Kuličková
|
Kolem stolu jsou rozestaveni hráči. Na jeden konec šikmé plochy
se postaví organizátor hry a na druhý jeho konec pomocník.
Hra začne tím, že organizátor vybírá kuličky z neprůhledného
sáčku a kutálí je po nakloněné ploše a jeho pomocník kuličky
chytá a dává rovněž do neprůhledného sáčku. Kuličky se kutálí
v rychlém sledu. Úkolem hráčů je zapamatovat si, v jakém
pořadí se koulely kuličky za sebou. Předem je stanoveno podle
čeho (barva, velikost atd.). Až koulení skončí, napíší hráči
pořadí. Za správně popsanou kuličku ve správném pořadí jsou dva
body, za kuličku nesprávně umístěnou, ale správně popsanou jeden
bod.
|
Druh: smyslová
Místo: v místnosti
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: šikmá plocha, 10--15 různobarevných kuliček
|
|
|
Koruna
|
U stolu sedí dvě družstva proti sobě. Jedno družstvo má ruce
pod stolem a podává si korunu. Kdokoliv z druhého družstva řekne
dost. Na tento povel musí první družstvo plácnout rukama o stůl
a nechat je ležet na stole. Druhé družstvo se snaží podle zvuku
uhodnout, kdo z hráčů má pod rukou korunu. Při dostatku hráčů
(nad 6 v družstvu) může být více pokusů o uhádnutí (až 3). V
případě, že se podaří uhádnout, kde je koruna, vymění si družstva
úlohu.
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: do 30 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: koruna
|
|
|
Korálky
|
Vedoucí hry vysype na stůl pytlík s korálky. Po chvíli beze slova
korálky posbírá a dá nazpět do pytlíku. Úkolem hráčů je určit
počet korálků všech barev, určit jejich velikost, druh materiálu
(např. největší byl modrý s dírkou, nejmenší bílá skleněná kulička).
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: 45 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: korálky všech barev a velikostí
|
|
|
Kimovka na dálku
|
Vedoucí chodí po cestě sem--tam a vždy viditelně nese jeden
předmět. Poschovávaní hráči si musí zapamatovat předměty i jejich
pořadí. Po skončení hry napíší předměty na papír.
Správný předmět 2b, pořadí 1b. Koho vedoucí uvidí, je vyloučen.
|
Druh: smyslová
Místo: libovolné s cestou
Délka: 30--45 min
|
Hráči: jednotlivci 9--14
Pomůcky: různé předměty
|
|
|
Kdo zaklepal?
|
několik kroků od stolu a obrátí se k němu zády. Ostatní
hráči se posuňky dohodnou a jeden z nich zaklepe na stůl.
Potom se onen hráč vrátí a má poznat podle toho, jak se kdo provinile
a neklidně tváří, kdo klepal. Uhodne-li, jde dále poslouchat
ten, kdo byl prozrazen. Neuhodne-li, musí jít poslouchat znovu.
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: 5 min
|
Hráči: edí u stolu.
Pomůcky:
|
|
|
Kdo pískal
|
Před zahájením hry dá vedoucí jednomu nebo několika hráčům píšťalku.
Když je hra zahájena, rozejdou se hráči do terénu. Čas od času
se ozve písknutí. Přitom se hráči s píšťalkami neustále skrývají
svým pronásledovatelům. Hra se hraje v hustě zarostlém a zalesněném
terénu na ploše asi jednoho čtverečního kilometru. Hráči se pohybují
jednotlivě, sdružování není dovoleno. Čas od času musí zapískat.
Úkolem ostatních je určit co nejdříve, kdo píská, a chytit ho.
Kdo odhalí nejvíce pískajících, je vítězem.
|
Druh: smyslová
Místo: terén
Délka: 45 min
|
Hráči: skupina a jeden či více
Pomůcky: píšťalky
|
|
|
Jakou máte paměť?
|
Dohodněte se s kamarády, že si půjdete všichni najednou
přečíst plakát či nějakou vývěsku, kterou ze svého stanoviště
sice vidíme, ale nerozeznáme pro velkou vzdálenost její text.
Běžíme k ní všichni stejně (tedy žádné předhánění), čteme
ji jednu minutu (případně dvě i více, dle množství textu) a když
umluvená doba uplynula, obrátíme se od vývěsky a každý píše na
papír její text tak, jak si jej zapamatoval. Kdo má z nás
nejbystřejší hlavu? Kdo si nejvíce zapamatoval její slovosled!
|
Druh: smyslová
Místo: u cedule
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: cedule, papíry, tužky
|
|
|
Hledejte veverku!
|
Používáme při ní malé veverky koupené v hračkářství. Někdy
se spokojíme jen s malým látkovým míčkem, kterému přimalujeme
oči, nos a ústa.
Všichni hráči až na jednoho vyjdou ven. Určený hráč pak umístí
veverku kamkoli nahoru nebo dolů, ale tak, aby ji bylo dobře
vidět. Pak se všichni vrátí a začnou hledat. Kdo veverku uvidí
první, tiše usedne a dostane 1 bod. Postupně usedají i ostatní,
hned jak spatři veverku, a snaží se chovat nenápadně, aby ostatním
neprozradili místo úkrytu.
Obvykle se hraje, dokud nemá někdo tři body to je vítěz. Někdy
však hrajeme tak dlouho, až už má aspoň jeden bod každý kromě
jednoho tomu pak zůstane málo lichotivý titul 'Největší nemehlo'.
|
Druh: smyslová
Místo: místnost, příroda
Délka: 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: veverka
|
|
|
Hledání písmen I.
|
Na kartičky, zhotovené ze silnějšího papíru, napište všechna
písmena abecedy. (Na každou kartičku jedno písmeno.) Kartičky
jsou pak libovolně rozloženy po stole, písmeny dolů. Nikdo tedy
neví, kde které písmeno se nalézá. Vedoucí pak hlásí: 'Hledá
se písmeno A.' Na tato slova všichni hráči současně vezmou si
po jedné kartičce a podívají se, jaké písmeno kdo vytáhl. Není-li
mezi nimi písmeno A, vrátí všichni hráči kartičky zpět, zamíchají
a tahá se znovu a to tolikrát, až někdo písmeno A nalezne. Toto
nalezené písmeno si ponechá. Pak se hledá písmeno B, atd., až
se tak zvolna všechna písmena odstěhují k různých hráčům.
Kdo má na konci hry nejvíce písmen, vyhrává.
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papírové kartičky s~abecedou
|
|
|
Hledačka I.
|
Vedoucí si připraví tolik papírů různých barev, kolik je hráčů.
Na tyto papíry napíše různé úkoly (např. dopis morseovkou, různé
hádanky a chytačky ap.). Obsah každého papíru je stejný, každý
hráč má tedy tytéž úkoly jako druzí. Vedoucí hry tyto papíry
rozstříhá na stejný počet nepravidelných ústřižků a v nepřítomnosti
členů je porůznu ukryje (pod nábytkem, ve skulinách ap., ale
tak, aby vždy alespoň růžek byl vidět). Pak hráči přijdou, každý
hledá ústřižky své barvy, sestaví je a luští úkoly na nich. Boduje
se rychlost i správnost hledání a luštění.
|
Druh: smyslová
Místo: v místnosti
Délka: 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry s~úkoly
|
|
|
Dvanáct vteřin a dost
|
Hráčům předvedeme 12 různých geometrických obrazců (kruh, ovál,
mnohoúhelníky atd.) po dobu 12 vteřin. Potom se všichni hráči
snaží nakreslit tyto obrazce zpaměti a co nejpřesněji. Při hodnocení
srovnáme zadání a výtvory, hráči by si měli všimnout chyb, kterých
se dopustili. Hned potom tutéž zkoušku opakujeme znovu. Tentokrát
už jistě budou mít všichni zakresleno všechno bez chyb. Ve zkoušce
pak lze pokračovat kreslením obrazců, které vymysleli sami hráči
a zároveň zvyšováním počtu obrazců.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 12 nakreslených obrazců
|
|
|
Deset čísel
|
Přečtěte deset číslic, dvouciferných (například 84, 42, 11, 39
atd.). Pak se každý chopí tužky a snaží se napsat jich
tolik, kolik si jich zapamatoval.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry a tužky
|
|
|
Dárky
|
Vybereme si jednoho hráče. 'Slyšeli jsme, že jdete na cesty'
říkají mu, 'budete v různých místech?' hráč to potvrzuje
a ptá se, jestli bude mít organizátor hry nějaká přání. přání
bude mnoho. Všichni hráči se na něho po řadě obracejí s osobními
prosbami. 'Já mám strýčka v Plzni, navštivte ho,' praví
první hráč, 'slíbil, že mi něco pošle.'
Každý jmenuje některé město a svého příbuzného nebo přítele,
k němuž by měl hráč zajít. Podle podmínek hry uvádějí
se jen známá města a začáteční písmena jejich jmen musí být různá.
Cestovatel je člověk velmi ochotný, vyslechne všechna přání a
slíbí, že je splní. Rozloučí se a odjíždí na svou dalekou cestu,
to znamená, že odchází z místnosti. 'Cestování' hráče
netrvá déle než pět minut. To ale stačí k tomu, aby vymyslel
co komu přivézt. Při vybírání dárků se řídí tímto pravidlem:
dárek musí mít stejné začáteční písmeno jako město, odkud je
přivezen a odevzdat se musí tomu, kdo toto město jmenoval. Tak
např. tomu, kdo řekl Plzeň papír nebo punčochu. Čím směšnější
dárek, s tím větší radostí jej ostatní hráči přijmou.
'Byl jsem u vašeho dědečka,' říká některému z hráčů.
'Poslal vám ohlávku.' Jestliže ten, komu je určen tento dárek,
řekl Olomouc, je to správné a dárek je dobře doručen. Jestliže
se však hráč zmýlí, hráč dárek nepřijme.
Když hraje více než 5 hráčů, jedna chyba se nepočítá. Ale za
dvě chyby již dostane pokutu: znovu sbírá přání a podruhé jede
na své 'daleké cesty'.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: jeden a všichni
Pomůcky:
|
|
|
Číselná slepá bába
|
Očíslovaní hráči sedí na židlích v kruhu. Ve středu kruhu je nakreslená značka. Jeden z hráčů se zavázanýma očima stojí uprostřed kruhu. Řekne dvě čísla (neříká samozřejmě svoje číslo). Úlohou hráčů s danými čísly je vyměnit si místa. Každý se přitom musí dotknout značky ve středu kruhu. Když je některý z nich chycený (stačí se dotknout), stává se slepou babou on.
Pokud hráč sedí, vztahuje se něj imunita. Jakmile se však postaví, nesmí si už na své bývalé místo sednout zpět.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min.
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Co zmizelo?
|
Položte na stůl 30 drobných předmětů a zavolejte oddíl. Dovolte
hráčům, aby si vystavené předměty minutu prohlíželi. Pak jim
řekněte, aby zavřeli oči a přikryli si je dlaněmi. Vezměte jeden
předmět a uschovejte jej. Na váš pokyn si oddíl začne znovu prohlížet
věci na stole. Kdo první ohlásí, který předmět zmizel, získá
jej jako trofej a schová si jej do kapsy. Potom hráči zavřou
oči a vy schováte další věc.
Jestliže nikdo z oddílu neodhalí, co se ztratilo, řeknete
jim, aby zase zavřeli oči, předmět vrátíte na stůl a odeberete
jiný. Soutěž pokračuje, dokud na stole nezůstane 5 věcí. Potom
si hráči spočítají své trofeje--kdo jich bude mít nejvíc, vyhrál.
|
Druh: smyslová
Místo: u stolu
Délka: do 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: drobné předměty
|
|
|
Co se změnilo?
|
Vedoucí družiny má vždycky u sebe pro tuto hru 11--15 různých
malých věci. Knoflík, zátka, pero, tužka, kamínek, zápalka, poštovní
známka atd.
Všechny věci rozložíme na stole a přikryjeme novinami. Hráč se
během 30 vteřin seznamuje s rozmístěním věcí; pak se otočí
zády ke stolu; zatím tři nebo čtyři věci přemístíme. Znovu musí
hráč 30 vteřin prohlížet věci. Pak opět všechno přikryjeme novinami.
Nyní se zeptáme hráče: co se změnilo v rozestavení předmětů,
které z nich byly položeny na jiné místo?
Za každý správně určený předmět se připočítává jeden bod, za
každou chybu se jeden bod odpočítá. Chybou je, když hráč řekne
věc, která se nepřekládala na jiné místo.
Podmínky hry musí být pro všechny stejné, jestliže jsme prvnímu
přemístí-li čtyři předměty, musíme i ostatním přemístit stejný
počet. V tomto případě je nejlepší výsledek čtyři body.
Všichni, kteří je získají, jsou vítězi hry.
|
Druh: smyslová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: malé předměty
|
|
|