Ptáček hledá strom
|
Každému hráči přidělíme jméno některého ptáka a postavíme ho
k určitému stromu. Když se pak nedívá jestřáb, který ptáky
pronásleduje, vyměňují si navzájem místa. A jestřáb se snaží
ptáky chytit. Chycený ptáček se stává jestřábem. Hráči, kteří
představují ptáčky, napodobí před výměnou místa hlas 'svého'
ptáka. Vrána zakráká, sojka vydá skřek, holub zacuká, sýkorka
zatípá atd. Ptačí hlas nahradí obvyklou průpovídku: 'Škatule,
škatule, hejbejte se!'
|
Druh: honička
Místo: les
Délka: 10 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Prolézaná
|
určí se dva hráči, kteří se postaví doprostřed. Jeden bude honit
druhého. Honěný se může zachránit pouze tak, že proleze někomu
mezi nohama. Ten, pod kým prolezl začne honit člověka uprostřed
a volné místo zaplní prolezlý člověk. Kdyby se náhodou stalo,
že ten člověk uprostřed bude chycen, prohodí se role hráčů
uprostřed. Honič začne utíkat a honěný ho honí. Hraje se do prvního
hodně pokopaného.
Z bezpečnostních důvodů je lépe hrát ji na měkkém podkladu,
třeba na měkkém blátě, či čerstvě zoraném poli. Dobrý je též
sníh, ale dost prokluzuje.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: e postaví
Pomůcky:
|
|
|
Prdelačka
|
Jedná se o honičku--je určen hráč, který hru zahajuje. Jakmile
se mu podaří někoho dotknout zadkem, předává mu babu a pokud
nebyl první, tak vypadá (protože ho předtím chytili). Hráč musí
doběhnout k někomu, dostatečně rychle se otočit a ,,nakopnout'
ho svým zadkem (kamkoliv).
|
Druh: honička
Místo: místnost
Délka: 2--20 min.
|
Hráči: 5--30
Pomůcky:
|
|
|
Na vodníka na suchu
|
V kruhu je vodník a kolem kruhu děti. Děti běhají do kruhu a
vodník je chytá. Chycení sedí uprostřed kruhu a čekají na vysvobození.
Vysvoboditel musí přiběhnout a plácnout sedící. Pak je nutno
zase rychle utíkat, aby je vodník zase nechytl.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: všichni a jeden $<$11
Pomůcky:
|
|
|
Na vlky
|
V rozích hřiště vyznačíme čtyři čtverce (ovčince) a uprostřed
kruh (vlkovo doupě). Na zahajovací povel začnou ovce přebíhat
v určeném směru z ovčince, přičemž se je vlk snaží chytit a zatáhnout
do svého doupěte. Chycené ovce se stávají pomocníky vlka. Ovce
mohou ohroženým pomáhat, ale jen tehdy, jsou-li některou částí
těla v ovčinci. Podaří-li se bránící ovci při přetahování dotknout
některou částí těla ovčince, je ovce zachráněna a vlk ji musí
pustit.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady 8--11
Pomůcky:
|
|
|
Na sochy II.
|
Jedna třetina jsou honiči, co honí zbylé dvě třetiny. Kdo dostane
babu, udělá sochu. Sochu může vysvobodit její spoluhráč plácnutím.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: větší a menší družstvo 12--14
Pomůcky:
|
|
|
Na myslivce a pomocníky
|
Na vyznačeném hracím území se pohybuje myslivec a dva pomocníci.
Pomocníci nahánějí myslivci ostatní hráče, zvěř, ten je trojím
plácnutím loví. Chycení se stávají jeho pomocníky. Je možné si
odpočinout venku z území. Není-li však na území již žádná zvěř,
musí hráči--zvěř zpět do hry.
|
Druh: honička
Místo: porostlý křovinatý terén, les
Délka: 10 min
|
Hráči: skupina a tři 8--14
Pomůcky:
|
|
|
Na místa
|
Na zemi jsou nakresleny kruhy, do nichž se vlezou pouze dva hráči.
Jeden je bezprizorní a ten honí. Když někoho plácne, vymění si
s ním role. Na povel ,,na místa' se všichni párují do kruhů.
Ten kdo zbude, honí při další hře.
|
Druh: honička
Místo: louka
Délka: 10 min
|
Hráči: jednotlivci 9--13
Pomůcky:
|
|
|
Na liščí doupě
|
Liška chytá zajatce a odvádí je do svého doupěte. Vlk zajatce
zase osvobozuje. Liška může zajmout i vlka. Hra končí, až liška
chytne tři zajatce.
|
Druh: honička
Místo: sídliště
Délka: 5--10 min
|
Hráči: jednotlivci 8--12
Pomůcky:
|
|
|
Na krysy
|
Tato hra je kabinetní ukázkou toho, jak název a motivace udělá
hru pro děti přitažlivější. Z obyčejné honičky se rázem stala
jedna z nejžádanějších her. Motivace je prostá: hrací plocha
(jistý ohraničitelný úsek louky) představuje kanál a hráči představují
krysy. Zpočátku jeden hráč je určen za deratizátora. Vstoupí
tedy do kanálu a začne honit krysy. Koho chytí, ten se k němu
přidá v honění. Pozor, jelikož jsou krysy nebezpečné, může se
v kanále pohybovat pouze dvojice (mimo úvodní část do prvního
chyceného) Pokud chytí třetí osobu, musí běhat ve trojici (držet
se za ruce). Když již jsou čtyři lovci, utvoří dvě dvojice atd.
Hra končí, když je chycena poslední krysa. Krysy pochopitelně
nesmějí kanál opustit.
|
Druh: honička
Místo: louka
Délka: 15 min
|
Hráči: skupina a jeden 9--13
Pomůcky:
|
|
|
Na hradního
|
stojí nějaký předmět a jeden hráč. Okolní hráči si hází s míčem
a najednou jej hodí po předmětu. Prostřední, hradní, musí zabránit
tomu, aby předmět spadl. Komu se podaří předmět shodit, vymění
si s hradním místo.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: tvořili kruh na ro
Pomůcky:
|
|
|
Na honěnou s~páskami
|
Nejdříve honí družstvo A. To se musí zřetelně označit kapesníky
nebo páskami. Jeho úkolem je chytat hráče ostatních družstev.
Jestliže některý hráč dostal 'babu' od protivníka, tj. od pionýra
z družstva, které honí, musí udělat dřep a zůstat v něm
až do vykoupení, tj. dokud nedostane babu od volně se pohybujících
dětí druhého nebo třetího družstva. Hra skončí tehdy, když se
družstvu' číslo jedna podaří všechny děti z družstva druhého
a třetího přimět ke dřepu. potom se úlohy změní. Hráči družstva
číslo dvě se stávají honiči a družstva číslo jedna a tři pobíhají.
Vyhraje to družstvo, které potřebovalo nejméně času, aby všem
dětem dalo babu.
|
Druh: honička
Místo: rovné místo
Délka: 10 min
|
Hráči: tři skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Myslivec, špaček a komár
|
V kruhu sedí 15 hráčů rozdělených na pětice a v rámci pětice
rozpočítaných na první až páté. Když vedoucí vyvolá číslo, zvednou
se hráči s tímto číslem a počnou se honit. Myslivec chce střelit
špačka, špaček má chuť na komára a komár se už těší, jak štípne
myslivce. Komu se to podaří nejdříve, získá pro svou družinu
bod.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: tři skupiny 8--11
Pomůcky:
|
|
|
Medvěd a lovec
|
Jeden honí všechny ostatní. Koho plácne, dostal 'babu' , 'zmrzl'
a nesmí se hýbat. Vysvobozen je tehdy, podleze-li mu někdo mezi
nohama. Poslední 'nezmrzlý' vítězí a stává se mrazíkem.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min
|
Hráči: dva a zbytek
Pomůcky:
|
|
|
Lovení ryb I.
|
Je to velmi namáhavá hra a dává příležitost k intenzívnímu
pohybu.
Na obou koncích hřiště vyryjeme čáru. Za tuto čáru se postaví
dvě stejně početné skupiny hráčů, jedna na jedné, druhá na druhé
straně. Příslušníci jedné skupiny se vezmou za ruce a vytvoří
tak rybářskou síť. Hráči z druhé skupiny představují ryby.
Na dané znamení začnou obě skupiny postupovat do středu herní
plochy, která představuje vodní tok. Ryby mají přeplavat k druhému
břehu a nedat se chytit do sítě. To znamená, že se budou snažit
proklouznout kolem obou konců sítě.
Síť má obklopit nebo zatáhnout každou chycenou rybu. Chycená
ryba se nesmí pokoušet roztrhnout spojené ruce, které tvoří síť,
může uniknout jen na jediném otevřeném místě, kde se stýkají
oba konce sítě. Jestliže se někde síť protrhne hráči se pustí,
ryby tudy mohou uniknout a hráči pak jdou zpátky ke svým stanoveným
metání a hra začíná úplně znovu. Chycené ryby jsou vyřazeny až
do konce hry.
Po skončení jednoho 'zátahu' si obě strany vymění úlohy. Ryby,
které nebyly chyceny, utvoří novou síť a ti, kteří předtím představovali
sít a přešli na opačnou stranu, představují teď ryby. Obě strany
tak střídavě mění svá místa i role, až je celá jedna skupina
pochytána.
Při velkém počtu hráčů vytvoříme raději dvě malé sítě než jednu
velkou, ryby pak mají lepši možnost úniku a hra dostane větší
spád.
|
Druh: honička
Místo: louka, hřiště
Délka: 15 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Lovecká
|
Hřiště rozdělíme na dvě poloviny. Na dané znamení vbíhají hráči
z jednoho družstva na území protivníkovo a honí hráče
druhého družstva. Jakmile dají někomu babu, zakřičí 'zásah'.
V tom případě musí hráč přejít do druhého družstva. Vítězi
družstvo, které má po třech minutách více hráčů.
Hru můžeme ztížit tak, že hráči, který vnikl na nepřátelské území
a honí vyhlédnutou 'oběť', může dát jiný hráč rovněž babu a
zvolat: 'zásah'.
|
Druh: honička
Místo: ne příliš velké hřiště
Délka: 15 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|