Čínská hra s oblázky
|
Vezměte všechny kamínky do ruky, vyhoďte je do výšky a nechejte
spadnout na zem. První hráč si klekne k některému oblázku
a cvrnkne jej na jiný oblázek. Když jej trefí, vezme si oba,
mine-li, nechá je ležet tam, kde se zastavily a své štěstí obdobně
zkouší druhý hráč a po něm všichni ostatní. Potom přijde opět
na řadu první. Tak se pravidelně střídají, dokud nejsou všechny
kamínky rozebrány. Kdo jich má nejvíc, vyhrál.
|
Druh: házení kamínky
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 20--30 kamínků velikosti lískových ořechů
|
|
|
Apačská hra s kameny
|
Na louce si vyznačte hřiště. Každý hráč má dva ploché kameny
velké jako dlaň. potom vyhrabte na hřišti okrouhlou jamku o průměru
i hloubce asi 25 cm. 10m od jamky vyznačte čáru. Nejprve hodí
všichni od čáry k jamce jeden kámen, a když se vystřídají,
házejí i druhý kámen. Výkony se hodnotí takto
V jamce není žádný kámen, ten nejbližší & +1b\
Dva kameny jednoho hráče jsou nejblíže k jamce než všechny
ostatní & +2b\
Jeden kámen v jamce & +4b\
Dva kameny jednoho hráče v jamce & +10b\
Více kamenů různých hráčů v jamce & 0b\
Poslední vhozený kámen do jamky & +4b\
|
Druh: házení kamínky
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: menší ploché kameny ve tvaru disku
|
|
|
Pozorování z vlaku
|
Posaďte děti k oknu, aby mohly sledovat rychle se měnící
krajinu, jíž vlak projíždí. Po chvíli si dejte popsat cestu.
Jaké mostky jste přejeli, jak se točila silnice podél trati,
kolik zákrutů měla trať, jaké strážní domky a pod. Pozorujte
jen blízké okolí, protože se dá snadno sledovat i kontrolovat
a také se velmi rychle mění.
|
Druh: do vlaku
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Bobr
|
Hraje jakýkoli počet hráčů, nejlépe v tramvaji, na ulici
cestou městem. Kdo první uvidí pána s plnovousem (stačí
knír), zvolá ,,bobr!' a počítá se mu bod.
|
Druh: do vlaku
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Blesková orientace
|
Máte-li při jízdě vlakem mapu projížděné trati, určete vždy čas
od času nějaký objekt u trati, úkolem hráčů je najít jej co nejdříve
na mapě. Bodujte správné určení.
|
Druh: do vlaku
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: mapa
|
|
|
Z~rohu do rohu
|
Na šachovnici si v rozích proti sobě (v úhlopříčném směru)
postaví po osmi pěšácích (nejmenší, stejné figurky), do jednoho
rohu bílé, do druhého černé. Dvě figurky, jednu bílou a jednu
černou, schováme do pěstí, spoluhráč uhodí do jedné pěsti a podle
toho, kterou figurku uhodl, se rozhodne, čí budou bílé a čí černé.
Bílý začíná. Cílem je, abychom co nejrychleji dostali svoje figurky
do protilehlého, tedy do protivníkova rohu. Najednou je možné
postoupit jen o jedno políčko, do kteréhokoli sousedního čtverce,
který je volný. Jestliže je vedlejší pole obsazené, ale jeho
přeskočením se dostaneme do prázdného pole, je možné skákat.
Dokonce je možné skákat i několikrát po sobě, tímto několikerým
skokem je možné šikovně proniknout vpřed.
Vyhrává ten, kdo své figurky dostane dříve do protějšího rohu.
|
Druh: stolní
Místo: u stolu
Délka: dle IQ hráčů
|
Hráči: dva
Pomůcky: klasická šachovnice
|
|
|
Zbav se jich!
|
Na tvrdý papír nakreslíme 6 koleček a podle čísel hrací kostky
je očíslujeme od 1 do 6. Kolečka mají být tak velká, aby se do
nich vešlo po jednom knoflíku, tedy široká asi na dva prsty,
a mají být od sebe co nejdál, aby k nim hráči měli snadný
přístup.
Každý hráč dostane 10 knoflíků (mohou to být fazole či menší
předměty).
Začíná hra. Každý po řadě hodí kostku. první obsadí kolečko odpovídající
číslu, které hodil (např. kolečko č. 6) tím, že do něj umístí
knoflík. Ostatní hráči mohou své knoflíky umístit jen do prázdných
koleček, jeli kolečko obsazené, nemohou tam knoflík položit,
dokonce si musí vzít knoflík, který tam leží. Výjimkou je hod
šestky. Kdo hodí šest, může si i do obsažených koleček umístit
knoflík.
Vyhrává ten, kdo první umístil všechny své knoflíky.
|
Druh: stolní
Místo: u stolu
Délka: 15 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: kostka, tvrdý papír, tužka, knoflíky
|
|
|
Závody plachetnic
|
Vystřihněte si ze silného papíru dva obdélníčky 9$ imes$4 cm. Přehněte
je tak, aby jedna třetina délky obdélníčku trčela vzhůru. Ta
tvoří ,,plachtu'. Pak na obou podélných stranách stolu (čím delšího,
tím lépe) narýsujte asi 10 cm od okraje čáru křídou. Vznikne
pruh, 10 cm široký, který představuje vodu. Nyní si po obou stranách
stolu (ke každé vodě) stoupne jeden hráč, položí na ,,vodu' svou
,,plachetku' a na daný start začne foukat do zdviženého konce
obdélníku. A tak foukáním pluje vesele se svou plachetkou na
druhý konec stolu. Spadne-li ze stolu, je vyřazen ze závodu.
Přelétne-li přes křídovou čáru více než polovinou plachetky,
musí papírek vrátit na start a znovu vyjet. Kdo z obou
hráčů první zdárně dofouká svůj papírek k cíli, vítězí!
|
Druh: stolní
Místo:
Délka: 5 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: dva papírky 9$ imes$4 cm
|
|
|
Vlakové společnosti
|
Velice variabilní hra. Skupinka hráčů je železniční společnost,
která musí prosperovat. Na začátku je prázdný herní plán, do
kterého se kreslí tratě, vzniknuvší bažiny,...
Úkolem hráčů je půjčovat si a vracet peníze bance, kupovat pozemky,
dohodnout se na přátelství s indiány, postavit s najatými
dělníky trať, zamluvit si zakázku na převoz něčeho do dané doby,
zajistit bezproblémový převoz, zničit ostatním jejich převozy,
při tom všem podplácet organizátory, domlouvat se a kout pikle
proti ostatním,...
Přesná pravidla nejsou důležitá, dohodnou se na místě. Vše závisí
na libovůli organizátorů.
|
Druh: stolní
Místo: místnost
Délka: 4 hodiny
|
Hráči: 4 skupiny
Pomůcky: herní plán
|
|
|
Šach a dáma
|
Vypište soutěž v šachu a dámě. Za horka se mnoho partií
nesehraje, ale v dešti se bude hrát jistě v každém
stanu. Zejména 'žravá dáma' pro rychlý spád hry je velmi oblíbena.
|
Druh: stolní
Místo:
Délka: dlouhá
|
Hráči: všichni
Pomůcky: šachy, dáma,...
|
|
|
Supan
|
Hrají se na orientovaném grafu. Hráči střídavě posunují figurku ve
směru šipek. První hráč ve svém prvním tahu položí figurku na některý
vrchol. Hráči se nesmějí vracet na políčka, na kterých už figurka byla.
Prohrává, kdo nemá tah.
|
Druh: stolní
Místo: u stolu
Délka: 15 min
|
Hráči: dva
Pomůcky:
|
|
|
Stolní fotbal II.
|
Potáhněte desku staršího stolu silným balicím papírem a na každé
straně stolu naznačte branku u okraje desky (tzn. že budou celkem
4 branky). Pak vyrobte z papíru maličkou kuličku. Dejte
ji do středu desky a nyní o ni zápaste jako o míč obrácenými
tužkami. Každý hráč má vlastní branku a snaží se tužkou vstřelit
kuličku do cizí branky. Hrají všichni (tj. čtyři) hráči současně.
Pozor, abyste v zápalu boje nepoškrábali stůl anebo si
nedali vlastní branku. Jsou-li jen dva hráči, má každý dvě branky.
|
Druh: stolní
Místo:
Délka: 15 min
|
Hráči: čtyři
Pomůcky: papír, tužky, kulička
|
|
|
Stolní fotbal I.
|
Hraje se na hladkém stole, na jehož užších stranách je vždy po
jedné brance, křídou naznačené. Doprostřed stolu se dá desetihaléř,
který slouží jako míč. Hráči každého mužstva postaví ke své brance
po jedné koruně, která hráče zastupuje. Hráči střídavě cvrnkají
do svých korun a snaží se jimi srazit míč do soupeřovy branky.
Dotkne-li se hráč svou korunou koruny hráče druhé strany bez
dotyku míče, pokládá se to za provinění a mužstvo provinivšího
se hráče musí dvakrát vynechat hru. Za mužstvo, které je právě
na řadě, střílí vždy jen jeden hráč, nikoli tedy všichni hráči.
|
Druh: stolní
Místo:
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: koruny, desetník, branky
|
|
|
Státy
|
Skupinky hráčů vytvoří několik států. Každý stát je charakterizován
počtem peněz, ropy, odkladů na ropu, vysokých škol, útočných
divizí, obranných divizí a pakty s ostatními, resp. mobilizací
vůči někomu. Přesná pravidla je nutno přiložit.
Počet kol je neznámý, ví se jen přibližně, 5 kol před koncem
se to ale ohlásí. Úkolem je nasbírat co nejvíce peněz. V každém
kole provede svůj tah postupně každý stát (začínající stát se
kolo od kola posunuje). Jednotlivými tahy může vydělávat peníze,
zbrojit, těžit ropu, vyhlašovat válku,...
Po skončení kola je ponechán čas pro volnou diskusi, kutí piklí...
Stát se nemůže izolovat, rovněž je nutno vytvářet skupinky, které
spolu bojují. Zrada je zde hlavním motivem hry.
|
Druh: stolní
Místo: v místnosti
Délka: 4 hodiny
|
Hráči: 6 a více skupinek po 1--3 lidech
Pomůcky:
|
|
|
Slalom
|
Asi na metrovou desku nebo na stůl připevněte v jedné
řadě za sebou jdoucí špendlíky. Vzdálenost mezi nimi budiž asi
8--10 cm. Hráč má za úkol vést foukáním mezi vzniklými 'brankami'
malou papírovou kuličku. Kdo některou branku vynechá, musí kuličku
foukáním vrátit k té brance, kterou jako poslední správně
projel.
|
Druh: stolní
Místo:
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: špendlíky, kulička
|
|
|
Skoky
|
Šachovnice se podobá opravdové šachovnici, střídají se na ni
světlá a tmavá políčka, ale po délce i po šířce mají dvanáct
řad. Hraje se jen na světlých políčkách. Oba hráči mají po 18
kotoučích. Z 18 kotoučů jich 6 znázorňuje slunce malými kolečky,
a to zvyšujícím se počtem: na prvním je jedno slunce, na druhém
dvě slunce atd. Dalších 6 kotoučů znázorňuje právě tak měsíce
a dalších 6 zase hvězdy. Mezi kotouči obou hráčů je jen ten rozdíl,
že jeden hráč má obrázky sluncí, měsíců a hvězd vyobrazeny tmavou
barvou na světlém podkladu a druhý obráceně na tmavém podkladu
světlé vyobrazení.
před sebou v první řadě slunce, v druhé řadě měsíce,
v třetí řadě hvězdy zleva doprava podle vzrůstajícího
počtu na levé straně bude kotouč znázorňující jedno slunce, jeden
měsíc, jednu hvězdu (všechny jen na světlých poličkách). postupuje
se úhlopříčně. Při jednom tahu lze postoupit jen o jedno políčko.
Cílem je, seřadit své kotouče správně na nepřítelově straně (na
levé straně má být v první řadě jedno slunce atd. v druhé
řadě jeden měsíc atd., v třetí jedna hvězda atd.)
Jeli při postupování napříč v cestě figura, je možné ji
přeskočit. Stejnou figurou se dá při jednom tahu najednou i několikrát
přeskakovat. Můžeme přeskočit i vlastní figury.
Zběhlý hráč může přimět protivníka k takovým skokům, které
jsou pro něj nevýhodné. Nepřítel například se svými figurami
s šestkou usiluje dostat se na protější stranu, ale svými
tahy ho můžeme donutit k takovým skokům, které ho brzdí,
nutí k ústupu a když se figury příliš pomíchají, nakonec
místo rychlých skoků musí k cíli postupovat pomalými kroky,
zatímco protivník rychle uspořádává své řady.
|
Druh: stolní
Místo: u stolu
Délka: 15 min
|
Hráči: i
Pomůcky: šachovnice
|
|
|