Hra s~peříčkem
|
Pro tuto hru potřebujeme lehounké peříčko z polštáře a
pro každého hráče kus tvrdého papíru nebo tenké lepenky. Místnost
rozdělíme čárou, na jedné straně bude jedna polovina hráčů, na
druhé straně druhá polovina. Když jsou všichni připraveni, vyhodíme
peříčko do vzduchu. Hráči se snaží udržet peříčko ve vzduchu
tím, že tvrdým papírem pohybují jako vějířem. Žádný hráč nesmí
opustit svou polovinu hřiště, může však udělat všechno pro to,
aby peříčko nepřeletělo přes čáru na jeho území. Prohraje ta
strana, na jejímž území peříčko spadne na zem. Dokud peříčko
letí, nesmí se ho samozřejmě nikdo dotknout rukou.
|
Druh: ojedinělá
Místo: v místnosti
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: peříčko, papíry
|
|
|
Hod na strašáka
|
Následuje po vytvoření strašáků, dokonalých maket nějaké osoby.
Potom si postupně členové skupiny vybíjejí na této maketě svou
zlost, vrhají na ni rozličné předměty.
Hodnotí se přesnost zásahu.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli (lépe venku)
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: vrhané předměty, strašák
|
|
|
Hod mincí do sklenky
|
Do kbelíku napuštěného vodou se doprostřed na dno postaví sklenka.
Z 1,5 m vzdálenosti se mají hráči za úkol trefit do skleničky
co nejvíce mincemi. Každá mince má jinou hodnotu a je tudíž jinak
těžká. V případě rovnosti hozených mincí do skleničky,
se počítá počet mincí v kbelíku.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 3 min. na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: nádoba s~vodou, sklenice, různé mince
|
|
|
Hledání jehly v~kupce sena
|
Na rozložený igelit nasypeme seno nebo trávu a někam do takto
vzniklé kupky vložíme jehlu. Úkolem hráče je v časovém
limitu jehlu najít.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: do 2 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: seno (tráva), jehla
|
|
|
Had I.
|
Vytvoříme z hráčů dlouhého hada (všichni se drží za ruce)
a chvilku chodíme okolo, až na vhodném místě hlava hada
(první hráč) zastaví a had se začne namotávat dokola,
přičemž se hodně tlačíme, abychom byli hodně namačkaní a zahřáli
se. Když se zamotá celý had, začne se znova rozmotávat, ale tentokrát
od hlavy--to znamená, že hráč který je uprostřed někudy vyleze
ven a táhne za sebou zbytek.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: $>$5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Fukfára
|
Všichni hráči si postaví z papíru nějaké foukací autíčko.
Organizátoři zatím postaví trať, já jsem zažil pouze trať ohraničenou
horolezeckým lanem, ale myslím, že to není nutné. Hráči potom
snaží profoukat svoje autíčka do cíle. Ve foukání se střídají,
každý si jednou foukne.
Autíčko, které vyskočí z trati nebo se převrátí, je diskvalifikováno
(ale zůstává překážet na trati).
Autíčko nemusí jet předkem dopředu.
|
Druh: ojedinělá
Místo: na zemi
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papírová autíčka
|
|
|
Foukaný fotbal
|
Hraje se u obdélníkového stolu. Kratší strany stolu jsou branky.
jen jeden hráč--brankář. Ostatní sedí podél delší strany stolu
vždy střídavě jeden hráč mužstva A a jeden hráč mužstva B. Doprostřed
stolu vhodí rozhodčí míček a v tuto chvíli začíná hra. Jednotlivá
mužstva se snaží foukáním dopravit míček do branky soupeře. Hraje
se na 5--10 minut. Hráči se nesmí dotknout stolu rukama.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: e rozdělí do dvou družstev, u
Pomůcky: pingpongový míček
|
|
|
Foukanda III.
|
Rozsaďte se kolem stolu tak, aby na každé jeho straně seděl stejný
počet hráčů. Každá strana stolu představuje jedno družstvo. Doprostřed
stolu dáme pingpongový míček. Pak na daný povel všichni hráči
ze čtyř stran stolu začnou do míčku foukat ve snaze sfouknout
jej kterémukoliv družstvu na jeho stranu stolu a naopak zabránit
tomu, aby míček nebyl sfouknut ze stolu na straně jejich. To
družstvo, na jehož straně spadl míček ze stolu, dostává branku.
Za branku se také považuje to, kdy se hráč ve snaze odfouknout
letící míček dotkne míčku nebo okraje stolu ústy, rukou, tváří
nebo nosem. Při hře hráči sedí a ani při největším vzrušení nesmí
vstávat, nahýbat se nad stůl a čímkoliv se dotýkat stolu. Jeden
zápas trvá 5 minut, pak je přestávka na nabrání dechu a zápas
opět pokračuje.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 45 min
|
Hráči: sudý počet
Pomůcky: pingpongový míček
|
|
|
Foukaná
|
Na hranu sklenice na pití se položí desetník. Úkolem hráče je
přefouknout desetihaléř na druhou stranu sklenice. Úspěch je
věcí nápadu a trpělivosti.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 15 min
|
Hráči: méně jednotlivců
Pomůcky: pro hráče sklenice na pití a desetník
|
|
|
Faraónovo oko
|
Na strašidelném místě se rozmístí vedoucí a domluví se na různých
zvucích, tahání za končetiny, třepání podkladu,...). Postupně
se každému hráči zaváží oči a řekne se mu, že je výprava a že
hledá faraóna. Průvodce ho provádí všemi nástrahami a říká mu,
co za hnusárny kolem jsou (to je doplněno ostatními organizátory).
Pak mu řekne, že našel mumii faraóna a nechá ho ohledávat jednotlivé
končetiny. Pak mu řekne: ,,A tady je faraónovo oko,' a strčí
mu prst do krabičky s Indulonou.
Musí se to rozumně rozvrhnout, protože ostatní hráči se mezitím
nudí. Ti, co to mají již za sebou, se mohou přidat k organizátorům
a pomoct jim se strašením.
|
Druh: ojedinělá
Místo: strašidelné
Délka: 5 min. na hráče
|
Hráči: ma$ imes$ 10 lidí na jednom místě
Pomůcky: šátek, Indulona
|
|
|
Evoluce II.
|
Zkrácená Darwinova teorie: Na počátku bylo kuře. Z kuřete
se vyvinul pes, potom osel, kůň, opice a nakonec člověk. Z tohoto
(poněkud ujetého) předpokladu vychází následující hra.
Na počátku hry jsou všichni na nejnižším vývojovém stupni a mají
se dostat na co nejvyšší. Každý chodí po místnosti a vydává charakteristický
zvuk (kuřata pípají, psi štěkají, oslové hýkají, koně řehtají,
atd.) Když se potkají dva hráči na stejné vývojové úrovni, střihnou
si (kámen, nůžky, papír). Ten, který vyhraje se posune o úroveň
výš, ten, který prohrál se propadne až na nejnižší úroveň. Z koho
se stane člověk, vyhrál, mlčí a jde si sednout. Hra končí, když
je jedna třetina hráčů lidmi.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Evoluce I.
|
Absolutně praštěná hra, ale má překvapivý úspěch.
U této hry je 5 základních vývojových stupňů: kuli-kuli,
pip-pip, dyno-dyno, uááá, člověk. Ke každému stupni patří charakteristický
zvuk (viz. název) a pohyb. Snaha o popis pohybů:
kuli--chodí v podřepu a točí rukama (jako mažoretky),
pip--stále v podřepu a mává křidýlkama, dyno -mírně
napřímený a ruka nahoře představuje hlavu (to se prostě
nedá popsat), uááá--téměř napřímený, bije se do prsou.
Na počátku jsou všichni kuli a náhodně se pohybují (to
platí po celou hru). Když se potkají 2 tvorové na stejném vývojovém
stupni, losnou si (kámen-nůžky-papír), vítěz se dostává o jeden
stupeň výše, pro herce o jeden stupeň níže. Když prohraje
kuli, zůstává stále kuli (níž už klesnout nejde). Kdo se stane
člověkem, vyhrál a odchází ze hry pryč. Hraje se tak dlouho
dokud se má kdo s kým utkat.
|
Druh: ojedinělá
Místo: kdekoli
Délka: $>$5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Evakuace tábora
|
Jedinečná hra, která donutí děti si uklidit ve stanech. Je vyhlášen
stav ohrožení, voda se valí do tábora. Děti musí evakuovat vše,
co mají ve stanech (kufr, spacák, deky, všechny věci). Vynáší
to postupně ze stanů, přejdou s nákladem vratkou lávku
a uloží pod strom k věcem svého oddílu. Až děti vše vynosí,
obejde odporná komise stany a za každou nalezenou věc přičte
oddílu majitele trestný bod.
|
Druh: ojedinělá
Místo: letní tábor
Délka: 45 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: vše
|
|
|
Elektrárna
|
Vodič vede proud --- když mu jeden soused stiskne ruku, on stiskne ruku druhého souseda.
Zvonek funguje jako vodič, ale vždy, když přes něj prochází proud, zazvoní.
Měnič má právo změnit směr proudu. Když mu jeden soused stiskne ruku, může se rozhodnout, zda stiskne ruku druhému sousedovi, nebo pošle proud na tu stranu, z které přišel.
Baterie (vedoucí) pouští proud, který pak obíhá v obvodu.
Na 12 dětí stačí jeden měnič a dva zvonky. Při větším počtu můžeme měniče přidávat, zvonků by mělo být vždy o jeden více. Pro náročnější může být měnič a zvonek ta stejná osoba.
Po rozdělení rolí, zavoláme odeslaného hráče zpět. Stoupne si do kruhu a má za úkol určit podle zvonění zvonků, kdo je měnič. Na jednoho měniče má 3 pokusy, na dva 5 pokusů, na tři 7 pokusů atd. V případě, že je měničů více, stává se odhalený měnič obyčejným vodičem.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: do 30 min
|
Hráči: edí v kruhu a drží se obj
Pomůcky:
|
|
|
Dostihy
|
Zúčastňuje se skupina hráčů. Vedoucí hry připraví několik stužek
širokých asi 18--20 mm, stejně dlouhých a přiváže je k opěradlu
židle. Hráči se postaví na konec napnuté stužky. Všichni dostanou
nůžky a na znamení začnou stužky po délce rozstřihovat. Musí
přitom dávat pozor, aby ji nepřestřihly. Kdo se prostříhá nejdříve
ke konci, vítězí. Kdo stužku přestřihne, je diskvalifikován.
Závod lze ztížit tím, že na stužky uděláme pár uzlů.
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: 40 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: stužky, nůžky, židle
|
|
|
Doprava, doleva
|
poslední době hrajeme většinou s šesti. Hráči hází dvěmi kostkami,
za každou jedničku, dá hráč jednu sirku svému sousedovi vpravo
(tj. předcházejícímu) za dvojici soupeřovi vlevo (následujícímu)
a za každou šestku odloží jednu sirku do banku. Pokud někomu
nepadne šestka, jednička ani dvojice, nemůže v tomto kole udělat
nic. Pak předá kostky dalšímu hráči. Cílem je zbavit se všech
sirek. Hráče je však možno do hry ještě vrátit. Vyhrává až tehdy,
když přes něj jednou přejde hra, aniž by měl sirky. (Příklad:
pokud někomu padnou dvě jedničky dá dvě sirky sousedovi vpravo
a jednu sousedovi vlevo, atp.)
|
Druh: ojedinělá
Místo: místnost
Délka: krátká
|
Hráči: edí kolem st
Pomůcky: 2 kostky, sirky
|
|
|