Hudební hádanky
|
Přehrajeme dětem skladbu, kterou mají poznat. Hodnotíme buď
pořadí, v jakém sdělují odpovědi, nebo pouze správnost jejího
písemného záznamu.
Poznávání hudebních skladatelů dle fotografií.
Soutěž družstev--jedno družstvo řekne jméno skladatele, úkolem
druhého družstva je jmenovat co nejvíce jeho děl.
Vzájemné soupeření--každý (ev. družstvo) řekne vždy jednu
operu, hudebního skladatele apod. Prohrává, komu dříve dojde
zásoba. Potom změníme téma (např. zpívat vojenské nebo revoluční
písně).
Řekneme písmeno, na které musí protivník (jednotlivec či družstvo)
začít zpívat píseň (lidovou píseň), příp. začít zpívat píseň,
v níž bude obsaženo určité slovo (jméno, květina, vlastnost,
vojáci...).
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: hudba, fotografie
|
|
|
Hlavní města
|
Polovina hráčů si přišpendlí na tělo obrysy různých států, ale
bez jejich jmen. Druhá polovina hráčů má na proužcích papíru
jména hlavních měst těchto států. Každý člen druhé skupiny má
vyhledat toho z první skupiny, kdo má na sobě zakreslený
stát, jehož hlavní město má napsáno na papírku.
|
Druh: vědomostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: papírové kartičky, zavírací špendlíky
|
|
|
Zápas jednou rukou
|
Dva bojovníci se postaví čelem proti sobě tak, že pravá noha
jednoho je vedle pravé nohy druhého. Podají si pravou ruku. Levýma
nohama jsou pevně zapřeni. Levou ruku mají za zády. Na znamení:
,,Teď!' se snaží jeden druhého vyvést z rovnováhy, tj.
přinutit ho, aby zvedl nohu nebo přešlápl. Souboj se skládá ze
3 nebo 5 kol.
|
Druh: úpolová
Místo: rovné
Délka: 2 min
|
Hráči: dva
Pomůcky:
|
|
|
Zápas
|
Soupeři A a B usilují o to, aby se dostali svému protivníkovi
za záda a chytili ho pevně kolem pasu. Kdo je tak uchopen, prohrává.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 2 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky:
|
|
|
Zajatci ve čtverci
|
Je vytyčen čtverec 15$ imes$15 metrů a v něm jsou obránci. Venku útočníci.
Dva útočníci vniknou dovnitř a snaží se jednoho obránce vynést
ven. Nikdo mu nesmí pomáhat. Za 1 min se vymění. Hraje do posledního
hráče, neboť vynesení vypadají.
|
Druh: úpolová
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: dvě skupiny $>$13
Pomůcky:
|
|
|
Zadkošťouch
|
Soupeři si nejdříve upraví postoj a vzdálenost asi takto: jeden
hráč se předkloní a druhý, prohnutý v pase směrem dopředu, stoupne
těsně za něho. Oba stojí zády k sobě ve stojí spatném. Úkolem
je donutit soupeře ukročit nohou ze základní pozice, tentokrát
úderem tzv. prodloužené části zad. případně úhybným manévrem
v okamžiku soupeřova útoku. Uhýbat se může i do stran, chodidla
však musí zůstat na místě. Po celou dobu se soutěžící dívají
dopředu, neotáčejí se a řídí se odhadem a citem.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 40 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky:
|
|
|
Vyviklej ho!
|
a jednou rukou přitahují, druhou odtlačují a snaží se soupeře
vytočit, nebo vyviklat ze základního postavení--soupeř ztrácí
rovnováhu a padá. Nohama se nesmí hýbat, ty musí být k zemi jako
přilepené.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 20 min
|
Hráči: tojí
Pomůcky:
|
|
|
Vysvoboď přítele
|
Utvoří se kruh, hráči se obrátí čelem z kruhu a chytnou se za
předloktí. Jeden hráč je uvnitř, druhý vně kruhu. Kruh se otočí
dvakrát kolem dokola a mezitím se mohou oba hráči spolu domluvit.
Jakmile se kruh zastaví, přiblíží se hráč k obvodu kruhu a snaží
se za pomoci přítele z venku z kruhu prorazit ven. Není to tak
lehké, protože hráči tvořící kruh jej obklopují ze všech stran.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 15 min
|
Hráči: skupina a dva
Pomůcky:
|
|
|
Vlk v pasti
|
Uprostřed kruhu je vlk a snaží se vyprostit z kruhu provlékáním,
prorážením nebo přeskočením spojených paží. Jakmile se mu to
podaří, běží ostatní hráči za ním. Kdo se ho dotkne první, stává
se vlkem a hra se může opakovat.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 30 min
|
Hráči: tvoří kruh
Pomůcky:
|
|
|
Vítr
|
Z hráčů vybereme jednoho nebo dva lidi (podle počtu hráčů),
kteří budou vítr. Ostatní hráči jsou mraky. Sesednou se na zem
do kolečka, chytí se rukama a zaseknou se nohama. Vítr má roztrhat
mraky. Jsou-li mraky roztrženy na dvě skupiny, nesmí se (skupiny)
už spojit, vítr musí potom roztrhat dvě skupiny zvlášť. Když
je z mraků oddělen jednotlivý člověk, začne pomáhat větru.
Hru raději nehrát na tvrdé podlaze, ale raději na měkkém poli.
|
Druh: úpolová
Místo: měkké
Délka: 10 min
|
Hráči: skupina a dva
Pomůcky:
|
|
|
Vezmi soupeři tyč
|
Dva hráči stojí proti sobě ve stoji rozkročném a drží ve vzpažení
tyč. V okamžiku, kdy dá vedoucí znamení k boji,
usilují oba o přitažení tyče do předpažení a tím soupeře nutí,
aby tyč pustil.
|
Druh: úpolová
Místo: louka
Délka: do 5 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky: tyč
|
|
|
Tvrdohlavý mezek
|
Všichni hráči se rozdělí podle velikosti do dvojic, ale v žádné
dvojici nemají být pokud možno hráči z jedné družiny.
Dvojice se rozestaví do řady po jedné straně herní plochy. Přední
člen každé dvojice (mezek) se předkloní, opře obě ruce o zem
a nohama se zeširoka rozkročí. Druhý člen každé dvojice (jezdec)
se skloní a obejme rukama mezkovy nohy nad koleny a zvedne ho,
jako kdyby se připravoval k závodu trakařů (musí držet
mezkovy nohy správně nahoře pod svými pažemi). Jezdec se pak
snaží dostrkat mezka dopředu za čáru vzdálenou asi 5 m. Mezek
se vzpírá, rychle se obrací a kroutí doprava a doleva nebo vyvíjí
odpor napjatými pažemi. Mezek nesmí vysazovat, tj. zvedat pánev.
Jezdec nesmí zvednout mezka ze země, obrátit ho a táhnout, může
vlastně užít jen přímého tlaku kupředu v tom směru, kde
je mezkova hlava, a tak ho přinutit k postupu, smí vyvinout
i nezbytný tlak do strany a tak mezkovi překazit pokusy o obrat
doprava nebo doleva. Mezek by měl držet hlavu stále vzhůru. Hra
nesmí trvat příliš dlouho. V opačném směru si pak mezek
s jezdcem vymění úlohy.
|
Druh: úpolová
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky:
|
|
|
Tvrdohlavec
|
Dvojice si kleknou proti sobě. Mezi nimi je na zemi čára. Na
dané znamení se soupeři začnou přetlačovat hlavami. Kdo druhého
odtlačí, vyhrává. Pozor, hlavami se přetlačuje silou, nikoliv
úderem.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 20 min
|
Hráči: dvojice
Pomůcky:
|
|
|
Trojnožka
|
Ze tří klacků vytvoříme ne příliš stabilní trojnožku. Hráči vytvoří
kolečko kolem ní, chytnou se za ruce, začnou kroužit kolem trojnožky
a snaží se tahat ostatní tak, aby shodili trojnožku. Kdo
shodí trojnožku vypadá a navíc musí trojnožku znovu postavit.
Dvojice, která se pustí, vypadá taky (oba). Kdo zůstane nakonec,
vyhrál.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: $>$5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: větve
|
|
|
Triangl
|
Utvoří se kruh tak, že se všichni hráči uchopí za ruce. Doprostřed
kruhu se postaví ze třech klacků trojnožka (položí míč či několik
klobouků na sebe). Kruh se roztočí po směru hodinových ručiček.
Kdo z hráčů shodí trojnožku nebo se přestane držet, vypadává.
Vyhrává poslední hráč.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 45 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: tři klacky
|
|
|
Škubání
|
Každý hráč třímá v ruce lísteček tak, aby alespoň polovina lístečky byla vidět. Po zahájení hry se snaží libovolným způsobem zlikvidovat lístečky ostatním a přitom si ochránit svůj vlastní.
Vyhrává poslední hráč s neporušeným lístečkem.
|
Druh: úpolová
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: papírové lístečky 1$ imes$3~cm
|
|
|