Boj o život s čísly I.
|
Dvě skupiny mají své základny, k nimž se nesmí nikdo z protivníků
přiblížit na 20m. Každý hráč má prut a kartičku s číslem 0 nebo
1 až $x$. Kartičky se nemohou během hry měnit.
který z protivníků má jaké číslo. Hráči mají svá čísla v kapse.
Potkají-li se dva, vyzvou se, aby si ukázali čísla. Vyšší číslo
vezme soupeři jeden prut. (jednička bere $x$) Odebraný prut odnese
na svou základnu. Ten, komu byl prut odebrán, jde též na svou
základnu pro jiný prut. Když tam žádný není, je vyřazen, dokud
někdo nepřinese. Nula nezajímá a ani není zajímaná, jen zjišťuje
čísla.
Vítězí to družstvo, které zná rozmístění čísel u soupeře.
|
Druh: papírková
Místo: les
Délka: 60 min
|
Hráči: e pohybují teré
Pomůcky: pruty a kartičky s čísly
|
|
|
Bakteriologický poplach
|
Ráno začne netradičně, poplachem. Do objektu vnikla neznámá bakterie,
je nutné odmoření základny. Po celém objektu jsou rozházeny papírky
(po zemi, pod skříněmi, všude). Úkolem skupin je sbírat bakterie.
Kdo sebere více bakterií, vyhrává.
|
Druh: papírková
Místo: místo přespání
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: různobarevné papírky
|
|
|
Ztracený úkol
|
půldruhém kilometru si vyberou místo, které by se mohlo stát
konečným bodem cesty. Najdou zde nějaké místo (např. pařez u
cesty), zakreslí je do náčrtku a nechají tam polovinu tajemného
dopisu s pokyny pro další činnost. Druhou polovinu dopisu
(tu méně důležitou) spolu s nakresleným plánem cesty předají
skupině B, která se ihned vydá na cestu.
Lze hrát i paralelně. Obě skupiny jdou nejprve nakreslit plány,
pak si je spolu s prvními polovinami dopisů vzájemně vymění
a jdou hledat druhé poloviny dopisů.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 60 min
|
Hráči: kupin
Pomůcky: dopisy
|
|
|
Ztracené cosi
|
Přiřítí se uřícený vedoucí a zmateně povídá, že ztratil cosi.
Mluví zbytečná slova, ale občas řekne něco o místě, kde to ztratil
a jak se tam jde. Opakuje to. Hráči se nesmí na nic ptát a nic
si psát. Kdo již ví dost, jde hledat. Kdo to cosi najde nejdříve,
vyhrává.
|
Druh: orientační
Místo: les
Délka: 30 min
|
Hráči: jednotlivci $>$12
Pomůcky:
|
|
|
Ztracená družina
|
Hra se koná v lese o rozloze asi 500m$^2$. Vedoucí s oddílem
obejde území a v pravidelných odstupech nechává jednotlivé
členy. Hrají-li čtyři oddíly, budou na daném místě čtyři lidé,
každý z jiného oddílu. Každé čtveřici dá zalepenou obálku
se vzkazem: ,,Najděte co nejrychleji svou družinu. Nesmíte však
opustit území pro hru vyhrazené.' Čtveřice, v nichž jsou
vedoucí družin, mají ještě připsáno: ,,Až bude vaše družina celá,
smíte se vrátit zpět do tábora.' Čtveřice mají obálku pro zahájení
hry rozlepit a udělat to, co je v ní napsáno. Jakmile
jsou všichni hráči rozmístěni, hra může začít.
Vítězem se stává ta družina, která se co nejrychleji dostaví
v plném počtu do tábora.
|
Druh: orientační
Místo: nepřehledný terén
Délka: 60 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: lístky s~pokyny, obálky
|
|
|
Zneškodnění výsadkářů
|
Hra spojuje znalost práce s mapou a busolou s plněním bojových
úkolů. Vedoucí hry seznámí všechny hráče s celkovou situací a
se smyslem hry. Podrobně jim ukáže na mapě, že v prostoru lesa
nebo určité kóty bylo vysazeno nepřátelské mužstvo. Jejich úkolem
je pozorovat pohyb našich družstev a získat zprávy pro nepřítele.
Vedoucí hry rozdělí hráče do dvou až čtyř družstev a za výsadkáře
zvolí tři nejobratnější hráče. Jednotlivá družstva mají své velitele.
Vedoucí vysvětlí celý postup bojové akce na mapě. Oznámí, kde
se skrývají výsadkáři. Toto místo je vzdáleno od výchozího bodu
3 až 5 kilometrů. K akci se hodí les, vrchol kopce porostlý lesem
atd. Každé družstvo má určenu pochodovou trasu, kterou musí při
přechodu dodržet. Družstva postupují samostatně. Předtím ještě
vedoucí na mapě ukáže, jakým způsobem družstva provedou obklíčení,
v kolik hodin musí zaujmout postavení k útoku a jak bude navázáno
spojení mezi družstvy, aby se uzavřel kruh kolem místa, kde se
výsadkáři skrývají. Vedoucí družstev mají k dispozici mapy, busoly,
nebo si situaci nakreslí na náčrtky. Vysvětlení musí být přesné,
aby bylo všem hráčům jasné, jak bude akce provedena.
Úkol výsadkářů: vedoucí hry vyšle asi o hodinu dříve skupinu
výsadkářů do předem určeného místa. Ti se pak musí dobře ukrýt,
zamaskovat, využít i různých lstí, např. vylézt na stromy apod.
V předem určenou dobu, kdy mají být družstva připravena k útoku,
tzn. v době po uzavření kruhu, se snaží výsadkáři proniknout
kruhem hráčů, využít nastalého zmatku a uniknout z obklíčení.
Postup družstev musí probíhat skrytě a je potřeba dodržovat stanovené
časové limity. Podaří-li se družstvům zajmout aspoň dva výsadkáře,
vyhrávají. Zajmou-li jen jednoho, vyhrávají výsadkáři. Vedoucí
hry předem určí, kde se všichni hráči shromáždí po skončení hry.
Hru zhodnotí a vytkne případné nedostatky a chyby.
|
Druh: orientační
Místo: neznámý terén
Délka: 120 min
|
Hráči: dvě až čtyři skupiny
Pomůcky: mapy, busoly
|
|
|
Závod v~orientačním běhu
|
Úkolem hlídky nebo jednotlivce je v co nejkratším čase
nalézt všechna kontrolní stanoviště zakreslená v mapě;
překreslí si je do své mapy a současně dostane i slovní popis
umístění kontrolních bodů.
Trať vedeme zalesněným kopcovitým terénem a jednotlivá kontrolní
stanoviště označujeme dobře viditelným červenobílým lampiónem.
Postup mezi jednotlivými kontrolními stanovišti je libovolný
a závisí na taktice závodníka. Délka trati se pohybuje od 2 km
pro mladší žactvo až po 12 km u juniorů. Aby se závodníci odbíhající
od kontrolních stanovišť a přibíhající k nim neviděli,
je vhodné volit mezi azimuty tupé úhly. Kontroly mohou být živé,
v podobě podpisového bloku či jako schránka, kam hráč
vloží svou identifikační kartičku. Kontroly mohou být jasně viditelné
nebo skryté.
Vítězí ten, kdo proběhl všechna kontrolní stanoviště v co
nejkratším čase. Pro děti a mládež je vhodné zařadit do závodu
4--7 kontrolních stanovišť. Obvykle se závodí podle map zhotovených
pro orientační běh.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: $>$120 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: mapa, buzola
|
|
|
Závod s~mapou
|
Na vyznačené trati o délce 2--4 km jsou na orientačně význačných
bodech v terénu umístěny očíslované terče (např. na křižovatkách
cest, na místech křižování potoka s cestou, na soutoku
potoků, na vrcholech kopců apod.). Úkolem hlídky je proběhnout
co nejrychleji trať a do mapy nebo náčrtku zakreslit umístění
terčů. Při 10 kontrolních terčích připočítáváme k času
na trati za každou nezakreslenou nebo špatně zakreslenou kontrolu
5 minut. Používáme základních map měřítka 1 : 10 000, 1 : 15 000,
map orientačního běhu nebo rozmnožených mapových náčrtků.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 120 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: mapa, buzola
|
|
|
Zátah I.
|
Jeden člen družstva odejde do osamělého lesíka a dostane asi
30 minut, aby se tam dobře uschoval. Po uplynutí limitu vytvoří
zbylí hráči rojnici a důkladně pročesávají les. Najdou pátrači
schovaného hráče? Vhodné zvlášť při snížené viditelnosti, za
šera a v mlze.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 60 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Za Johnem Silverem
|
Otisk dřevěné nohy Johna Silvera, která se většinou i hluboko
boří, nemůže přehlédnout ani Indián v důchodu, ani žák
pomocné školy vyzvědačské. Vyberte mezi sebou Johna Silvera,
obratného a vytrvalého běžce. Půjčte mu starou holínku, které
nebude škoda, když její podpatek přiříznete do tvaru trojúhelníku,
kruhu apod. A pak už záleží jen na jeho vynalézavosti, jak dlouhou
a klikatou stopu vytvoří, než se s bedýnkou zlaťáků skryje
v nějakém doupěti. Holínku lze nahradit stopovacími želízky.
Jsou to plíšky určitého tvaru, přiložené zespodu k botě
a shora upevněné řemínky.
|
Druh: orientační
Místo: cesta v~terénu
Délka: 120 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: stopovací holínka
|
|
|
Vyznačte praporky
|
jež mají co nejpřesněji do té mapy zakreslit.
|
Druh: orientační
Místo: za pochodu
Délka: libovolná
|
Hráči: ají mapu cesty
Pomůcky: praporky
|
|
|
Vysvoboďte zajatce
|
Pátrači (4/5) mají mapu osady útočníků (1/5), kteří v ní skrývají
zajatce. I vydají se ji hledat dle mapy a dle sluchu, protože
zajatec může křičet. Až ji najdou, snaží se plácnutím vysvobodit
zajatce. Útočníci jsou nesmrtelní a dotekem zajímají další zajatce.
Vysvobozený zajatec se nesmrtelný vrací do tábora pátračů, kde
se z něj stává pátrač.
Pátrači vyhrávají, když vysvobodí všechny zajatce.
|
Druh: orientační
Místo: křoviny, les
Délka: 30--45 min
|
Hráči: dvě skupiny $>$12
Pomůcky: nakreslená mapa
|
|
|
Větrná růžice
|
Všichni hráči jsou obráceni jedním směrem. Předstoupí před ně
vedoucí, který představuje meteorologickou stanici a ohlašuje,
odkud fouká vítr.
Jakmile vydá zprávu např.: 'Vítr fouká od severu', hráči se
výskokem snožmo obrátí k severu.
Když vedoucí vykřikne: 'Vichřice!', hráči se rychle třikrát
otočí kolem své osy.
Zajímavost hry spočívá v rychlosti a rozmanitosti pokynů
vedoucího. Starším hráčům je nožno dávat i další směry, jako
např. severovýchod nebo jihozápad. Kdo se obrátí nesprávným směrem,
je z další hry vyřazen.
|
Druh: orientační
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Střelba dle azimutů
|
Každý závodník má své vlastní stanoviště na čáře, od níž ve vzdálenosti
10--15 metrů jsou připraveny terče. Terč však neleží přímo proti
stanovišti. Hráč si tedy zjistí podle azimutu, na který terč
má střílet, a vystřelí. Kdo se trefí do špatného terče, má smůlu.
|
Druh: orientační
Místo: rovné místo
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: buzola, vzduchovka
|
|
|
Stopování II.
|
Tato hra je skvělým stopovacím cvičením, rozvíjí postřeh a pozornost.
Jeden z chlapců si vezme stopovací želízka a představuje
jelena. Dostane 100 fazolí a 30 plátků nakrájených z brambor.
Má desetiminutový náskok. Musí za sebou nechávat stopu a vždy
po třech nebo čtyřech krocích pustit na zem fazoli a po dvaceti
krocích bramborový plátek. Stopa smí libovolně měnit směr. Po
deseti minutách se jelen musí schovat.
Stopaři se vydají po jeho stopě, sbírají fazole a bramborové
plátky. Za každou fazoli dostanou 1 bod, za bramborový plátek
2 body. Kdo objeví jelena, dostane 10 bodů.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: 30 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: fazole, brambory, stopovací želízka
|
|
|
Slepá mapa
|
Hráč dostane slepou mapu či náčrtek, kterou musí v terénu
sám identifikovat a doplnit. Slepota mapy spočívá v tom,
že neobsahuje žádné textové informace. Všichni hráči dostanou
stejnou slepou mapu, každý ji však dostane až na startu a hráči
startují v intervalech, aby museli pracovat samostatně.
|
Druh: orientační
Místo: terén
Délka: $>$120 min
|
Hráči: jednotlivci, dvojice či skupiny
Pomůcky: slepá mapa
|
|
|