Prchající protivník
|
Jedna družinka prchá a ta druhá ji sleduje tak, aby nebyla spatřena.
Když členové první družinky uvidí někoho ze svých pronásledovatelů,
stávají se pronásledovatelé jejich zajatci. Podaří-li se přední
družině svést druhou ze stopy nebo zajmou nadpoloviční většinu
jejích členů, vyhrála.
|
Druh: na pochodu
Místo: cesta lemovaná stromy a keři
Délka: libovolná
|
Hráči: dvě družinky 12--15
Pomůcky:
|
|
|
Pozorovačka
|
Při pěším přesunu sledují všichni pozorné okolí cesty. Zapisují
si, co je zaujalo. Před ostatními však o tom nehovoří, aby své
pocity neprozradili. Využijí například času při táboráku večer,
kde si tyto zážitky sdělí.
Můžete vytvořit i 'pochodový film'--čtenou, recitovanou či hranou,
ale vždy zábavnou reportáž z celého výletu.
|
Druh: na pochodu
Místo: dlouhá cesta
Délka: dlouhá
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: zápisníky, tužky
|
|
|
Pamatování čísel
|
Sestaví se krátká zpráva a rozhází se po cestě papírky, na kterém
je pořadí písmenka a písmenko. Úkolem více družstev je vyluštit
tuto zprávu. Ale tužku a papír smí používat pouze na malém vymezeném
území, odkud se už musí vydávat dále spoléhajíce pouze na svou
paměť. Je dobré dohodnout např. tajné signály, aby mohlo více
lidí utvořit řetěz. Pozor na to, aby to nebylo moc dlouhé, protože
pak to všechny přestane za chvíli bavit.
|
Druh: na pochodu
Místo: cesta
Délka: 1 hodina
|
Hráči: skupinky
Pomůcky: papírky
|
|
|
Odhady po cestě
|
Každému hráči dejte list papíru. Během dlouhého pochodu fádní
krajinou se občas zastavte a položte všem otázku: ,,Kolik kroků
je odtud k mostu?' Každý napíše na papír svůj odhad.
Kdo se skutečné vzdálenosti přiblížil nejvíce, získá 3 body,
druhý 2 body a třetí 1 bod. Potom jdeme dál a za krátko položíme
další otázku.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papír, tužka
|
|
|
Odhad jízdy
|
Organizátor hry se zeptá: ,,Kolik kilometrů jsme ujeli z autobusového
nádraží?' Každý řekne svůj odhad a organizátor oznámí všem skutečný
počet ujetých kilometrů. Musí se ovšem předtím podívat do mapy
nebo řidiči na tachometr, aby zjistil přesnou odpověď. Během
další jízdy vyžaduje nové odhady.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli po jízdě
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Na zvířata
|
Vypracujeme hráčům bodovací tabulku a před cestou je informujeme
o bodech za jednotlivá zvířata (pes 2 body, kočka 1 bod, slon
100 bodů apod.). Hráči během cesty sledují krajinu a pokud uvidí
nějaké zvíře z bodovací tabulky, oznámí to vedoucímu. Vedoucí
prvnímu, který zvíře spatřil, připíše příslušný počet bodů.
|
Druh: na pochodu
Místo: u okna
Délka: libovolná
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: bodovací tabulka
|
|
|
Na brtníky
|
Na pokyn si každé dítě musí najít strom. Za 15 vteřin (na další
pokyn) se všichni musí svého stromu chytit a to tak, aby se nedrželi
ani jedné větvičky (ani nohama) a nedotýkali se země. Kdo vydrží
takhle na stromě nejdéle, vyhrává.
|
Druh: na pochodu
Místo: ve vysokém lese
Délka: 5 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Mimikry II.
|
Vedoucí se cestou znenadání zastaví a zavolá: 'Deset!' Družina
už ví, co to znamená. Každý se snaží (10 deseti vteřin schovat
tak, aby nebyl z cesty vidět. Vedoucí se zatím dívá do
oblak a zvolna počítá do deseti. Pak začne pozorně zkoumat terén.
Hledá jen očima, své stanoviště neopouští. Koho uvidí a pozná,
toho zavolá jménem.
Odhaleni hráči dostávali trestný bod. Družina pak pokračuje v pochodu
- po několika minutách se vedoucí ozve znovu. Tentokrát vykřikne:
'patnáct!' Je to v terénu. kde je o úkryt nouze, proto
mají hráči na hledání vhodné schovávačky delší dobu. Po pěti
zastávkách vyhodnotíme, kdo má nejméně trestných bodů.
|
Druh: na pochodu
Místo: členitý terén
Délka: libovolná
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Kdo mě najde?
|
Vedoucí občas odbočí z cesty do houští, přikrčí se za
balvan a pískne. To je signál pro hráče, aby se rozeběhli z cesty
do lesa a vedoucího hledali. Kdo se jej dotkne první, vyhrál.
|
Druh: na pochodu
Místo: lesní cesta
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Indiánský pochod
|
V rámci pochodu se musíme jak rozhýbat, tak i odpočívat.
Proto si sundáme batohy a společně rychlejším tempem projdeme
určitý úsek, po chvíli se rozběhneme a opět určitý úsek projdeme.
|
Druh: na pochodu
Místo: všude
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Hra na kopci
|
Zastavte se na kopci s dobrým rozhledem. Dejte dětem prohlédnout
krajinu, ať se dobře orientují v mapě. Potom je odveďte
tam, odkud již není rozhled a dejte jim z paměti popsat
pozorovanou krajinu. Ptejte se na polohu lesíků a vesnic, nápadných
bodů, křížků, kostelů a komínů.
|
Druh: na pochodu
Místo: na kopci
Délka: do 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Hledání při zpáteční cestě
|
Vedoucí schovává cestou papírové kartičky. Pro jejich úkryty
vybírá významnější místa. Jeden lístek dá za dopravní značku,
druhý odloží na můstku, třetí vsune do duté trubky. Hráči vedoucího
sledují a snaží se zapamatovat si místa, kde jsou lístky schovány.
Navečer, když se družstvo vrací z výletu, hráči soutěží,
kdo najde více lístků. Nikdo se nesmí vzdálit od vedoucího víc
než na 20 m.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: při zpáteční cestě
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: asi 50 očíslovaných papírků
|
|
|
Hledání písmen II.
|
Připravte si řadu malých lístečků a napište na ně různá slova.
Na každém lístečku bude vždy jedno písmeno. Při vycházce v terénu
jděte před hráči v takovém odstupu, aby vás neviděli,
a lístečky s písmeny klaďte na cestě a v její blízkosti..
Každé písmeno by mělo být vidět, aniž by na ně museli hráči sáhnout
či odbočit z cesty. Písmena klaďte přesně tak, jak jsou
ve slovech za sebou (poznamenejte si na rub kartiček jejich pořadové
číslo). Hráči vyjdou několik minut za vedoucím. Každý má zápisník
a poznamenává si jednotlivá písmena, která po cestě spatřil.
Dělá to nenápadně, aby neupozornil na polohu písmene soupeře.
Kdo vyluští z objevených písmen nejvíce slov, vítězí.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: delší
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: lístečky, zápisníky, tužky
|
|
|
Hledání kolíků II.
|
Na vyznačený úsek cesty zapícháme kolíky rozlišené dle družin.
Družinky jdou a hledají. První, kdo najde všechny kolíky, vítězí.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: max. 30 min
|
Hráči: družinky 8--13
Pomůcky: 20 dřevěných kolíků
|
|
|
Bouřka
|
Vedoucí se znenadání zastaví a zvolá: ,,Bouřka na deset!' To
je signál pro hráče, aby se do deseti vteřin schovali tak, aby
nebyli vidět z cesty. Vedoucí se zatím nikam nedívá a
nahlas počítá do deseti. Potom začne pozorně, jen očima, zkoumat
terén. Koho z místa uvidí, získá jeden trestný bod. Potom
se pokračuje v pochodu. V průběhu pochodu může ohlásit
bouřku (nejméně na 6) každý.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 1 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Bonbónové hledání
|
Vedoucí družiny jde napřed a cestu značí obvyklými pochodovými
značkami. Až ujde 100 až 200 m, nechá na cestě značku ,,Dopis
ukryt tímto směrem'. Počet kamínků či větviček říká, kolik je
k dopisu asi kroků. Značce však něco chybí, směrová šipka.
Družina jde po cestě pět minut za vedoucím, drží se po hromadě
a hledá dopisy (bonbóny). Dokud není bonbón objeven, nikdo nesmí
jít dál.
|
Druh: na pochodu
Místo: jakákoli cesta
Délka: libovolná
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 1 balíček bonbónů na 3 km
|
|
|