Všímej si dobře
|
Během cesty poznávat květiny, zvířata (nebo jen hledat výskyt
kostela, sloupu elektrického vedení apod.) Kdo první spatří,
získává bod.
Popřípadě se občas zastavíme a dáváme hráčům zvídavé otázky.
(Jak se jmenovala vesnice, kterou jsme právě prošli?)
|
Druh: na pochodu
Místo: členitá krajina, vesnice
Délka: libovolná
|
Hráči: hromadně 9--13
Pomůcky:
|
|
|
Vlčí smečka
|
Vedoucí (lovec) jde klidně lesem a děti alias vlčí smečka jej
tajně pronásledují. Lovec se často otáčí a když někoho uvidí,
zvolá jeho jméno a úkryt a dotyčný vypadá ze hry.
|
Druh: na pochodu
Místo: cesta lemovaná stromy a keři
Délka: libovolná
|
Hráči: dohromady 8--14
Pomůcky:
|
|
|
Vandalové
|
Nikdo ho nesmí předejít. Poslední jde rozhodčí, za nímž nikdo
nesmí zůstat pozadu. Mezi vedoucím a rozhodčím je nanejvýš 20
m. Během hry není dovoleno scházet z cesty. Každý má u
sebe barevný kartónek se svým podpisem.
Barevný kartónek představuje smetí, které mají vandalové (děti)
nenápadně odhodit. Každý vandal je však také strážcem a pozoruje
všechny okolní hráče. Smetí je třeba se zbavit ve lhůtě stanovené
na začátku hry. Kdo spatří někoho, jak odhazuje smetí, má právo
je zvednout.
Za půl hodiny se oddíl zastaví. Kdo odhodil nepozorovaně smetí
získává 10 bodů, za každé cizí smetí je 5 bodů. Kdo se svého
smetí nezbavil, ztrácí 10 bodů.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
|
Hráči: ostupují
Pomůcky: papírové kartičky
|
|
|
Uprchlík II.
|
Dva hráči vyběhnou s desetiminutovým předstihem před oddílem
a matou stopu. Mohou se ve svých šlépějích vracet, jít pozpátku,
kruhem, křižovat, rozdělit se a zase se k sobě vrátit,
užívají všemožné lsti, aby lovce zdržovali nebo dokonce setřásli.
Zdaří-li se jim po určenou dobu (30--60 minut) unikat, vyhrávají.
|
Druh: na pochodu
Místo: cesta
Délka: libovolná
|
Hráči: dva a zbytek
Pomůcky: stopovací želízka
|
|
|
Uprchlík I.
|
Družina honí uprchlíka, který za sebou pořád zanechává stopu
značkovací hole. Může používat lsti, schovat se, nesmí však přerušit
onu stopu. Vyhrává ten, kdo ho najde nejdřív.
|
Druh: na pochodu
Místo: příroda
Délka: libovolná
|
Hráči: družinka a jeden 11--14
Pomůcky: značkovací hůl
|
|
|
Únos vedoucího
|
Vedoucí se pojednou ztratí. Hráči se rozprchnou jej hledat, než
dojde na určené místo, což se dozví z dopisu zanechaného na místě
,,únosu'. Ten, kdo jej najde nejdříve, dostane potvrzení a pak
se snaží zmást cestu ostatním.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 15--30 min
|
Hráči: jednotlivci, družinky 9--13
Pomůcky:
|
|
|
Topografové
|
Každý dostane tužku, papír a úkol. Musí zakreslit na papír všechny
význačné body kolem cesty v úseku pěti kilometrů (až do
vesnice). Smí použít jen topografické značky. Poslední by měl
jít vedoucí s mapou, který bude porovnávat, zda se příliš
neliší od skutečnosti.
Ve vesnici srovnáme nákresy s mapou. Každý dostane bod
za správně zakreslenou značku. Špatně zakreslené či vynechané
se nehodnotí.
|
Druh: na pochodu
Místo: na silnici
Délka: libovolná
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: tužky, papíry, mapa
|
|
|
Tajný klíč
|
Vedoucí vyznačí cestu neznámou soustavou značek (šipka doleva
znamená ,,jdi rovně',...) a to bez klamavých cest. Družinka se
snaží na dotyčný systém přijít.
|
Druh: na pochodu
Místo: příroda
Délka: libovolná
|
Hráči: hromadně 12--14
Pomůcky:
|
|
|
Sudá--lichá
|
Každý má v kapse deset kamínků.
Za pochodu někdo sáhne do kapsy, nabere několik kamínků, zavřenou
dlaň předloží někomu před nos, zeptá se: ,,Sudá nebo lichá?'
a on odpoví. Pak se ruka otevře a kamínky spočítají. Uhodl-li
dotyčný počet, dostane ony kamínky. Neuhodl-li, dá zahajovateli
odpovídající počet svých kamínků. Kdo má na konci nejvíce kamínků,
vítězí.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: libovolná
|
Hráči: hromadně 9--11
Pomůcky: 10 kamínků
|
|
|
Stopovačka
|
Jeden z vedoucích jde několik minut před skupinou. Cestou
zanechává pochodové značky, dopisy s úkoly a jiné stopy.
Úkolem celé skupiny je podle těchto značek postupovat a dostat
se tak do místa, kde na ně vedoucí bude čekat.
Nezapomeneme, že s dětmi musí jít druhý vedoucí. Můžeme se též rozdělit na dvě skupiny, jedna jde vpředu, druhá vzadu.
|
Druh: na pochodu
Místo: dlouhá, jednotvárná cesta
Délka: dlouhá
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: papíry, tužka
|
|
|
Stezka pašeráků
|
Vedoucí pověří při zastávce na pochodu tři hráče úlohou pašeráků.
Každý z nich dostane dva nápadnější předměty (oloupaný
prut, polínko, hůl atd.). Potom se vydají na cestu. Zbytek oddílu
je sleduje ze vzdálenosti 15--25 kroků a pozoruje každý jejich
pohyb. Představují pohraničníky, kteří jsou na stopě podezřelým
osobám. Pašeráci zpozorovali, že jsou stopováni a pozorováni
a snaží se proto všechny své věci nenápadně odhodit--ne však
dál než 5 m od cesty. Pašeráci se mohou při odhazování vzájemně
krýt.
Hrajeme 30--45 minut nebo dokud nedojdeme ke stanovenému místu.
Pašeráci vítězí, když se jim podaří nepozorovaně odhodit alespoň
polovinu předmětů.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 30--45 min
|
Hráči: skupina a tři
Pomůcky: tři velké věci
|
|
|
Skrývaná
|
Vedoucí zapíská. Hráči se snaží ukrýt v prostoru 30 m okolo vedoucího.
Vedoucí počítá do 10-ti a potom dvakrát zapíská. Po tomto signálu
hráči musí zůstat tam, kde je hvizd zastihl. Vedoucí zůstává
na místě a z něho pozoruje. Jakmile uvidí číslo, ukáže ho (má
čísla na papíře připravená) a majitel tohoto čísla musí opustit
úkryt. Po třech minutách zapíská třikrát a tím oznámí konec hry.
|
Druh: na pochodu
Místo: lesní cesta
Délka: 60 min
|
Hráči: ak post
Pomůcky: čísla
|
|
|
Schovávaná po cestě
|
Jakmile někoho najde, hledají spolu. Poslední nalezený vyhrává.
Lze též rozdělit oddíl na dvě poloviny. Jedna jde napřed a schová
se, druhá ji hledá a potom se vymění.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 10--30 min
|
Hráči: e skryjí po ob
Pomůcky:
|
|
|
Sbírání čísel
|
Připravte 50 čtverečků velkých 2x2 cm a na každý napište jedno
číslo. Celkem budete mít 5 sad s čísly 1--10. Tyto čtverečky
začněte při pochodu cestou odkládat a odhazovat a všichni hráči
je budou sbírat, každý na vlastní pěst. Vedoucí ovšem odkládá
papírky nenápadně, když se zrovna nikdo nedívá, dává je na těžko
přístupná místa, nebo je slibuje jako odměnu za splnění nějakého
úkolu. Záleží jen na zákeřnosti vedoucího. A protože zvítězí
ten, kdo bude mít nejvíc čtverečků s čísly jdoucími za
sebou, rozvine se na závěr čilá výměna lístků.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: delší
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: papírové čtverečky
|
|
|
Přepady
|
Družstvo A vyjde po cestě napřed a na příhodném místě se schová
do zálohy. Když k jejich úkrytu dorazí ve velké skupině
družstvo B, spustí na ně družstvo A palbu hadrovými koulemi.
Přepadení střelbu sice opětují, ale dají se na útěk. Nesmějí
se otáčet, odbočit z cesty ani se vracet, prchají jen
dopředu. Kdo je zasažen koulí, zůstává stát na místě. Družstvo
A může svůj úkryt opustit, ale prchající nepronásleduje.
Nakonec spočítají družstva raněné seberou munici a své úlohy
si vymění. Vítězí skupina, která měla při útěku menší ztráty.
|
Druh: na pochodu
Místo: lesní cesta
Délka: do 15 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: hadrové koule
|
|
|
Přepadení poutníci
|
družiny jde napřed a schová se na vhodném místě. Ve vhodnou chvíli
pak přepadne druhou polovinu. V boji si strhávají pásky
z rukávů. Vyhrávají ti, kdo mají po 3--4 minutách ještě
pásku.
|
Druh: na pochodu
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: ají na ru
Pomůcky: papírové pásky na rukáv
|
|
|