Kdo najde tyč
|
zabodnuta tyč, vedle ní stojí pořadatel a velí: ,,Pozpátku pochodem
vchod!' Po 12--20 krocích: ,,Čelem vzad!' Kdo tyč první uchopí,
aniž by se po ní ohlížel, získává bod.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: do 10 min
|
Hráči: tojí
Pomůcky: tyč
|
|
|
Kdo doskáče nejdál
|
Startovní čáru vyryjeme na takovém místě, aby odtud bylo co nejdál
ke konci hřiště nebo k rohu. Dvě stejně početná družstva
se postaví do zástupu za čáru, první v zástupech se jí
dotýkají špičkami. První závodníci pak skočí co nejdál. Druzí
v zástupech popojdou a postaví se špičkami k tomu
místu, kde je poslední stopa prvního skokana. Poslední stopou
může být otisk bližší paty nebo jiné části těla, jestliže skokan
po dopadu přepadl zpátky.
Když skočí druzí závodníci, postoupí kupředu třetí a postaví
se tak, aby se dotýkali špičkami poslední stopy druhého skokana.
Závod tak pokračuje, až každý jednou skočí. Vítězí družstvo,
které překoná větší vzdálenost.
|
Druh: obratnostní
Místo: písčité hřiště
Délka: 15 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Kdo dokopne hůlku nejdál?
|
pravé nohy hůlku a snaží se ji odkopnout co nejdál. Kdo má nejslabší
výkon, tomu u čáry zavážou oči a jeho hůlku natočí tak, aby ležela
vodorovně s čárou--a hráč má poslepu dojít k hůlce
a překročit ji. Jestliže ji mine, začnou ho ostatní vyplácet
zauzlovanými šátky a nepřestanou dřív, dokud nedoběhne zpátky
za čáru. Teď se trestaný hráč ovšem už smí dívat na cestu.
|
Druh: obratnostní
Místo: hřiště
Délka: do 15 min
|
Hráči: eden
Pomůcky: hůlky
|
|
|
Jízda smrti
|
Namalujte v klubovně na podlaze křídou jakousi závodní
dráhu. (Ovál, šíře dráhy asi 20 cm.) Nyní vezměte tenisový nebo
pingpongový míček a tlačte jej na dráze před sebou prkénkem,
asi 50 cm dlouhým a projeďte takto míčkem celou dráhu, jak nejrychleji
umíte. Pravidlo hry zní, že nesmíte vykolejit, tj., že míček
nesmí vyletět nikde z nakreslené dráhy ven. Jak je to
těžké, zejména v zatáčkách dráhy, uvidíte teprve při hře.
Jízda se každému měří na stopkách a může se dohodnout i závod
na několik kol.
|
Druh: obratnostní
Místo: úzké, dlouhé, vyvýšené
Délka: 15 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: pingpongový míček, prkénko
|
|
|
Jízda na koštěti
|
Dvě pevné židle postavíme proti sobě a necháme mezi nimi takovou
mezeru, aby obyčejné domácí koště sahalo od jedné židle ke druhé;
dolní konec opřeme o jednu židli, špičku násady asi v deseticentimetrové
délce o druhou židli. Pak pověsíme čtyři kapesníky, po jednom
na horní rohy opěradel. Hráč, který představuje čarodějnici,
je ozbrojen pevnou holí dlouhou přesně tři čtvrti metru. Sedí
na násadě koštěte a má na ní i obě chodidla. Rovnováhu udržuje
tím, že opírá hůl jedním koncem o zem.
Nesmí spadnout a má holí postupně shodit kapesníky. Když položí
ruku nebo nohu na židli nebo se dotkne nohou nebo rukou země,
je to, jako kdyby spadl. Smí použít kterékoli ruky, ale při přendávání
hole musí udržet rovnováhu. Některé z našich 'čarodějnic'
jsou tak obratné, že shazují šest kapesníků, ty další dva pověsí
na každou židli doprostřed opěradla. Někteří to dělají i poslepu.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: koště, dvě židle, 4 kapesníky, hůl
|
|
|
Jezdící schody
|
a podá ji člověku za ním. Pak první udělá kotoul, zůstane ležet
a ostatní jedou za ním jako jezdící schody. Až projdou všichni,
tak se ten první napojí na posledního a můžou jet. Jezdit se
může z kopce, do kopce,...
|
Druh: obratnostní
Místo: trávník
Délka: 10 min
|
Hráči: e postaví
Pomůcky:
|
|
|
Jezdící pás
|
jako jezdící pás (v kliku) přes ostatní a s každým si
podají ruku a představí se.
|
Druh: obratnostní
Místo: trávník, místnost
Délka: 10 min
|
Hráči: i lehn
Pomůcky:
|
|
|
Jestřáb a slepice
|
Hráči, kuřata, utvoří zástup a chytnou se toho před nimi v pase.
První hráč, který představuje slepici rozpaží. Před zástupem
je další hráč představující jestřába. Ten se snaží dotknout kteréhokoli
kuřete, v čemž mu slepice brání. Úkolem kuřat je být v neustálém
krytu za slepicí. Podaří-li se jestřábovi zasáhnout kuře, stane
se ono kuře jestřábem, jestřáb slepicí a slepice kuřetem.
Jestřába lze nahradit další slepicí spolu se zástupem kuřat.
Kuře, které slepice plácne, je její.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: družstvo 8--11
Pomůcky:
|
|
|
Jeřáb
|
Otevřený sešit se postaví jako stříška na zem. Hráč se k němu
postaví a chytí jednou rukou za zády za kotník opačné nohy. Poté
se snaží předklonit a sebrat v zubech sešit, aniž by se přitom
dotkl země jinou částí těla, než je noha, na níž stojí. Těm nejlepším
se to skutečně povede.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: pro hráče sešit A5
|
|
|
Jak roste tráva
|
Všichni hráči se spustí do hlubokého dřepu. Sedí na patách, trup
mají pěkně vzpřímený a ruce v bok. Pomaloučku, plynule, téměř
neznatelně se začnou zdvihat až do vztyku a stoje na špičkách
se vzpažením. Vyhrává ten hráč, který to dokáže nejpomaleji.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Jak je pevná obrana
|
z nepřátelského družstva se postaví na tři kroky od kruhu, a
na dané znamení se rozběhne, a snaží se proniknout do kruhu.
Družstvo tvořící kruh mu v tom brání. Hru můžeme hrát i tím způsobem, že
se pokoušejí dovnitř kruhu dostat současně dva hráči najednou.
Můžeme hrát na vymezený čas.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 20 min
|
Hráči: tvoří kruh
Pomůcky:
|
|
|
Indiánský souboj
|
Dva hráči si obvážou jeden konec lana kolem pasu. Druhé konce
se přivážou k totemu (oba musí mít provaz stejně dlouhý).
Každý hráč má k dispozici ručník s uzlem na konci
a bakuli. Cílem je třikrát vybít protihráče a to buď bakulí (pouze
jednou), nebo ručníkem. Komu se lano dotkne země, ten má o život
méně.
|
Druh: obratnostní
Místo: u totemu
Délka: 10 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: lano, totem, 2 ručníky, 2 bakule
|
|
|
Chytání divokého koně
|
Do země je zapíchnuta tyč (divoký kůň). Hráči se střídají po
třech pokusech. Jejich úkolem je z určité vzdálenosti
(2--3 m) obtočit tyč smyčkou lasa. Komu se to podaří, získává
vítězství pro celé své družstvo.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: skupina
Pomůcky: tyč metr vysoká, laso
|
|
|
Chůze žabí
|
Poskakujte kupředu po čtyřech ve dřepu s rukama mezi koleny.
Ruce se pohybují současně, nohy také.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Chůze tulení
|
Závodníci leží zády k zemi, s dlaněmi na podlaze
vytočenými ven a s napjatýma nohama. Takto postupují po
rukou vpřed. Chodidla jsou vedle sebe, špičky napjaté, závodníci
je volně vlečou (neodrážejí se jimi).
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Chůze pštrosí
|
Předkloňte se a položte dlaně na podlahu. Pak postupujte kupředu
po čtyřech s napjatýma nohama.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|