Had II.
|
Úkolem hráčů je vymýšlet podstatná jména o 5 písmenech tak, aby
v nich určité písmeno bylo na správné pozici. Dané slovo
lze použít pouze jednou. Kdo napíše za 5 min více slov (udělá
delšího hada), vyhrává.
Př.: 5 písmen, písmeno ,,k'\
{f K}ořen\
v{f K}lad\
vz{f K}az\
lát{f K}a\
kolí{f K}\
des{f K}a\
ša{f K}al, atd.
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: tužka, papír
|
|
|
Extrémy
|
Nejdelší slovo složené jen ze souhlásek (Scvrnkls, Čtvrthrst)
Nejdelší slovo vůbec
(Nejneobhospodařovávatelnějšími)
Nejdelší jednoslabičné podstatné jméno (Chroust)
Slovo, kde je A,E,I,O,U,Y (Dvacetikoruny)
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Doplňovačka I.
|
Každý hráč si vymyslí deset libovolných českých slov, pokud možno
delších. Tato slova napíše do sloupečků pod sebe na lístek papíru,
ale pozor: V každém slově vynechá polovinu libovolných
písmen, na přeskáčku. Místo vynechaného písmene udělá jen vodorovnou
čárku. Tak například slovo 'podobizna' může napsat třeba takto:
'P --- obi-n-. Má-li slovo lichý počet písmen, smí vynechat menší
polovinu. Když každý hráč sestaví takovou desítku svých slov,
připevní se lístky na stěnu nebo se vůbec umístí někam tak, aby
na ně každý hráč viděl, a pak začnou všichni hráči na čistý papír
psát celá slova (tím doplňovat chybějící písmena) ostatních hráčů.
Kdo nejdříve napíše slova všech hráčů, vítězí (samozřejmě svoje
nevypisuje!).
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry a tužky
|
|
|
Dobrý češtinář
|
Vedoucí si najde slovní kmen, například 'stup', řekne jej chlapcům
a ti na daný povel se snaží napsat co nejvíce slov se stejným
kmenem. Například STUPeň, STUPátko, vSTUP, vSTUPné, záSTUP, trojSTUP,
úSTUP, přesSTUPek, záSTUPce, atd.
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry a tužky
|
|
|
Definice, pojmy
|
Nejprve navrhnou hráči nějaké slovo o 4 písmenkách. Smrž? No,
dobře. Nyní si na papír napište jednotlivá písmena pod sebe ---
tak a nyní o tři prsty dál zase pod sebe, ale zezadu.
s & ž & (smrž, soutěž)\
m & r & (mramor, mor, motor)\
r & m & (rám, rozum)\
ž & s & (žas, žrals)\
Určený hráč vymslí slovo začínající a končící některou dvojicí
písmen. Ale neřekne nám ho! Jen definici (podobně jako v křížovce).
Dle definice musíme přijít na to, které slovo si hráč myslí.
Pakliže slovo někdo uhodne, dostanou oba (ten, kdo slovo vymyslel
a ten, kdo je uhodl) jeden bod. Jestliže slovo nikdo neuhodne,
získá hráč (původce slova) body dva. Definice však musí být správné.
Jinak se mu naopak jeden bod strhne.
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Čtení slov pozpátku
|
Připravte si asi 50 různých slov a napište je na list papíru
pozpátku. V klubovně pak čtěte jedno slovo za druhým.
Přečtete-li například ,,ecibudraP', dostane ten, kdo řekne první
,,Pardubice', 9 bodů (tolik písmen slovo obsahuje). Kdo se splete,
tomu strhnete tolik bodů, z kolika písmen se ono slovo
skládalo. Nikdo si nesmí přečtené slovo zapsat. Kdo získá do
konce hry nejvíc bodů, vyhraje.
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny či jednotlivci
Pomůcky: list se slovy
|
|
|
Apenepa
|
Apenepa jsou slova, která se čtou stejně zezadu jako zepředu
(mířím, nepochopen, mávám, míjím, krk atd.)
Kdo napíše za pět až osm minut více apenep, vítězí. Můžeme soutěžit
také tím způsobem, že zvítězí ten, kdo dříve napíše stanovený
počet apenep, například deset.
Hru lze ztížit pro hráče staršího věku tím, že se budou psát
pouze apenepa, která mají více než čtyři písmena.
|
Druh: se slovy
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Šestý smysl
|
Vedoucí hry čte otázky a hráči si zaznamenávají odpovědi. Neodpovídají
ale za sebe, nýbrž se snaží uhádnout, kterou odpověď si vybere
většina. Nesmí se dávat najevo, jakou odpověď hráč napíše. Příklad
úkolů:
jmenujte den v týdnu
rozhodněte se pro pannu nebo orla
rozhodněte se pro jednu z těchto částí těla : plíce, srdce,
játra, ledviny, slezina
rozhodněte se pro jedno číslo : 7, 100, 13, 261, 99, 555
namalujte jeden z těchto obrazců: křížek, kolečko, čtverec,
trojúhelník, vlnovka, hvězdička
jmenujte telefonní číslo
napište název písně
jmenujte měsíc v roce
jmenujte konkrétní budovu
jmenujte letopočet
napište název filmu
rozhodněte se pro jednu z těchto dvojic barev: červená--modrá,
zelená--žlutá, šedá--hnědá, purpurová--zlatá
máte neomezené finanční zdroje. Představte si částku, kterou
byste chtěl(a) na den
napište název potraviny
jmenujte hudební nástroj
napište písmeno
jmenujte vědní obor
udělejte několik teček (jde o počet)
napište název knihy
jmenujte čas (hodiny, minuty)
napište povahovou vlastnost
Po skončení projde vedoucí postupně všechny otázky a odpovědi, které se vyskytly. Hráč získá z každé otázky tolik bodů, kolik hráčů má stejnou odpověď jako on.
Ti, kdo mají vyšší součet bodů, mají většinou lepší kontakt s okolním světem. Hru je vhodné zařadit až do druhé části pobytu, kdy se už děti trochu znají.
|
Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 60 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papír a tužky
|
|
|
Společné vlastnosti
|
Všichni hráči si narýsují na papír velkou tabulku 3$ imes$4 vepíší do ní průvodní
znaky rozčilení (když se rozzuří, nebo hádají).\[1 mm]
Zvyšuji hlas & Potím se & Třesu se\
Mluvím rychleji & Zrudnu & Bije mi rychleji srdce\
Začnu rychleji dýchat & Klepou se mi prsty & Poklepávám si nohou\
Přestanu mluvit & $X$ & $Y$\
Do prázdých okének označených $X$ a $Y$ si každý může napsat své
individuální příznaky.
Na dané znamení začnou všichni pobíhat s papírem po místnosti. Pokud hráč
najde osobu, která se mu ještě nepodepsala, požádá ji, aby umístila svůj podpis
do okének, které odpovídají jejím příznakům rozčilení.
Vítězí ten, kdo jako první získá podpisy od všech ostatních. Hra seznamuje
lidi v kolektivu.
|
Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry a tužky
|
|
|
Senát
|
Místnost se zatemní, pustí se relaxační hudba a hráči se sesednou
do štrúdlu. Načež šéf diskuse vážným hlasem pronese úvod a téma,
na které se bude hovořit. Téma je formulováno jako otázka, na
kterou je možno odpovědět ano nebo ne. Po přečtení úvodu mají
všichni asi 5 minut na rozmyšlenou, během kterých se posadí doprava
nebo doleva, podle svého názoru. Pak v jednom průchodu
všichni zdůvodní, jak a proč se rozhodli, a nastává dlouhá diskuse.
Je to velice vážná hra.
|
Druh: psychohra
Místo: místnost
Délka: 2 hodiny
|
Hráči: 20 lidí
Pomůcky:
|
|
|
Modré kostky
|
Představte si, že jste vědecký tým, zkoumající odvrácenou stranu Měsíce. Právě jste v jednom malém kráteru objevili 20 velkých modrých kostek. Každá má hrany asi metr dlouhé, 18 jich je seřazeno do obdélníku 3$ imes$6, dvě stojí bokem. Je na vás, aby jste se rozhodli, co budete dělat dál.
Teď hráči popisují, co by v dané situaci dělali. Vedoucí hry jim oznamuje výsledky jejich činností podle těchto pravidel: Kostky jsou neprůhledné, nerentgenovatelné, elektromagnetické záření přes ně neproniká. Když se však někdo nějaké kostky dotkne, hodí do ní kamenem, pokusí se ji podkopat tak, aby klesla, nebo na ni jinak mechanicky působí, kostka zmizí bez toho, že by po sobě zanechala jakoukoli stopu.
Když hráči pokoušejí působit naráz na všechny kostky (např. nad kráterem postaví halu a zkoušejí ji naplnit nějakým plynem), vedoucí může nechat kostky mizet jednu po druhé, nebo se může pokusit hráčům činnost nějak nenápadně vymluvit. Kostky kromě mizení nevykazují žádnou aktivitu, mají teplotu okolí, nezáří (i když záření odrážejí) ani nemění svoji polohu. Hra trvá, dokud hráči nezlikvidují všechny kostky, nebo dokud s nimi nepřestanou experimentovat.
Vysvětlení (uvede se po skončení hry jako jedno z možných): Mimozemská civilizace, která zkoumala sluneční soustavu zjistila na Zemi známky inteligence, ale i jistý sklon ničit to, čemu nerozumí (kácení pralesů, pokusy na nenarozených lidech, ... ). Proto sestrojila jakési testovací zařízení, s jehož pomocí zjistila, zda se technický pokrok (možnost přistání na Měsíci) nerozvíjí nebezpečně rychleji oproti úctě k neznámému a nepoznanému.
Když tento test dávali skupině Američanů, kteří předtím absolvovali heuristický kurz (obsahoval něco z logiky, obrazotvornosti, metodologie objevování, ochranářství a kultury), tito dokázali odejít od skupiny kostek po zmiznutí první z nich. To, kolik kostek zůstane, je jakýmsi ukazatelem, nakolik má daná skupina vyvinutý cit pro neznámo.
|
Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 30 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Minikvíz
|
{f Zadání}
Seřaďte následující zvířata podle oblíbenosti:
Kráva Tygr Ovce Kůň Opice
Napište jedno slovo (vlastnost), která je charakteristická pro následující:
Pes Kočka Krysa Káva Oceán
Myslete na někoho, koho znáte (a kdo vás také zná), které můzete přiřadit k
následujícím barvám. Jedna osoba se nesmí opakovat u více barev.
Žlutá Oranžová Červená Bílá Zelená\
{f Řešení}
Pořadí zvířat ukazuje vaše životní priority:
Kráva znamená kariéru.
Tygr znamená hrdost.
Ovce znamená lásku.
Kůň znamená rodinu.
Opice znamená peníze.
Popis psa značí vaší vlastní osobnost.
Popis kočky značí osobnost vašeho partnera.
Popis krysy značí osobnost vašeho nepřítele.
Popis kávy ukazuje váš vztah k sexu.
Popis oceánu značí váš život.
Žlutá -- někdo, kdo na vás nikdy nezapomene.
Oranžová -- někdo, koho můžete považovat za svého opravdového přítele.
Červená -- někdo, koho opravdu milujete.
Bílá -- spřízněná duše.
Zelená -- osoba, kterou si budete pamatovat po zbytek vašeho života.
|
Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 15 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Měřítka hodnot
|
Hráčům předložíme nebo nadiktujeme 20 hodnot: přátelství, mír,
pravda, moudrost, vlast, příroda, svoboda, láska, rodina, krása,
znalosti, legrace, obliba, pocit, jistoty, zajímavá práce, odvaha,
odpovědnost, inteligence, smích, úspěch. Z těchto (nebo z libovolných
jiných, záleží na vás) si každý hráč vybere 15 hodnot, které
považuje za nejdůležitější. Pořadí by alespoň přibližně mělo
vyjadřovat důležitost, kterou vybraným hodnotám přikládá. Poté
se hráči spojí do dvojic a ze svých vybraných patnácti vyberou
12 a opět je seřadí. Dvojice se pak spojí do čtveřic,.. podle
počtu lidí, až zůstane posledních pět hodnot, které se opět seřadí
podle důležitosti. Takto získané pořadí pak bude měřítkem hodnot
všech hráčů.
Poznámka: rozdílné názory by si měli hráči vysvětlovat a vyvracet,
měli by se přesvědčit, hra není parlament, aby v ní rozhodovalo
hlasování.
|
Druh: psychohra
Místo: místnost
Délka: do 45 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papír a tužka pro každého
|
|
|
Létající balón
|
Každému hráči dáme list, na kterém je napsáno deset práv:
Všichni hráči si představí, že putují každý sám ve svém balónu. Ve svém koši mají těchto deset práv a každé z nich váží dva kilogramy. Balón však stále klesá, a aby bylo možno znovu nabrat výšku, je treba se jednoho práva vzdát a hodit ho ,,přes palubu'. Tato situace se stále opakuje až do té doby, než každému zbude jenom jedno právo.
Pro porovnání názoru vyvěsíme plakát se jmény úcastníků. Všichni zapíší pořadí odhození svých práv do plakátu a může začít diskuse: ,,Proč jsi odhodil zrovna toto právo a ne tamto?' apod.
|
Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papíry, tužky
|
|
|
Konfrontace
|
Každý musí předložit komukoliv dvě otázky, každý musí odpovědět.
Otázka a odpověď se boduje. Po vyhodnocení vyjde najevo, který
člen kolektivu je nejagresívnější a nasbíral nejvíce bodů.
Hodnocení:
0 bodů & otázka zbytečná, povrchní, odpověď vyhýbavá, povrchní\
1 bod & vypověděl, nerozšířil obzor, reaguje na část problému\
2 body & otázka agresivní, odpověď vyčerpávající, dramatická\
|
Druh: psychohra
Místo: kdekoli
Délka: 45 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: tužka a papír
|
|
|
Kdo jsem? II.
|
Vedoucí hry hráčúm položí 30 krát otázku "Kdo jsem?" a každý hráč za sebe pokaždé jinak, pravdivě a jednoslovně odpoví na papírek. Papírky si nechá u sebe. Po ukončení zápisu si jednotlivé papírky hráči položí před sebe a vyřazují je postupně.
Odpovědí typu "já", nebo "Jméno" vyřadíme okamžitě.
První varianta pro vyřazování. "Zůstal bych sám sebou, kdybych vyřadil ...?" Pokračujeme až do posledních pěti. Tato varianta je úzce soukromá, a nedoporučuji tlačit na zveřejnění výsledku.
Druhá varianta je "Jevil bych se ostatním stejně kdybych vyřadil ...?" O výsledku je dobré diskutovat, pokud je vůle. Výsledek dává pohled jak si myslím, že mně vidí ostatní a konfrontuje to s míněním kolektivu.
|
Druh: psychohra
Místo: klubovna
Délka: až 2 hod.
|
Hráči: starší, cca od 14 let
Pomůcky: papírky (30 pro každého), tužka
|
|
|