Veselá štafeta
|
Družstva se rozdělí na dvojice. Každé družstvo dostane plný
šálek vody. Na povel vyběhnou vždy první dvojice z družstva,
každý člen dvojice drží šátek jednou rukou. Jejich úkolem je
uběhnout dráhu asi 10 metrů (k obrátce a zpět) a předat šálek
s vodou další dvojici. Přitom nesmí žádný z členů
dvojice po dobu závodů šálek pustit.
V šálku nesmí po ukončení závodu chybět ani kapka vody.
Zvítězilo-li družstvo, ale má-li v šálku méně vody než
soupeř, prohrává, přestože závod skončilo první.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: hrnek s~vodou
|
|
|
Štafetové sbírání čísel
|
Kartičky s čísly 1--30, pro každé družstvo odlišné, poschováváme v lesnatém prostoru 10$ imes$10 m. Hráči v družstvech se očíslují a stoupnou si do zástupů.
Na povel vybíhají jedničky a hledají kartičku s jedničkou, když ji naleznou, předají štafetu druhým, aby nalezli dvojky atd. Během hledání si mohou hráči všímat i ostatních čísel a potom svým spoluhráčum v družstvu radit a navigovat je. Vítezí družstvo, které má první nasbíráno všech třicet čísel.
|
Druh: běhací
Místo: les
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: kartičky s~čísly 1--30
|
|
|
Štafeta ve čtverci
|
Na vnějších stranách čtverce 10$ imes$10 metrů nastoupí poblíže rohů
družstva, v nichž vždy poslední mají míč nebo štafetový kolík.
Ti na dané znamení běží kolem čtverce a tam předají štafetu předposledním
a zařadí se před družstvo. Nejrychleji vystřídané družstvo vítězí.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: čtyři skupiny 8--14
Pomůcky: míč či tyč
|
|
|
Štafeta
|
Družstva stojí v zástupu za sebou. Každé družstvo má vymezenou
dráhu stejné délky. Na jejím konci se musí hráč dotknout např.
stromu, kotlíku, oběhnout kámen atd. Na dané znamení vyrazí první
hráči v družstvech a běží co nejrychleji k první metě a zpět.
Další hráč v družstvu může vyběhnout až poté, když se ho vracející
hráč dotknul. Hráč, který splnil úkol, se zařadí na konec družstva.
Vítězí družstvo, které se nejrychleji vystřídalo a jehož hráči
jsou všichni v zástupu. Hru je možné obměňovat tak, že hráči
buď nesou kotlík, který si předávají, nebo plní uložené úkoly.
|
Druh: běhací
Místo: rovná trať
Délka: 30 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: kámen, kotlík apod.
|
|
|
Šnečí rodinka
|
Rozdělíme hráče na dvě či více družinek. V každé družince pak přidelíme každému hráči nejakou postavu: šnečí táta, šnečí máma, šnečí dcera, šnečí syn, šnečí babička, šnečí dědeček apod.
Řekne-li vedoucí jen máma a ne šnečí, nevybíhá nikdo. Pokud někdo vyběhl, když neměl, jeho rodina jeden bod ztrácí.
Na konci příběhu se body sečtou. Rodina, která má bodů nejvíce, vítězí.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: 10 min
|
Hráči: e pos
Pomůcky:
|
|
|
Stříhací bitva
|
Dvě skupinky jsou od sebe vzdáleny 50m, 2m před každým družstvem
je hranice. Obě mužstva vyšlou po jednom hráči. Až se střetnou,
hrají kámen, nůžky, papír. Poražený odstoupí, vítěz postupuje
dál a proti němu je vyslán další hráč a opět se stříhá... Hra
končí v momentě, kdy se vystřídají všichni hráči nebo až někdo
překročí hranici 2m před družstvem.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 10--15 min
|
Hráči: dvě skupiny 10--12
Pomůcky:
|
|
|
Strhovaná do kruhu
|
Na zemi je nakreslen kruh. Vně něj utvořili kruh hráči čelem
dovnitř. Hráči se otáčí a každý se snaží strhnout své okolí tak,
aby šláplo do kruhu. Když se mu to podaří, ten, kdo šlápl, vypadá.
Mohou hrát i dvě družstva, v kruhu rozpočítaná AB AB. Za přešlápnutí
soupeře dostává potom bod celé družstvo.
|
Druh: běhací
Místo: prakticky kdekoli
Délka: 10--15 min
|
Hráči: dohromady 8--11
Pomůcky:
|
|
|
Spící obr
|
Na hřišti o velikosti 20$ imes$10 m vyznačíme uprostřed jedné kratší
strany doupě obra a na protilehlé straně sídlo trpaslíků. Trpaslíci
vycházejí z doupěte a dráždí obra. Na znamení ,,obr vstává',
obr vyskočí a začne pronásledovat trpaslíky, kteří se před ním
snaží ukrýt do domečku. Chycený trpaslík se stává pomocníkem
obra. Poslední trpaslík, vyhrál a stává se při další hře obrem.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: skupina a jeden $<$11
Pomůcky:
|
|
|
Soutěž Viléma Tella
|
Na znamení vyrazí všichni závodníci od startu s jablkem
na hlavě. Kdo dojde bezpečně první k cíli, aniž si přidržoval
jablko rukama, vítězí. Když někomu jablko spadne, musí se vrátit
ke startu.
|
Druh: běhací
Místo: trať (rovná či trnitá)
Délka: 5 min
|
Hráči: dohromady
Pomůcky: jablka
|
|
|
Sloní chůze
|
Hráč se postaví na startovní čáru a na pokyn vyběhne ke kruhu
nakreslenému na zemi a vzdálenému asi 15 m. Tam vytvoří chobot
(chytne se jednou rukou za nos a druhou ruku prostrčí vzniklým
otvorem) a musí se pětkrát otočit na místě tak, aby chobot směřoval
k zemi a on opisoval kružnici na zemi. Pak se snaží co
nejrychleji doběhnout zpět do cíle.
|
Druh: běhací
Místo: louka, tělocvična
Délka: 2 min. na hráče
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Skoky po kamenech
|
Rozestavte po louce 20--30 větších kamenů. Nechejte mezi nimi
takové mezery, aby hráči mohli skákat z kamenu na kámen,
ale aby při některých skocích museli napnout všechny síly. Hodnotí
se, kdo přeskáče okruh s nejmenším počtem šlápnutí do
trávy?
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: max. 10 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: větší ploché kameny
|
|
|
Skokanská škola
|
Na louce vyznačte hřiště, na hřiště naklaďte 10 metrových prutů,
jeden od druhého 50 cm. Půl metru před tuto řadu a půl metru
za ni položte plochý kámen.
Každý hráč skáče mezi pruty slalomovou stopou po jedné (pak
i po druhé) noze ke druhému kameni a zpět. Nohy se nesmí střídat.
Hráč skáče po jedné noze přes pruty (na každý prut se musí
stoupnout právě jednou).
Skáče se tam i zpět po jedné noze, ale bokem k prutům
(chodidla jsou rovnoběžná s ležícími pruty).
Skáče se tam i zpět bokem k prutům, ale snožmo.
Hráči skáčí tam a zpět snožmo, avšak pozpátku.
Skákání snožmo přes dva pruty (odraz z kamene, dopad
mezi první a druhý prut,...)
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: max. 20 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: 10 metrových prutů, ploché kameny
|
|
|
Siamská dvojčata
|
Každý závodník z družstva uchopí hráče stojícího před ním za
zdviženou pravou nohu a položí mu levou ruku na rameno. Na povel
družstvo vyběhne. Během cesty k cíli se nesmí družstvo nijak
uvolnit. Zpátky mohou běžet stejným způsobem nebo volně, popřípadě
v nějaké jiné kombinaci. Družstvo, které je na výchozí čáře dříve,
vyhrává. Pokud se družstvo průběhu běhu k cíli (metě) rozdělí,
musí se libovolně vrátit na start a začít znovu. Čas mezitím
stále běží. Pro vítězství je vhodné, pokud první z každého družstva
dává povel ke skákání. Družstvo se pohybuje rychleji velkými
skoky vpřed.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: do 30 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Řeka a ostrov
|
Dva hráči z každého družstva zaujmou postavení na místě
vzdáleném 10 m od ostatních dětí, tj. u 'břehů', který se označí
čarou. představují 'vor' pro obě družstva.
Místo, na kterém zůstali ostatní hráči, se nazývá 'ostrov'.
Na znamení organizátora hry začnou oba hráči, kteří představují
vor, pádlovat přes řeku (tzn. utíkat). Chytnou se za ruce a běží
co nejrychleji směrem k ostrovu. Když se tam dostanou,
vezmou jednoho hráče svého družstva na vor, to znamená, vezmou
ho mezi sebe. Potom běží zpět ke břehu (k místu svého původního
postavení vzdálenému 10 m). Odtamtud běží k ostrovu a
vezmou dalšího hráče svého družstva. Když jsou na břehu čtyři
hráči, utvoří dva vory, při šesti dětech se utvoří tři vory atd.
Družstvo, které dříve dokázalo dopravit všechny hráče na břeh,
vítězí.
|
Druh: běhací
Místo: tělocvična, louka, hřiště
Délka: 5 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky:
|
|
|
Rychlost a přesnost
|
Především musíme určit etapy. Budeme je označovat praporkem (fáborky)
na tyčích vysokých nejméně 1 m, aby byly daleko vidět.
Etapy určíme dřív, než se sejdou hráčů. Označíme start a požádáme
pomocníka, aby donesl praporek na nejbližší zatáčku pěšiny. To
bude první etapa. Praporek postavíme tak, aby jej bylo vidět
od startu.
Druhý praporek postavíme tak, aby byl vidět od prvního praporku
atd.
U čtvrtého praporku označíme cíl. Tak budou ve štafetě tři etapy.
Jejich délka není stejná, ale ne více než 100 a ne méně než 25
kroků. (Vzdálenost změří náš pomocník svým krokem). Závody uspořádáme
mezi dvěma čtyřčlennými družstvy. Po jednom hráči z každého
družstva postavíme ke každému praporku (kromě čtvrtého). U druhého
a třetího bude ještě jeden pomocník, který bude sledovat, zda
se plní pravidla soutěže. Pravidla hry:
Oba běžci, kteří jsou na startu, dostanou od nás list papíru
a tužku. Papír a tužka to je štafeta, kterou musíme donést až
do konce. Vyběhnout ze startu však může běžec tehdy, až napíše
počet kroků, který je podle jeho odhadu k nejbližšímu
praporku. Tuto vzdálenost musí určit zrakem hned, jakmile se
postaví na start.
Když zapíšeme počet kroků, běží hráč ke druhému praporku a předá
tam papír i nulku hráči svého družstva, ten zapíše svůj odhad
vzdálenosti k nejbližšímu následujícímu praporku a předá
papír a tužku dalšímu a tak pokračují až k cíli.
Po odstartování hráčů běží organizátor hry ihned k cíli,
aby stačil štafety přijmout, pomocníci v etapách sledují,
aby hráči, než dostanou štafetu, neodcházeli ze svých míst a
aby vzdálenost určovali pouze zrakem. Družstvo, které první doběhne
k cíli, získá dva body za rychlost, pak se podíváme, jak
je to s přesností určených kroků. porovnáme počet zapsaný
hráči v jednotlivých etapách s tím, který nám napsal
náš pomocník. Zjistíme, kdo ve které etapě určil nejsprávnější
vzdálenost. Za nejlepší určeni v každé etapě zapíšeme
jeden bod. podle počtu bodů jednotlivých družstev snadno určíme
vítěze.
|
Druh: běhací
Místo: lesní pěšina
Délka: 60 min
|
Hráči: dvě čtyřčlenná družstva
Pomůcky: papír, tužka, praporek, stopky
|
|
|
Rychlík jede do Bratislavy
|
Všichni hráči sedí ve velkém kruhu, jeden se zavázanýma očima
stojí uprostřed. Každý hráč si vybere jméno některého města.
Vedoucí si napíše jejich seznam a podle tohoto seznamu tu a tam
zvolá např. 'Rychlík jede z Prahy do Bratislavy'. Vybírá
obvykle dva hráče, kteří sedí na opačných stranách kruhu. Ti,
kdož představuji Prahu a Bratislavu, přeběhnou opatrně kruh a
posadí se na druhé sedátko. Střední hráč se však snaží jednoho
z nich chytit. Jestliže si už vyměnilo místa několik hráčů
a střednímu se nepodařilo nikoho zajmout, vedoucí zvolá: 'Všichni
na cestu!' Na toto znamení musí každý vyskočit a přeběhnout
na druhou stranu kruhu. Ve chvatu a zmatku, který nastane, se
střednímu hráči podaří jistě někoho chytit. Chycený pak přebírá
úlohu slepého a slepý bude představovat město místo něho.
|
Druh: běhací
Místo: v místnosti
Délka: 10 min
|
Hráči: všichni a jeden
Pomůcky: šátek
|
|
|