Liší proti sudým
|
Dvě řady hráčů (sudí a liší) stojí čelem k sobě v určité
vzdálenosti od sebe. Když vedoucí svým zvoláním určí honiče,
obrátí se pronásledovaní a běží k záchranné metě. Komu
se nepodaří včas uniknout, je zajat a přechází do řad svého přemožitele.
Hráč může případně chytat pouze hráče, který stál bezprostředně
před ním. Chytí-li jej, může chytat i ostatní hráče.
Pohyb ve vodě lze ztížit určeným způsobem pochybu (poskoky, lezení
po čtyřech,...)
Před zahájením honění mohou hráči zaujímat různé polohy (sed,
leh, stoj zády k soupeři,...)
|
Druh: vodní běhání
Místo: voda po pás
Délka: krátká
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Kachní honička
|
Před chycením se zachráním tak, že strčím hlavu pod vodu. Baba
u mne nesmí dále čekat a musí jít chytat jiného hráče, dokud
se rovněž neponoří. Chycený hráč se stává honičem.
|
Druh: vodní běhání
Místo: voda po prsa
Délka: krátká
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Honička se sítí
|
Dva hráči se chytí za jednu ruku a tím vytvoří síť. Ostatní hráče
chytají na vyznačeném prostoru, který je vyznačen bójkami. Kdo
je chycen, přidá se k základní dvojici, a tak se síť zvětšuje.
Chytá se pouze dotykem krajních hráčů. Naposled chycená dvojice
zahajuje novou hru.
|
Druh: vodní běhání
Místo: voda po pás
Délka: do 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: bójky
|
|
|
Běh do vody a z vody
|
V jisté hloubce od břehu postavte bójku. Na dané znamení vybíhají
první hráči s polenem v ruce, seběhnou po břehu do vody,
brodí se k metě a vrátí se kolem ní zpátky, kde předají
poleno dalšímu.
|
Druh: vodní běhání
Místo: voda po pás
Délka: do 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: bójka, kolík, polena
|
|
|
Ztracení pohádkoví hrdinové
|
Děti mají za úkol složit správně k sobě lístečky se jmény hrdinů
a s názvy pohádek, ke kterým hrdinové patří.
Plaváček--Tři zlaté vlasy děda Vševěda
Gerda--Sněhová královna
Jiřík--Zlatovláska
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny či dohromady
Pomůcky: lístečky
|
|
|
Závod u tabule
|
Skupiny se postaví do zástupů asi 10--15 m od tabule.
Vedoucí každého družstva má kousek křídy. Rozhodčí rozhodne o
formě závodu a zvolí některý ze základních předmětů např. počty,
zeměpis, přírodopis, gramatiku atd. Prvním v zástupech
může přikázat, aby napsali na tabuli pětimístné číslo. Když to
provedou, běží zpátky ke svému družstvu a předají křídu druhému.
Druzí napíší jiné pětimístné číslo a obě čísla sečtou. Třetí
závodníci musí například vydělit součet druhého závodníka) čtvrtí
znásobit výsledek třetího atd. podle toho, jak určí rozhodčí.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli, u tabule
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: křída
|
|
|
Vějíř spisovatelů
|
Vějíř je sestaven z lístečků, které jsou na jedné straně stejné
(stejné barvy, prázdné nebo ozdobené otazníky pod.), na druhé
straně (kterou soutěžící nevidí) jsou napsána jména spisovatelů.
Vedoucí hry drží vějíř jmény k sobě; soutěžící ukáží na některý
list, a tím si vyberou autora, o němž mají říci vše, co znají.
Obměna: Někdy je možno soutěžit pouze o znalost díla, jindy stačí
říci jen dílo jediné--záleží na věku soutěžících i náročnosti
soutěže samé.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: lístečky
|
|
|
Otázkový souboj
|
Klub se rozdělí na dvě družstva, která si střídavě dávají různé
otázky z nejrůznějších oborů. (Historie, chemie, zeměpis,
kultura, také ze současných událostí, nebo i z okolí klubu,
např. jak se jmenuje správcová domu atd.) Za správnou odpověď
si připisuje družstvo 2 body, za neúplnou 1 bod a za špatnou
žádný bod. Snahou každého družstva ovšem je, vymyslet pro druhé
družstvo otázku co nejtěžší a samo pak odpovídat co nejsprávněji.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Na soudce
|
Postavíme několik řad židlí (záleží na počtu soutěžících) tak,
že nejvíce židlí je v poslední řadě; v dalších řadách směrem
dopředu je vždy o jednu méně, takže v první řadě je pouze jedna
židle. Soutěžící stojí na začátku hry kolem židlí, "soudce"
(vedoucí hry) před židlemi. Soudce předčítá úryvek z knihy. Kdo
první uhodne, posadí se do poslední řady a ti kdo uhodnou další
úryvky, posadí se vedle něho. Při opětovném správném určení nového
úryvku, poposedne sedící do bližší řady. Soudce předčítá dále
úryvky a posuzuje, kdo první správně odpověděl--proto "soudce".
Hra pokračuje tak dlouho, dokud se absolutní vítěz (nebo první
tři--podle dohody) nedostane až na první židli.
|
Druh: vědomostní
Místo: v místnosti
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: židle
|
|
|
Literární soutěž
|
Například: Tyl, Němcová, Neruda, Hálek, Jirásek, Neumann, Čapek,
Olbracht, Majerová, Pujmanová.
Na povel musí každý vedle jména spisovatele napsat nejméně tři
jeho díla. Vyhrává ten, kdo nejdříve napíše největší počet děl
uvedených spisovatelů.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: i napí
Pomůcky: literární znalosti
|
|
|
Literární fanty
|
Soutěžící sedí v kruhu. První řekne název díla. Druhý zopakuje
název díla a přidá autora, třetí název díla. Čtvrtý to celé zopakuje,
doplní opět autora a přidá další název atd. Např. Příběh opravdového
člověka--Boris Polevoj, Vítr se vrací--Petr Jilemnický, Na
západní frontě klid... Komu chybí odpověď, odevzdá fant.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Kterou knihu napsal?
|
Družstva mají několik sad písmen abecedy. Vedoucí hry klade otázky.
Například: 'Kterou knihu napsal Karel Čapek?', 'Kterou knihu
napsal Jan Drda?' Členové družstev mají sestavit z písmen abecedy
název některé knihy určeného spisovatele. Komu se to prvnímu
podaří, vyhrává.
Obměna: Družstva nastoupí do řady a písmena si členové družstva
našpendlí tak, aby vytvořila název knihy. Karty s písmeny by
v tom případě měly mít velikost startovních čísel.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: skupina a tři
Pomůcky:
|
|
|
Knihomol
|
Vedoucí hry rozdá dětem lístky s názvy knih (nebo přímo knihy).
Soutěžící mají za úkol se sami rozdělit do 'obsahově spřízněných'
skupin podle předem určených námětů knih. (knihy veršů, knihy
o přírodě, dobrodružné knihy, knihy o vojácích).
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny či dohromady
Pomůcky: knihy
|
|
|
Kdo zná více knih
|
Děti soutěží ve vyjmenování co největšího počtu názvů knih na
dané téma. Nejde-li o širší soutěž s větším množstvím účastníků,
stačí zvolit jen téma jediné.
Pro velkou soutěž může vedoucí pro ilustraci přinést několik
knih a rozložit je na hromádky podle jednotlivých skupin. Hřbety
směřují k divákům. Každé ze soutěžících družstev (nebo každý
jednotlivý soutěžící) dostanou v tomto případě téma jiné a názvy
titulů říkají nahlas.
Vybíráme podle věku dětí, podle literárních znalostí vedoucího
hry, který musí správně posoudit zařazení té které knihy do určité
skupiny.
Např. Umělecko-naučné knihy, Historické knihy, Knihy básní, Knihy,
které mají v názvu číslovku, Knihy, jejichž hrdiny jsou zvířátka,
Knihy, jejichž názvy začínají určeným písmenem, Knihy, v jejichž
názvu je jméno, Knihy z války.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny či dohromady
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Kdo je lepší čtenář
|
Vedoucího hry si musí připravit dostatek úryvků z knih. Předčítá
je soutěžícím a ti se snaží z úryvků určit název knihy a jméno
autora. Boduje se zvlášť určení názvu i jméno autora, bod získá
soutěžící, který řekl název, stejně jako soutěžící, který poznal
autora.
Text úryvku musí pochopitelně obsahovat dostatek informací--
jména osob, název místa, časové určení apod. Knihy, z kterých
jej vedoucí vybírá, mají odpovídat věku dětí, postihnout zájmy
všech soutěžících a vedoucí by je měl znát.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min.
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: úryvky z~knih
|
|
|
Chybný text
|
Text, který vedoucí hry přečte, obsahuje několik chybných údajů.
Soutěžící se snaží chyby najít a text opravit.
Slavný francouzský spisovatel Jan Mareš napsal historický román
'Jsem už velká dívka'. Tato kniha vypráví ve verších o zážitcích
polární výpravy, která ztroskotala na severní točně. Této výpravy
se zúčastnil také náš vědec Dick Sand a napsal o ní knihu "Lovci
orchidejí".
Jan Mateš je náš spisovatel a napsal "Práče". Kniha
"Jsem už velká dívka" není historický román a napsala
ji Helena Šmahelová. Kniha není veršovaná a nepíše se v ní o
polární výpravě. O polární výpravě píše F. Běhounek v knize "Trosečníci
polárního moře". Dick Sand je hrdina knihy Patnáctiletý
kapitán. Knihu "Lovci orchidejí" napsal F. Flos.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: text
|
|
|