Kuba řekl
|
Organizátor hry velí dětem k různým cvikům, které děti
plní pouze tehdy, slyší-li před rozkazem 'Kuba řekl'.
Např. organizátor řekne: 'Kuba řekl, posaďte se!' děti si sednou.
'Vstaňte!' děti ale nevstanou, zůstanou sedět, protože tu chybělo
'Kuba řekl'. Kdo se zmýlí, počítá si chybu.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Křepelka a křepelák
|
Uprostřed hřiště uděláme čáru. Hráči se rozdělí na dvě družstva.
Postaví se do řady ve vzdálenosti 1 metr od střední čáry a otočí
se k sobě zády.
Proti každému družstvu (na 55--20 kroků) nakreslíme další čáru.
Obě družstva stojí čelem k této své čáře.
Jedno družstvo se jmenuje křepelka a druhé křepelák.
Organizátor hry se postaví stranou mezi družstva. Po jisté době
řekne jméno jednoho družstva. To se otočí a snaží se dotknout
hráčů druhého družstva, kteří běží za svou čáru.
Název družstva vyslovuje organizátor hry hlasitě a po slabikách.
Například:
'Kře-pel-ka!'
'Kře-pe-lák!'
Teprve při poslední slabice si musí hráči rychle uvědomit, co
mají dělat: utíkat nebo honit.
Organizátor hry říká názvy obou družstev několikrát a může je
vhodně měnit. Není nutné nějaké pravidelné střídání. Naopak.
Vítězí družstvo, které bude mít více zajatců, když hra skončí.
|
Druh: postřehová
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Košík ovoce
|
na citróny, pomeranče, jablka a broskve. Vedoucí stojí uprostřed.
Na povel ,,jablka' si všechna jablka vymění místo. Vedoucí si
také někam sedne. Kdo zbude, přebírá roli vedoucího. Na povel
,,košík ovoce' si každý musí s někým vyměnit místo
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: edí
Pomůcky: židle
|
|
|
Korektoři
|
Opatřete tolik papírů se stejným textem (30--40 řádků), kolik
hráčů se hry zúčastní. Potom hráčům řekněte, aby škrtli každé
,,E', podtrhli každé ,,C', udělali tečku za každým ,,M' a dali
do kroužku každé ,,K'.
Kdo je hotov, odloží tužku a odevzdá papír. Vedoucí sleduje čas
a za každou chybu (neoznačené či chybně označené písmeno) přičte
5 vteřin. kdo bude mít nejnižší konečný čas, zvítězí.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: list s~textem, tužky
|
|
|
Koleno rameno
|
Všichni hráči sedí v kruhu čelem dovnitř. Obě ruce mají položeny
na kolenou, dlaněmi dolů. Vedoucí hry (sedí uprostřed kruhu)
vyvolává slova--koleno nebo rameno. Je-li vyvoláno rameno, potom
musí každý hráč dát pravou ruku na pravé rameno nalevo sedícího
hráče. Je-li vyvoláno koleno, potom musí dát levou ruku na levé
koleno napravo sedícího hráče. Vedoucí hry se snaží rychlým střídáním
splést hráče. Kdo se splete, je vyřazen nebo dostane trestný
bod.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Kolemjdoucí
|
Jsme na málo rušné ulici. Proti nám jde chodec. Netuší, že se
účastní naší hry. My se tváříme, jako by nás vůbec nezajímal.
Ale ve skutečnosti tomu tak není: pozorně si ho prohlédneme,
pokusíme se co nejlépe využít tu krátkou chvilku, kterou máme
k pozorování.
Chodec přešel. Chvíli se díváme za ním. Podstatou této hry je,
že každý z nás si musí pozorováním zapamatovat vzhled
chodce, jeho oblečení, ty nebo jiné jeho charakteristické znaky.
Jeden z hráčů je hlavním pozorovatelem. Musí podrobně
popsat vzhled chodce. Ostatní účastníci doplní to, co hlavní
pozorovatel nepostřehl ale, co uviděli oni.
Vítězem této hry bude nejen ten, kdo prokáže největší pozorovací
schopnost, ale ten, kdo k tomu ještě prokáže schopnost
dělat nejlogičtější závěry ze svých pozorování (kdo to asi byl,
proč nesl to či ono,...).
|
Druh: postřehová
Místo: na ulici
Délka: libovolná
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: kolemjdoucí
|
|
|
Kdo se ztratil
|
který na chvilku vyjde za dveře. Pak vedoucí určí druhého hráče,
který odejde za druhé dveře (nebo se někam schová). Ostatní hráči
si vymění místa a vedoucí přivolá detektiva zpět do místnosti.
Na prahu mu položí otázku: ,,Kdo se ztratil?' a současně spustí
stopky.
Když detektiv správně pojmenuje chybějícího hráče, zapíše mu
vedoucí čas a hra začíná znovu s novými aktéry. Pakliže
se ve svém úsudku splete, zůstává detektivem i pro další hru.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 10 min
|
Hráči: e rozsadí po
Pomůcky: stopky
|
|
|
Kdo přesedl
|
Na židle u zdi se rozesadí 10--15 hráčů. Dva vybraní detektivové
minutu pozorují, kde kdo sedí a potom odejdou za dveře. Za jejich
nepřítomnosti si dva hráči vymění místa. Potom vedoucí přivolá
hráče zpět. Kdo z nich dříve pozná, kteří hráči si přesedli,
pošeptá vedoucímu jména obou hráčů.
Jestliže to byli skutečně oni, vyhrál. Řekne-li však alespoň
jedno chybně, vedoucí zavrtí hlavou a detektiv si dál prohlíží
sedící hráče. Kdo z detektivů uhodne, zůstává dál detektivem
a připojí se k němu další hráč. Ostatní si opět vymění
místa a hra začíná znovu...
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: skupina a dva
Pomůcky:
|
|
|
Kdo je kapitán
|
Legenda: Byla jedna veliká a krásná loď, která plula po mnoha
mořích. Nikdo nedával námořníkům hlučné rozkazy a přece šlo všechno
jako na drátku. Lana se napínala, plachty se rozvinovaly a svinovaly,
paluba byla vydrhnuta. Loď fungovala, aniž by vlastně bylo vidět,
jak...
Jeden z hráčů vyjde za dveře a zbylí se dohodnou, který z nich
bude kapitánem. Kapitán dává posuňky různé rozkazy a ostatní
ho rychle a co nejpřesněji napodobují. Hádač má poznat, odkud
rozkazy vychází, tj. kdo je kapitánem. Může se měřit čas a kdo
uhodne nejdřív, je vítěz.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 30 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Karel řekl
|
Před skupinou stojí hráč, který bude předcvičovat. Před každým
novým cvikem však musí říci: ,,Karel řekl.' Řekne-li jiné jméno
či sloveso (např. ,,Jirka řekl,' či ,,Karel sdělil.'), nesmí
nikdo z hráčů předváděný cvik opakovat. Kdo se splete, vypadává
ze hry. Poslední zbylý hráč ve hře vyhrává a stává se předcvičitelem
v příští hře.
|
Druh: postřehová
Místo: volné
Délka: 30 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Karate s míčkem
|
Dva hráči od sebe vzdálení asi 5 až 6 metrů sedí rozkročmo na
zemi a po zemi si posílají míč. Uprostřed mezi nimi je třetí
hráč, který nesmí míči překážet a jehož úkolem je shora zasáhnout
kutálející se míč malíkovou hranou ruky. Hráči se vystřídají
mezi sebou, vyhrává ten, kdo bude mít z deseti pokusů nejvíce
zásahů.
|
Druh: postřehová
Místo: rovná plocha
Délka: 15 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: míč
|
|
|
Japonský zápas
|
Dvě řady hráčů stojí proti sobě a pravou rukou mají předpaženou.
První řada má ruku v supinaci a druhá v chronaci. Ruka v supinaci
je nad tou v chronaci. Dvojice se dívají vzájemně do očí a ti
s rukou níže se snaží z vrchu plácnout svého soupeře, který se
snaží uhnout. Po třech nezdařených pokusech si vymění úlohy.
Supinace je biologický termín pro polohu ruky dlaní nahoru, chronace
je poloha dlaní dolů.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: krátká
|
Hráči: dvě skupiny $>$10
Pomůcky:
|
|
|
Chycená ruka
|
Dva hráči drží mezi sebou nad stolem provaz, který má uprostřed
smyčku. Na stole pod smyčkou leží nějaký drobný předmět, např.
kamínek, krabička, guma či zátka atd. Třetí hráč má za úkol protáhnout
smyčkou ruku, uchopit předmět na stole a ruku s ním zase
vztáhnout zpět. Dva hráči, kteří drží provaz, mají při tom jeho
ruku zachytit tím, že provaz napnou a smyčku stáhnout právě v okamžiku,
kdy on jí prostrkuje ruku. U všech záleží na rychlosti a bystrém
postřehu nejvhodnějšího okamžiku.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: provaz, předmět
|
|
|
Chození kolem židlí
|
V místnosti je o jednoho hráče více, než židlí v kruhu.
Děti chodí dokola a na pokyn se každý snaží sednout na nějakou
židli. Kdo přebývá si jde sednout a bere s sebou jednu
židli. Hru lze zpestřit tím, že místo povelů hraje hudba, která
na pokyn umlkne. A na povel ,,zpět' se mění směr chůze. V tom
případě, kdo si sedne dříve, je vyřazen.
|
Druh: postřehová
Místo: v místnosti
Délka: 15 min.
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: židle
|
|
|
Chňapačky
|
- Soupeř drží vařečku za její širší konec ve vzduchu. Pod koncem
držadla je připraven druhý hráč. Soupeř pustí, hráč chytí, měří
se vzdálenost od spodního konce (rychlost reakce)
- Na stole leží krabička od sirek. Na židli sedí hráči s rukama
v klíně. Vyhrává ten, kdo chytne a nerozmáčkne krabičku jako
první.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost ale i jinde
Délka: 5 min
|
Hráči: dva $>$8
Pomůcky: vařečka, krabička
|
|
|
Holubi
|
Jeden z dvojice vyhodí větší míč do vzduchu a druhý z dvojice
se snaží tento míč (holuba) menším míčkem sestřelit. V dvojici
se vystřídáme. Vítězí ten, kdo holuba sestřelí, nebo ten, kdo
z pěti pokusů holuba sestřelí víckrát.
|
Druh: postřehová
Místo: louka
Délka: 45 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: větší a menší míče
|
|
|