Sada testů na kosmonauta
|
1. Zrak
Na čtvrtku je třeba nakreslit několik písmen velikosti 3--10 cm.
Adept vychází ze startovní čáry vzdálené 20 m. Měří se vzdálenost
čáry až tam, kde se soutěžící zastavil a přesně opsal text.
2. Paměť
Pozoruj 1 minutu předložené předměty a pak je zkus všechny napsat.
( cca 20 ks ) Postřeh: Na čtvrtku zpřeházeně napsat čísla od
1 do 44. Měří se čas, za jak dlouho ukážeš postupně za sebou
všechny čísla až do 44. Nebo : máš před sebou dva, téměř shodné
obrázky, najdi rozdíly.
3. Stabilita
Po důkladném prostudování vytyčené trati se pokus se zavázanýma
očima a s minimálním odchýlením tuto trasu projít.
4. Sluch
Rozpoznat podle sluchu 15 drobných předmětů, dopadajících postupně
na desku stolu.
5. Hmat
Pouze hmatem přečíst text plastické abecedy. Nebo : Položíme
na stůl 3x10 mincí. Každá desítka má jinou velikost. Poslepu
co nejrychleji roztřídit mince do tří krabiček. Dech : Úkolem
tohoto testu je jak dlouho vydržíš bez nadýchnutí.
6. Tep
Nechej si změřit puls, když jsi v klidu. Pak během 1 minuty udělej
20 dřepů, za další minutu 10 kliků a pak dvě minuty odpočívej.
Pak si opět změř puls. Čím menší rozdíl v pulsu, měřeném před
a po cvičení--tím lépe snášíš tělesnou zátěž.
7. Pal
Střelba vzduchovkou na terč. Nebo : Hod míčkem, šipkou na cíl.
8. Navigace
Práce s kompasem a mapou.
9. Fantazie
Na formát A4 nakresli jak asi bude vypadal mimozemšťan. Kdy,
kde a s jakým výsledkem se uskuteční setkání člověka s jiným
tvorem?
10. Analýza
Logické uvažování provádět formou testů.
11. Technika
Vyrobit nebo nakreslit raketu současnosti či daleké budoucnosti.
12. Inteligence
Formou testu prověřit znalost a vesmíru ( naší sluneční soustavy
).
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: rozmanité
|
|
|
Rytířská klání
|
Obě stoličky jsou od sebe vzdáleny přesně na délku dřevce. Na
každou si stoupne jeden bojovník a jejich úkolem je shodit svým
dřevcem soupeře na zem. Aby nedošlo ke zranění, postaví se za
oba bojovníky vždy jeden člověk, který je má při pádu zachytit.
Rozhodčí zaujme postaveni po straně) přibližně uprostřed.
Při souboji není dovoleno užívat dřevce jako kyje nebo jím útočit
soupeři pod pás, strkat do stoličky. chytat rukou soupeřův dřevec
nebo se opírat svým dřevcem o zem. Kolo končí ve chvíli, kdy
jeden z bojovníků spadne nebo se dopustí nedovoleného
zákroku.
Spadnou-li oba soupeři společně, kolo konči nerozhodně.
Po každém kole si soupeři vymění stoličku i dřevec.
Souboj se skládá obvykle ze tří nebo z pěti kol.
Při boji lze výhodně uplatnit několik osvědčených triků.
Například použít rukojeti dřevce jako při souboji na bodáky.
Nejlepší bojovníci se účinně brání tak, že hbitě uhýbají tělem.
Při ztrátě rovnováhy lze často všechno zachránit tím, že se otočíme
kolem své osy.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: rovné, měkké okolo
Délka: 5 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: menší stoličky, dřevce
|
|
|
Recesiáda
|
Recesiádu obvykle děláme na táboře jako akci s množstvím disciplín, na celé odpoledne. Většina disciplín je však použitelná i samostatně. Každá disciplína se vyhodnocuje samostatně, vítěze odměníme nějakou drobností (nebo i ne).
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: venku
Délka: 5 min.
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Orientace
|
dlouhé. Kdo se dostane zpět na výchozí pozici, je odměněn.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: e zaváž
Pomůcky: šátek
|
|
|
Olympiáda
|
Táborová olympiáda je skvělá věc. Vhodné jsou nějaké recesní
disciplíny. Co jsem jich zažil, to sděluji:
Ešusobatohový běh--na trati jsou rozloženy po 7 až 15 metrech
ešusy (zavřené nebo otevřené, to je úplně fuk). Hráči vybíhají
s prázdným batohem, mají po cestě sebrat do batohu všechny
ešusy a vrátit se co nejrychleji na start.
Hod polenem--polenem se nejlépe hází na dálku, ale je možné
házet i na šířku. Pozor na bezpečnost.
Hod kufrem--kufr je pěkná věc, obyčejně se kufrem hází za roh.
Pokud není kufr, dá se házet i botami (dobré jsou starší kanady,
ale nejdřív z nich musíte vyndat toho člověka, špatně
se s ním hází).
Popelčin běh--běží se někam, tam se vybere hrách ze směsi hrách
+ čočka + popel + cokoliv a nese se to zpět.
Hod novinami na dálku--noviny se buď smí, nebo nesmí skládat.
Sovětská železnice--každý hráč dostane dva listy novin. Na jeden
se postaví, druhý položí před sebe, přesunou se na něj, posunou
první list novin, postaví se na něj ...
Aprílový běh--hráči si do batohu vezmou kompletní teplákovou
soupravu a tenisky. Na okruh (30 až 70 m) vybíhají nalehko
a naboso, po prvním kole si sundají batoh, oblečou si teplákovou
soupravu, zavážou tenisky, nasadí batoh a běží druhé kolo.
Skop mouchy trčením nohou. Člověk leží na zádech pod stromem,
má kopnout do rolničky, která je zavěšená na lanku na větvi.
Čím výš vykopne, tím lépe.
Zatloukání hřebíků--na přesnost, zkuste si zatlouct hřebík tak,
aby ho vyčuhovaly přesně 3 cm.
Řezání kuláče--řeže se na rychlost, drsňáci řežou bez pily.
Pád důvěry--několik lidí se postaví do dvou řad proti sobě.
Natáhnou ruce a snaží se chytat jednoho který na ně z výšky
padá. Ten padá jako prkno.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Odvoz pokladu
|
Kbelík plný vody je naložen na vozíku. Úkolem závodníka je co nejrychleji projet s vozíkem označenou dráhu tak, aby se z kbelíku vylila méně než polovina vody.
Vylije-li se během jízdy z kbelíku více než polovina vody, je hráč diskvalifikován.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: kbelík, vozík, voda
|
|
|
Neposedná tužka
|
Namalujte na větší papír asi 12 koleček ve velikosti dvoukoruny.
Kolečka načrtněte rozházeně, ne tedy do pravidelných řad. Pak
je také ještě zpřeházeně očíslujte od jedničky do dvanáctky.
Potom položte papír na zem, na konec dlouhého provázku přivažte
tužku a nyní začíná závod: hráč drží druhý konec provázku a snaží
se špičkou kymácející se tužky dotknout v pořadí od jedničky
do dvanáctky všech koleček. Na každém kolečku se musí špička
tužky alespoň na vteřinu zastavit. Samozřejmě, že se závodníku
měří čas od uchopení provázku až do skončení na kolečku číslo
12.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: 5 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papír, tužka na provázku
|
|
|
Namotávání
|
Dva hráči obdrží klacík, na jehož konci je uvázán provázek. Na
konci tohoto asi metr dlouhého provázku je nějaká věc. Úkolem
hráčů je namotávat otáčením klacíku provázek a tím se co nejrychleji
dostat ke zmíněné věci.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: klacík, provázek
|
|
|
Míčové trefování
|
Mezi dvěma stromy (kůly) je natažen provaz. Na provaze visí pět
různě dlouhých provázků a na nich pět různě velkých koulí. Největší
s označením 1, nejmenší s číslem 5. Hráč má tři
pokusy. Snaží se trefit tenisovým míčkem do jedné z koulí. Za
zásah obdrží na kouli napsaný počet bodů.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: provázky, koule, tenisové míče
|
|
|
Míčové skoky
|
Úkolem hráč je přeskákat snožmo určitou vzdálenost maje neustále
míč mezi koleny. Konec tratě je ukončen hrncem, do nějž musí
dotyčný míč umístit.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: menší míč
|
|
|
Lovení ryb II.
|
Vystříháme z papíru ryby a připevníme na ně kancelářskou
sponku. Hráč obdrží prut (klacík s provázkem, na jehož
konci je magnet). Úkolem hráče je v určitém časovém intervalu
nachytat co nejvíce ryb.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: ryby a prut
|
|
|
Lovení blech
|
Na zemi stojí v řadě 6 plechovek. Jsou poskládány od nejnižší
s nejmenším průměrem až po nejvyšší s největším
průměrem (s výškou se zvětšuje průměr). Úkolem je strčit kouli
uvázanou na konci ,,udice' do všech plechovek.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 6 plechovek, koule na udici
|
|
|
Lasování krabičky
|
Na prázdný stůl (pokud možno bez ubrusu) dejte doprostřed krabičku
od zápalek, nebo prázdnou cívku od nití či podobný menší předmět.
Každý hráč má v ruce provázek se smyčkou na konci a na
daný povel se snaží předmět na stole chytit do smyčky, tak jako
kovbojové chytali dobytek do smyčky lasa. Provázek musí být měkký,
ohebný. Jeden jeho konec samozřejmě držíte stále pevně v ruce.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: u stolu
Délka: 2 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: drobný předmět, provázek
|
|
|
Kovboj
|
Postavíte na zem starou prázdnou láhev a uděláte kolem ní kruh
křídou (nebo vyryjete v zemi). Kruh má průměr 2 metry.
Každý hráč si udělá z provázku 'laso' se smyčkou na konci.
Pak jeden za druhým hází smyčku lasa na láhev a snaží se, aby
se smyčka láhvi zadrhla kolem hrdla a aby tak láhev mohl porazit.
Při házení lasa jsou hráči ovšem z kruhu venku!
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: 2 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: láhev, 'laso'
|
|
|
Kornout
|
Provázek s navlečeným kornoutem uvážeme mezi dva stromy,
jeden konec je níže. Hra spočívá v tom, že se hráč snaží
foukáním přemístit kornout po provaze. Hodnotí se čas či počet
fouknutí. Můžeme rovněž předem určit počet fouknutí a měřit vzdálenost.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: u stromů
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 2 stromy, kornout, provázek
|
|
|
Kdo první sní cukr
|
Vedoucí připraví doma několik nití, z nichž každá měří
přesně jeden metr. Doprostřed nitě přiváže kostku cukru. Na daný
povel pak dva hráči začnou z jednoho konce soukat niť
do úst. Komu niť z úst vypadne, musí začít znovu, nesmí
si však pomáhat rukama. Vypadlý konec niti musí tedy zachytit
přímo ústy. Soupeř ovšem nesmí při tom nití škubati Kdo se nejdříve
dostane k cukru, smí jej sníst a ještě získává bod. Pak
nastoupí další dvojice s novou nití.
|
Druh: pouťová atrakce
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: několik
Pomůcky: kostky cukru, nitě
|
|
|