Táborové hry

Všímej si dobře

Během cesty poznávat květiny, zvířata (nebo jen hledat výskyt kostela, sloupu elektrického vedení apod.) Kdo první spatří, získává bod. Popřípadě se občas zastavíme a dáváme hráčům zvídavé otázky. (Jak se jmenovala vesnice, kterou jsme právě prošli?)

Druh: na pochodu
Místo: členitá krajina, vesnice
Délka: libovolná
Vybavení:
Hráčů: hromadně 9--13
Vlčí smečka

Vedoucí (lovec) jde klidně lesem a děti alias vlčí smečka jej tajně pronásledují. Lovec se často otáčí a když někoho uvidí, zvolá jeho jméno a úkryt a dotyčný vypadá ze hry.

Druh: na pochodu
Místo: cesta lemovaná stromy a keři
Délka: libovolná
Vybavení:
Hráčů: dohromady 8--14
Vandalové

Nikdo ho nesmí předejít. Poslední jde rozhodčí, za nímž nikdo nesmí zůstat pozadu. Mezi vedoucím a rozhodčím je nanejvýš 20 m. Během hry není dovoleno scházet z cesty. Každý má u sebe barevný kartónek se svým podpisem. Barevný kartónek představuje smetí, které mají vandalové (děti) nenápadně odhodit. Každý vandal je však také strážcem a pozoruje všechny okolní hráče. Smetí je třeba se zbavit ve lhůtě stanovené na začátku hry. Kdo spatří někoho, jak odhazuje smetí, má právo je zvednout. Za půl hodiny se oddíl zastaví. Kdo odhodil nepozorovaně smetí získává 10 bodů, za každé cizí smetí je 5 bodů. Kdo se svého smetí nezbavil, ztrácí 10 bodů.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
Vybavení: papírové kartičky
Hráčů: ostupují
Uprchlík II.

Dva hráči vyběhnou s desetiminutovým předstihem před oddílem a matou stopu. Mohou se ve svých šlépějích vracet, jít pozpátku, kruhem, křižovat, rozdělit se a zase se k sobě vrátit, užívají všemožné lsti, aby lovce zdržovali nebo dokonce setřásli. Zdaří-li se jim po určenou dobu (30--60 minut) unikat, vyhrávají.

Druh: na pochodu
Místo: cesta
Délka: libovolná
Vybavení: stopovací želízka
Hráčů: dva a zbytek
Uprchlík I.

Družina honí uprchlíka, který za sebou pořád zanechává stopu značkovací hole. Může používat lsti, schovat se, nesmí však přerušit onu stopu. Vyhrává ten, kdo ho najde nejdřív.

Druh: na pochodu
Místo: příroda
Délka: libovolná
Vybavení: značkovací hůl
Hráčů: družinka a jeden 11--14
Únos vedoucího

Vedoucí se pojednou ztratí. Hráči se rozprchnou jej hledat, než dojde na určené místo, což se dozví z dopisu zanechaného na místě ,,únosu'. Ten, kdo jej najde nejdříve, dostane potvrzení a pak se snaží zmást cestu ostatním.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 15--30 min
Vybavení:
Hráčů: jednotlivci, družinky 9--13
Topografové

Každý dostane tužku, papír a úkol. Musí zakreslit na papír všechny význačné body kolem cesty v úseku pěti kilometrů (až do vesnice). Smí použít jen topografické značky. Poslední by měl jít vedoucí s mapou, který bude porovnávat, zda se příliš neliší od skutečnosti. Ve vesnici srovnáme nákresy s mapou. Každý dostane bod za správně zakreslenou značku. Špatně zakreslené či vynechané se nehodnotí.

Druh: na pochodu
Místo: na silnici
Délka: libovolná
Vybavení: tužky, papíry, mapa
Hráčů: jednotlivci
Tajný klíč

Vedoucí vyznačí cestu neznámou soustavou značek (šipka doleva znamená ,,jdi rovně',...) a to bez klamavých cest. Družinka se snaží na dotyčný systém přijít.

Druh: na pochodu
Místo: příroda
Délka: libovolná
Vybavení:
Hráčů: hromadně 12--14
Sudá--lichá

Každý má v kapse deset kamínků. Za pochodu někdo sáhne do kapsy, nabere několik kamínků, zavřenou dlaň předloží někomu před nos, zeptá se: ,,Sudá nebo lichá?' a on odpoví. Pak se ruka otevře a kamínky spočítají. Uhodl-li dotyčný počet, dostane ony kamínky. Neuhodl-li, dá zahajovateli odpovídající počet svých kamínků. Kdo má na konci nejvíce kamínků, vítězí.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
Vybavení: 10 kamínků
Hráčů: hromadně 9--11
Stopovačka

Jeden z vedoucích jde několik minut před skupinou. Cestou zanechává pochodové značky, dopisy s úkoly a jiné stopy. Úkolem celé skupiny je podle těchto značek postupovat a dostat se tak do místa, kde na ně vedoucí bude čekat. Nezapomeneme, že s dětmi musí jít druhý vedoucí. Můžeme se též rozdělit na dvě skupiny, jedna jde vpředu, druhá vzadu.

Druh: na pochodu
Místo: dlouhá, jednotvárná cesta
Délka: dlouhá
Vybavení: papíry, tužka
Hráčů: skupiny
Stezka pašeráků

Vedoucí pověří při zastávce na pochodu tři hráče úlohou pašeráků. Každý z nich dostane dva nápadnější předměty (oloupaný prut, polínko, hůl atd.). Potom se vydají na cestu. Zbytek oddílu je sleduje ze vzdálenosti 15--25 kroků a pozoruje každý jejich pohyb. Představují pohraničníky, kteří jsou na stopě podezřelým osobám. Pašeráci zpozorovali, že jsou stopováni a pozorováni a snaží se proto všechny své věci nenápadně odhodit--ne však dál než 5 m od cesty. Pašeráci se mohou při odhazování vzájemně krýt. Hrajeme 30--45 minut nebo dokud nedojdeme ke stanovenému místu. Pašeráci vítězí, když se jim podaří nepozorovaně odhodit alespoň polovinu předmětů.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 30--45 min
Vybavení: tři velké věci
Hráčů: skupina a tři
Skrývaná

Vedoucí zapíská. Hráči se snaží ukrýt v prostoru 30 m okolo vedoucího. Vedoucí počítá do 10-ti a potom dvakrát zapíská. Po tomto signálu hráči musí zůstat tam, kde je hvizd zastihl. Vedoucí zůstává na místě a z něho pozoruje. Jakmile uvidí číslo, ukáže ho (má čísla na papíře připravená) a majitel tohoto čísla musí opustit úkryt. Po třech minutách zapíská třikrát a tím oznámí konec hry.

Druh: na pochodu
Místo: lesní cesta
Délka: 60 min
Vybavení: čísla
Hráčů: ak post
Schovávaná po cestě

Jakmile někoho najde, hledají spolu. Poslední nalezený vyhrává. Lze též rozdělit oddíl na dvě poloviny. Jedna jde napřed a schová se, druhá ji hledá a potom se vymění.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 10--30 min
Vybavení:
Hráčů: e skryjí po ob
Sbírání čísel

Připravte 50 čtverečků velkých 2x2 cm a na každý napište jedno číslo. Celkem budete mít 5 sad s čísly 1--10. Tyto čtverečky začněte při pochodu cestou odkládat a odhazovat a všichni hráči je budou sbírat, každý na vlastní pěst. Vedoucí ovšem odkládá papírky nenápadně, když se zrovna nikdo nedívá, dává je na těžko přístupná místa, nebo je slibuje jako odměnu za splnění nějakého úkolu. Záleží jen na zákeřnosti vedoucího. A protože zvítězí ten, kdo bude mít nejvíc čtverečků s čísly jdoucími za sebou, rozvine se na závěr čilá výměna lístků.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: delší
Vybavení: papírové čtverečky
Hráčů: jednotlivci
Přepady

Družstvo A vyjde po cestě napřed a na příhodném místě se schová do zálohy. Když k jejich úkrytu dorazí ve velké skupině družstvo B, spustí na ně družstvo A palbu hadrovými koulemi. Přepadení střelbu sice opětují, ale dají se na útěk. Nesmějí se otáčet, odbočit z cesty ani se vracet, prchají jen dopředu. Kdo je zasažen koulí, zůstává stát na místě. Družstvo A může svůj úkryt opustit, ale prchající nepronásleduje. Nakonec spočítají družstva raněné seberou munici a své úlohy si vymění. Vítězí skupina, která měla při útěku menší ztráty.

Druh: na pochodu
Místo: lesní cesta
Délka: do 15 min
Vybavení: hadrové koule
Hráčů: dvě skupiny
Přepadení poutníci

družiny jde napřed a schová se na vhodném místě. Ve vhodnou chvíli pak přepadne druhou polovinu. V boji si strhávají pásky z rukávů. Vyhrávají ti, kdo mají po 3--4 minutách ještě pásku.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
Vybavení: papírové pásky na rukáv
Hráčů: ají na ru
Prchající protivník

Jedna družinka prchá a ta druhá ji sleduje tak, aby nebyla spatřena. Když členové první družinky uvidí někoho ze svých pronásledovatelů, stávají se pronásledovatelé jejich zajatci. Podaří-li se přední družině svést druhou ze stopy nebo zajmou nadpoloviční většinu jejích členů, vyhrála.

Druh: na pochodu
Místo: cesta lemovaná stromy a keři
Délka: libovolná
Vybavení:
Hráčů: dvě družinky 12--15
Pozorovačka

Při pěším přesunu sledují všichni pozorné okolí cesty. Zapisují si, co je zaujalo. Před ostatními však o tom nehovoří, aby své pocity neprozradili. Využijí například času při táboráku večer, kde si tyto zážitky sdělí. Můžete vytvořit i 'pochodový film'--čtenou, recitovanou či hranou, ale vždy zábavnou reportáž z celého výletu.

Druh: na pochodu
Místo: dlouhá cesta
Délka: dlouhá
Vybavení: zápisníky, tužky
Hráčů: dohromady
Pamatování čísel

Sestaví se krátká zpráva a rozhází se po cestě papírky, na kterém je pořadí písmenka a písmenko. Úkolem více družstev je vyluštit tuto zprávu. Ale tužku a papír smí používat pouze na malém vymezeném území, odkud se už musí vydávat dále spoléhajíce pouze na svou paměť. Je dobré dohodnout např. tajné signály, aby mohlo více lidí utvořit řetěz. Pozor na to, aby to nebylo moc dlouhé, protože pak to všechny přestane za chvíli bavit.

Druh: na pochodu
Místo: cesta
Délka: 1 hodina
Vybavení: papírky
Hráčů: skupinky
Odhady po cestě

Každému hráči dejte list papíru. Během dlouhého pochodu fádní krajinou se občas zastavte a položte všem otázku: ,,Kolik kroků je odtud k mostu?' Každý napíše na papír svůj odhad. Kdo se skutečné vzdálenosti přiblížil nejvíce, získá 3 body, druhý 2 body a třetí 1 bod. Potom jdeme dál a za krátko položíme další otázku.

Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
Vybavení: papír, tužka
Hráčů: jednotlivci

Zaregistrujte se!

Neuniknou vám žádné novinky a slevy, tábory si můžete ukládat, hodnotit. Dejte vědět, na kterém táboře jste byli a najděte dávné přátele.