Rytířské turnaje
|
Rytíři sedí obkročmo proti sobě na soudcích a snaží se navzájem
vyhodit ze sedla tyčemi s konci ovázanými šátky. Za každým
rytířem stojí panoš, aby ho zachytil, kdyby padal. Když je rytíř
shozen, nastupuje na jeho místo panoš, který si vybere ze své
družiny někoho za svého nového panoše. Družina, která měla více
poražených, vyhrála.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: do 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: soudky či bedna, tyče
|
|
|
Rybolov
|
Na stole či zemi je rozestavěno 15 hrnků s uchem. Pod
jedním z nich je klíč. Soutěžící má udici s háčkem.
Po dobu, kdy mu běží časový limit, se snaží z dané vzdálenosti
háčkem chytit a zvednout hrnky a najít klíč.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovná plocha
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: udice s~háčkem, 15 hrnků
|
|
|
Ruce--nohy
|
Na začátku každého kola se určí, kolika rukama a kolika nohama
se smí družstvo dotýkat země. Určí se časový limit na přípravu
a měří se nejméně 30 vteřin výdrž v dané pozici. Za každé uznané
kolo se počítají body. Vyhrává družstvo s nejvíce body.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: do 10 min
|
Hráči: skupiny alespoň po 5 lidech
Pomůcky: stopky
|
|
|
Přeskakování II.
|
čáru. Před každým zástupem (v 8 až 10 metrech) nakreslíme čtverce
2$ imes$2 m. První hráči se postaví do čtverců, jednou se nohou nakročí,
opřou se rukama o koleno, předkloní se a schovají hlavu (zaujmou
takové postavení, aby přes ně nebylo těžké přeskočit).
Na znamení vedoucího první hráč běží kupředu a přeskočí ty, kteří
stojí ve čtvercích. Potom se sami do čtverce postaví a zaujmou
postavení jako předcházející hráč. Ten rychle běží ke svému zástupu,
tleskne prvního hráče do dlaní a sám se postaví na konec. Hráč,
kterému tleskne do dlaně, běží kupředu a ve čtverci přeskakuje
hráče, který tam stojí. Tak každý, kdo přeskakuje, zůstane ve
čtverci, a ten, kdo je přeskočen, utíká zpátky.
Štafeta končí, jakmile se do čtverce dostane hráč, který tam
byl na počátku. Vítězí družstvo, které toto provede nejdříve.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka, malé hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: e postaví do
Pomůcky:
|
|
|
Přeskakování I.
|
Účastníci se rozdělí na družstva, která se seřadí do zástupu.
Vzdálenost mezi jednotlivými hráči v zástupu je 8--10 kroků.
Před prvními a posledními hráči nakreslíme čáru.
Všichni hráči v zástupu, kromě posledních, se jednou nohou
nakročí, opřou se rukama o koleno, předkloní se a schovají hlavu.
Na znamení vedoucího poslední hráči odstoupí o několik kroků,
rozběhnou se a postupně přeskakují všechny hráče svého družstva.
Při tom se rukama opírají o záda hráčů a roztahují nohy do strany.
Když hráč přeskočil všechny děti, udělá 8 kroků dopředu a předkloní
se jako všichni ostatní. To je signálem pro posledního, který
počíná přeskakovat všechny hráče.
Soutěž mezi družstva končí, jakmile se všichni hráči vystřídají.
Vítězí to družstvo, které to provede nejrychleji.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Překážkový stůl
|
Na starší stůl, jemuž hned tak nějaký ten šrám nebude vadit,
a pokud možno obdélníkového tvaru, postavíte porůznu větší počet
krabiček od zápalek. Stavte je na výšku, tedy jejich otevírací
stranou k desce stolu. Hráč má za úkol přelézt stůl z jedné
podélné strany na protilehlou a přitom porazit co nejmenší počet
krabiček, nebo raději neporazit ani jednu! Ať už porazí krabičku
dotekem nebo i jen pouhým otřásáním stolu, jež vznikne jeho přelézáním,
vždy se krabička počítá prostě za poraženou. Podmínkou je, že
hráč při přelézání nesmí svým tělem přecházet přes boční strany
stolu. Celé jeho tělo (tedy i nohy) musí projít jedině nad deskou
stolu. K vylezení na stůl nesmí použít židle, musí se
na desku stolu dostat ze stoje na podlaze sám svou obratností.
Při menším počtu soupeřících hráčů je možno umluvit si několik
kol přelézání. V takovém případě se pak sčítají každému
hráči poražené krabičky ze všech kol dohromady a po skončení
celé hry se vypracuje žebříček všech hráčů závodníků.
|
Druh: obratnostní
Místo: v místnosti
Délka: 5 min na jednoho
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: stůl, krabičky od zápalek
|
|
|
Přechod přes potok
|
Tato hra je velmi oblíbená u malých dětí. Místo, které představuje
potoky vyznačíme na zemi dvěma čarami. Hrají-li malé děti, začneme
šířkou 60 cm. Hráči se rozbíhají ve skupinách a snaží se potok
přeskočit. Komu se to podaří, obrátí se a skočí zpátky, tentokrát
však už ne z rozběhu, ale z místa.
Hráč, který při některém skoku nedopadne až za čáru představující
břeh, ,,spadl do vody a musí si doběhnout domů pro suché ponožky',
proto je vyřazen. Úspěšné skokany vedeme k stále vrším
místům potoka, až dojdeme k tomu nejširšímu, které ještě
některý z hráčů dokáže správně přeskočit. Tento hráč se
stává vítězem.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: dvě čáry
|
|
|
Proskoč kruh!
|
Na větev připevníme lano a do přiměřené vzdálenosti ve směru
zhoupnutí zavěsíme na motouz kruh zhotovený z větve vhodného
stromu. Hráč naskočí na lano, zhoupne se a jeho snahou je proskočit
zavěšeným kruhem na konci zhoupnutí, aniž by se tohoto kruhu
dotkl.
|
Druh: obratnostní
Místo: venku
Délka: 45 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: kruh, lano
|
|
|
Prolézání pavučinou
|
Mezi stromy se napne ,,pavučina' z provazů. Úkolem členů
družiny je co nejrychleji se dostat na druhou stranu pavučiny,
aniž by se jí dotkli. Stejnou dírou smí prolézt pouze jeden člen
družiny. Prolézajícímu smí samozřejmě pomáhat ostatní z družiny,
ale pouze z té strany, kam patří. Počítá se počet členů,
kteří prolezli bez dotyku.
|
Druh: obratnostní
Místo: les
Délka: 5 min. na hráče
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: dlouhý provaz
|
|
|
Prolez oknem
|
Dvojice stojí čelem proti sobě, spojí obě ruce, jeden pár ruku
zdvihne a druhý pár spustí, takže vznikne okno. Tímto oknem prolézá
celé družstvo. Okno se nesmí rozbít, jinak provinilec musí prolézat
znovu.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Podbíhačka
|
Dva hráči (každý na jednom konci lana) provazem točí na určenou
stranu. Ostatní hráči probíhají pod lanem tak, aby se jim lano
nezarazilo o nohy či o hlavu.
Podmínky lze ztížit změnou směru točení či zrychlením.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 5 min
|
Hráči: skupina a dva
Pomůcky: lano
|
|
|
Plížení k~jelenovi
|
Vedoucí převezme úlohu jelena. Neschová se, ale zůstane stát
někde na místě a jen občas o kousek popojde. Hráči vyrazí do
terénu hledat jelena a každý se snaží na vlastni pěst dostat
se k němu tak, aby ho při tom jelen nezpozoroval. Když
vedoucí uvidí některého z hráčů, přikáže mu, aby se zvedl,
protože byl odhalen, po stanovené době vedoucí zvolá: 'Konec!'
a všichni se zvednou na tom místě, kde právě jsou. Kdo se dostal
k jelenovi nejblíže, vítězí. Stejnou hru můžeme hrát tak,
že jelenovi zavážeme oči. Hráči se k němu začnou plížit
ze stometrové vzdálenosti. Když jelen uslyší některého z hráčů
a ukáže přímo na něj, odhalený hráč vstane a zůstane na tom místě
stát.
|
Druh: obratnostní
Místo: terén
Délka: 10 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Plížená o šátky
|
Tři rovnoběžné provázky. Krajní ve výšce 30 cm nad zemí a ve
vzdálenosti 10m. Mezi nimi je výše zavěšený provázek a na něm
pověšené šátky.
plížit a brát šátky. Nejdříve z provázku, pak okolním hráčům.
Za krajními šňůrami jsou již hráči v bezpečí a nemohou být oloupeni.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: max. 30 min
|
Hráči: tojí 2m od kraj
Pomůcky: 3 provázky, šátky
|
|
|
Plazení se k~vedoucímu
|
Vedoucí si vybere nějaké místo a natrvalo se na něm usadí. Je
určená startovní čára. Při zahájení hry všichni vystartují a
plazí se nenápadně k němu. Jestliže vedoucí někoho uvidí
a identifikuje, pak dotyčný musí vstát a vrátit se zpět na start.
Úkolem všech hráčů je doplazit se až k vedoucímu a dotknout
se ho dřív, než on stačí vyřknout hráčovo jméno. Za to dostávají
hráči body.
|
Druh: obratnostní
Místo: terén
Délka: 1 hodina
|
Hráči: 5--15 lidí
Pomůcky:
|
|
|
Pavučina
|
Mezi stromy a kořeny se natáhnou lana a provazy křížem krážem,
až se vytvoří ,,pavučina'. Hráč jí musí prolézt, aniž by zavadil
o vlákno--potom by se probudil pavouk a bylo by zle. Může lézt
horem, spodem, plazit se nebo podlézat. Má dovolený počet dotyků
a časový limit.
|
Druh: obratnostní
Místo: les
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: lana a provazy
|
|
|
Obtočení lana kolem sloupu
|
Na stožár se přiváže konec lana asi do 1.5 m od země. Druhý konec
si přiváže hráč kolem pasu. Cílem hráče je obtočit bez pomoci
rukou lano kolem totemu tak, aby se nikde nekřížil a nedotýkal
země.
|
Druh: obratnostní
Místo: u stožáru
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: lano, stožár
|
|
|