Postřeh II.
|
Na stole rozložíme větší množství (30--50 ks) drobných předmětů
(knoflíky, šroubky, známky, kamínky...) a přikryjeme je ručníkem,
prostěradlem, atd. tak, aby hráči neviděli, o vedoucí hry pak
na chvíli (cca 20--30 vteřin) předměty odkryje a hráčům ukáže.
Složitější způsob bodování je ten, že za každý správně určený
předmět započteme 1 bod, za napsaný předmět, který nebyl vystaven
se dva body strhnou, a za vystavený a nenapsaný; se strhne jeden
bod. Zkoušku lze několikrát opakovat. Zajímavé je testovat časovou
závislost paměti tím, že po delší době (asi 2 hodiny), požádáme
hráče o nové zapsání předmětů, které viděli.
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: do 15 min
|
Hráči: otom ma
Pomůcky: libovolné drobné předměty (30--50 ks), stopky
|
|
|
Popletená
|
Kolik družstev se zúčastní hry, tolik souborů drobných předmětů
si připravíme na různá místa v klubovně. Družstva pak
soubory obcházejí, na každý smějí hledět pouze minutu a nakonec
dostanou deset minut na sepsáni seznamů co kde bylo. Úkol je
ztížen tím, že všechna družstva vyšlou k soupeřům své
zástupce, aby tam rušili, mátli a zpochybňovali. Nesmějí se však
protihráčů dotýkat.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: předměty
|
|
|
Opisování čísel
|
Po lese jsou rozmístěna trojciferná čísla. Děti vyzbrojené tužkou
a papírem se prodírají houštinami a křovinami a hledají ona čísla.
Počet čísel je předem znám. Má-li někdo všechna čísla, jde k rozhodčímu
a ten mu zapíše čas. Po určité době se hra ukončí. U těchto hráčů
si zapíšeme počet nalezených čísel.
|
Druh: smyslová
Místo: les
Délka: 30 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: kartičky s~čísly, tužka a papír
|
|
|
Odhad času II.
|
Členové družinek utvoří zástupy. Postupně pak vychází, odhadem
30 sekund něco dělají a pak se jdou zařadit. Až se všichni vystřídají
stopne se čas a porovná se s teoreticky zjištěným (hráčů*30)
sekund. Která družinka byla nejblíže, vyhrává.
Vedoucí může též určit čas, např. 30 min. Děti mají za úkol tento
čas co nejpřesněji odhadnout a jeho uplynutí nahlásit vedoucímu.
Vedoucí si přesný čas, kdy mu hráč hlásil, že si myslí, že čas
už uplynul, zapíše. Jakmile toto učiní i poslední člen oddílu,
vyhlásí vedoucí, kdo se nejblíže trefil. Pozn. nikdo nesmí
používat hodinky.
|
Druh: smyslová
Místo: louka, místnost, i jinde
Délka: 10 min
|
Hráči: družinky 9--13
Pomůcky: stopky
|
|
|
Nedejte se ošidit!
|
Vedoucí hry rozhodí na stůl hromádku různých mincí--pětníky,
desetníky, dvacetníky, padesátníky, koruny, dvoukoruny, pětikoruny
i desetikoruny. Na stole, na který musí všichni hráči dobře vidět,
je nechá chvilku ležet, a pak je rychle sebere. Během doby, kdy
peníze leží na stole, je musí hráči rychle spočítat nebo alespoň
odhadnout celkovou částku. Kdo první vysloví přesnou sumu, kterou
mince představují, získává bod. Bod se přiděluje i za nepřibližnější
údaj. Vítězí ten, kdo první dosáhne určeného počtu bodů.
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: větší počet různých mincí
|
|
|
Nastoupená družina
|
a obrátili se čelem k ostatním. Tito dva mají přesně minutu
k tomu, aby si mohli prohlédnout všechny, kteří stojí
nastoupeni v řadě, a zapamatovat si vzhled každého hráče,
podrobnosti jeho oblečení. Pak je organizátor hry požádá, aby
na chví-li odešli z místnosti.
Nyní navrhneme všem ostatním, aby si něco změnili na svém vzhledu
(vyměnili bundy, vyhrnuli rukávy apod.).
Hádači pak po jednom přichází. Každý musí říci, jaké změny zpozoroval
na vzhledu svých kamarádů. Není třeba na ně pospíchat. Spočítáme
všechno, co bylo řečeno správně. Zvítězí ten, kdo zpozoroval
více změn.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: tojí
Pomůcky:
|
|
|
Naslouchání
|
Určeným úsekem různými směry prochází několik družstev. Uprostřed
prostoru stojí stráž (ve dne se zavázanýma očima), která naslouchá
a určuje směr, odkud uslyší kroky. Hráč, jehož místo stráž přesně
určí, vypadává ze hry. Vítězí družstvo, které prošlo střeženým
terénem a ztratilo nejméně hráčů.
|
Druh: smyslová
Místo: terén
Délka: 50 min
|
Hráči: skupiny a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Nákup
|
Dvojice obdrží papírek se seznamem, co má nakoupit a naučí
se jej nazpaměť. Potom se vydají do obchodu nakupovat (seznam
pochopitelně zapomenou doma). Obchod představuje stůl, na kterém
jsou vyskládány papírky se jménem zboží lícem dolů. Zboží je
3$ imes$ více druhů než se má koupit a od všeho je tolik kusů, kolik
je družinek. Hráči postupně obracejí papírky a hledají to ,,jejich'
zboží. Každou nesprávnou kartičku musí obrátit zase lícem dolů.
Až si jsou jisti, že mají vše, jdou za porotou. Hodnotí se
rychlost a správnost nákupu.
|
Druh: smyslová
Místo: místnost
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: ,,zboží'
|
|
|
Na postřeh
|
Ten, kdo hru povede, si připraví nějaký drobný předmět, který
si ostatní dobře prohlédnou. Potom se vzdálí a vedoucí předmět
schová tak, aby ho bylo sice vidět, ale ne na první pohled. Hráči
pak zase přijdou a věc hledají, ale jen očima, nesmí na nic sahat,
shýbat se, na nic vystupovat. Kdo hledanou věc uvidí, oznámí
to nenápadně vedoucímu. Když všichni nebo alespoň většina předmět
nalezla, oznámí vedoucímu pořadí, v jakém hráči předmět nalezli.
|
Druh: smyslová
Místo: zařízená místnost
Délka: do 20 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: drobný předmět dle vlastního výběru
|
|
|
Na pátrače
|
Vedoucí je na vyvýšeném místě a tam něco dělá. Schovaní hráči
si úkony znamenají.
Správný úkon 3b, uvidí-li je vedoucí -2b.
|
Druh: smyslová
Místo: vyvýšené místo
Délka: 30--45 min
|
Hráči: jednotlivci 12--14
Pomůcky:
|
|
|
Na kukačku
|
Jeden hráč, kukačka, se schová v lese a občas zakuká. Ostatní
hráči ji hledají. Ten, kdo kukačku najde první, stává se při
další hře kukačkou.
|
Druh: smyslová
Místo: hustý les
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady a jeden $>$7
Pomůcky:
|
|
|
Na králíka
|
Další ze schovávacích her, tentokrát hrávaná zejména v klubovně. Na počátku hry je jeden drobný předmět označen za králíka. Jedna osoba zůstane v klubovně a králíka někam ukryje. Králík musí být schován nenápadně, ale tak, aby byl z nějakého pohledu vidět.
Když je králík ukryt, ostatní vejdou do klubovny a hledají jej. Kdo schovanou věc najde, posadí se na židli. Zkušení hráči nedají ani výrazem najevo, že králíka již našli a ještě chvíli předstírají, že ho hledají, aby nepřivedli na stopu ostatní hráče.
Poslední hledající je označen za slepuchu slepáckou. Ten, kdo se posadil první, vyhrál, vyjme králíka z úkrytu a schovává jej v příštím kole.
|
Druh: smyslová
Místo: vybavená místnost
Délka: krátká
|
Hráči: dohromady 8--12
Pomůcky: libovolný předmět
|
|
|
Na kouzelnou hůlku
|
Tohle je jedna z našich oblíbených schovávaček. Ke hře je potřeba
kouzelná hůlka, představuje ji asi na prst silná, nejméně dvacet
centimetrů dlouhá vyřezávaná hůlka. Jeden z hráčů hůlku schovává,
určí tedy ostatním, kterým směrem se mají dívat a za jejich zády
pak hůl někam skryje. Při tom musí dodržet pravidlo, že alespoň
polovina hůlky musí být z nějakého místa viditelná. Poté oznámí,
kde zhruba se hůlka nalézá. (řekne např.: není dále než pět kroků
od tamtoho modřínu) Ostatní se hůlku vydají hledat. Kdo ji první
nalezne, sebere ji, zvedne ji nad hlavu a zavolá kouzelnou formulku:
"Já ji mám a nikomu ji nedám." Dokud není formulka
zavolaná, může mu hůlku kdokoliv sebrat a pokusit se o totéž.
Kdo to dokáže, může v příštím kole schovávat.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: dohromady 8--11
Pomůcky: vyřezávaná hůlka
|
|
|
Na bystrozrakého
|
Na vzdálenost, ve které je možno ještě rozeznat omezené pohyby,
pošleme hráče, který provádí ve volných časových intervalech
různé úkony, jak nejrychleji dovede. Například čistí si zuby,
zvedne paži, udělá dřep a podobně. Hráči mají zapsat (či pouze
zapamatovat) každý pohyb a odevzdat po ukončení vedoucímu.
|
Druh: smyslová
Místo: terén
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Města
|
Vedoucí napíše do dvou sloupců po desíti jménech různých měst.
Potom oznámí číslo sloupce (první, druhý) a předčítá zvolna jejich
města. Asi za minutu po přečtení oznámí, který sloupec mají hráči
zpaměti napsat. Dokáže někdo zapamatovat si a napsat všech 10
měst?
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Máš dobrý čich?
|
Připravte několik papírových pytlíků všechny stejné a vložte
do každého věc, která vydává zvláštní vůni například do jednoho
nakrájenou cibuli, do dalšího kávu, růžové okvětní lístky, kůži,
anýz, pomerančovou kůru atd.
Postavte tyto pytlíky do řady kousek stranou a pak posílejte
jednoho hráče po druhém, aby kolem nich přešli, a pět vteřin
ke každému čichali. Na konci mají minutu na to, aby napsali po
paměti nebo odříkali vedoucímu ve správném pořadí jména různých
věci, které poznali čichem.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: aromatické věci v~pytlících
|
|
|