Gonio
|
Gonio je stanice, která navádí radiotelegrafickým signálem letadlo
ve tmě a v mlze. Ve hře soutěží v navedení na letiště v mlze
dvě nebo více dvojic. Jeden hráč z dvojice představuje letadlo,
druhý Gonio. Gonio má píšťalku a vždy asi po 5 sekundách vysílá
krátkým hvizdem signál. Hráč--letadlo--má zavázané oči a podle
signálů se snaží přiletět na letiště, tj. položit ruku na hlavu
svého Gonia. Signály se vysílají různými druhy píšťalek, aby
se letadla navzájem nepletla. Vítězí dvojice, jejíž letadlo dříve
dosáhne letiště.
|
Druh: poslepu
Místo: louka
Délka: 60 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: různé píšťalky, šátky
|
|
|
Dekomlat
|
Dvěma vylosovaným hráčům zavážeme oči a na hlavy jim dáme kšiltovku.
Ostatní hráči si stoupnou okolo dvojice do kruhu o poloměru 3--5
metrů a jsou zticha. Oba hráči obdrží deku či ručník provázkem svázaný
do asi metr dlouhého válce, kterým mají 10$ imes$ zasáhnout protivníka.
Po 10 zásazích hra končí. Avšak i ten, kdo má 9 zásahů může dát
soupeři Knockout (KO) tím, že mu jakkoli shodí kšiltovku z hlavy.
Počet zásahů potřebných k vítězství je možné snížit např. na 3.
|
Druh: poslepu
Místo: louka, hřiště
Délka: 2 min na dvojici
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: deky, kšiltovky
|
|
|
Čichová zkouška
|
V místnosti vytvoříme česnekovou cestu--natřeme česnekem cestičky
podél zdí a pod stoly až k cíli, kde je položen klíč.
Hráč jde za klíčem poslepu, řídí se jen čichem.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: česnek, šátek
|
|
|
Co to bylo?
|
posílá od jednoho k druhému různé věci, například píšťalku,
knoflík, sirku, krabičku, tužku atd. Věcí je dvacet. Hráči musí
být zticha, každou věc ohmatají co nejrychleji a předávají beze
slova dále. Pak vedoucí věci uklidí, hráči sundají z očí
obvazy a začnou psát (každý samostatně), co si kdo z překládaných
věcí zapamatoval.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: e zavá
Pomůcky: různé předměty
|
|
|
Co je to?
|
Organizátor hry má dřevěnou hůlku a tou poklepává na předměty
z různého materiálu: sklo, dřevo, železo, papír, porcelán
atd. Hráči sedí zády k organizátoru hry a píší na papír
předmět, na který bylo poklepáno. Každý hráč napíše druh předmětu.
Pak lístky odevzdají (mohou si je vyměnit a vzájemně opravit).
Za každý správně nazvaný předmět je jeden bod. Vítězí družina
s větším počtem bodů.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: různé předměty, hůlka
|
|
|
Brambory II.
|
Nakreslíme křídou na zemi kruhy o průměru dva metry. Do každého
kruhu nasypeme stejný počet brambor. Jeden hráč stojí vždy v každém
kruhu a má zavázané oči. Na povel hledá své brambory. Vítězí
ten, který je nasbírá první do své nádoby.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: křída, brambory, nádoba
|
|
|
Bloudění v mlze
|
V lese je zamotán provázek. Úkolem hráče je se zavázanýma očima
projít po hmatu po celé délce provázku. Nesmí se řítit moc rychle,
aby si neublížil. V cíli lze umístit píšťalku, na níž
hráč zapíská a tím signalizuje splnění úkolu.
|
Druh: poslepu
Místo: v lese
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: provázek, šátek
|
|
|
Zvířátka
|
Vedoucí se opět vybaví lístečky se jmény zvířat (je vhodné používat
spíše známá zvířata) a rozprchnou se do území (vhodnější
je něco méně přehledného). Když hráč chytne vedoucího, ten vylosuje
jeden z lístečků, které má u sebe a hráč
má určitý počet otázek, aby uhádl co je to za zvíře (na otázky
se odpovídá pouze Ano/Ne). Počet otázek je vhodné přizpůsobit
věku (např. 30--věk otázek). Pokud hráč zvíře uhádne, získává
lísteček, jinak setřel. Vyhrává samozřejmě ten, kdo má nejvíce
lístečků.
|
Druh: papírková
Místo: členitý terén, les
Délka: 20--50 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: lístečky
|
|
|
Zoologická zahrada I.
|
Po lese jsou rozmístěny papírky--různé druhy zvířat. Každé zvíře
má nějaký kurz, tento kurz se ale mění. V lese se pohybují
tři druhy lidí: ochránci přírody (vedoucí, nic sami neberou,
pouze hlídají les před pytláky), lovci (hráči, kteří mají zakoupenu
loveckou licenci na danou dobu) a pytláci (hráči bez licence).
Úkolem hráčů je nalézt nějaké zvíře a pronést ho na základní
stanici, kde se mu na konto připíše příslušný počet peněz. Za
tyto peníze si mohou nakoupit licenci na další sezónu. Čím je
zvířat méně, tím dražší je kurz.
Ne všichni hráči ale mají licenci a ostatní pytláci se musejí
mít na pozoru před ochránci přírody. Pokud načapá někoho bez
licence, sebere mu veškerou trofej a vykáže ho na nějakou dobu
z lesa. Naopak poctiví lovci se mají na pozoru před pytláky,
kteří když někoho chytnou, musí jim dotyčný také vydat veškerou
trofej. Možnou obranou hráčů je utíkat a volat Pozor pytlák a
tím přivolat ochránce přírody. Jinou možností v okamžiku
nasbírání velké trofeje je prodat ji na stanovišti (které je
ale daleko). Okolo hracího pole je území, na kterém se nesmí
útočit (tam mohou utíkat lovci před pytláky, ale i pytláci před
ochránci).
|
Druh: papírková
Místo: les
Délka: 2 hodiny
|
Hráči: 2x10 lidí a více
Pomůcky: různé druhy papírků
|
|
|
Zmatená stezka
|
Na stromy či jiné body se připraví papíry s čísly. Jsou různě
zpřeházené a těžko viditelné. Závodníci jsou seznámeni s prostorem,
kde jsou čísla rozmístěna. Vytvoří se dvě až dři družstva, a
každý člen družstva musí oběhnout čísla s dodržováním pořadí
(např. 1--10). Měří se čas. Časy jednotlivců se sčítají pro
družstvo. U každého čísla je tajná kontrola, která zapisuje
příchody závodníků (časy), aby nemohlo dojít k porušení pravidel.
|
Druh: papírková
Místo: les
Délka: 30--45 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papíry s čísly
|
|
|
Vyzvědač v táboře
|
Vedoucí ráno roztrousí po táboře lístečky. Položí je na náměstíčko,
do stanů i jiných táborových objektů. Potom tajně svěří jednomu
z táborníků úlohu vyzvědače. Na ranním nástupu se vyhlásí.
V táboře je vyzvědač a snaží se zmocnit důležitých dokumentů.
Mějte oči otevřené a snažte se vyzvědače chytit při činu. Je
to jeden z vás.
Vyzvědač má neomezený čas, hra probíhá při jiných činnostech.
Pakliže někdo vyzvědače odhalí, vedoucí si zapíše kolik zpráv
už sebral a pověří dalšího táborníka. A tak jen oznámí, že hra
pokračuje dál.
|
Druh: papírková
Místo: letní tábor
Délka: celý den
|
Hráči: jeden a zbytek
Pomůcky: 100 lístečků
|
|
|
Vláčky
|
V hracím území je situováno cca 5 nádraží a 1 depo. Na nádražích
se obchoduje s 3 základními surovinami--uhlím, dřívím a lentilkami
a dále mezi nádražími cestují lidé (to vše je reprezentováno
lístečky). Každý hráč představuje jednu z následujících
částí vlaku--lokomotivu, nákladní vagón, osobní vagón, ozbrojený
vagón. Vagóny mají různé funkce, avšak sami o sobě se
nemohou mezi nádražími pohybovat--na to potřebují lokomotivu.
Jedna lokomotiva utáhne max. 4 vagónky a vláček se musí
pohybovat tak, že se všichni jeho členové drží za ruce. Nákladní
vagónek smí převážet suroviny (vždy jen jednu) a vydělává
na tom, že levně koupí a draze prodá. Osobní vagón převáží
lidi--u lístečku je vždy napsáno kam lidé jedou a kolik
z toho bude peněz. Ozbrojený vagón zajišťuje ochranu před
lupiči--vlak který nemá ozbrojený vagón může být přepaden lupiči
a ti oberou jeho členy buď o nějaké peníze nebo
jim seberou náklad. Na co je depo: 1. V depu všichni začínají.
2. Pokud už někoho nebaví být tím čím je, může se v depu
nechat za symbolický poplatek přestavět na něco jiného. (Pozn.
Do depa a z depa mohou vagónky jezdit bez lokomotivy).
Jak probíhá hra: Nákladní a osobní vagónky vydělávají
přímo obchodováním na nádražích. Lokomotivy vozí za smluvní ceny
vagónky mezi nádražími a ozbrojené vagónky si nechávají
platit za to, že jezdí s nimi. Základem hry je právě ono
smlouvání--kdo, koho sveze a hlavně za kolik.
Poznámka ze hry: Hráli jsme to s různě starými dětmi a dopadlo
to dobře. Neoblíbenější byly ozbrojené vagónky, ačkoli zdaleka
nevydělávali nejvíc (patrně proto, že hrát ozbrojený vagón je
nejjednodušší), takže to dopadlo tak, že lupiči si ani neškrkli.
Nakonec to dopadlo tak, že lupiči zkorumpovali a nechávali
si od vláčků platit za to, že je chránili před ostatními lupiči.
Nevyzkoušený tip: Zkorumpované ozbrojené vagóny--když vlak s takovýmto
vagónem přepadne lupič může tento vagón vlak zradit a nechat lupiče
okrást vlak a pak se rozdělit o zisk.
|
Druh: papírková
Místo: členitý terén, les
Délka: 60--90 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: cedulky, lístečky, peníze
|
|
|
Schované lístečky
|
Vedoucí v nepřítomnosti ostatních zastrká v klubovně
do skulin nábytku a za nábytek, nebo venku pod kameny, za stromy
atd. malé lístečky. Na zavolání členové přiběhnou a hledají.
Každý hráč se snaží nalézt co nejvíce lístků.
|
Druh: papírková
Místo: místnost
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: lístečky
|
|
|
Safari II.
|
Vymezení vedoucí se stávají zvířátky (při nedostatku vedoucích
mohou být zvířátka děti, pak hru vyhodnocujeme ve dvou kategoriích
- lovci a zvířata). Sestavíme ceník zvířat (při vytváření
ceníku přihlédneme k běžeckým dispozicím jednotlivých
zvířat (resp. vedoucích)). Ceník je pohyblivý--to znamená, že
pokud bude tygr často chytán jeho cena klesne a naopak.
Vlastní hra: lovci (tj. hráči (tj. děti)) loví zvířata dotykem.
Když uloví zvíře, dostane lísteček.
Každý lovec u sebe může mít maximálně jistý předem určený
max. počet kusů zvěře (asi tak 2--3). Kdykoliv může lovec zajít
do výkupny (=šéf hry, který sedí někde na kraji území) a prodat
zvířata, která ulovil dle aktuální ceny. Peníze se hráčům zapisují
na kreditní karty (=podepsané papírky). Lovci si dále kupují
loveckou licenci--ta je na 10--30 min. Pokud lovce chytne policista
a lovec má u sebe zvíře, ale nemá licenci na danou
dobu, je mu zvěř odebrána, případně zaplatí pokutu.
Hra končí, až to šéfa hry přestane bavit.
Nadstavba 1: Lovci si mohou kupovat různé vozíky apod., díky
kterým uvezou více zvířat.
Nadstavba 2: Lovci si mohou kupovat zbraně a poté okrádat
ostatní lovce. Vyhrává lovec, který má lepší zbraň. Policie samozřejmě
bojuje proti zlodějům.
|
Druh: papírková
Místo: členitý terén, les
Délka: 45--90 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: lístečky, ceník, kreditní karty
|
|
|
Safari I.
|
Někde jsou rozházeny lístečky potištěné obrázky zvířátek. Každé
zvířátko má jinou hodnotu. Čím větší hodnota, tím menší frekvence
výskytu. Děti hledají ono místo (třeba hned po budíčku, místo
rozcvičky) a sbírají zvířátka.
Kdo nasbíral zvěř s nejvyšší celkovou hodnotou, vyhrál.
|
Druh: papírková
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papírky se zvířátky
|
|
|
Pyramidy v~lese
|
V lese je umístěno v nepřehledném terénu asi 5 pyramid
z kamenů. U každé z pyramid je stejný počet lístečků jako
je hráčů. Na každém lístečku je jedno číslo. Čísla jsou v rozmezí
od jedné do celkového počtu hráčů. Každé číslo je v každé pyramidě
pouze jednou. Úkolem hráčů je nasbírat lístečky s co největším
bodovým ohodnocením. Z každé pyramidy smí vzít pouze jeden
lísteček.
|
Druh: papírková
Místo: hustý les
Délka: 20 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: lístečky
|
|
|