Pátrání při cestě
|
Jedno z družstev je předem vysláno napřed po určené cestě. Jeho
členové se skrývají v předem vymezeném úseku 800 až 1000 m. Přitom
se žádný z hráčů nesmí vzdálit od cesty více než 30 kroků. Po
určité době vycházejí za prvním družstvem hráči druhého družstva.
Mohou jít pouze po cestě, nesmí sejít napravo ani nalevo, pouze
zrakem mohou pátrat po ukrytých členech prvého družstva. Spatří-li
některého z nich, zavolají jeho jméno a ukáží směr, kde se skrývá.
Objevený musí odejít na předem určené stanoviště. Potom se hráči
vymění. Vítězí družstvo, jež objeví více hráčů.
|
Druh: bojová
Místo: nízký les, členitý a málo přehledný terén
Délka: 60 min
|
Hráči: dvě nebo více skupin
Pomůcky:
|
|
|
Pátrání po trestancích
|
Asi jedna čtvrtina hráčů představu je 'uprchlé trestance', zbytek
hráčů tvoří 'dozorce'. Trestanci zmizí v hustém nízkém
lesíku, kde se rozutekou a poschovávají. Každý si přitom nasadí
na prsa papírovou tabulku s pětimístným číslem, číslice
jsou zřetelné, napsané černou tuší, asi 5 cm vysoké. Tuto tabulku,
kterou tajně každý 'trestanec' dostal od vedoucího před útěkem
do lesa, si připnou na prsa zavíracím špendlíkem. Dozorci nevědí,
jaké číslo ten či onen trestanec má. Trestanci jsou ozbrojeni
libovolným počtem papírových kulí. Když už jsou v lese
rozběhnutí, vnikají dozorci opatrně do lesa a snaží se trestance
objevit a přečíst nahlas jeho číslo. Přečte-li dozorce číslo
dříve, než ho trestanec zasáhne kulí, je trestanec zneškodněn
a musí z lesa ven do tábořiště. Zasáhne-li trestanec dozorce
dříve, než ten stačí vyslovit správně celé jeho číslo, je zneškodněn
dozorce a musí z lesa ven, nesmí už po dalších trestancích
pátrat. Nelze-li rozsoudit, zda dozorce přečetl trestanci dříve
jeho číslo, rozejdou se oba ve chvilkovém smíru, žádný z nich
nesmí les opustit. Hra končí, když některá z obou stran
pozbude všech svých členů, nebo když skončí doba, na kterou byla
délka hry stanovena.
Trestanci si nesmějí číslo během hry sundávat nebo ho zakrývat
rukou atd. Před zraky dozorce se může nejvýše otočit jen k němu
zády.
|
Druh: bojová
Místo: členitý terén
Délka: 60--120 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: čísla, zavírací špendlíky, papírové koule
|
|
|
Pašeráci II.
|
Jedno družstvo jsou pašeráci a druhé pohraniční stráž. Pašeráci
si vezmou na 1 stanovišti zlatou minci (typicky z čokolády),
schovají ji u sebe a snaží se dostat na druhé stanoviště, kde
ji odevzdají. Pokud je po cestě chytne pohraničník, má právo
je 2 minuty šacovat (včetně ,,rozumného' svlékání). Pokud minci
najde, je to jeho trofej, jinak ho musí pustit (nesmí čekat opodál
jiný pohraničník). Na konci se spočítá, kdo má kolik mincí a
družstva se vymění.
|
Druh: bojová
Místo: les
Délka: 1 hodina
|
Hráči: 2--4 vedoucí a 2$ imes$7 hráčů
Pomůcky: mince
|
|
|
Odstřelovači a průzkumníci
|
Pět až šest hráčů představuje ostřelovače a vzdálí se 300 až
400 m od hlavní skupiny. Asi za 15 minut po jejich odchodu se
vydají ostatní hráči na průzkum. Udržují 20 až 30 m rozestupy
a snaží se pohybovat tak, aby je ostřelovači nezpozorovali. Ostřelovač,
který spatřil některého z průzkumníků, zavolá: ,,Stůj!', a jmenuje
hráče, který je tímto okamžikem vyřazen ze hry. Nejlepšími ostřelovači
a průzkumníky jsou ti, kteří zneškodnili nejvíce nepřátel.
|
Druh: bojová
Místo: členitý terén
Délka: 50 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Nedostupné ovoce
|
Strom, na němž visí ,,ovoce'. V okruhu 20 m kolem stromu hlídají
dva hráči. Z bodu H mimo kruh se plíží hráč pro ovoce. Je-li
spatřen mimo kruh, vrací se do bodu H. V kruhu se jej musí hlídači
dotknout. V takovémto případě vrátí ovoce (má-li) a jde zpět
do bodu H.
|
Druh: bojová
Místo: strom a kolem křoviny
Délka: 15--30 min
|
Hráči: všichni na dva 9--14
Pomůcky: ,,ovoce'
|
|
|
Nakrmte vězně
|
Vězeň signalizuje, co chce a jeho komplicové to nosí. V poklidném
nošení jim brání hlídači, kteří přinesené věci odebírají. Pak
se obě družinky vystřídají. Vítězí ta, která donese svému zajatci
více věcí.
|
Druh: bojová
Místo: vyvýšené, kolem les či křoviny
Délka: 30 min
|
Hráči: dvě družinky 12--14
Pomůcky:
|
|
|
Na vojáky
|
Jedno družstvo se jde schovat a druhé je má za úkol najít.
Každý může mít libovolné množství zbraní. Když někdo někoho uvidí
a chce ho zastřelit, tak zakřičí jeho jméno. Ten musí nahlas
počítat do deseti a během tě doby nesmí nic dělat, hýbat se,
radit, schovávat se natož pak střílet. Po odpočítání může bojovat
klidně dál. Když je zastřelen, tak k němu může nepřátelský voják
přiběhnout a vzít mu náboje. To se dělá jen tak že se dotkne
jeho pistole, ale pozor, musí ho důkladně prohledat a vzít mu
náboje ze všech zbraní. Jestli nějakou přehlídne, tak si z ní
voják může znovu nabít všechny své zbraně a dál bojovat. Jestli
je ale úplně bez nábojů, tak nesmí střílet a musí najít někoho,
kdo z jeho skupiny má náboje a od něj si je vzít a už může zase
střílet. Prohrává ta skupina, která je celá bez nábojů a tedy
již nemůže střílet.
|
Druh: bojová
Místo: členitý terén
Délka: 60 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: pistole, náboje
|
|
|
Na rybáře
|
Na ploše velikosti celého hřiště je rybník. V místě branky je
rybárna. Hráč vyběhne z rybárny a snaží se někoho chytit. Povede-li
se mu to, vrátí se do rybárny, utvoří dvojici a jdou chytat znovu.
Další chycení tvoří páry, lichý chytá sám. Dvojice se nesmí na
území rybníka roztrhnout, jinak se musí jít vrátit do rybárny,
aby mohla chytat dále.
|
Druh: bojová
Místo: louka, hřiště
Délka: 30 min
|
Hráči: dvě skupiny 9--13
Pomůcky:
|
|
|
Modrý vlas
|
Každý vedoucí dostane jeden nebo více kousků modré vlny a odejde do lesa. Bude tam představovat jednoho z nepřátelských válečníků, kteří se vyznačují modrými vlasy.
Úkolem každého hráče je vyhledávat v lese válečníky a snažit se je plácnout. Chycený vedoucí odevzdá hráči jeden kousek vlny (válečníkovi byl vytržen jeden z jeho modrých vlasů).
Jakmile válečník přijde o všechny vlasy, vypadá ze hry. Vítězí hráč, který získá nejvíce vlasů.
|
Druh: bojová
Místo: les
Délka: 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: klubko modré vlny
|
|
|
Maršál a špión
|
Variace stolní hry maršál a špión. Hráči se rozdělí do 2 družstev
a tajně si určí funkce: mina, minér, špión, maršál, generál,
kapitán, kadet, průzkumník. Cílem je zneškodnit cizího maršála.
V okamžiku startu se mohou hráči začít honit. Jakmile
se někdo dotkne cizího hráče, sdělí si tajně své funkce a slabší
vypadá. Spoluhráči vypadnutého mohou usoudit, kdo ho zabil, ale
on jim to nesmí říct. Vítěz souboje může svým spoluhráčům říct,
koho vyřadil.
Priority jsou: mina zabíjí kohokoliv, minér zabíjí minu. Špión
zabíjí maršála. Vyšší zabíjí nižší, řada je tato: maršál, generál,
kapitán, kadet, průzkumník, minér, špión. Při stejné hodnosti
vítězí ten, kdo plácl toho druhého, je-li to nerozhodné, zůstávají
oba ve hře.
Přibližné stavy hráčů jsou: špión, maršál určitě jeden. Jeden
generál, dva kapitánové, 3 kadeti, 4 průzkumníci, 3 minéři, 4
miny. Dá se modifikovat podle počtu hráčů.
|
Druh: bojová
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: 20--40 lidí
Pomůcky:
|
|
|
Lupič vlajky
|
Vlajka se zapíchne do země doprostřed tábora. Je zvolen jeden
hráč (tajně, aby o tom ostatní nevěděli), který má za úkol vlajku
odnést na předem určené místo. Má na to např. celé dopoledne
až do oběda. Když se jej někdo při loupení dotkne, prohrál.
|
Druh: bojová
Místo: tábor
Délka: celé dopoledne
|
Hráči: jeden a všichni
Pomůcky: vlajka
|
|
|
Lov na medvědy
|
Dva dobří běžci odejdou na území. Asi za 10 minut za nimi vyrazí
děti, lovci. Lovci jsou sdruženi do dvojic tak, aby v každé
dvojici byl jeden dobrý a jeden špatný běžec. Medvěd je uloven
jen dotknou-li se ho oba lovci z téže dvojice současně.
Pakliže se jeden z lovců opozdí, může medvěd osamělého
lovce ulovit. V takovémto případě se ulovený jedinec ztrácí
jeden život a vrací do tábora, odkud se může opět vydat za svým
kolegou.
|
Druh: bojová
Místo: les o rozloze 1000--2000~m$^2$
Délka: 60 min
|
Hráči: dvojice a dva dobří běžci
Pomůcky:
|
|
|
Lov na medvěda
|
Hraje šest nebo více chlapců. Každý má obušek velký asi jako
pasákova pálka vyrobený ze slámy, ovázaný několika proutky a
obšitý plátěným potahem.
Pro úlohu medvěda vybereme jednoho zdatného hráče. Na zádech
ve školní brašně nebo v batohu má nafouknutý gumový balónek.
Balónek představuje medvědovo srdce. Kolem šíje mu zavěsíme náhrdelník
z dřevěných korálků. Medvěd má tři doupata rozmístěná
do trojúhelníku a vzdálená od sebe navzájem asi 100 m. Dokud
se medvěd zdržuje v doupěti, je v bezpečí. Jestliže
jsme za doupě určili strom nebo skálu, medvěd je bezpečný, dokud
se jich dotýká. Když náčelník lovců napočítá do sta, musí medvěd
opustit doupě. Hra skončí, když medvěd projde všemi třemi doupaty.
Lovci mají prorazit gumový balónek medvědovo srdce a tím medvěda
zabít. Když medvědovi pukne srdce, skácí se na zem. Lovec, který
ho zabije, získává náhrdelník. Skle medvěd má také obušek na
svou obranu. Každý lovec musí mít na hlavě čepici, a když se
medvědovi podaří některému lovci čepici srazit, je lovec považován
za mrtvého a nesmí se už dál účastnit lovu. Lehne si na tom místě,
kde mu čepice spadla.
Všechny osobní potyčky jsou zakázány. Medvěd vítězi, když zabije
nebo zažene na útěk všechny lovce. V tom případě si náhrdelník
ponechá.
|
Druh: bojová
Místo: terén
Délka: 30--60 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: batoh, nafukovací balónek, korálky, obušek
|
|
|
Lov na lva
|
Jeden hráč představuje lva. Vyrazí do terénu se stopovacími želízky
na nohou, s kapsou plnou kukuřičných zrnek nebo hrášků
a se šesti tenisovými, hadrovými nebo papírovými míčky. Teprve
po půlhodině za ním vyrazí celá skupina a sleduje jeho stopu.
Každý je ozbrojen jedním míčkem, kterým 'střelí' po lvu, až
bude vypátrán. Lev se může skrývat, plížit nebo utíkat, jak to
právě považuje za účelné. Ale všude, kde je půda tvrdá nebo hodně
znečištěná, musí vždycky po několika krocích pustit na zem pár
kukuřičných zrnek a označit tak svoji stopu.
Když lovci lva nenajdou, lna konči bez vítězů. Jestliže se přiblíží
ke lvímu doupěti, lev po nich začne pálit tenisovým] míčky. Zasažený
lovec je z další hry vyřazen a nesmí už hodit svým míčkem.
Je-li lev zasažen míčkem některého z lovců, považujeme
to za poraněni; po třech zásazích je lev mrtev. Každého míčku
se smí použít jen jednou; hráči je během hry nesmějí zvedat ze
země a znovu jimi házet.
V zimě na sněhu můžeme hrát tuto hru bez stopovacích želízek
a místo tenisových míčků použijeme sněhových kouli.
|
Druh: bojová
Místo: terén
Délka: 30--60 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: míčky, zrnka
|
|
|
Lov na králíky
|
Tato hra je vhodná pro dva lovce ve vymezeném území. Tři malé
plátěné pytlíky, hnědé zbarvené, o rozměrech asi 20$ imes$30 cm nacpeme
senem.
Dva chlapci s lukem a šípy v ruce se postaví v lese
do kruhu, který měří v průměru 8 m. Hráč č. 1 má zavázané
oči a představuje lovce. Hráč č. 2 umístí králíky, a to tak,
že aniž opustí kruh, hodí králíky na taková místa, kde budou
dobře schovaní. Hráč č. 1 si pak sejme šátek z očí. Má
králíky najít, zastřelit a neopustit při tom kruh.
Vítězí ten, kdo bude mít nejméně trestných bodů. Jestliže hráč
vystoupí z kruhu, dostává 1 trestný bod za každý krok
mimo kruh. Když spatří králíka, musí zůstat na tom místě, kde
ho zahlédl, a střílet po něm, dokud ho nezasáhne. Králík je po
jednom zásahu považován za mrtvého bez ohledu na to, do jakého
místa byl zasažen. Za každý šíp, který mine cíl, dostane hráč
5 trestných bodů.
Lovec a ten, kdo králíky schovával, střílejí po jednom šípu,
ale trestné body dostává jen lovec. Kdo králíky schovával, není
vůbec bodován; může jen lovci zhoršit výsledek. Pokaždé, když
zasáhne králíka, připočte se lovci 10 trestných bodů. Jestliže
lovec nenajde všechny králíky, dostane 25 trestných bodů za každého,
kterého neobjevil.
Při další hře si oba chlapci vymění úlohy.
|
Druh: bojová
Místo: louka, les
Délka: 15 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: králíci, luky, šípy
|
|
|
Loupení vlajek
|
Je určeno hrací pole (asi 20$ imes$60 m) rozdělené na dvě poloviny,
každá družina má jednu. Na koncích těchto částí má každá družina
umístěnu nepřátelskou vlajku. Okolo vlajek je asi 3 m kruh. Cílem
je přenést soupeřovu vlajku na svoje pole. Kdo je chycen na nepřátelském
území, může být osvobozen některým ze spoluhráčů (oboje dotykem).
V kruhu okolo své vlajky jsou hráči v bezpečí. Vlajka
se nesmí házet!
|
Druh: bojová
Místo: louka, hřiště
Délka: 15 min.
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: 2 vlajky
|
|
|