Sázka na zástupce
|
Z družstev se vyberou zástupci, odejdou z doslechu a ostatní
si na ně vsadí (odhadnou jejich úspěch v následujících
disciplinách). Sázky se zapíší a zástupci mohou soutěžit. Netuší
ale, jak mají dopadnout, myslí si, že jde o to dopadnout co nejlépe.
Nejvíc bodů ovšem nezíská to družstvo, které vyhrálo, ale to,
jehož členové nejlépe odhadli výsledky svých zástupců.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: dle disciplin
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: dle disciplin
|
|
|
Sázka na pětku
|
Účastníci hry dostanou dva dny před hrou text, podle něhož si
připraví potřeby. Start pak začíná splněním nějakého intelektuálně
náročného úkolu--vypočtení příkladu, překlad textu, luštění
šifry a podobně. Pak následují vlastní úkoly hry a zjišťuje se
doba, za kterou byly tyto úkoly provedeny.
Příklad úkolů:
- vyrobit tři desetimetrové stožáry
- vyrobit tři totemy (useknout, vyřezat, nabarvit...)
- přinést 20 galonů vody na vzdálenost l km
- sehnat dvacetihaléř, doběhnout k nejbližší železniční trati
nebo stanici a nechat dvacetník přejet vlakem
- nasekat kmeny, zhotovit vor a přeplavit na něm jezero, rybník
(vor se může koupit za dvě hodiny času od družstva, které se
už přeplavilo).
Sázka a napětí hry spočívá v tom, že jeden úkol nemusí dělat,
ale který to je, se hráči dozvědí až po vylosování na konci hry.
Každá skupina mohla jeden z úkolů vynechat, ale pokud se na konci
objeví, že vynechala povinný úkol, je diskvalifikována. Pokud
se strefila do všech čtyř povinných nebo splnila všechny, měří
se čas. Tým s kratším časem je pochopitelně lepší. Příklad sázky:
může se uzavřít v průběhu hry--např. nemusí se dělat poslední
úkol.
|
Druh: ojedinělá
Místo: všude
Délka: podle složitosti úkolu--půlden až den
|
Hráči: min 6 jednotlivců
Pomůcky: text ke hře
|
|
|
Řečníci
|
Soutěžící dostanou do rukou lístek, na kterém je tiskacími písmeny
napsáno několik jazykolamů. Úkolem každého soutěžícího je přečíst
co nejrychleji napsané jazykolamy a samozřejmě je přečíst správně.
Za každý přeřek (brept) se připočítává trestný čas (např. 5 vteřin).
Při breptu je také možné přikázat návrat na začátek a čtení celého
textu znovu, dokud se to nepodaří bez chyby. Měří se a o pořadí
rozhoduje čas. Příklad textu:
Strýc Šusťa suší šusťák.
Scvrnkni cvrčka z mrkve.
Nejspravedlivější je krasobruslařský rychlorozhodčí.
Zaželezilo-li se železo či nezaželezilo se železo.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: napsané jazykolamy
|
|
|
Rybí závody
|
V klubovně si nakreslíme křídou na podlaze dva kruhy o
průměru asi 15 cm, každý u jedné stěny klubovny. Z papíru
vystřihneme dvě namalované rybky (každá asi 8 cm dlouhá) a dáme
je po jedné do obou kruhů. Ke každému kruhu si stoupne hráč,
který má v ruce složené noviny nebo nějaký starý sešit
nebo čepici a mává nad rybičkou a snaží se ji tak co nejrychleji
přemístit do protějšího kruhu. Komu se to podaří dříve vítězí.
Upozorňujeme, že rybka se musí do kruhu dostat celá a ani kousek
jí nesmí přesahovat obvod kruhu.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 5 min na závod
|
Hráči: několik
Pomůcky: křída, papírové rybičky, noviny
|
|
|
Rtologie
|
Každé dítě si nalíčí rtěnkou rty a otiskne své rty na dva čisté
papíry. Na jeden z nich udělá svoji značku, popř. se podepíše.
Pak jsou jednotlivým papírům přidělena čísla. Výsledná díla se
pak rozvěsí a všichni mají za úkol poznat a správně přiřadit
promíchané papíry. Kdo správně přiřadí nejvíce nepodepsaných
papírů k podepsaným, vyhrává.
|
Druh: ojedinělá
Místo: u stolu
Délka: 10 min
|
Hráči: všichni
Pomůcky: rtěnka, papíry
|
|
|
Pucro
|
Jedná se o půlnoční cross po trase vyznačené lampióny. Nejlepší
je nerovný členitý terén v lese. Vítězí nejrychlejší.
|
Druh: ojedinělá
Místo: terén
Délka: 60 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: lampióny
|
|
|
Přihořívá, hoří!
|
Vybereme jednoho hráče, 'hledače'. Pošleme ho ven. Ostatní ukryjí
v místnosti nějaký předmět.
Zavoláme hledače dovnitř, a mezitím co hledá, ostatní mu naznačují,
zda se k předmětu přibližuje (říkají sborem: přihořívá!
hoří!), nebo zda se od něho vzdaluje (voda! samá voda!).
Když schovaný předmět najde, musí se vybrat nový hráč. Když ho
nenajde, předmět se schová jinam a týž hráč hledá znovu.
Obměna: Přibližování nebo vzdalování hledače je možné naznačovat
i jinak. Hráči zpívají a při přibližování zpěv zesilují, při
vzdalováni zeslabují. Nebo pobrukují nápěv a mění jeho intenzitu.
Podobně je možné i podupávat či tleskat.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 5 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: předmět
|
|
|
Přenášení vody ústy
|
Asi 20 m od cílových nádob je umístěn kbelík plný pitné vody
(a několik kelímků na plnění úst). Družina má za úkol naplnit
svojí nádobu vodou z kbelíku. Transportovat vodu je možné
pouze v ústech.
|
Druh: ojedinělá
Místo: louka
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: kbelík s~pitnou vodou, nádoby
|
|
|
Přenášení ořechu
|
Rozdělte hráče do dvojic a v každém páru je očíslujte
1 a 2. Všichni s číslem 1 sloji na startovní čáře s rukama
sepjatýma za zády a každý má v ústech úzký konec lžíce.
Všichni hráči s číslem 2 stojí na čáře vzdálené 6 metrů
(nebo bližší i vzdálenější) od startu, také s rukama spojenýma
za zády, ale každý z nich má před sebou na podlaze vlašský
ořech.
Na signál běží jedničky k druhé čáře, kleknou si, sednou
na bobek nebo lehnou na zem a ruce mají při tom stále za zády.
Dvojky udělají totéž a snaží se přihrnout ořech svému spoluhráči
do nakloněné lžíce nosem (nebo druhou lžíci, kterou také drží
v ústech).
Vítězí ta jednička, která se nejdřív vrátí na startovní čáru
s ořechem na lžíci.
|
Druh: ojedinělá
Místo: rovné
Délka: 10 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: ořechy, lžíce
|
|
|
Předávání ohně jednonohými
|
Členové družiny klečí v řadě na jedné noze. Každý z družiny
má v jedné ruce svíčku a druhou se drží za kotník. Cílem
hry je co nejrychleji přenést oheň od prvního člena až k poslednímu
tak, aby se nikdo svého kotníku při předávání ohně nepustil a
druhou nohou se nedotkl země. Poruší-li někdo tato pravidla,
musí družina začít od začátku.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli vhodně
Délka: 10 min.
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: svíčky
|
|
|
Přebalování
|
Nejmladší dítě leží na zádech, pláče (řve jako na lesy) a hází
sebou na všechny strany. Ostatní pod něj rozprostřou kalhotky
(ze starého prostěradla) a plínku. Zabalí ho a pak začnou krmit.
Dbáme na to, aby děti držely miminku při krmení hlavičku nahoře
a pomáhaly mu držet láhev. Vyhrává miminko, které jako první
vypije svou dávku čaje.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: láhve s~dudlíkem, plínky, kalhotky
|
|
|
Průjezd brankami
|
Na měkkém a pokud možno netravnatém terénu zaražte do země asi
deset branek z menších uschlých větévek. Branky budou
mít šířku asi 15 cm a jedna od druhé bude asi 3 až 5 metrů vzdálena.
Trať vytyčená brankami nemusí být rovná jako podle pravítka,
spíše může být všelijak zprohýbaná a pokroucená. Najděte si menší
oblázek a prokopávejte nebo nějakou větvičkou prostrkujte kámen
jednou brankou za druhou, od první do poslední. Každému závodníkovi
se měří na hodinkách čas, za který s kamenem projede všemi
deseti brankami. Startovní čára je jeden metr před první brankou.
Kámen se nesmí brát během závodu do ruky, a to ani tehdy ne,
když se po neopatrném kopnutí či postrčení odkutálí daleko z dráhy.
|
Druh: ojedinělá
Místo: tráva
Délka: 5 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: oblázek, větvičky
|
|
|
Provázek z~novin
|
Všichni hráči dostanou stejně velký kus papíru, třeba novin.
Jejich úkolem je v předem dohodnutém čase z něj
natrhat co nejdelší pruh.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 15 min.
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: papír pro skupinu
|
|
|
Pralidé
|
Jedná se o volně koncipovaný půlden--družstva soutěží o nejhezčí
model oděvu z přírodnin, o nejpevnější boty z kůry, ulovení zvířete
lasem, v hodu oštěpem, střelbě lukem a překonání opičí dráhy.
|
Druh: ojedinělá
Místo: tam i tuhle
Délka: 6 hodin
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: přírodniny, kůra, laso, oštěp, luk
|
|
|
Postrkovačka
|
Každý hráč si dá na startovní čáru na podlaze malý lísteček papíru.
V pravé ruce třímá obrácenou tužku nebo konec násadky
či podobnou tyčku a na daný povel začne touto tyčkou postrkovat
papírek po podlaze k protější stěně. Boduje se pořadí,
jak kdo k cíli s papírkem dorazil.
|
Druh: ojedinělá
Místo: v místnosti
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: malý papírek, tužka
|
|
|
Popis zločince
|
Legenda: Byl spáchán velký zločin. Zločince vidělo několik svědků
a své výpovědi zapsali na lístečky. Pak ale zafoukal vítr
a rozfoukal lístečky všude okolo. Policie chce repliku
zločince.
Úkolem hráčů je najít lístečky s výpověďmi (typu má zelené
tričko, hodinky na pravé ruce, šátek přes oči apod.) a nastrojit
jednoho člena družina, tak aby vyhovoval co nejvíce z těchto
požadavků.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 30--45 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: cedulky
|
|
|