Chůze plazů
|
plazit, opírajíce se o lokty. Vyhrává zde obratnost nad silou.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: eží na
Pomůcky:
|
|
|
Chůze na špalíčcích
|
Je vymezena nějaká trať dlouhá asi 10 m. Úkolem hráče je tuto
trať projít bez dotyku země a to tak, že stojí každou nohou na
jednom kutálejícím se špalíčku. Pro zjednodušení může mít hráč
v rukou dlouhé bidlo, kterým se může odstrkovat.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovná trať
Délka: 5 min na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 2 špalíčky, tyč
|
|
|
Chůze na špalcích (chůdy)
|
Je určena trať asi tak 10 m (třeba i slalom). Závodník má za
úkol tuto trať absolvovat bez dotyku země chůzí na špalíčcích,
které si přidržuje provázky (podrážka se neustále dotýká špalíčku).
Spadne-li, vrací se na start.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovná trať
Délka: 5 min.
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 2 špalky (plechovky), provázek
|
|
|
Chůze na dvou prknech
|
Členové jedné družiny se postaví za sebe do řady a každou nohou
si stoupnou na jedno prkno (všichni stojí levou na jednom prkně
a pravou na druhém). První a poslední drží v ruce provaz, kterým
mohou prkna ze země zvednout. Stejnoměrnou chůzí všech členů
se pak družina snaží ujít co nejrychleji stanovení úsek.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovná trať
Délka: 5 min.
|
Hráči: skupina
Pomůcky: 2 prkna, provaz
|
|
|
Chůze medvědí
|
Soutěžící se postaví na startovní čáru. Na znamení začnou postupovat
po čtyřech k čáře na opačném konci. Nejdřív vykročí levá
noha a pravá ruka, pak pravá noha a levá ruka. U druhé čáry se
obrátí a vracejí se ke startovní čáře. Kdo se za ni dostane po
čtyřech celým tělem nejdřív, vítězí.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Chůze kulhavého psa
|
Soutěžící se postaví na startovní čáru. Na znamení začnou postupovat
po třech tlapkách k čáře na opačném konci (čtvrtá tlapka
je zdvižená a opřená o třetí). Nejdřív by vykročila levá noha
a pravá ruka, pak pravá noha a levá ruka, jenomže jedna tlapka
chybí. U druhé čáry se obrátí a vracejí se stejným způsobem ke
startovní čáře. Kdo se za ni dostane po třech celým tělem nejdřív,
vítězí.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Chůze krabí
|
Ze stoje přejděte zvolna do dřepu, až můžete opřít ruce za zády
o zem. Položte je dlaněmi na podlahu, ale nesedejte si. V této
poloze, s tváří vzhůru, postupujte pozadu k druhé
čáře.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Chůze kachní
|
Soutěžící se postaví na startovní čáru. Na znamení začnou postupovat
ve dřepu k čáře na opačném konci. Nesmějí se při tom dotýkat
rukama země. U druhé čáry se obrátí a vracejí se ke startovní
čáře. Kdo se za ni dostane celým tělem nejdřív, vítězí.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Horký popel
|
Několik hráčů se uchopí za ruce a vytvoří kruh. Všichni jsou
bosí a snaží se navzájem šlapat si na nohy tak, jako by nestáli
na zemi, ale na horkém popelu.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 20 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Hoganův závod
|
Soutěžící dvojice závodníků musí vyznačenou trať absolvovat co
nejrychleji a to stále pohromadě (drží se za ruku, nebo jsou
za jednu ruku k sobě přivázání šátkem) a pozadu. Dvojice se nesmí
obracet a zastavovat, pouštět nebo rozvazovat. Za otáčení se
bokem po směru tratě je diskvalifikace. Je dovoleno střídat běh
a chůzi. Na trať je vhodné umístit několik kontrol poctivosti
průběhu.
|
Druh: obratnostní
Místo: bezpečná trať 5--6 km
Délka: 60--90 min
|
Hráči: koedukované (smíšené) dvojice
Pomůcky:
|
|
|
Hlídání kamenů kolem kůlu
|
Hráč si přiváže jeden konec provazu k pasu a druhý ke
kůlu. Maximální vzdálenost, kam dosáhne je asi 5 m od kůlu. Do
této plochy se rozmístí 10 kamenů. Úkolem hráče je tyto kameny
chránit. Ostatní mají za úkol kameny obránci vzít. Koho se obránce
dotkne, vypadává.
|
Druh: obratnostní
Místo: u stromu
Délka: 15 min.
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky: provaz, kameny
|
|
|
Hadí závod
|
Závodníci se postaví do řad na jednom konci hřiště zády ke směru
pohybu. Na znamení: ,,Kupředu!' zkříží každý pravou nohu za
levou, pak levou za pravou, pak opět pravou za levou atd. a snaží
se přitom postupovat co nejrychleji kupředu. Vítězí ten, kdo
dojde nejdřív na konec a zpátky.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky:
|
|
|
Gentlemani
|
si svléknou saka (svetry, bundy--podle toho, co mají na sobě)
a musí je co nejdříve obléci svým partnerkám. Saka musí mít zapnutý
horní nebo prostřední knoflík. Poté musí chlapci knoflík opět
rozepnout a sako vysvléknout z dívky a obléci na sebe. Dívky
nesmí aktivně pomáhat--pouze přizpůsobováním, pohybem těla.
Hodnotí se počet vysvlečení a oblečení kabátu v určeném časovém
limitu. Zvláštní porota složená z ostatních hráčů může zároveň
přidělovat body za galantní chování. Vhodné je brát vždy po dvou
až třech párech tak, aby ostatní mohli sledovat. Zároveň se tím
lépe kontroluje počet oblékacích cyklů.
|
Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: do 10 min
|
Hráči: e postaví za
Pomůcky:
|
|
|
Dráždění medvěda
|
Kruh vyrytý v zemi představuje medvědí doupě a medvěd
se v něm pohybuje po čtyřech. Kolem boků má uvázán provaz.
Volný konec provazu drží hlídač, který chce chránit chudáka medvěda
před všemi příchozími. Má proto v druhé ruce (čistý) kapesník
s jedním cípem zavázaným na uzel.
'Už!' zavolá medvěd a začne pobíhat po čtyřech po doupěti. Na
toto znamení přiběhnou lovci a začnou medvěda bít zauzlenými
(rovněž čistými) kapesníky. medvěd se může bránit, jak chce,
ale nesmí opustit kruh. Hlídač se snaží útočníky zahnat údery
kapesníkem. Když se mu podaří některého z nich zasáhnout,
stane se medvěd hlídačem a zasažený hoch převezme v kruhu
roli medvěda.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 15 min
|
Hráči: skupina a dva
Pomůcky: provaz, kapesníky
|
|
|
Dotkni se soupeřovy boty
|
Dva hráči stojí čelem proti sobě ve vzdálenosti 2,5 m a v ruce
drží každý jednu tyč. Po zahájení boje se snaží dotknout tyčí
špičky soupeřovy boty. Bránit se před dotekem mohou jen odskokem
nebo nastavením vlastní tyče. Zásah soupeřovy boty znamená bod.
Kdo má dřív 5 bodů, vítězí.
|
Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 15 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: dvě tyče
|
|
|
Do kruhu
|
Utvořte kruh čelem dovnitř a chyťte se za ruce. Uvnitř kruhu
jsou porůznu roztroušeny předměty (postavené na výšku, takže
mohou být poraženy), například kuželky, kolíky nebo láhve. V pětimetrovém
kruhu může být takových překážek až dvanáct. Pak začnou postupovat
všichni hráči po kruhu doprava nebo doleva, podle toho, jak je
stanoveno. Přitom se každý snaží zatáhnout svého souseda k překážce
tak, aby ji porazil sám se ovšem rozestaveným předmětům vyhýbá.
Družstvo ztrácí jeden bod za každou překážku, kterou porazí
některý z jeho členů, a jeden bod za roztržení spojeného
kruhu, které zaviní některý z jeho členů.
Když vedoucí přikáže všem hráčům, aby uchopili svého souseda
po pravé straně pravou rukou za jeho levé zápěstí, nemohou vzniknout
spory, kdo roztržení kruhu zavinil. Během hry by hráči měli občas
změnit držení, aby byly obě paže namáhány stejně. Jestliže drží
pravé ruce levá zápěstí, dávce přednost pohybu doleva, v opačném
případě naopak.
|
Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: kuželky
|
|
|