Hledejte slova
|
Vezměte si do ruky každý své číslo oblíbeného časopisu všech
členů kolektivu a hledejte o závod: Kdo z vás nejdříve
nalezne v jeho stránkách 10 slov od písmene R, která mají
vždy celkem 5 písmen? Začáteční písmena si smluvte sami, hledejte
tedy všichni třeba od B nebo od J, či od kteréhokoli jiného písmene,
na kterém se všichni dohodnete. Také si sami společně určete,
kolik písmen tato slova mohou mít.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: noviny a časopisy
|
|
|
Fotokvíz
|
V prostředí, které je hráčům notoricky známé, nafotíme cca 30 detailních záběrů. Dříve na film, dnes je ideální použít digitální techniku. Stačí rozlišení VGA -- čím horší, tím lepší. Záběry zobrazují např. špatně zatlučený hřebík, prasklou okení tabulku, chybějící plaňku v plotě atd. -- tedy věci, které jsou svým způsobem netypické. Pro zapáleného fotoamatéra se zde otvírá pole neorané, jak pochopí jen on sám (rozostření části snímku, různé speciální techniky atd.). Náročnost nechť je různá (aby i kopyto, na své si přišlo, a něco tam zbylo pro Matu Hari).
Snímky se očíslují a umístní cca po 4 kusech na A4, které se rozmístní tak, aby se hloučky shromaždivších se špiónů rušily pokud možno co nejméně. Měly by ovšem být pod dohledem šéfa rozvědky na území cca 50$ imes$50 m.
Úkol je jasný: Najdi v reálné krajině místo, které vidíš na příslušné fotografii.
Identifikace: Celé herní území je "zamořeno" lístečky typu - TRN, JEZ, SPLAV, TYČ atd. (100 -- 200 ks přidělat prestikem). Hráč potom v informačním centru hlásí: FOTO 21 - GO, což značí, že nejblíže místu zobrazeném na fotu 21 je lísteček s nápisem GO. Vedoucí si připraví tzv. posunovačku, do které postupně zapisuje k jednotlivým fotografiím jejich nálezce a to tak, že ten, kdo ji našel jako první, má 60 bodů (při 60 hráčích), druhý 59 atd.
Vzhledem k náročnosti přípravit demo verzi: cca 2 -- 3 fotografie, na kterých se vše včetně bodování vysvětlí. Je škoda, když to děti pochopí až na konci hry.
|
Druh: postřehová
Místo: náměstí, tábor, školní dvůr
Délka: 90 minut
|
Hráči: 10 -- 60
Pomůcky: fotoaparát (lépe digitální)
|
|
|
Družinová galerie
|
Šikovný hráč nekreslí podle stínu profily ostatních členů družiny,
opatří je čísly a zaznamená si je do zápisníku. Pak rozvěsí profily
v klubovně. Ostatní hráči potom zaznamenávají k číslům
jména. Vyhrává ten, kdo správně určí nejvíce profilů.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: papír, tužky
|
|
|
Číslovaná
|
Udělejte si 20 lístečků s čísly od jedničky do dvacítky.
Rozložte je volně po celém stole. Každý si prohlédne, kde která
číslice leží. Pak obraťte lístky číslicemi dolů a po řadě, jeden
druhému (dokola) dává příkaz, které číslo má nalézt. Např. 'Najdi
čtrnáctku!' (čísla mohou být libovolná). Požádaný nadzvedne
trochu lísteček, o kterém si myslí, že na něm žádané číslo je,
ale jen tak, aby ostatní neviděli, jaké číslo nese skutečně.
Jestliže se zmýlí, nechá lístek na jeho místě ležet dále. Uhodl-li,
vezme si lístek jako výhru. Kdo má nakonec nejvíce lístků, vítězí.
|
Druh: postřehová
Místo: u stolu
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: 20 lístečků
|
|
|
Čepice II.
|
Rozdělíme hráče na dvě družstva a hráče v každém z nich očíslujeme.
Družstva se pak postaví proti sobě asi 10 m od sebe, doprostřed
položíme čepici. Vedoucí pak vyvolává čísla--který hráč uslyší
své číslo, vyrazí k čepici--a začíná souboj. Oba hráči se snaží
zmocnit čepice a odnést jí ke svému družstvu, nebo dát soupeři
unášejícímu čepici babu dříve, než doběhne ke svému družstvu.
Jestliže boj trvá delší dobu, vyvolá vedoucí další dva hráče.
Záleží jen na hráčích, jakou zvolí taktiku, finty, léčky apod.
Jestliže se hráči podaří dopravit čepici ke svým, získává pro
své družstvo bod. Jestliže však dostane babu, získává bod družstvo
druhé.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: čepice
|
|
|
Čepice I.
|
Rozdělíme hráče na dvě družstva, hráče v každém družstvu očíslujeme. Družstva se postaví proti sobě a asi 10 m od sebe, doprostřed mezi ně položíme čepici.
Vedoucí postupně vyvolává čísla. Z obou družstev vyběhnou hráči příslušného čísla a začíná souboj. Oba se snaží zmocnit čepice a odnést ji ke svému družstvu, nebo dát soupeři unášejícímu čepici babu dříve, než doběhne ke svému družstvu. Jestliže boj trvá delší dobu, vyvolá vedoucí další dva hráče.
Záleží jen na hráčích, jakou zvolí taktiku, finty, léčky apod. Jestliže se hráči podaří dopravit čepici ke svým, získává pro své družstvo bod. Jestliže čepici přinese, cestou však dostane babu, získává bod družstvo druhé.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: čepice nebo jiný předmět
|
|
|
Cvrnkaná přes stůl
|
Dvojici se nakonec sečtou zdařilé pokusy a nastoupí další. Vítězí ta dvojice, které se povede nachytat nejvíce desetníků.
|
Druh: postřehová
Místo: u stolu
Délka: 5 min
|
Hráči: e
Pomůcky: desetníky, hrneček, st;l
|
|
|
Cukr, káva, čaj
|
Jeden hráč je otočen čelem ke zdi a ostatní jsou v určité vzdálenosti
za ním. První hráč rychle ale zřetelně vyvolává: ,,Cukr, káva,
čaj,' a pak se rychle otočí. Všichni hráči, co při vyvolávání
běželi co nejrychleji k němu, musí v tomto okamžiku ztuhnout,
neboť ten, kdo se pohne, je poslán zpět do výchozího bodu. Vítězí
ten, kdo se jako první dotkne vyvolávače.
|
Druh: postřehová
Místo: louka, hřiště
Délka: krátká
|
Hráči: skupina a jeden $>$7
Pomůcky:
|
|
|
Co tam žije
|
Ten přihrává a při přihrávce řekne některé ze slov: země, voda,
vzduch, oheň. Ten, jemuž je přihráváno, musí odpovědět: zvíře,
ryba, pták. U ,,ohně' mlčí. Kdo se splete nebo se dlouho rozmýšlí,
má trestný bod.
|
Druh: postřehová
Místo: louka, hřiště
Délka: krátká
|
Hráči: tvoří kr
Pomůcky: míč
|
|
|
Co se změnilo? III.
|
Rozložte na stůl různé věci. Závodník přistoupí ke stolu a prohlíží
si věci jednu minutu, pak se obrátí ke stolu zády. Vy některou
věc ze stolu odeberete nebo ji položíte na jiné místo. Závodník
se znovu obrátí ke stolu a do jedné minuty má poznat, co se na
stole změnilo.
|
Druh: postřehová
Místo: u stolu
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: různé drobné předměty
|
|
|
Co se změnilo? II.
|
Jeden hráč odejde z místnosti a druzí v ní změní,
za jeho nepřítomnosti, pět drobností. Např. stáhnou více záclonku,
přemísti lahvičku na stole, vymění židle ap. Pak je hráč zavolán
zpět a má za jednu minutu nalézt co nejvíce změn. Kolik jich
nalezne, tolik dostane bodů. Vystřídají se všichni členové. Změny
jde dělat např. i na oděvech hráčů.
|
Druh: postřehová
Místo: v místnosti
Délka: 5 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Co se změnilo
|
Jednoho hráče pošli na chvíli ven a pozměň něco na jeho oděvu.
Změna by neměla být patrná na první pohled, ale musí být vidět
(ne, že si obrátí slipy naruby). Potom zavolej hráče zpět a ostatní
nechť určí, co se na něm změnilo. Každý to napíše na lístek a
odevzdá vedoucímu.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: papír, tužky
|
|
|
Co se v místnosti změnilo
|
Jeden hráč jde za dveře. Ještě předtím se snaží si vrýt do paměti
celý interiér místnosti. V jeho nepřítomnosti ostatní
přemístí některou viditelnou věc (nebo ji úplně schovají). Pak
se hádač zavolá zpět a snaží uhodnout, která věc změnila místo.
Hru lze upravit jako soutěž jednotlivců: Nežli přijdou děti do
klubovny, přemístí vedoucí některé věci. Položí je jiným způsobem
tak, aby tato chyba byla na první pohled patrná. Úkolem dětí
je co nejrychleji zapsat všechny chyby.
|
Druh: postřehová
Místo: vybavená místnost
Délka: 15 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Bum do hlavy
|
Hra je v podstatě použitelná jako seznamovací. Hráči sedí v koutku,
uprostřed stojí jeden. Před začátkem hry se všichni představí
ovoce...}. Na počátku někdo vykřikne jméno. Stojící se snaží
jmenovaného, dříve než on stačí říct jméno někoho jiného, bouchnout
přes hlavu ručníkem, novinami... Pokud se mu to podaří, vymění
si role.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 30 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: pro každého hráče noviny nebo ručník...
|
|
|
Barva
|
Vedoucí udá barvu a hráč nechť napíší seznam všech věcí této
barvy v místnosti. Kdo jich má nejvíc, vyhrává.
|
Druh: postřehová
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papír, tužky
|
|
|
Ani o krok dále!
|
Seřazená družina pochoduje. Krok musí být výrazný a pomalý, a
proto vedoucí družiny v pomalém tempu počítá na levou
nohu: 'Raz, dva, tři, čtyři! Raz, dva, tři, čtyři!...' Stojí
tak, aby ho všichni hráči viděli, a každé počítání doprovází
mávnutím signálním praporkem shora dolů. Ale tu najednou na některém
místě organizátor hry umlká a signální praporek zůstává ve spuštěné
ruce.
Je to velmi důležitá chvíle ve hře, znamená mlčenlivý signál,
na který se musí všichni okamžitě zastavit. Kdo udělá zbytečný
krok, musí přejít na levou stranu řady. Družina pak znovu pochoduje.
Po pěti šesti takových neočekávaných zastaveních a s nimi
spojených přesunech v řadě, zůstanou na jedné straně jen
nejpozornější a nejhbitější hráči. První tři z nich jsou
vítězi.
|
Druh: postřehová
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: skupina
Pomůcky:
|
|
|