Útok na kamínek
|
První hráč pokrčí pravou paži tak, aby měl ruku u prsou, dlaní
obrácenou vzhůru. Potom si položí na otevřenou dlaň kamínek.
Druhý hráč se postaví čelem proti němu a zvedne pravou ruku tak,
aby měl prsty nad soupeřovou dlaní. Ve vhodnou chvíli provede
útok na kamínek--pokusí se jej rychlým výpadem sebrat z dlaně.
První hráč se brání tím, že bleskurychle zavře dlaň. Po každém
útoku (nezáleží na úspěšnosti) si hráči vymění úlohy.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 15 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: kamínek
|
|
|
Utíkající místo
|
Židle jsou sestaveny do kruhu. Na všech kromě jedné, sedí hráči.
Jeden hráč stojí uprostřed. Začne hru tak, že se snaží posadit
na prázdné místo, ale všichni hráči, rychle si přesedají doleva
a brání tím, aby se na volné místo dostal. Místo stále střednímu
utíká. Podaří-li se mu, aby si sedl, jde na jeho místo jeho soused
vlevo.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Ukořisti čepici!
|
Vyznačte na hřišti kruh půldruhého metru v průměru. Do jeho středu
položte čepici, kterou hlídá jeden strážce. Ostatní hráči se
rozestaví za obvodem kruhu a snaží se čepici ukořistit. Mohou
ji sebrat rukou, nebo vykopnout nohou. Komu se to podaří, získává
1 bod. Potom se čepice vrátí do středu kruhu. Hlídač je stále
ve střehu, a plácne-li některého útočníka ve chvíli, kdy má ruku
nebo nohu v kruhu, vymění si s ním roli. Vítězí hráč, který získá
nejvíce bodů.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 45 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: čepice
|
|
|
Tužka a letadlo
|
Sednou si do kruhu a jeden začne posílat na obě strany signál:
na jednu stranu tužku a na druhou gumu. Řekne: ,,Na'. Odpoví:
,,Co je?'. Ten řekne: ,,Tužka', resp. ,,Letadlo'. Odpoví: ,,Aha'.
A ten to podá dál, ale když se ho další zpětně zeptá, co to je,
už to zapomněl a ptá se toho předchozího (jediný, kdo to ví,
je ten první). Sranda je v tom, že se to dělá na obě strany
zároveň a jak se řetěz ptaní čím dál rozšiřuje, tak se na druhé
straně kruhu protne a dostane se zpět k tomu prvnímu.
Pak hra končí.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 20 min
|
Hráči: 10 -20 lidí
Pomůcky: dva předměty
|
|
|
Špatné oblečení
|
Hráč vstoupí na chvíli do klubovny a pak odejde. Je poněkud divně
oblečen (svetr naruby, levá bota místo pravé,...) Když odejde,
vedoucí se zeptá hráčů, co na něm bylo špatně. Hráči o závod
sdělují svá pozorování.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papír, tužky
|
|
|
Stín
|
Hrají dvě děti, z nichž jedno je 'stínem' druhého. První
dělá různé pohyby (či provádí normální činnost). 'Stín' je mu
neustále v patách a opakuje vše, co dělá první. Stín musí
zachytit a podat všechny pohyby, jejich charakter a jejich rychlost
co nejpřesněji. Hru může hrát současně několik dvojic, při čemž
každý stín sleduje svého 'majitele'. Na znamení organizátora
hry se stíny ve dvojicích mění.
|
Druh: postřehová
Místo: všude
Délka: libovolná
|
Hráči: dvojice
Pomůcky:
|
|
|
Sousede po pravici, pozor
|
řídí--dává hráčům v kruhu nahodile otázky či povely k nějakému
pohybu. Neodpovídá však dotazovaný hráč, ale jeho soused po pravici.
Ten, kdo zavinil chybu, dostává trestný bod.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 45 min
|
Hráči: edí v
Pomůcky:
|
|
|
Silné nervy
|
ruce konec tenkého provázku dlouhého 60 cm, na jehož konci je
uvázán 3 cm dlouhý dílek větvičky. Větvička má uprostřed mělký
zářez, aby se provázek při hře nesesmekl. Vedoucí srovná všechna
uvázaná dřívka uprostřed stolu do malé skupinky a pak hodí hrací
kostkou na stůl. Přitom drží v pravé ruce otevřenou plechovku
od konzervy či ešus.
Padne-li liché číslo, vedoucí bleskurychle přiklopí plechovku
na stůl a snaží se do ní chytit co nejvíce dřívek. Ostatní hráči
mají právo při lichém čísle provázkem ucuknout a uniknout tak
před plechovkou. Kdo je chycen, získá trestný bod.
Padne-li sudé číslo, nesmí vedoucí přiklopit plechovku na stůl
a hráči nesmějí ucuknout. Vedoucí ale může provést klamný náznak
útoku, prudce pohnout plechovkou směrem k desce (nesmí
se dotknout stolu). Kdo ucukne, získá trestný bod.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: e rozestoupí
Pomůcky: provázky, dřívka, hrací kostka, plechovka
|
|
|
Seznamovací (s koštětem)
|
Děti se sednou na bobek do kruhu. Doprostřed se postaví vedoucí,
pustí koště a zároveň řekne něčí jméno. Podaří-li se dotyčnému
koště chytit dříve než dopadne, vedoucí pokračuje, dopadne-li
koště na zem, vymění si dotyčný místo s vedoucím. Koště
se musí vždy postavit tak, aby stálo a nesmí se úmyslně vychylovat
na některou stranu.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 10 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: koště
|
|
|
Sedící pešek
|
peška. Prostřední hráč se jej snaží získat; má povoleno sahat
do mezery, kterou si hráči peška podávají, pokud si myslí, že
tam pešek je. Hráči ho matou klamnými pohyby a při vhodné příležitosti
ho peškem uhodí.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 15 min
|
Hráči: edí v kruhu
Pomůcky: pešek
|
|
|
Sběr papírků
|
Po zemi se rozhodí papírky, kterých je o jeden méně než hráčů.
Potom se umluví nějaká známá píseň a vedoucí (který nehraje)
začne tuto píseň zpívat a zároveň taktovat. Hráči chodí okolo
papírků (nešlapou po nich) a zpívají také. Jakmile přestane vedoucí
dirigovat, snaží se každý sebrat 1 papírek, i když vedoucí zpívá
dále. Nepozora, který se nevšiml, že vedoucí přestal dirigovat,
zpívá a chodí o zlomek vteřiny déle a tak na něj lístek nezbude
a musí ze hry ven. Zároveň se vyřadí další jeden lístek a lístky
se opět pohodí po podlaze. Hra takto pokračuje dál, až zůstane
pouze jeden hráč, který je vítězem.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papírky
|
|
|
Rys ostrovid
|
K této hře je třeba předem si připravit lístky z tvrdšího papíru
velikosti asi pohlednice a napsat na ně čísla od 1 do 20. Lístky
se upevní na stěnu, rozloží se na zem nebo na stůl v libovolném
pořadí tak, aby čísla nešla za sebou. Všichni si je asi minutu
prohlížejí a pak se otočí zády. Předem určený hráč potom jednu
kartu obrátí tak, aby nebylo vidět číslo. Na znamení TEĎ se všichni
rychle otočí a ten z nich, který zavolá první číslo, jež zmizelo,
dostává bod. Hráč, který dosáhne předem stanoveného počtu bodů,
získává čestný titul ,,Rys ostrovid'.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 20 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: lístky s čísly 1--20
|
|
|
Rychle vstaň!
|
Dvě řady hráčů si sednou na židle čelem k sobě v uličce asi 1
až 1,5 metru široké. Uličkou prochází hráč a snaží se někomu
tlesknout na kolena. Ohrožený se zachrání tím, že před zásahem
rychle vstane. Zasažení dostanou po trestném bodu.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 50 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Rychle vstaň
|
Dvě řady hráčů sedí proti sobě a mezi nimi je malá ulička, kterou
prochází další hráč. Ten se snaží někoho plácnout po koleni.
Podaří-li se mu to dříve než dotyčný vstane, vymění si místa
a plácnutý dostane trestný bod.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: krátká
|
Hráči: skupina a jeden $>$9
Pomůcky: židle
|
|
|
Rychle do domečku
|
Na zemi jsou nakresleny křídou malé kroužky (20 cm)--domečky.
Jejich celkový počet je o jednoho menší než hráčů. Hráči se chaoticky
pohybují ve vymezeném prostoru a na povel ,,prší' se snaží každý
schovat do jednoho domečku. Kdo přebude, vypadává a obsadí jeden
domeček natrvalo (do konce hry, takže je opět o jednoho hráče
navíc).
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 5--10 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: křída
|
|
|
Ručníky
|
uprostřed s ručníkem a snaží se jím někoho praštit. Je
řečeno něčí jméno a on ho musí poznat a praštit. Pokud ale dotyčný
řekne jiné (legální) jméno dřív, než tak učiní, musí hledat někoho
jiného. Pokud řekne špatné jméno, jde do kruhu, pokud ho on praští
dřív, tak taky, pokud praští někoho neoprávněně, má ho právo
praštit taky. Při výměně musí hráč z kruhu říct cizí jméno
dřív, než si sedne, jinak ho může nový prostřední praštit zpět.
Pozor, je nevhodné, aby se vytvářely skupinky jmen, které se
říkají pořád a některé, které nikdy.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 15 -30 min
|
Hráči: i sedn
Pomůcky: ručník
|
|
|