Táborové hry

Na orchestr

dveře. Zbylí sedící se dohodnou, kdo bude ukazovat hru na jednotlivé hudební nástroje, a sesednou se kolem něj tak, aby jej viděli a mohli ho napodobovat. Začnou hrát a zavolají toho za dveřmi, který má uhodnout po kom se všichni opičí.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: i sednou do
Na myslivce II.

Do rohu klubovny nebo hřiště se postaví židle, na kterou usedne hráč 'myslivec'. Má měkký papírový míč, a tímto míčem střílí ze židle po ostatních hráčích, kteří se k němu odvážně přibližují a míči uhýbají. Kdo je zasažen, jde 'myslivce' vystřídat. Kdo je celkem už třikrát zasažen, nesmí dále hrát. Kdo zůstane ve hře jako poslední, je vítězem.

Druh: postřehová
Místo: místnost, hřiště
Délka: 5 min
Vybavení: papírový míč
Hráčů: skupina a jeden
Na medvěda I.

Jeden hráč si lehne na břicho a představu je mrzutého medvěda. Ostatní hráči se k němu odvážně přibližují, bzučí mu do ucha, povzbuzují jej větvičkami atd., až se medvěd neočekávaně vzchopí a začne dotíravce pronásledovat. Kdo je dostižen, stává se medvědem a z dosavadního medvěda se stává hráč. Nedokáže-li medvěd během dvou minut nikoho chytit, musí se vrátit do svého brlohu na zem a dělat medvěda znovu.

Druh: postřehová
Místo: louka
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: skupina a jeden
Na komára

Jeden hráč si sedne či stoupne doprostřed a jsou mu pevně zavázány oči. V ruce drží čepici nebo plátěný sáček, nacpaný papírem. Ostatní hráči stojí kolem a občas jeden z nich ukazováčkem se slepého hráče dotkne. Ten se ožene čepicí nebo sáčkem a zasáhne-li toho, kdo se ho dotkl, vymění si s ním úlohu. Víc hráčů než jeden nesmí slepce současně 'bodnout'. Hraje se za úplného ticha, aby slepec nevěděl, odkud se k němu 'komár' blíží.

Druh: postřehová
Místo: tichá místnost
Délka: 5 min
Vybavení: čepice
Hráčů: skupina a jeden
Na klamanou (otáčení s,j,z,v)

Vedoucí říká strany a hráči se podle nich otáčí. Strany jsou následující: sever, jih, západ, východ, napravo, nalevo, dozadu, vítr (o 360 stupňů), bezvětří (nic). Kdo se splete nebo značně opozdí, vypadává. Pro ztížení může vedoucí hrát také, ale tak, že dělá jiné pohyby, než vysloví, čímž děti dokonale mate.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: e rozes
Na klamanou (klepání)

Všichni se posadí kolem stolu a vedoucí říká povely, podle nichž se hráči řídí: klepat--všichni klepají prsty o stůl klid--všichni dají ruce na stůl dolů--všichni dají ruce pod stůl Vedoucí sám předvádí jiný pokyn, než řekl. Kdo se splete nebo opozdí, vypadává.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 10 min.
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Na dřevo--nosa

Hraje se kolem stolu a to tak, aby všichni viděli na toho, kdo hru vede. Ten říká střídavě: ,,Dřevo, nos, nos, dřevo,' atd. Na slovo nos se všichni musí chytit za nos, na slovo dřevo musí položit ruce na stůl. Dělají to vždy oběma rukama, aby se zamezilo švindlování a hádkám. Vedoucí se snaží hráče splést tím, že říká třeba ,,dřevo', ale sám se chytí za nos a naopak. Kdo se dá nachytat, vypadne ze hry. Vypadává také hráč, který zvedá ruce dřív, než zazní další povel.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 30 min
Vybavení:
Hráčů: kolik se vejde okolo stolu
Myška

Děti sedí v těsném kroužku na zemi, nohy mají pokrčeny přednožmo (chodidla na zemi) a pod koleny si podávají 'myšku'. Hledač je uprostřed kruhu a pozorně sleduje, kdo má myšku. Dítě, o němž se domnívá, že má myšku, zavolá jménem. Vyvolaný musí provést rychle kolébku vzad. Je-li u vyvolaného myška, hledač vyhrává, je osvobozen a smí si sednout do hry. Na jeho místo jde ten, u něhož byla myška nalezena. Nemá-li vyvolaný myšku, hra pokračuje. po třech nezdařených pokusech je hádač vystřídán, zvolí si svého zástupce.

Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení: myška
Hráčů: dohromady
Molekuly, atomy

Každý hráč představuje atom, který se může a někdy i musí slučovat do molekul. Kolika molekulová molekula to bude, určuje vedoucí hry. Když vykřikne číslo (od 2), snaží se ,,atomy' vytvořit příslušně velkou molekulu. Ty atomy, jež zůstanou navíc (vytvoří méně atomovou molekulu), vypadávají. Je-li k disposici chemicky gramotný vedoucí hry, může jednotlivým hráčům také určit, který prvek představují, a místo čísel pak může vyvolávat názvy možných sloučenin. Nesloučené atomy opět vypadávají. Po kontrole se molekuly opět rozpadají a jednotlivé atomy se pohybují znovu chaotickým pohybem všemi směry.

Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: do 10 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Malí řemeslníci

prodavač, zloděj, atd. Organizátor dává tyto povely: 'Zloděj pracuje!' 'Prodavač poslouchá!' 'Všichni poslouchají!' 'Všichni pracují!' atd. Ti, kdo mají pracovat, ťukají prstem na stůl. Ti, kdož poslouchají nastaví ruce k uším. Když mají všichni pracovat, všichni ťukají atd. Kdo se zmýlí, dostane trestný bod nebo je vyřazen ze hry.

Druh: postřehová
Místo: u stolu
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: edí ok
Lupič v~táboře II.

Na totemový kůl zavěsíme červený nebo žlutý kapesník. To je 'velká trofej' kmene. Nepřátelský zvěd se jí má zmocnit. Vedoucí jde ráno od jednoho ke druhému a každému pošeptá: 'Dávej pozor, v táboře je cizí zvěd.' Nakonec nenápadně přejde kolem toho hráče, kterého vybral jako zvěda, a tiše mu řekne: 'Dávej pozor, v táboře je cizí zvěd a ten zvěd jsi ty!' Přitom mu předá nějaké barevné označená, které zvěd musí nosit od chvíle, kdy se zmocní kmenové trofeje. Trofej nesmí u sebe schovat, ale viditelně ji nést. Na odnesení trofeje má celý den až do západu slunce. Jestliže se s ní dostane přes řeku nebo za jinou určenou hranici, vítězí a tábor musí za svou trofej vyplatit dohodnuté výkupné. Je-li zvěd chycen, prohrál a musí sám zaplatit výkupné.

Druh: postřehová
Místo: tábor
Délka: celý den
Vybavení: vlajka
Hráčů: všichni a jeden
Lupič v táboře

Vlajka nebo jiný předmět se umístí na viditelné místo uprostřed tábora. Je zvolen jeden hráč (tajně, aby o tom ostatní nevěděli), který má za úkol předmět nechycen ostatními hráči odnést na předem určené místo. Má na to např. celé dopoledne, až do oběda.

Druh: postřehová
Místo: v táboře
Délka: dlouhá
Vybavení: vlajka nebo jiný předmět
Hráčů: všichni a jeden
Kuba řekl

Organizátor hry velí dětem k různým cvikům, které děti plní pouze tehdy, slyší-li před rozkazem 'Kuba řekl'. Např. organizátor řekne: 'Kuba řekl, posaďte se!' děti si sednou. 'Vstaňte!' děti ale nevstanou, zůstanou sedět, protože tu chybělo 'Kuba řekl'. Kdo se zmýlí, počítá si chybu.

Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Křepelka a křepelák

Uprostřed hřiště uděláme čáru. Hráči se rozdělí na dvě družstva. Postaví se do řady ve vzdálenosti 1 metr od střední čáry a otočí se k sobě zády. Proti každému družstvu (na 55--20 kroků) nakreslíme další čáru. Obě družstva stojí čelem k této své čáře. Jedno družstvo se jmenuje křepelka a druhé křepelák. Organizátor hry se postaví stranou mezi družstva. Po jisté době řekne jméno jednoho družstva. To se otočí a snaží se dotknout hráčů druhého družstva, kteří běží za svou čáru. Název družstva vyslovuje organizátor hry hlasitě a po slabikách. Například: 'Kře-pel-ka!' 'Kře-pe-lák!' Teprve při poslední slabice si musí hráči rychle uvědomit, co mají dělat: utíkat nebo honit. Organizátor hry říká názvy obou družstev několikrát a může je vhodně měnit. Není nutné nějaké pravidelné střídání. Naopak. Vítězí družstvo, které bude mít více zajatců, když hra skončí.

Druh: postřehová
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: dvě skupiny
Košík ovoce

na citróny, pomeranče, jablka a broskve. Vedoucí stojí uprostřed. Na povel ,,jablka' si všechna jablka vymění místo. Vedoucí si také někam sedne. Kdo zbude, přebírá roli vedoucího. Na povel ,,košík ovoce' si každý musí s někým vyměnit místo

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 10 min
Vybavení: židle
Hráčů: edí
Korektoři

Opatřete tolik papírů se stejným textem (30--40 řádků), kolik hráčů se hry zúčastní. Potom hráčům řekněte, aby škrtli každé ,,E', podtrhli každé ,,C', udělali tečku za každým ,,M' a dali do kroužku každé ,,K'. Kdo je hotov, odloží tužku a odevzdá papír. Vedoucí sleduje čas a za každou chybu (neoznačené či chybně označené písmeno) přičte 5 vteřin. kdo bude mít nejnižší konečný čas, zvítězí.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
Vybavení: list s~textem, tužky
Hráčů: dohromady
Koleno rameno

Všichni hráči sedí v kruhu čelem dovnitř. Obě ruce mají položeny na kolenou, dlaněmi dolů. Vedoucí hry (sedí uprostřed kruhu) vyvolává slova--koleno nebo rameno. Je-li vyvoláno rameno, potom musí každý hráč dát pravou ruku na pravé rameno nalevo sedícího hráče. Je-li vyvoláno koleno, potom musí dát levou ruku na levé koleno napravo sedícího hráče. Vedoucí hry se snaží rychlým střídáním splést hráče. Kdo se splete, je vyřazen nebo dostane trestný bod.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Kolemjdoucí

Jsme na málo rušné ulici. Proti nám jde chodec. Netuší, že se účastní naší hry. My se tváříme, jako by nás vůbec nezajímal. Ale ve skutečnosti tomu tak není: pozorně si ho prohlédneme, pokusíme se co nejlépe využít tu krátkou chvilku, kterou máme k pozorování. Chodec přešel. Chvíli se díváme za ním. Podstatou této hry je, že každý z nás si musí pozorováním zapamatovat vzhled chodce, jeho oblečení, ty nebo jiné jeho charakteristické znaky. Jeden z hráčů je hlavním pozorovatelem. Musí podrobně popsat vzhled chodce. Ostatní účastníci doplní to, co hlavní pozorovatel nepostřehl ale, co uviděli oni. Vítězem této hry bude nejen ten, kdo prokáže největší pozorovací schopnost, ale ten, kdo k tomu ještě prokáže schopnost dělat nejlogičtější závěry ze svých pozorování (kdo to asi byl, proč nesl to či ono,...).

Druh: postřehová
Místo: na ulici
Délka: libovolná
Vybavení: kolemjdoucí
Hráčů: dohromady
Kdo se ztratil

který na chvilku vyjde za dveře. Pak vedoucí určí druhého hráče, který odejde za druhé dveře (nebo se někam schová). Ostatní hráči si vymění místa a vedoucí přivolá detektiva zpět do místnosti. Na prahu mu položí otázku: ,,Kdo se ztratil?' a současně spustí stopky. Když detektiv správně pojmenuje chybějícího hráče, zapíše mu vedoucí čas a hra začíná znovu s novými aktéry. Pakliže se ve svém úsudku splete, zůstává detektivem i pro další hru.

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 10 min
Vybavení: stopky
Hráčů: e rozsadí po
Kdo přesedl

Na židle u zdi se rozesadí 10--15 hráčů. Dva vybraní detektivové minutu pozorují, kde kdo sedí a potom odejdou za dveře. Za jejich nepřítomnosti si dva hráči vymění místa. Potom vedoucí přivolá hráče zpět. Kdo z nich dříve pozná, kteří hráči si přesedli, pošeptá vedoucímu jména obou hráčů. Jestliže to byli skutečně oni, vyhrál. Řekne-li však alespoň jedno chybně, vedoucí zavrtí hlavou a detektiv si dál prohlíží sedící hráče. Kdo z detektivů uhodne, zůstává dál detektivem a připojí se k němu další hráč. Ostatní si opět vymění místa a hra začíná znovu...

Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
Vybavení:
Hráčů: skupina a dva

Zaregistrujte se!

Neuniknou vám žádné novinky a slevy, tábory si můžete ukládat, hodnotit. Dejte vědět, na kterém táboře jste byli a najděte dávné přátele.