Roznášení míčů
|
Družstva se postaví do zástupů. První hřáči mají u nohou 5 větších míčů. Před každým zástupem je v rozestupu 3 metrů umístěno 5 met (první meta 3 metry před prvním hráčem, druhá meta 3 metry za první metou, ...)
Na dané znamení začnou hráči roznášet míče k jednotlivým metám. První hráči vyběhnou s jedním míčem, položí jej k první metě, vrátí se zpátky a zařadí se na konec zástupu. To už vybíhají druzí s druhým míčem, který nesou ke druhé metě, ...
Jakmile jsou všechny míče rozneseny, začne se s jejich sbíráním. Další hráč běží k poslední metě, vezme míč, běží zpět, položí míč k nohám prvního hráče v zástupu a zařadí se na konec. Další hráč pak běží pro míč z předposlední mety, ...
Vítězí družstvo, které má první opět posbírány všechny míče.
|
Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 15 min.
|
Hráči: družstva
Pomůcky: mety, míče
|
|
|
Račí pochod
|
Na dané znamení se předkloní všichni první z družstev
a dotýkají se koncem prstů nohou nebo uchopí rukou svá kolena.
Vyrazí a jdou co nejrychleji. Trať k běhu nesmí být delší
než osm až deset metrů. Když dospějí k cíli, uvolní ruce,
narovnají se a běží zpět ke svému družstvu. Uhodí dalšího (jemně)
ze svého družstva a ten pak pokračuje stejným způsobem, jako
předcházející. Družstvo, které závod dříve dokončí, vyhrává.
|
Druh: běhací
Místo: rovná trať
Délka: 5 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Přestavování kuželek
|
se postaví za startovní čáru do zástupů. Přímo před každým družstvem
v třicetimetrové vzdálenosti jsou vyryty dva vzájemně
se dotýkající kruhy (každý měří půl metru v průměru).
V jednom z těchto dvou kruhů před každým družstvem
stojí tři kuželky nebo dřevěné špalíčky nebo láhve. Na znamení
vyběhnou první ze zástupů a jednou rukou přemístí kuželky do
druhého kruhu. Každá kuželka musí stát a žádná se nesmí dotýkat
obvodu kruhu. Hráč, který tento úkol splní, běží zpátky do svého
zástupu a dotkne se toho, kdo stál za ním. Ten pak běží ke kruhům
a opět kuželky přemístí.
Když vyběhne další hráč, zástup se posune o jedno místo kupředu.
Kdo se vrátí od mety, postaví se na konec zástupu. Vítězí družstvo,
jehož poslední běžec se nejdřív vrátí na startovní čáru.
|
Druh: běhací
Místo: rovné (louka, hřiště)
Délka: 10 min
|
Hráči: e roz
Pomůcky: kuželky
|
|
|
Přenášení
|
Příprava: Vymezíme na louce čtvercové, případně obdélníkové pole.
Velikost přizpůsobíme počtu hráčů. Nedaleko jedné strany pole
(vně) umístíme kuličky (případně cokoli jiného, co je malé a je
toho dost).
Pravidla: Jedno družstvo jsou obránci, druhé přenašeči. Obránci
se pohybují pouze ve vymezeném území. Úkolem přenašečů je přenést
přes území na druhou stranu co nejvíce kuliček. Když je přenašeč
plácnut obráncem případně se mu podaří přenést kuličku, vrací
se na výchozí pozici a jde znovu. Konec hry: hrajeme buď
tak dlouho než se podaří přenašečům přenést všechny kuličky a pak
stopujeme čas, nebo hrajeme po předem určenou dobu (asi 5 min.)
a počítáme kolik kuliček se podařilo přenést. Poté si
družstva vymění role.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 2--4 krát 5 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: mnoho malých věcí
|
|
|
Překážkový běh
|
mezi rameny, ruce opřeny o koleno předkročené nohy)
hlavu ve směru běhu mezi rameny)
po kamenech)
Délka překážkové dráhy není dlouhá (asi 15--35 m, podle věku
dětí). Také obtížnost překážek volíme podle věku.
|
Druh: běhací
Místo: rovné
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Překážková dráha
|
místo, kde je brambor se lžící položen)
|
Druh: běhací
Místo: dráha
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: dle překážek
|
|
|
Prodej roh!
|
Naklaďte na zem kameny, které budou představovat rohy stavení
(půdorys stavení může být třeba i desetiúhelník). Hráči se rozestaví
k jednotlivým ,,rohům'. Ten, na nějž žádný roh nezbyl
přistoupí k některému z nich a řekne: ,,Prodej roh!'
,,Neprodám, darem dám!' zní tradiční odpověď. A sotva to
dořekne vyběhne vyzývaný vlevo a vyzyvatel vpravo. Kdo dřív přiběhne
zpět k rohu, ten se stane jeho pánem. Poražený jde kupovat
roh jinam.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 10 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: kameny
|
|
|
Pračlověk
|
Legenda: Dostali jste se strojem času do pravěku a musíte
se vrátit zpět do přítomnosti.
Hráče rozmístíme pravidelně po kraji území a teprve poté
jim oznámíme úkol--aby odletěli zpět musí se jich sejít alespoň
10 a musí nahlas napočítat do 10 (čísla možno změnit)
- jakmile se jim to povede daná skupinka vyhrává a ostatní
prohráli (zůstali v pravěku). Situaci komplikují pračlověci,
kteří je rozhání a zabíjí (dotykem). Kdo je mrtev, už
nehraje.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: 10--20 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Pozor, had
|
Hraje se ve vyznačeném prostoru o velikosti poloviny hřiště na volejbal. Jeden z těch nejobratnějších hráčů se stane hadem, ostatní pak jeho budoucími oběťmi.
Na počátku hry had leží na břiše a odpočívá. Hráči chodí kolem a jedním prstem se ho nebojácně dotýkají. Vše se ale změní, vykřikne-li vedoucí: ,,Pozor, had!' Hráči se rozutečou a snaží se držet co nejdále od hada. Had se plazí po břiše a snaží se ,,uštknout' co nejvíce osob. Každý uštknutý hráč se stává také hadem a loví společně. Had se pohybuje plazením po břiše, ale při uštknutí se může pozvednout, kolena a jedna ruka však zůstávají na zemi.
S přibývajícími hady se stává vymezený prostor stále těsnějším. Je obtížné vyhnout se uštknutí. Hráci přebíhají, přeskakují, ale nesmějí opustit vymezený prostor. Hra skončí, když zůstane poslední neuštknutý hráč. Ten se pak v dalším kole stává hadem.
|
Druh: běhací
Místo: tělocvična
Délka: 10 min.
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Pomalý závod
|
Jednotlivá družstva stojí v zástupech od sebe ve vzdálenosti
jednoho až dvou metrů. Družstvo se odpočítá na první a druhé.
Na dané znamení se všechny děti s číslem dvě staví před
děti s číslem jedna. Pak se naopak děti s číslem
jedna staví před děti s číslem dvě, následně děti s číslem
dvě si stoupnou před svého předchůdce s číslem jedna atd.
Hra končí, až se poslední dítě z družstva dostane za cílovou
čáru, která je vzdálena 10 m.
|
Druh: běhací
Místo: rovná trať
Délka: 10 min
|
Hráči: několik skupin o stejném počtu hráčů
Pomůcky:
|
|
|
Podlézání a přelézání provázku
|
Mezi několik stromů se napne provázek, asi tak do 40 cm nad zem.
Úkolem členů družiny je proběhnout trať mezi stromy tak, že jednou
provázek přelezou a jednou podlezou. Hráči startují po sobě (štafetově).
Vyhrává družina, která zvládne celou trať nejrychleji.
|
Druh: běhací
Místo: les
Délka: 15 min.
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: silnější provázek
|
|
|
Past na myši
|
Jedno družstvo se postaví do kruhu, drží se za ruce a utvoří
tak past, druhé družstvo se volně rozestaví kolem a představuje
myši. Děti v kruhu vzpaží, čímž se past otevře a myši
volně vbíhají a vybíhají z pasti. Na znamení vedoucího
se past uzavře, tj. všichni připaží a přejdou do dřepu. Všechny
myši uvnitř jsou chycené, zařadí se do kruhu a hra pokračuje,
dokud nejsou všechny myši pochytány.
|
Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min
|
Hráči: dvě skupiny $<$8
Pomůcky:
|
|
|
Pařezovka
|
Úkolem hráčů je dostat se ze startovního místa na louce na cílové
(území musí být omezené do šířky). V úkolu jim brání chytači.
Když je hráč chycen musí se vrátit na startovní místo a může
jít znovu. Pařezy fungují jako domečky--když je hráč na pařezu
(oběma nohama), nemůže být chycen. Na každém pařezu může být
max. jeden hráč. Hráči se mohou navzájem z pařezů vyhánět:
když někdo doběhne k obsazenému pařezu a napočítá
do pěti, musí původní 'obyvatel' domeček opustit.
Lze hrát také po třech družstvech. Jedno družstvo vždy dělá chytače,
další dvě útočí. Role se postupně vymění.
|
Druh: běhací
Místo: louka s~pařezy
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci, družstva
Pomůcky:
|
|
|
Opička v kleci
|
kruhu je opička a provádí tam pitvornosti, které po ní všichni
opakují. Ve vhodný okamžik vyběhne opička ven z kruhu a běží
k metě vzdálené asi 10 a zpět do kruhu. Dva hráči, mezi nimiž
proběhla, se ji snaží chytit před metou a nebo při návratu od
ní (v tomto případě se musí mety taká dotknout). Chytnou-li opici,
musí zůstat v kruhu, uteče-li jim, jde na její místo ten, který
přiběhl z nezdárné výpravy později (opička mu zabrala místo).
|
Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: tvoří kruh
Pomůcky:
|
|
|
Obránci a útočníci
|
Vybereme v terénu pás o rozměrech asi 100$ imes$50 metrů. Hráči se
rozdělí na obránce a útočníky. Družstvo útočníků se rozestaví
na kratší straně vymezeného prostoru. Družstvo obránců je rozptýleno
uvnitř prostoru. Po zahájení hry vyběhnou útočníci ze svého stanoviště.
Jejich úkolem je proběhnout během stanovené doby (dvou až tří
minut) vymezeným prostorem a dostat se na opačný konec. Obránci
se jim v tom snaží zabránit. Chytají probíhající útočníky a snaží
se je držet tak dlouho, pokud neuplyne stanovená doba.
Obě družstva, obránci i útočníci, se mohou při boji sdružovat.
Na znamení, které hru ukončí, zůstanou všichni stát na svých
místech. Útočníci dostávají jeden bod za každého člena, jenž
splnil úkol a stojí na konci hřiště. Body se sčítají vždy po
třech nebo pěti přebězích a pak si družstva vymění úlohy. Zvítězí
družstvo, které získá větší počet bodů.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 50 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Nošení kamarádů
|
Je určena trať, kterou musí hráč ujít (asi 10 m) tak, že má na
sobě navěšeny kamarády. Kdo jich unese bez spadnutí nejvíce,
vyhrává.
|
Druh: běhací
Místo: louka, tělocvična
Délka: 10 min.
|
Hráči: min 4
Pomůcky: destička a kulatý předmět
|
|
|