Ústup
|
Hrají dvě armády, jedna je dobře vyzbrojená a vystrojená na zimu,
hráči si tedy obléknou na sebe veškeré šatstvo, které mají s
sebou na akci. Navíc mají hráči A svázané nohy u kolen, hráči
B u kotníků. Druhá armáda je zbídačená, hráči si obnaží libovolnou
polovinu těla (trenýrky však zůstávají). Hráči C jsou slepí (mají
oči zavázané šátkem). Hráči D jdou o berli, jednu nohu vůbec
nepoužívají. Po celou dobu hry se drží dvojice A--B a C--D
za ruce. Armády proti sobě postupují od protilehlých hranic vyznačeného
území. Druhá armáda (C--D) se snaží projít, první (A--B) je
zatýká.
|
Druh: bojová
Místo: terén
Délka: 90 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: šátky a provazy
|
|
|
Tři zmije do tábora
|
Dvě skupiny vytyčí několik set metrů od sebe svá tábořiště. Tábořiště
hlídají bílými fáborky označení strážní, kteří jsou 100m od sebe.
Každá skupina má velkou, střední a malou zmiji a snaží se je
ukrýt na tábořišti soupeře. Ti, co zmiji nemají, se plíží také,
aby zmátli soupeře. Koho chytne strážný, stává se zajatcem.
Nenajde-li soupeř do ukončení hry zmiji, nezíská jeho protihráč
žádný bod, jinak dostane 30, 20 a 10b za každou zmiji.
|
Druh: bojová
Místo: zalesněné
Délka: 60 min
|
Hráči: dvě skupiny 12--14
Pomůcky: 6 zmijí (velká, střední a malá)
|
|
|
Tajemství inků
|
Na území X se vyskytují části tajné zprávy. Badatelé ji chtějí
získat. Inkové jim v tom brání. Je-li badatel Inkem dopadnut,
musí zprávu odevzdat a stává se z něj také Ink. Na jedno vstoupení
do území Inků lze vzít pouze jednu část zprávy. Až zpráva celá,
může se začít s luštěním.
|
Druh: bojová
Místo: les, louka, křoví
Délka: 45--60 min
|
Hráči: dvě skupiny 9--13
Pomůcky: zpráva
|
|
|
Správce rezervace
|
Hra procvičuje paměť a orientaci v terénu. Ten by měl být zarostlý
a členitý, o rozloze cca 6000 m$^2$. Každý účastník je v roli
správce rezervace muflonů, která byla přepadena smečkou vlků.
Hrozí pochopitelně nebezpečí vyhubení muflonů vlky. Úkolem správce
je v co nejkratší době sehnat všechny muflony a likvidovat vlky.
K tomu účelu jsou v terénu rozmístěny čtvrtky s označením M (mufloni)
a V (vlci), přičemž véčka jsou opatřena pořadovými čísly. Čtvrtky
by měly být umístěny tak, aby nebyly snadno k nalezení. Všichni
startující mají s sebou tužku a hodinky. Mají objevit všechny
čtvrtky M i V : v případě muflonů půjde jen o jejich ,,sehnání
do houfu', tj. o udání celkového předpokládaného počtu umístěných
čtvrtek; co se týče vlků, jde pochopitelně o jejich ,,zneškodnění'
- na véčka se každý podepíše a zaznamená čas. ,,Odstřel' vlků
je možné provádět jen podle pořadí, ve kterém přibíhají, tj.
podle pořadových čísel. Zapsaný čas slouží ke kontrole. Vyhrává
ten, kdo v nejkratším čase zachrání největší počet muflonů a
zastřelí nejvíce vlků. Za každého neobjeveného vlka nebo muflona
se přičítá ztrátový čas.
Doporučení: Nejoptimálnější počet je 8 muflonů a 9 vlků.
|
Druh: bojová
Místo: terén
Délka: do 60 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: 17 čtvrtek, připínáčky, hráči hodinky a tužku
|
|
|
Rozkaz k popravě
|
Poslové jdou ke králi a jeden z nich nese rozkaz k popravě. Bandité
číhají kolem cesty a kolemjdoucí prohledávají. Když získají dopis,
jdou jej vyměnit za rozkaz k milosti a role se vyměnili...
Bandité jdou ke králi a jeden z nich nese rozkaz k milosti. Poslové
číhají kolem cesty a kolemjdoucí prohledávají. Když získají dopis,
jdou jej vyměnit za rozkaz k popravě a role se opět mění...
Poslové vyhrají, dostane-li král rozkaz k popravě, bandité, v
případě doručení milosti.
|
Druh: bojová
Místo: cesta lesem či křovinami
Délka: 30--45 min
|
Hráči: dvě skupiny 10--15
Pomůcky: dvě listiny
|
|
|
Reaktor
|
Vytyčí se 3 bezpečnostní okruhy kolem jaderného reaktoru. V každém
z nich je několik strážců. Úkolem útočníků je postupně
dobít všechny 3 okruhy a reaktor. Okruh je dobyt tehdy, když
útočníci ukradnou všechny fáborky rozvěšené po daném území. V tom
jim brání obránci, útočí se házením šišek a nebo dotknutím. Dotýkat
se mohou útočníků pouze obránci z daného okruhu a házet
šišky mohou z okruhu maximálně o 1 vedle.
Tato hra je velice variabilní, je nutno doladit počty životů
útočníků a obránců tak, aby to nebylo moc jednoduché či těžké.
Kdyby hra trvala moc dlouho, budou se nudit obránci z jiných
okruhů, takže je to nutno rozvrhnout rozumně.
|
Druh: bojová
Místo: členitý terén
Délka: 2 hodiny
|
Hráči: e muse
Pomůcky: fáborky
|
|
|
Přineste poklad
|
Vedoucí schová někde v lese rozmotané lano. Družiny
pak dostanou za úkol lano najít a přinést. Nést se musí rozmotané
tak, aby se ho drželi všichni členové. Pakliže spatří jiná družina
svého soupeře nesoucího lano, smí se na něj vrhnout, lano mu
po boji odebrat a sama je odtransportovat do tábora. Při bojích
se doporučuje přítomnost nezávislého pozorovatele jakožto sudího.
Vítězí ta družina, která výše popsaným způsobem přinese lano
do tábora.
|
Druh: bojová
Místo: les
Délka: 30 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: lano
|
|
|
Přerušená depeše
|
V polovině rádiové depeše byla nepřátelská rozvědka vyrušena.
Musela důležitou zprávu ukrýt v lese. Informace oddílu,
který se chce zprávy zmocnit, jsou jen kusé. Nepřátelskému oddílu
je známo pouze to, jak je strom označen a přibližně na kterém
místě stojí. Druhý oddíl ví, že se nepřítel chce zprávy zmocnit,
má jim v tom zabránit, ale vůbec neví, kde se nepřítel
nachází.
Jeden z oddílů (nepřátelé) odejde z tábora a vzdálí
se asi na jeden kilometr ve vymezeném území. Jeden z rozhodčích
odejde a ukryje dopis u označeného stromu. Označení zná pouze
oddíl, který odešel z tábora.
pás území, ve kterém se nachází označený strom, nesmí být širší
než 500 m. Na tomto území se rozmístí asi 20--30 rozhodčích (jeden
oddíl). Na znamení trubkou hra začíná. Trvá asi tři čtvrti hodiny.
Pravidla hry:
1. Nepřátelé i obránci se musí krýt, aby je nespatřil protivník.
2. Hráči mají u sebe lehké borovicové šišky (nebo míčky). Spatří-li
protivníka, snaží se jej zasáhnout. Je-li některý z hráčů
zasažen Liškou, je ze hry vyřazen a musí jít ukázněně do tábora.
3. Rozhodčí dbají, aby se hrálo čestně a poctivě. Zapře-li hráč
zásah, který viděl rozhodčí, muže být diskvalifikován. Jsou-li
diskvalifikováni dva hráči některého oddílu, ozve se hlas trubky
a tento oddíl prohrává.
4. Jestliže nepřátelský oddíl objeví dopis, vítězí. V opačném
případě vyhrávají obránci.
|
Druh: bojová
Místo: členitý terén, rozlehlý les
Délka: 60 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: dopis
|
|
|
Přepad tábora
|
Na vymezeném prostoru --- např. 10$ imes$15 metrů se pohybuje družstvo
obránců. Druhé družstvo má za úkol přepadnout tábor a dopravit
obránce mimo prostor. Obránci se mohou pohybovat jen v prostoru
hřiště a mají možnost se bránit. Potom se družstva vymění a obránci
představují útočníky. Hra se hraje na čas. Vítězí družstvo, jemuž
se podařilo v lepším čase dopravit mimo tábor více hráčů.
|
Druh: bojová
Místo: členitý terén
Délka: 60 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Průzkumné družiny
|
Obě skupiny si vytyčily kruh nezranitelnosti o průměru 20m a
v něm mají velitele. Úkolem hráčů je získat co nejvíce informací
o jedné vesnici a udělat její náčrt. Zajímá se kdekoli mimo kruh.
Zajatý musí odevzdat informace.
Za zajatce se odčítají 2b, za zjištění polohy nepřítele přičítá
20b, za topografický náčrt 25b a za náčrt vesnice 50b.
|
Druh: bojová
Místo: les, louka, křoví
Délka: 45--60 min
|
Hráči: dvě skupiny $>$12
Pomůcky:
|
|
|
Prorážená kruhu
|
prodrat a protlačit ven z kruhu. Když se mu to podaří, rychle
běží pronásledován hráči na metu. Chytne-li jej někdo, jde do
středu místo chyceného, dosáhne-li hráč mety dříve, jde zpět
do středu a dostává bod.
|
Druh: bojová
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: tvoří kruh čelem
Pomůcky:
|
|
|
Proniknout z obklíčení
|
Skupina A obklíčí nepřátelský terén (okruh o průměru 200 m).
Uvnitř kruhu je druhá skupina B. Jejím úkolem je proniknout z
obklíčení. Hráči skupiny A se snaží pronikající hráče skupiny
B buď pochytat, nebo se jich dotknout. Za každého chyceného hráče
získávají 1 bod. Chycení hráči vypadávají za hry. Po sečtení
bodů se úlohy vystřídají a vítězí to družstvo, jež má za sudý
počet kol více bodů. Obměna hry je v rozlehlejším (šířka i délka
je asi 300--500 m) a méně přehledném terénu. Hráči skupiny A
však nemusí pronikající hráče chytat, stačí pouze ohlásit správné
jméno pronikajícího hráče. Mohou se jakkoliv pohybovat, ovšem
jen po kruhu.
|
Druh: bojová
Místo: les nebo vysoká tráva
Délka: 50 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Pronikání úsekem
|
Pozorovatelé se ukryjí v pásu krajiny širokém 50--100 m. Druhé
družstvo musí hlídaným terénem nepozorovaně projít na druhou
stranu. Uvidí-li pozorovatel někoho z druhého družstva, zavolá
jeho jméno a úkryt. Odhalený je vyřazen.
|
Druh: bojová
Místo: členitý a nepřehledný terén
Délka: 15--20 min
|
Hráči: dvě skupiny $>$11
Pomůcky:
|
|
|
Poklad v pevnosti
|
Za pevnost vybereme hustě porostlý vrcholek, kde umístíme nějaký
předmět nebo praporek. Ve vzdálenosti asi 40 kroků od tohoto
předmětu se v úkrytech rozmístí obránci, kteří mají za úkol bránit
pevnost ze tří stran. Část obvodu, nejlépe ta, která je nejméně
schůdná a nepřehledná, zůstává nehájená, aby měli útočníci možnost
proniknout do opevnění. Útočníci však nevědí, která část to je.
Jejich úkolem je poslat průzkumníky, aby to objevili. Útočníci
zvítězí, jakmile jakýkoliv z nich uchopí v pevnosti umístěný
předmět. Družstva si potom úlohy vymění. Vítězem se stává družstvo,
které se zmocnilo praporku dříve nebo které získalo větší počet
zajatců. Zajímá se buď vyvoláním jména, nebo dotykem paže. Obránci
se ve svých krytech nesmějí přemisťovat.
|
Druh: bojová
Místo: terén
Délka: 120 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: jakýkoliv předmět, praporek
|
|
|
Pohraničníci a pašeráci
|
Pohraničníci střeží hranici (lesní průsek, cesta,...). Mohou
se pohybovat jen po jedné straně hranice, kryjí se a nepozorování
se tajně dorozumívají. Druhá skupina, pašeráci, jsou viditelně
označeni barevným proužkem, mohou se pohybovat po obou stranách
hranice a snaží se dostat za ni. Pašerák, kterému byl proužek
odejmut, je vyřazen --- zajat.
|
Druh: bojová
Místo: les
Délka: 30 min
|
Hráči: dvě skupiny 8--14
Pomůcky: barevné proužky
|
|
|
Podpisy na papírcích
|
Před začátkem hry každý hráč tajně umístí na velmi dobře schované
místo papírek se svým jménem a spoustou volného místa. Při hraní
hry je úkolem najít co nejvíce soupeřových papírků a podepsat
se na ně. Při tom se ale musejí velmi dobře skrývat, neboť když
někdo někoho uvidí a zavolá na něj jménem, musí se dotyčný přestat
skrývat a dobrovolně dovézt soupeře ke svému papírku, kde ho
nechá se podepsat. Je v zájmu všech aby tak oba učinili
co nejméně nápadně. Po skončení této operace se musejí oba vzdálit
a pro okamžik na sebe zapomenout. Pokud je nějaká dvojice v tomto režimu,
tak si nesmí ostatních a ostatní jich vůbec všímat.
|
Druh: bojová
Místo: členitý les, houštiny
Délka: 1--2 hodiny
|
Hráči: 20 lidí
Pomůcky: papírky
|
|
|