Živý šíp II.
|
Od vyznačeného metrového kruhu si odkrokujte patnáct metrů a
z této vzdálenosti vycházejte jeden za druhým s prutem
v ruce. Máte celkem jednoduchý úkol: zabodnout oštěp do
kruhu co nejblíže jeho středu. Ke kruhu jde každý sám s prutem
v ruce a se zavázanýma očima! Kdo zabodne prut nejblíže
středu, vítězí.
|
Druh: poslepu
Místo: louka
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: prut
|
|
|
Živý šíp I.
|
Na stěně je nakreslený kruhový terč. Hráč má zavázané oči a snaží
se ze startovní čáry dojít až k terči s nataženou
rukou a trefit se křídou doprostřed terče. Kdo má po třech kolech
nejvíce bodů, vyhrává.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 2 min. na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: křída, terč
|
|
|
Zvukovka
|
Vedoucí postaví na stůl několik předmětů z různých hmot
a pak je před zraky všech hráčů oklepává lžičkou nebo tužkou.
Potom si jeden hráč zaváže oči, ostatní hráči zatím na chvíli
poodejdou a vedoucí znovu oklepává předměty. Hráč se zavázanýma
očima vedoucímu šeptem sděluje svůj odhad, do čeho vedoucí asi
klepal. Tak se vystřídají všichni hráči. Vítězí ten, kdo sluchem
rozpoznal nejvíce předmětů. Čím více je předmětů na stole, tím
lépe, odhadování je obtížnější!
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: šátky, předměty, lžička
|
|
|
Ztracená stolička
|
Dvě stoličky rozestavíme ve vzdálenosti 7--8 kroků od sebe. Na
ně si sednou dva hráči (po jednom z každé skupiny), tváří
obrácenou jedním směrem. Oba hráči se mají jen trochu projít,
celkem 16 kroků, přičemž půjdou jedním směrem, ale po stranách
myšleného obdélníku. Jeho rozměry jsou: dlouhé strany 5 kroků,
krátké 3 kroky. Teoreticky po skončení této cesty se má každý
vrátit na stejné místo odkud vyšel, tzn. ke své stoličce. Prakticky
se to nemusí stát, protože půjdou se zavázanýma očima. Proto
jediné, co můžeme poradit oběma 'soupeřům' je, snažit se dělat
stejné kroky a přesné obraty o 90ensuremath{^circ}. Hráčům zavážeme
oči a upozorníme je, že jít a točit se mohou jen na povel.
Přibližný sled povelů: vstát, 5 kroků vpřed, vpravo v bok,
3 kroky vpřed, vpravo v bok, ještě 5 kroků vpřed, vpravo
v bok, a nakonec ještě poslední 3 kroky vpřed. Pak následuje
závěrečný povel: 'sednout si'. Ve většině případů hráči nepůjdou
přesně, a proto stolička zůstane někde stranou a bude třeba hmatat
rukama kolem sebe a hledat ji. Kdo si první sedne na stoličku,
stává se vítězem a získává pro své družstvo jeden bod. Potom
se posadí na stoličky další dvojice 'soupeřů' a hra pokračuje.
Vítězí družstvo, které získalo více bodů.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost, hřiště
Délka: 5 min na dvojici
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: 2 židle čili stoličky
|
|
|
Zloděj v domě
|
Hraje se u několika k sobě sražených stolů. Dva hráči
si zavážou oči a vydají se na cestu kolem stolů. Jeden představuje
zloděje, druhý bystrého tatínka, který ho chce v domě
odhalit. Je noc, tatínek honí, zloděj utíká okolo stolů, pod
stoly, na stůl. Po celou dobu se musí dotýkat jakoukoli částí
těla stolů. Zabezpečí-li se klid mezi obecenstvem, mohou kolem
sebe kroužit velmi dlouho, je tedy dobré určit časový limit.
Po chycení zloděje se role obrátí. Vítězí tatínek, který nejrychleji
chytil a zloděj který nejdéle unikal.
|
Druh: poslepu
Místo: místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: dva
Pomůcky: dva šátky
|
|
|
Zhasni svíčku
|
Jednomu hráči se zaváží oči neprůsvitnou látkou. Pak na stole,
z kterého napřed odstraníte ubrus, rozsvítíte svíčku a
vyzvete jej, aby svíčku zhasl. Na hodinkách měříte, jak dlouho
mu bude trvat, než svíčku nalezne a fouknutím uhasí. Svíčku hledá
jedině hmatem, přičemž ji nesmí převrhnout. Převrhne-li ji, vypadá
ze hry. Každému hráči samozřejmě dáte svíčku na jiné místo na
stole. Stůl pokryjte silnou lepenkou nebo balicím papírem, aby
se neznečistil voskem. Buďte opatrní na oheň!
|
Druh: poslepu
Místo: v závětří
Délka: 1 min na jednoho
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: svíčka, šátek
|
|
|
Závod slepých--nošení míčů
|
Dvě družstva stojí v zástupu kousek od sebe. Asi 10 m
před nimi je vyznačena čára. Prvnímu hráči zaváže druhý oči šátkem,
a na startovní signál hodí míč tak, aby se zakutálel za čáru.
Úkolem slepého je míč přinést zpět. Ostatní jej mohou navigovat.
Zastaví-li se míč před čárou, musí pro něj druhý v řadě
(ten co jej hodil) dojít a hodit znovu. Po návratu se slepý zařadí
na konec a hra pokračuje až se vystřídají všichni hráči.
|
Druh: poslepu
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min. na hráče
|
Hráči: min. dvě skupiny
Pomůcky: míče, šátky pro družstvo
|
|
|
Základy navigace
|
Doprostřed louky umístíme nějaký předmět. Jeden ze skupiny si
zaváže oči a vydá se jej hledat. Ostatní jej navigují. Navigace
se provádí slovně, pípáním nebo jinými skřeky.
Vítězí skupinka, která dříve získá hledaný předmět.
|
Druh: poslepu
Místo: louka
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: předmět, šátky
|
|
|
Záhadné zvuky
|
Jeden z hráčů za nějakou zástěnou vyluzuje různé zvuky: vytáhne
zátku z láhve, škrtne zápalkou, roztrhne papír, ořezává tužky,
listuje v knize atd. Když předvede 10--20 různých zvuků, popíší
hráči původ zvuků a v jakém pořadí je slyšeli. Hru lze také upravit
tak, že vedoucí hráč upustí na zem několik předmětů, a hráči
určují, co spadlo a v jakém pořadí. Pokud není k dispozici zástěna,
je vhodné hráčům zavázat oči, nelze spoléhat na pouze zavřené
oči.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: do 15 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: podle zvolených zvuků
|
|
|
Vrať se zpět!
|
V kruhu o průměru 1 až 1,5 m stojí hráč se zavázanýma očima.
Vyjde z kruhu 10 kroků vpřed, tam se dvakrát otočí a vrací se
deseti kroky zpět na místo, ze kterého vyšel. Komu se to podaří?
|
Druh: poslepu
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: šátek
|
|
|
Vrabec a kocouři
|
Vrabec si sedne do pomyslného kruhu o poloměru 5--7 metrů. Cílem
kocourů je ulovit vrabce (dotknout se ho), který má zavázané
oči a nesmí se hýbat. Vrabec se brání jednoduše --- uletí, respektive
ukáže rukou na místo, kde se domnělý kocour nachází. Rozhodčí
pak určí, je-li kocour zasažen. Vrabec by však měl mít pouze
omezený počet odletů. Pro stížení hry lze vyhlásit, že se kocouři
smějí pohybovat pouze po čtyřech, plížit se, atd.
|
Druh: poslepu
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min.
|
Hráči: min. 4
Pomůcky: šátek
|
|
|
Vlasovka
|
Jeden hráč si zjistí dotykem, jaké vlasy mají ostatní přítomní
členové. (Zda jemné, měkké, hladké či tvrdé, drsné nebo hrubé
atd.) Pak si zaváže oči šátkem, ostatní se různě přemístí a jeho
ruka pak zkouší vlasy kamarádů znovu. Kdo pozná podle hmatu vlasy
nejvíce členů, vítězí.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: šátek
|
|
|
Válení míče
|
Nakreslíme na zemi cestičku 4 m širokou. Hráč má úkolem dokutálet
míč z jednoho konce na druhý bez vybočení a to se zavázanýma
očima. Komu se to podaří, získává pro své družstvo bod.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: skupiny $>$10
Pomůcky: míče, šátky na oči
|
|
|
Ukaž směr
|
tak, aby ztratil pojem směru. Potom je vyzván, aby rukou naznačil,
kde podle jeho názoru je okno nebo dveře a podobně. Kdo má dobrý
orientační smysl, ukáže správně. Hra se boduje za správně ukázané
směry.
|
Druh: poslepu
Místo: se zajímavým okolím
Délka: 2 min na jednoho
|
Hráči: e zaváž
Pomůcky: šátek
|
|
|
Třídění mincí
|
Hráč sedí u stolu a má zavázané oči. Před ním je smícháno několik
druhů mincí (celkem asi 50). Cílem hráče je co nejrychleji tyto
mince roztřídit na hromádky.
|
Druh: poslepu
Místo: u stolu
Délka: 1 min.
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: rozmanité mince
|
|
|
Tichošlápek
|
Všichni hráči si sednou do kruhu a dostanou čísla. Pak se určí
jeden chytač, kterému se zavážou oči a postaví se dovnitř kruhu.
Vyzve vyvoláváním dvou čísel příslušné soutěžící, kteří si musí
vnitřkem kruhu vyměnit místa. Vyvolávač se jich snaží v době,
kdy si vyměňují místa dotknout. Podaří-li se mu to, předává chycenému
svou úlohu chytače, pokud ne, pokračuje ve vyvolávání dále.
|
Druh: poslepu
Místo: kdekoli
Délka: 50 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: šátek
|
|
|