostní
Místo: měkké, rovné
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Skokani a běžci
|
Nakreslíme čtverec přibližně 8$ imes$8 m, hráči se rozdělí na dvě družstva
stejně silná a stejně početná. Jedno družstvo budou ,,skokani',
druhé ,,běžci'. Každé družstvo si zvolí kapitána.
Běžci se postaví do čtverce a skokani do řady podél čtverce.
Organizátor hry odměřuje podle hodinek čas. Potom kapitán ,,skokanů'
posílá po řadě své hráče do čtverce, kde poskakují na jedné noze
(stavět se na obě nohy nebo měnit nohu je zakázáno) a snaží se
dotknout hráčů protivníkova družstva, kteří normálně běhají ve
čtverci. Každý skokan je ve čtverci 10--15 vteřin a na povel svého
kapitána se vrací ke svému družstvu. Běžci, kterých se skokan
dotkl, opouštějí hřiště. Jakmile budou takto pochytáni všichni
běžci, vymění si družstva úlohy a hra se opakuje. Vítězí to družstvo,
které v kratší době pochytalo všechny protivníkovy hráče.
Podle pravidel hry může kapitán poslat jednoho skokana několikrát.
ze hry a skokan, který ho honil, se vrací ke svému družstvu a
nesmí být více vyslán do čtverce. Protože je hra pro skokany
namáhavá, musí organizátor hry dbát na to, aby kapitán skokanů
častěji střídal své hráče.
|
Druh: obratnostní
Místo: hřiště
Délka: 15 min
|
Hráči: bou družs
Pomůcky:
|
|
|
Skok přes proutky
|
Dva kůly zaražené v zemi a vzdálené od sebe asi 50 cm
jsou pobity z jedné strany malými hřebíčky, majícími od
sebe stejnou vzdálenost. Každý hráč má tři rovné pruty, které
si může umístit do kterékoliv výšky na hřebíčky tak, aby byly
vodorovně. Pak se snaží proutky přeskočit, aniž by je shodil.
Počítá se nejvyšší proutek.
Pro zpestření lze vzdálenost mezi hřebíky udávat v palcích
(2.54 cm), stopách (12 palců, 30.48 cm) a yardech (3 stopy, 91.44
cm)
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 5 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: proutky, 2 kůly
|
|
|
Skákavé řady
|
Družstva stojí v zástupech. První s druhým běží
s tyčí, položenou 20--30 cm vodorovně nad zemí, proti
družstvu, které ji musí přeskakovat. První se přiřadí dozadu,
druhý běží k cíli a zpět s třetím a hru opakuje.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: do 15 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: tyč
|
|
|
Skákání přes provaz
|
Opatřete si silnější provaz (lano), takový, na jaký se věší prádlo,
nebo i silnější. Dva hráči (každý na jednom konci lana) provazem
točí, uprostřed stojí třetí hráč a přeskakuje lano vždy, když
by mu mělo zavadit o jeho nohy. Kdo vydrží rychlejší tempo točení
a kdo přeskočí víckrát?
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 5 min
|
Hráči: dva a jeden
Pomůcky: lano
|
|
|
Sbírání kolíčků
|
Na provazech natažených vodorovně přes jednu stranu místnosti
navěsíme kolíčky na prádlo, ne těsně k sobě. Na druhou stranu
místnosti do místa startu postavíme na zem ešus nebo menší hrnec.
Úkolem soutěžícího je přenést všechny kolíčky v co nejkratším
časovém intervalu do nádoby na startu, a to pouze ústy. Je povoleno
brát si více kolíčků zároveň a s kolíčky na šňůře jakkoliv (ústy)
manipulovat. Tato hra se dá hrát i jako vyřazovací--dva provazy
vedle sebe, či jako štafeta.
|
Druh: obratnostní
Místo: v místnosti, na louce
Délka: 50 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: kolíčky, provázek, ešus nebo hrnec
|
|
|