Táborové hry

Písmenkování

Jsou dána dvě slova (pro nejtěžší kategorii o délce 5 písmen). Úkolem hráčů je převést jedno písmeno v druhé postupně vždy změnou jednoho písmene ve slově. Všechna slova (i mezikroky) musí dávat smysl.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: skupiny či jednotlivci
Obchodní zástupci

Hrající sedí např. kolem stolu. Určí se některé písmeno, třeba ,,A'. Všichni musí postupně říci, jak se jmenují, odkud přicházejí a co prodávají. Každý tento údaj musí začínat určeným písmenem. V naší ukázce je to typ A. Tedy : ,,Jmenuji se Antonín, přicházím z Arábie, prodávám angrešt'. Tak se postupně všichni vystřídají. Kdo neví, co říci, nebo řekne něco, co už před ním někdo uvedl, vypadává ze hry. Při každém písmenu změňte pořadí, v němž hrající odpovídají, protože čím později kdo odpovídá, tím je jeho úkol nesnadnější.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: do 30 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady, raději méně
Nejdelší a nejkratší

Všichni hráči píší v časovém limitu co nejvíce nejkratších a nejdelších slov. Za nejkratší slovo lze získat jeden bod, za nejdelší slovo čtyři body. Nejdelší slovo musí mít 5 a více slabik. Nejkratší slova jsou všechna jednoslabičná.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
Vybavení: tužky a papír
Hráčů: dohromady
Nápověda I.

Určíme, kdo bude středním neboli hádačem. Požádáme ho, aby na chví-li odešel z místnosti. Zatím se domluvíme na některém slově. Musí to být podstatné jméno, které se skládá ze čtyř pěti písmen, přičemž všechna písmena musí být různá, např. 'stůl', 'talíř', 'perník' atd. Střední má uhodnout dohodnuté slovo, protože je to obtížné, musíme mu pomoci, tzn. něco napovědět, pochopitelně ne přímo, ale oklikou, spolehneme se na jeho chápavost a pozornost. Dejme tomu, že domluvené slovo je komár. Hádač je nezná. 'Prosím vás, napovězte mi první písmeno,' obrací se na hráče. To je jeho právo vyžadovat nápovědu; napovídat mohou kteříkoliv tři hráči, každý podle svého. První písmeno domluveného slova je 'K'. Jak ho napovědět, abychom ho přímo neřekli? Je to možno udělat takto: Tři hráči po řadě říkají po jednom jednoslabičném neslo dvouslabičném slově, ve kterém je písmeno 'K'. Dejme tomu, že jeden řekne slovo 'kompas,' druhý 'pták,' třetí 'karta'. Ve všech třech slovech se opakuje písmeno 'K'. Hádač si oddělí toto písmeno a zapamatuje si je. 'A nyní druhé písmeno!' žádá. Jestliže bude hádač pozorný a nezaplete se do nápovědí, má právo vybrat nového středního, který bude ve hře pokračovat. Ale neuhodne-li domluvené slovo, musí hru opakovat. Ať si ještě protrénuje pozornost!

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
Vybavení:
Hráčů: skupina a jeden
Na smolaře

Jeden z hráčů vysloví nějaké písmeno. Jeho soused přidá další, ovšem jen takové, aby obě písmena dávala začátek nějakého slova. Následující hráči jmenují další písmena a to tak, že každý, přidá-li své písmeno, musí mít na mysli určité slovo, které z dosud vyslovených písmen může vzniknout. Kdo řekne písmeno, jímž je ukončeno slovo (ovšem pouze podstatné jméno v 1. pádě jednotného čísla), píše nebo počítá si trestné písmeno. První je S, druhé je M atd. až do slova SMOLAŘ. Kdo se první stává smolařem, vypadává ze hry. Zvítězí ten, kdo má ve finálovém utkání posledních dvou hráčů nejméně trestných bodů (písmen). Trestné body se zapisují i v případě, že se nedá pokračovat v tvorbě slova. Třeba k písmenům Ž, Á, B připojí Z. Ten, který po něm přichází na řadu, se jej může zeptat, jaké slovo měl na mysli. Nedokáže-li ten, který Z navrhl, říci slovo začínající na ŽÁBZ (což věru asi nedokáže!), píše si trestný bod (písmeno). Jeho soused pak začíná nové kolo libovolným písmenem. Trestný bod dostává i ten, kdo se ptá předchozího hráče, co měl na mysli, ale dostane správnou odpověď. Například ptá-li se hráče, který k písmenům Ž, Á, B připojil R, co tím myslel, a ten mu odpoví ŽÁBRY.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: podle libosti hráčů
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Mišmaš

Autorem hry je Lewis Carroll (Alenka v říši divů). Mišmaš mohou hrát dva hráči, ale stejně tak dobře i větší společnost, rozdělená do dvou soupeřících skupin. Jedna z nich předloží protihráčům ,,jádro', pozůstávající ze tří písmen, která jsou buď obsažena v nějakém slově, např. ARD (pardál), nebo jsou vybrána namátkou, aniž by autoři měli na mysli určité slovo. Skupina, které bylo jádro předloženo, má na rozmyšlenou dvě minuty. Po jejich uplynutí dojde ke zhodnocení odpovědi hádajících: {f 1. možnost} na mysli určité slovo. Když hádající slovo oznámí, získávají jeden bod a to i v případě, že našli jiné slovo, než které vybrala zadávající skupina (např.ARD--PARDÁL i KARDINÁL). Písmena musí být ve slově obsažena v daném seskupení. Pokud zahajující přizná, že neměl na mysli žádné slovo, hádající získává dva body. {f 2. možnost} měli na mysli nějaké slovo nebo neměli. {f 3. možnost} názoru neexistuje a že ani protivník žádné takové slovo nezná. Mají-li pravdu, získávají dva body, v opačném případě, když soupeř slovo nezná, dva body ztrácejí. Pak se skupiny vystřídají a hra pokračuje. Předem se domluví, zda se vítězem stane ten, kdo dosáhne nejdřív 10 bodů, či ten, kdo po deseti hrách má lepší skóre. Vybírat se smějí pouze podstatná jména jednotného čísla, nikoliv vlastní jména a pochopitelně se musí dodržovat u daných písmen (pokud tvoří součást nějakého slova) čárky i háčky. Jádro se musí vždy vyskytovat uvnitř slova, tedy slovo jím nesmí začínat nebo končit.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: podle chuti
Vybavení:
Hráčů: rohlásí, že slo
Mám zahradu

Jeden z hráčů sedí v kruhu a uvede nějaké téma, např.: ,,Mám zahradu.' Oslovený hráč se zeptá: ,,Jakou zahradu?' ,,Pěknou zahradu,' odpoví první. Druhý hráč se ptá třetího, čí to je zahrada, jak je dlouhá, co tam roste atd. a všichni musí odpovídat dalším přídavným jménem začínajícím písmenem ,,P'. Neodpoví-li někdo do 10 vteřin, vypadává ze hry.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 50 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Mám

Jeden hráč si něco vymyslí (zlaté prase, absolutno, otruby, vektor, žebřík, ...) a dá to na vědomí ostatním tak, že řekne ,,mám'. Ostatní se teď snaží vhodnými otázkami zjistit, co si vymyslel. Hráč na položené otázky může odpovídat pouze ,,ano' a ,,ne'. Kdo první nalezne hledané slovo?

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 5 min.
Vybavení:
Hráčů: všichni a jeden
Koncovka

Vedoucí napíše začáteční a konečné písmeno určité věci, která je v klubovně. Hráči mají za úkol doplnit celé slovo. Kdo řekne první správně věc, kterou měl vedoucí na mysli, vítězí a získává bod. Hraje se desetkrát. Kdo získá nejvíce bodů, je celkovým vítězem.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Hra s daty

Pro každou číslici se zvolí nějaké slovo. Např. 1-pes, 2-les, 3-ves,... Pak vedoucí napíše, zakryt kabátem, jakékoli datum (nebo jiné číslo). Celý oddíl čeká, až vedoucí číslo odkryje. Kdo nyní naznačí nejdříve datum slovy místo číslic? 13 = pes ves 32 = ves les

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
Vybavení: tužka, papír
Hráčů: skupiny či jednotlivci
Hra na básníka

Hru začíná jeden z hrajících slovy: ,,Já jsem básník, ty jsi básník, řekni rým na pátek,' a ukáže na některého z hráčů. Označený hráč musí říct slovo, jež se rýmuje se slovem, které bylo řečeno (v našem případě pátek), a to dřív, než tázající napočítá do sedmi, např. svátek, šátek, matek, zkratek apod. Neodpoví-li správně do určené doby, vypadává ze hry. V tom případě se znovu ptá první hráč někoho jiného. Odpoví-li označený hráč správně do určené doby, ptá se sám dalšího. Pokračuje se do vyčerpání slovní zásoby. Každé slovo lze použít jen jednou.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: do 30 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Homonyma

Jeden z hráčů odejde, ostatní si vymyslí nějaké homonymum, slovo s několika významy (pero, měsíc, kolo, zámek, klíč, list atd.). Každý hráč si vybere jeden význam myšleného slova. Hádač dává hráčům postupně otázky, každému ne více než tři. Tázaný odpovídá pouze na jeden význam slova, přičemž odpovědi se dávají pouze pomocné, které ihned neukazují význam myšleného slova. Například je myšleno slovo 'Klíč'. 'Kde je tento předmět?' 'V kapse', 'Na papíře' 'Z čeho se dělá?' 'Z kovu', 'Z barvy' 'K čemu je určen?' 'Ke dveřím', 'Ke hraní' Když je slovo uhodnuto, hádač se zařadí do hry a hádá ten, u koho hádač myšlené slovo uhodl.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: skupina a jeden
Had II.

Úkolem hráčů je vymýšlet podstatná jména o 5 písmenech tak, aby v nich určité písmeno bylo na správné pozici. Dané slovo lze použít pouze jednou. Kdo napíše za 5 min více slov (udělá delšího hada), vyhrává. Př.: 5 písmen, písmeno ,,k'\ {f K}ořen\ v{f K}lad\ vz{f K}az\ lát{f K}a\ kolí{f K}\ des{f K}a\ ša{f K}al, atd.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
Vybavení: tužka, papír
Hráčů: skupiny
Extrémy

Nejdelší slovo složené jen ze souhlásek (Scvrnkls, Čtvrthrst) Nejdelší slovo vůbec (Nejneobhospodařovávatelnějšími) Nejdelší jednoslabičné podstatné jméno (Chroust) Slovo, kde je A,E,I,O,U,Y (Dvacetikoruny)

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Doplňovačka I.

Každý hráč si vymyslí deset libovolných českých slov, pokud možno delších. Tato slova napíše do sloupečků pod sebe na lístek papíru, ale pozor: V každém slově vynechá polovinu libovolných písmen, na přeskáčku. Místo vynechaného písmene udělá jen vodorovnou čárku. Tak například slovo 'podobizna' může napsat třeba takto: 'P --- obi-n-. Má-li slovo lichý počet písmen, smí vynechat menší polovinu. Když každý hráč sestaví takovou desítku svých slov, připevní se lístky na stěnu nebo se vůbec umístí někam tak, aby na ně každý hráč viděl, a pak začnou všichni hráči na čistý papír psát celá slova (tím doplňovat chybějící písmena) ostatních hráčů. Kdo nejdříve napíše slova všech hráčů, vítězí (samozřejmě svoje nevypisuje!).

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení: papíry a tužky
Hráčů: dohromady
Dobrý češtinář

Vedoucí si najde slovní kmen, například 'stup', řekne jej chlapcům a ti na daný povel se snaží napsat co nejvíce slov se stejným kmenem. Například STUPeň, STUPátko, vSTUP, vSTUPné, záSTUP, trojSTUP, úSTUP, přesSTUPek, záSTUPce, atd.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení: papíry a tužky
Hráčů: dohromady
Definice, pojmy

Nejprve navrhnou hráči nějaké slovo o 4 písmenkách. Smrž? No, dobře. Nyní si na papír napište jednotlivá písmena pod sebe --- tak a nyní o tři prsty dál zase pod sebe, ale zezadu. s & ž & (smrž, soutěž)\ m & r & (mramor, mor, motor)\ r & m & (rám, rozum)\ ž & s & (žas, žrals)\ Určený hráč vymslí slovo začínající a končící některou dvojicí písmen. Ale neřekne nám ho! Jen definici (podobně jako v křížovce). Dle definice musíme přijít na to, které slovo si hráč myslí. Pakliže slovo někdo uhodne, dostanou oba (ten, kdo slovo vymyslel a ten, kdo je uhodl) jeden bod. Jestliže slovo nikdo neuhodne, získá hráč (původce slova) body dva. Definice však musí být správné. Jinak se mu naopak jeden bod strhne.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení: papíry, tužky
Hráčů: dohromady
Čtení slov pozpátku

Připravte si asi 50 různých slov a napište je na list papíru pozpátku. V klubovně pak čtěte jedno slovo za druhým. Přečtete-li například ,,ecibudraP', dostane ten, kdo řekne první ,,Pardubice', 9 bodů (tolik písmen slovo obsahuje). Kdo se splete, tomu strhnete tolik bodů, z kolika písmen se ono slovo skládalo. Nikdo si nesmí přečtené slovo zapsat. Kdo získá do konce hry nejvíc bodů, vyhraje.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
Vybavení: list se slovy
Hráčů: skupiny či jednotlivci
Apenepa

Apenepa jsou slova, která se čtou stejně zezadu jako zepředu (mířím, nepochopen, mávám, míjím, krk atd.) Kdo napíše za pět až osm minut více apenep, vítězí. Můžeme soutěžit také tím způsobem, že zvítězí ten, kdo dříve napíše stanovený počet apenep, například deset. Hru lze ztížit pro hráče staršího věku tím, že se budou psát pouze apenepa, která mají více než čtyři písmena.

Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: skupiny
Šestý smysl

Vedoucí hry čte otázky a hráči si zaznamenávají odpovědi. Neodpovídají ale za sebe, nýbrž se snaží uhádnout, kterou odpověď si vybere většina. Nesmí se dávat najevo, jakou odpověď hráč napíše. Příklad úkolů: jmenujte den v týdnu rozhodněte se pro pannu nebo orla rozhodněte se pro jednu z těchto částí těla : plíce, srdce, játra, ledviny, slezina rozhodněte se pro jedno číslo : 7, 100, 13, 261, 99, 555 namalujte jeden z těchto obrazců: křížek, kolečko, čtverec, trojúhelník, vlnovka, hvězdička jmenujte telefonní číslo napište název písně jmenujte měsíc v roce jmenujte konkrétní budovu jmenujte letopočet napište název filmu rozhodněte se pro jednu z těchto dvojic barev: červená--modrá, zelená--žlutá, šedá--hnědá, purpurová--zlatá máte neomezené finanční zdroje. Představte si částku, kterou byste chtěl(a) na den napište název potraviny jmenujte hudební nástroj napište písmeno jmenujte vědní obor udělejte několik teček (jde o počet) napište název knihy jmenujte čas (hodiny, minuty) napište povahovou vlastnost Po skončení projde vedoucí postupně všechny otázky a odpovědi, které se vyskytly. Hráč získá z každé otázky tolik bodů, kolik hráčů má stejnou odpověď jako on. Ti, kdo mají vyšší součet bodů, mají většinou lepší kontakt s okolním světem. Hru je vhodné zařadit až do druhé části pobytu, kdy se už děti trochu znají.

Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 60 min
Vybavení: papír a tužky
Hráčů: jednotlivci

Zaregistrujte se!

Neuniknou vám žádné novinky a slevy, tábory si můžete ukládat, hodnotit. Dejte vědět, na kterém táboře jste byli a najděte dávné přátele.