Táborové hry

Výměnný běh

nechají volnou. Poslední v řadě má míč, který na znamení hází po oné volné straně prvnímu a ihned k prvnímu přebíhá v opačném směru (po obvodu obdélníku). První už mezitím chytil míč a všichni se posunuli, takže si poslední může stoupnout na místo prvního, ale to už dostává přihrávku od posledního, co byl dříve předposlední... Hrají-li dvě družstva, soutěží se o to, které z nich se dostane do původního tvaru nejrychleji.

Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení: míček
Hráčů: e rozestaví po obv
Vylučovací běh

Na zemi leží řada tenisáků s 30 m odstupem. Hráčů je o jednoho více než míčů. Na dané znamení vyběhnou po ose řady a snaží se obsadit tenisáky. Ten, na koho již nezbude, vypadá a počet tenisáků se zmenšuje o jeden. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední.

Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
Vybavení: tenisáky
Hráčů: dvě skupiny 9--13
Vychytávaná

Pole 30$ imes$15 metrů rozdělíme na dva čtverce, uvnitř nichž je vždy jedno družstvo. Na dané znamení začnou vybíhat hráči přebíhat pole soupeře do zázemí a při tom chytat soupeře na vlastním území. Kdo nechycený doběhne do zázemí, získává bod, okolo se vrátí do území a pokus opakuje. Ten, kdo byl chycen, už dál nehraje. Vítězí to družstvo, které získá nejvíce bodů.

Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení:
Hráčů: dvě skupiny 12--14
Vstřícná štafeta s~kroužky

Pro hru si zhotovíme z ohebných proutků dvanáct stejných kroužků a deset kolíků. Na každém kolíku ve vzdálenosti 15 cm od jeho konce uděláme barvou jasně viditelný kroužek. Na hřišti vyznačíme dvě souběžné běžecké dráhy, vzdálené od sebe 8 kroků. Každá dráha má na obou koncích jeden start. Vzdálenost startů je 60 kroků. Dráhy rozdělíme na úseky po 10 krocích a každý úsek označíme kolíčkem, který zarazíme do země až po barevný kroužek. zástupech (za všechny čtyři čáry označené jako 'start' vždy dva a dva proti sobě). Rozestup v zástupech je na předpažení. Organizátor hry odevzdá prvním lichým hráčům každého družstva šest kroužků a dá praporkem znamení ke hře. Liší žáci běží s kroužky po své dráze a na každý kolík nasadí jeden kroužek. Když hráč doběhne k prvnímu sudému hráči svého družstva, který stojí připraven na protějším startu, předá mu šestý kroužek jako štafetu a sám se postaví na poslední místo v zástupu. Sudý hráč po přijetí štafety běží po dráze zpět a přitom sbírá kroužky jeden po druhém z kolíků a všech cest odevzdá dalšímu lichému hráči svého družstva, který již stojí připraven na startu, a sám se postaví na konec zástupu. Hra pokračuje tak dlouho, až všichni liší hráči přeběhnou na místa hráčů sudých a hráči sudí na místa hráčů lichých. Vítězí družstvo, které si dříve vymění místa.

Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 15 min
Vybavení: 10 kolíků a 12 kroužků
Hráčů: e odpočítávají na sudé a liché
Veselá štafeta

Družstva se rozdělí na dvojice. Každé družstvo dostane plný šálek vody. Na povel vyběhnou vždy první dvojice z družstva, každý člen dvojice drží šátek jednou rukou. Jejich úkolem je uběhnout dráhu asi 10 metrů (k obrátce a zpět) a předat šálek s vodou další dvojici. Přitom nesmí žádný z členů dvojice po dobu závodů šálek pustit. V šálku nesmí po ukončení závodu chybět ani kapka vody. Zvítězilo-li družstvo, ale má-li v šálku méně vody než soupeř, prohrává, přestože závod skončilo první.

Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 10 min
Vybavení: hrnek s~vodou
Hráčů: skupiny
Štafetové sbírání čísel

Kartičky s čísly 1--30, pro každé družstvo odlišné, poschováváme v lesnatém prostoru 10$ imes$10 m. Hráči v družstvech se očíslují a stoupnou si do zástupů. Na povel vybíhají jedničky a hledají kartičku s jedničkou, když ji naleznou, předají štafetu druhým, aby nalezli dvojky atd. Během hledání si mohou hráči všímat i ostatních čísel a potom svým spoluhráčum v družstvu radit a navigovat je. Vítezí družstvo, které má první nasbíráno všech třicet čísel.

Druh: běhací
Místo: les
Délka: 10 min
Vybavení: kartičky s~čísly 1--30
Hráčů: skupiny
Štafeta ve čtverci

Na vnějších stranách čtverce 10$ imes$10 metrů nastoupí poblíže rohů družstva, v nichž vždy poslední mají míč nebo štafetový kolík. Ti na dané znamení běží kolem čtverce a tam předají štafetu předposledním a zařadí se před družstvo. Nejrychleji vystřídané družstvo vítězí.

Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení: míč či tyč
Hráčů: čtyři skupiny 8--14
Štafeta

Družstva stojí v zástupu za sebou. Každé družstvo má vymezenou dráhu stejné délky. Na jejím konci se musí hráč dotknout např. stromu, kotlíku, oběhnout kámen atd. Na dané znamení vyrazí první hráči v družstvech a běží co nejrychleji k první metě a zpět. Další hráč v družstvu může vyběhnout až poté, když se ho vracející hráč dotknul. Hráč, který splnil úkol, se zařadí na konec družstva. Vítězí družstvo, které se nejrychleji vystřídalo a jehož hráči jsou všichni v zástupu. Hru je možné obměňovat tak, že hráči buď nesou kotlík, který si předávají, nebo plní uložené úkoly.

Druh: běhací
Místo: rovná trať
Délka: 30 min
Vybavení: kámen, kotlík apod.
Hráčů: dvě skupiny
Šnečí rodinka

Rozdělíme hráče na dvě či více družinek. V každé družince pak přidelíme každému hráči nejakou postavu: šnečí táta, šnečí máma, šnečí dcera, šnečí syn, šnečí babička, šnečí dědeček apod. Řekne-li vedoucí jen máma a ne šnečí, nevybíhá nikdo. Pokud někdo vyběhl, když neměl, jeho rodina jeden bod ztrácí. Na konci příběhu se body sečtou. Rodina, která má bodů nejvíce, vítězí.

Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: e pos
Stříhací bitva

Dvě skupinky jsou od sebe vzdáleny 50m, 2m před každým družstvem je hranice. Obě mužstva vyšlou po jednom hráči. Až se střetnou, hrají kámen, nůžky, papír. Poražený odstoupí, vítěz postupuje dál a proti němu je vyslán další hráč a opět se stříhá... Hra končí v momentě, kdy se vystřídají všichni hráči nebo až někdo překročí hranici 2m před družstvem.

Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 10--15 min
Vybavení:
Hráčů: dvě skupiny 10--12
Strhovaná do kruhu

Na zemi je nakreslen kruh. Vně něj utvořili kruh hráči čelem dovnitř. Hráči se otáčí a každý se snaží strhnout své okolí tak, aby šláplo do kruhu. Když se mu to podaří, ten, kdo šlápl, vypadá. Mohou hrát i dvě družstva, v kruhu rozpočítaná AB AB. Za přešlápnutí soupeře dostává potom bod celé družstvo.

Druh: běhací
Místo: prakticky kdekoli
Délka: 10--15 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady 8--11
Spící obr

Na hřišti o velikosti 20$ imes$10 m vyznačíme uprostřed jedné kratší strany doupě obra a na protilehlé straně sídlo trpaslíků. Trpaslíci vycházejí z doupěte a dráždí obra. Na znamení ,,obr vstává', obr vyskočí a začne pronásledovat trpaslíky, kteří se před ním snaží ukrýt do domečku. Chycený trpaslík se stává pomocníkem obra. Poslední trpaslík, vyhrál a stává se při další hře obrem.

Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení:
Hráčů: skupina a jeden $<$11
Soutěž Viléma Tella

Na znamení vyrazí všichni závodníci od startu s jablkem na hlavě. Kdo dojde bezpečně první k cíli, aniž si přidržoval jablko rukama, vítězí. Když někomu jablko spadne, musí se vrátit ke startu.

Druh: běhací
Místo: trať (rovná či trnitá)
Délka: 5 min
Vybavení: jablka
Hráčů: dohromady
Sloní chůze

Hráč se postaví na startovní čáru a na pokyn vyběhne ke kruhu nakreslenému na zemi a vzdálenému asi 15 m. Tam vytvoří chobot (chytne se jednou rukou za nos a druhou ruku prostrčí vzniklým otvorem) a musí se pětkrát otočit na místě tak, aby chobot směřoval k zemi a on opisoval kružnici na zemi. Pak se snaží co nejrychleji doběhnout zpět do cíle.

Druh: běhací
Místo: louka, tělocvična
Délka: 2 min. na hráče
Vybavení:
Hráčů: jednotlivci
Skoky po kamenech

Rozestavte po louce 20--30 větších kamenů. Nechejte mezi nimi takové mezery, aby hráči mohli skákat z kamenu na kámen, ale aby při některých skocích museli napnout všechny síly. Hodnotí se, kdo přeskáče okruh s nejmenším počtem šlápnutí do trávy?

Druh: běhací
Místo: louka
Délka: max. 10 min
Vybavení: větší ploché kameny
Hráčů: jednotlivci
Skokanská škola

Na louce vyznačte hřiště, na hřiště naklaďte 10 metrových prutů, jeden od druhého 50 cm. Půl metru před tuto řadu a půl metru za ni položte plochý kámen. Každý hráč skáče mezi pruty slalomovou stopou po jedné (pak i po druhé) noze ke druhému kameni a zpět. Nohy se nesmí střídat. Hráč skáče po jedné noze přes pruty (na každý prut se musí stoupnout právě jednou). Skáče se tam i zpět po jedné noze, ale bokem k prutům (chodidla jsou rovnoběžná s ležícími pruty). Skáče se tam i zpět bokem k prutům, ale snožmo. Hráči skáčí tam a zpět snožmo, avšak pozpátku. Skákání snožmo přes dva pruty (odraz z kamene, dopad mezi první a druhý prut,...)

Druh: běhací
Místo: louka
Délka: max. 20 min
Vybavení: 10 metrových prutů, ploché kameny
Hráčů: jednotlivci
Siamská dvojčata

Každý závodník z družstva uchopí hráče stojícího před ním za zdviženou pravou nohu a položí mu levou ruku na rameno. Na povel družstvo vyběhne. Během cesty k cíli se nesmí družstvo nijak uvolnit. Zpátky mohou běžet stejným způsobem nebo volně, popřípadě v nějaké jiné kombinaci. Družstvo, které je na výchozí čáře dříve, vyhrává. Pokud se družstvo průběhu běhu k cíli (metě) rozdělí, musí se libovolně vrátit na start a začít znovu. Čas mezitím stále běží. Pro vítězství je vhodné, pokud první z každého družstva dává povel ke skákání. Družstvo se pohybuje rychleji velkými skoky vpřed.

Druh: běhací
Místo: louka
Délka: do 30 min
Vybavení:
Hráčů: skupiny
Řeka a ostrov

Dva hráči z každého družstva zaujmou postavení na místě vzdáleném 10 m od ostatních dětí, tj. u 'břehů', který se označí čarou. představují 'vor' pro obě družstva. Místo, na kterém zůstali ostatní hráči, se nazývá 'ostrov'. Na znamení organizátora hry začnou oba hráči, kteří představují vor, pádlovat přes řeku (tzn. utíkat). Chytnou se za ruce a běží co nejrychleji směrem k ostrovu. Když se tam dostanou, vezmou jednoho hráče svého družstva na vor, to znamená, vezmou ho mezi sebe. Potom běží zpět ke břehu (k místu svého původního postavení vzdálenému 10 m). Odtamtud běží k ostrovu a vezmou dalšího hráče svého družstva. Když jsou na břehu čtyři hráči, utvoří dva vory, při šesti dětech se utvoří tři vory atd. Družstvo, které dříve dokázalo dopravit všechny hráče na břeh, vítězí.

Druh: běhací
Místo: tělocvična, louka, hřiště
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: dvě skupiny
Rychlost a přesnost

Především musíme určit etapy. Budeme je označovat praporkem (fáborky) na tyčích vysokých nejméně 1 m, aby byly daleko vidět. Etapy určíme dřív, než se sejdou hráčů. Označíme start a požádáme pomocníka, aby donesl praporek na nejbližší zatáčku pěšiny. To bude první etapa. Praporek postavíme tak, aby jej bylo vidět od startu. Druhý praporek postavíme tak, aby byl vidět od prvního praporku atd. U čtvrtého praporku označíme cíl. Tak budou ve štafetě tři etapy. Jejich délka není stejná, ale ne více než 100 a ne méně než 25 kroků. (Vzdálenost změří náš pomocník svým krokem). Závody uspořádáme mezi dvěma čtyřčlennými družstvy. Po jednom hráči z každého družstva postavíme ke každému praporku (kromě čtvrtého). U druhého a třetího bude ještě jeden pomocník, který bude sledovat, zda se plní pravidla soutěže. Pravidla hry: Oba běžci, kteří jsou na startu, dostanou od nás list papíru a tužku. Papír a tužka to je štafeta, kterou musíme donést až do konce. Vyběhnout ze startu však může běžec tehdy, až napíše počet kroků, který je podle jeho odhadu k nejbližšímu praporku. Tuto vzdálenost musí určit zrakem hned, jakmile se postaví na start. Když zapíšeme počet kroků, běží hráč ke druhému praporku a předá tam papír i nulku hráči svého družstva, ten zapíše svůj odhad vzdálenosti k nejbližšímu následujícímu praporku a předá papír a tužku dalšímu a tak pokračují až k cíli. Po odstartování hráčů běží organizátor hry ihned k cíli, aby stačil štafety přijmout, pomocníci v etapách sledují, aby hráči, než dostanou štafetu, neodcházeli ze svých míst a aby vzdálenost určovali pouze zrakem. Družstvo, které první doběhne k cíli, získá dva body za rychlost, pak se podíváme, jak je to s přesností určených kroků. porovnáme počet zapsaný hráči v jednotlivých etapách s tím, který nám napsal náš pomocník. Zjistíme, kdo ve které etapě určil nejsprávnější vzdálenost. Za nejlepší určeni v každé etapě zapíšeme jeden bod. podle počtu bodů jednotlivých družstev snadno určíme vítěze.

Druh: běhací
Místo: lesní pěšina
Délka: 60 min
Vybavení: papír, tužka, praporek, stopky
Hráčů: dvě čtyřčlenná družstva
Rychlík jede do Bratislavy

Všichni hráči sedí ve velkém kruhu, jeden se zavázanýma očima stojí uprostřed. Každý hráč si vybere jméno některého města. Vedoucí si napíše jejich seznam a podle tohoto seznamu tu a tam zvolá např. 'Rychlík jede z Prahy do Bratislavy'. Vybírá obvykle dva hráče, kteří sedí na opačných stranách kruhu. Ti, kdož představuji Prahu a Bratislavu, přeběhnou opatrně kruh a posadí se na druhé sedátko. Střední hráč se však snaží jednoho z nich chytit. Jestliže si už vyměnilo místa několik hráčů a střednímu se nepodařilo nikoho zajmout, vedoucí zvolá: 'Všichni na cestu!' Na toto znamení musí každý vyskočit a přeběhnout na druhou stranu kruhu. Ve chvatu a zmatku, který nastane, se střednímu hráči podaří jistě někoho chytit. Chycený pak přebírá úlohu slepého a slepý bude představovat město místo něho.

Druh: běhací
Místo: v místnosti
Délka: 10 min
Vybavení: šátek
Hráčů: všichni a jeden

Zaregistrujte se!

Neuniknou vám žádné novinky a slevy, tábory si můžete ukládat, hodnotit. Dejte vědět, na kterém táboře jste byli a najděte dávné přátele.