Zkouška zraku
|
Vezměte dva čtverce velké 15$ imes$15 cm z pevné bílé lepenky
nebo bíle natřeného dřeva. Na každý čtverec nakreslete obrys
králíka, obě kresby musí být naprosto stejné (viz obrázek). Pak
vystřihněte dvacet černých koleček o průměru 12 mm. Jeden z hráčů
připevní několik koleček na čtverec s nakresleným králíkem
a umísti ho na dokonale osvětlené místo. Druhý hráč se postaví
na začátku sto kroků od tohoto čtverce a odtud se k němu
začne přibližovat. Postupuje tak dlouho, až rozezná černé skvrny
tak dobře, že je může reprodukovat na čtverci, který má v ruce.
Jestliže to dokáže z pětačtyřicetimetrové vzdálenosti,
má skvělý zrak. Jestliže se nemusí přiblížit víc než na pětatřicet
metrů (třikrát v pěti opakovaných hrách), je to velmi
dobrý výkon; ze vzdálenosti 35 -25 m je to ještě dobrý výkon.
Překročí-li však tuto hranici, je to slabý výkon.
|
Druh: smyslová
Místo: volné osvětlené prostranství
Délka: 2 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: strakatý králík
|
|
|
Za vůněmi
|
Úkolem hráčů je nalézt v místnosti silný zdroj vůně. Tento
zdroj vůně dáme na určité místo a hráči (buď se zavázanýma očima,
ale i bez zavázaných očí) hádají zdroj vůně. Zjistí-li místo,
hledají naoko dále. Místo, kde je tento zdroj vůně, nenápadně
opustí, a šeptem to sdělí organizátoru hry. Za správné označení
zdroje získává družina jeden bod.
|
Druh: smyslová
Místo: místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: zdroj smradu (sýr, naftalín, petrolej,...), šátek
|
|
|
Větná štafeta
|
on musí příběh obsahově správně převyprávět dalšímu,... Kdo bude
mít zprávu nejdříve a nejsprávněji?
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 10--15 min
|
Hráči: e rozestaví
Pomůcky:
|
|
|
Tapinův závod
|
Nenáročný závod jednotlivců s časem a pamětí. Na trati je rozloženo
10 kamenů, které jsou od sebe vzdáleny 3--5 metrů. Pod každým
leží lístek s dvoumístným číslem, obrácený popsanou stranou
k zemi. Na konci tohoto 30--50 metrového úseku je blok a tužka.
Běžec má za úkol proběhnout trať, nahlédnout pod všech deset
kamenů a snažit se zapamatovat si spatřená čísla, a to pokud
možno v pořadí, jak šla za sebou. Po doběhnutí zapíše vše do
bloku. Vítězí běžec s nejlepší pamětí a časem.
Vhodné je na trať vypustit jednoho hráče a až po jeho doběhnutí
dalšího. Zamezí se tak možnosti opisování a zmatku v měření času
v cíli. Výhodné je požadovat bezchybný záznam čísel v jejich
pořadí a až po jejich správném napsání měřit konečný čas.
|
Druh: smyslová
Místo: rovinatá plocha (louka, hřiště)
Délka: do 30 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: blok, tužka, asi 10 lístků a kamenů
|
|
|
Správný čas
|
Na tabuli či větším archu papíru nakreslíme 8--10 ciferníků. Takto
vzniklé 'hodiny' ukazují různý čas: 12:45, 12:20 atd. Hráči
si ciferníky 1--2 minuty prohlížejí a po jejich zakrytí musí napsat
'správný čas'. Za každý 'správný čas' je jeden bod.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry, tužka
|
|
|
Složení číslovaných lístečků
|
Vedoucí si doma připraví deset lístečků, číslovaných od jedničky
do desítky, a nějakou krabičku. Před započetím hry lístečky všelijak
promíchá a rozloží na stůl, číslicemi dolů. Určený hráč má za
úkol co nejrychleji lístečky složit podle čísel do krabičky.
Musí tedy každý lísteček otočit a na jeho číslo se podívat. Vedoucí
měří čas, ten, který to zvládne za nejkratší čas, je vítězem.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: očíslované lístečky
|
|
|
Skládačka II.
|
Vystřihni si obdélník či čtverec lepenky ze staré krabice. Musí
být bez tisku, nesmí na něm být žádný obrázek nebo text. Pak
lepenku rozstříhej na několik dílů, velmi nepravidelných (třeba
6, 7 či 8) a dej svým kamarádům, aby jednotlivě (tedy každý sám)
lepenku složili do původního tvaru. Měř na vteřinové ručičce
čas, jak dlouho komu skládání trvalo.
|
Druh: smyslová
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: rozstříhaná lepenka
|
|
|
Skládačka I.
|
Vedoucí dodá do každého stanu nějaký starý tiskopis (pro všechny
stejný), rozstříhaný na 20--30 ústřižků. Soutěží se o to, která
dvojice tiskopis správně složí a slepí na papír jako první, druhá,
atd. (není-li v táboře po ruce větší počet takových tiskopisů,
plakátů atd., může se použít i čistý papír bez jakéhokoli tisku.)
Podmínkou je, aby každý stan měl papír rozstříhaný stejným způsobem
a nebyl ve výhodě ani v nevýhodě proti jiným stanům tím,
že by měl ústřižků méně nebo zase více, pravidelněji či nepravidelněji
rozstříhané atd.
|
Druh: smyslová
Místo: rovné
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: rozstříhané papíry, lepidlo
|
|
|
Setonova hra
|
Na čtvrtku si narýsujte mřížku (šachovnici) o 25 políčkách. Bude
to pět řádek okének (políček). Všechny políčka jsou bílá, tedy
nikoli jako na šachovnici střídavě černá bílá. Potom vystřihněte
z nějakého tuhého barevného kartónu dva čtverečky, dva
trojúhelníky a dvě kolečka. Vedoucí hry těchto šest značek libovolně
rozestaví do různých políček. Ostatní se na takto zaplněnou šachovnici
potom minutu dívají, načež se šachovnice zakryje a nyní každý
hráč má zpaměti namalovat na papír, na kterém políčku byla jaká
značka postavena. Za správnou značku na správném místě obdrží
hráč 2 body, za nesprávnou značku na správném políčku 1 bod,
za značku na políčku, kde žádná značka být neměla, neobdrží ovšem
nic.
|
Druh: smyslová
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: šachovnice, různotvary
|
|
|
Sestav zprávu
|
Papírky s očíslovanými slovy jsou roztroušeny všude možně (i
nemožně). Hráči si musí slovo zapamatovat, donést je vedoucímu
a pak z nich složit zprávu.
|
Druh: smyslová
Místo: les
Délka: 10--15 min
|
Hráči: družinky po jednotlivcích 9--14
Pomůcky: rozstříhaná zpráva
|
|
|
Sborové volání
|
Jeden hráč jde za dveře nebo z doslechu. Ostatní se domluví na
nějakém krátkém, jednoslabičném slově. Potom zavolají hráče zpět
do místnosti a na znamení vedoucího hry smluvené slovo vykřiknou.
Hráč má poznat, o jaké slovo jde. Ač se zdá, že je úkol velice
jednoduchý, lze ověřit, že např. slova vrk, mrk, krk lze jen
velmi těžce odlišit od sebe.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: do 30 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Sardinky
|
Jeden hráč se někde schová a ostatní se ho po určité době vydají
hledat. Každý, kdo ho najde se k němu připojí a tak jsou
na konci hry všichni v úkrytu namačkáni jako sardinky.
|
Druh: smyslová
Místo: místnost
Délka: 10 min na hru
|
Hráči: jeden a zbytek
Pomůcky:
|
|
|
Rozdělovačka
|
Ze starých krabiček od tavených sýrů, bonbónů, apod. si nastříhejte
20 čtverečků, 20 obdélníčků, 20 trojúhelníčků a 20 koleček. Všech
80 výstřižků důkladně zamíchejte. Každý hráč zkusí na daný start
rozdělit je do hromádek podle jejich tvarů. Čas se měří stopkami
nebo na sekundové ručičce hodinek. Za každý výstřižek, vhozený
omylem na hromádku, kam nepatři, se k celkovému času připočtou
tři vteřiny. Závod lze zpestřit tím, že se smí třídit jednou
rukou nebo že závodník má při závodu zavázané oči a třídí tedy
jen hmatem.
|
Druh: smyslová
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: různotvary
|
|
|
Poznej známá místa
|
Ukažte hráčům řadu fotografii nebo kreseb objektů z nedalekého
okolí, které musí všichni dobře znát, chodí-li s otevřenýma
očima. Například obrázky křižovatky, neobvyklých výlohy chrliče
nebo větrné korouhvičky, stromu, světelného odrazu ve vodě (hráči
mají uhodnout, co se tu zrcadli) atp. Všímejte si, kdo pozná
těch objektů nejvíc.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: speciální fotografie
|
|
|
Potulný prodavač
|
obchodník s kufrem, krosnou nebo krabici, vytahuje jednotlivé
kusy sucho zboží, vychvaluje, doporučuje a zase ukládá zpět.
Po předvedeni veškerého sortimentu se s uctivými úklonami
odebere zase ven a hráči pilné zapisuji, co zhlédli. Za každý
předmět obdrží dva body, uvedou-li navíc správně i pořadí, mají
nárok na čtyři body. Místo zboží lze použít třeba výběr knih,
za doplňující úkol můžete dát podrobný popis prodavačova oblečeni.
Kimovky se dají hrát rovněž se soubory pro ostatní smysly: se
sadou slov, souborem různých zvuků, s vonnými látkami
apod. Hodně smíchu při hře přeje
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: e pohodlně r
Pomůcky: předměty
|
|
|
Poštovní dostavník
|
Jednotlivá družstva rozestaví své členy na delší trase. Prvního
naučíme nějakému textu či sledu prostocviků. Ten uběhne kousek
cesty a naučí to dalšího. Hodnotí se rychlost přenosu vzkazu
a kvalita výsledné zprávy.
Při přenášení textu je možno povolit přenášení textu po částech. Poslední z řady může text zapisovat.
|
Druh: smyslová
Místo: terén
Délka: 60 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|