Nosiči brambor
|
Na každý podnos dáme po pěti bramborech. První z dvou družstev
vezmou podnos s bramborami a běží s ním k určenému místu, kde
brambory vysypou, vracejí se zpět ke svému družstvu, odevzdávají
podnos dalšímu, ten s podnosem běží k místu s bramborami, nabere
polévkovou lžící brambory na podnos, běží s podnosem a bramborami
zpět ke svému družstvu, předá podnos dalšímu, který na určeném
místě brambory vysype atd. Hodnotí se dosažený čas.
|
Druh: běhací
Místo: louka, větší místnost
Délka: do 20 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: podnosy, lžíce, brambory
|
|
|
Nosiči
|
Družstva se seřadí do zástupů. První z družstva stojí na startovní
čáře, má na hlavě tři knihy a v ruce drží míč. Na druhém konci
místnosti, proti každému družstvu je nakreslen malý kruh, ve
kterém leží druhý míč. Po pokynu první hráči vyjdou ke svému
kruhu a vymění míč. Vrátí se na startovní čáru, předají knihy
a míč dalšímu v družstvu. Skupina, která první absolvuje výměny
míčů, vyhrává. Jestliže někomu spadnou knihy, přidrží-li si je
rukou, nebo jestliže neumístí míč správně do kruhu, musí se vrátit na
startovní čáru a začít znovu.
|
Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 50 min
|
Hráči: e roz
Pomůcky: 3 knihy a míče na skupinu
|
|
|
Na vlak
|
Družstva stojí v zástupech před metou ve vzdálenosti 10 metrů.
Na dané znamení vyběhnou první, oběhnou metu a vrátí se zpět,
kde se k nim připojí další, oba znovu oběhnou metu a připojí
se k nim třetí,... Hráči se drží za ramena. Vítězí družstvo,
ve kterém i poslední člen oběhl metu.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: skupiny $>$12
Pomůcky:
|
|
|
Na ponocného
|
Skupina hráčů si stoupne do kruhu a označí si tam své místo.
Zbylý hráč, ponocný, pak vezme někoho za ruku, další se k nim
postupně připojují, čímž vznikne řetěz s ponocným v čele. Když
ponocný zavolá ,,domů', všichni utíkají na nejbližší značku.
Na koho značka nezbude, stává se ponocným.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: skupina a jeden $<$11
Pomůcky:
|
|
|
Na kouzelníka
|
Uprostřed hřiště 10$ imes$20 metrů stojí kouzelník a má kouzelnickou
hůlku. Když ji zvedne nad hlavu, musí všichni přiběhnout k němu
a napodobovat jeho pohyby. Jakmile ale hodí kouzelník hůlku na
zem, všichni se rozprchnou, protože je honí. Koho chytí, stává
se kouzelníkem.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: krátká
|
Hráči: družstvo a jeden 8--11
Pomůcky:
|
|
|
Na jestřába
|
Jeden z hráčů je jestřáb, ostatní jsou holubi. Organizátor
hry se postaví stranou a zavolá ,,Holubi, do pole!'
Holubi se rozprchnou a jestřáb je honí. Když zavolá organizátor
hry: ,,Domů', sbíhají se holubi k organizátorovi hry do
holubníku (prostor, který je na hřišti vyznačen). Koho jestřáb
chytne, než doběhne do holubníku, stává se jestřábem.
|
Druh: běhací
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
|
Hráči: skupina a jeden
Pomůcky:
|
|
|
Molekuly
|
U této hry je důležitá heterogennost hráčů. Zvolíme předříkávače
a ten potom předříkává následujícím způsobem : 'Molekuly
kmitají' (to značí začátek kola, všichni hráči poskakují a vzájemně
se prolínají), 'Vytvoříme molekuly homo/hetero dvou/tří/čtyř/...'
- na tento signál začnou hráči vytvářet skupinky. V každé
skupině musí být přesně tolik lidí kolik předříkávač řekl a navíc
se musí řídit předponou homo či hetero. Homo znamená, že ve skupině
jsou pouze osoby jednoho pohlaví, hetero značí, že v každé
skupině musí být, alespoň jeden muž a jedna žena. Ti co
se nenacpou do žádné skupiny vypadají a dále nehrají,
ostatní pokračují dále ('Molekuly kmitají'...). Hrajeme tak
dlouho, až zbudou poslední dva hráči a ti vyhráli.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: $>$5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Mokré tričko
|
Je to hra vhodná pro větší počet hráčů bez ohledu na věk a parný den. Hráči
se obléknou do plavek a trička s krátkým rukávem a vezmou si hrníček
(hliníkový nebo z umělé hmoty). Doporučuje se hrát naboso. Doprostřed tábora
se umístí nádoby s vodou a hráči se rozdělí na dvě skupiny. Po úvodním
hvizdu si hráči nabírají do svého hrníčku vodu a snaží se polít protihráče.
Ze hry odstupují hráči, kteří mají celé tričko mokré. Hraje se až do vyřazení
hráčů jednoho družstva nebo do vyčerpání vody.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 15 min
|
Hráči: počet 20+
Pomůcky: plavky, tričko, nádoby s vodou, hrníčky
|
|
|
Medvědi
|
Verze 1
Úkolem hráčů je pozabíjet všechny medvědy a naopak. Hráči
zabijí medvěda tak, že se dva dotknou během krátkého časového
intervalu (3 s). Medvěd zabije hráče tak, že ho povalí na zem.
Verze 2
Úkolem hráčů je zjistit jména všech medvědů (viz. cedulky na
zádech). Pokud se hráče dotkne medvěd je mrtev a dohrál.
Pokud hráč řekne medvědovo jméno, medvěd na 5 s zkamení (jenom jako).
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: 5--20 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky: cedulky
|
|
|
Maršál a~špion
|
Každé družstvo dostane sadu papírků s hodnostmi, kterou
si mezi sebe tajně rozdělí.
Doporučené hodnosti jsou takovéto:
- Maršál
- Kapitán
- Pěšák
- Minér
- Špion
- Bomba
Pozn. Maršál je v každém družstvu právě jeden, špion musí
být alespoň 1 ostatní dle volby organizátora (je možno dát více
lístečků než je hráčů a je pak na družstvech, které vynechají).
Hra probíhá asi takto: nejdříve hráči pobíhají po vymezeném poli
a nic se neděje. Zábava začíná teprve, když někdo někoho plácne.
Základní pravidlo hry je: Vyšší hodnost zabíjí nižší (mrtvola
odchází na předem vymezený hřbitov), pokud se utkají dvě stejné
hodnosti, záleží na tom kdo koho plácl, pokud se plácl přibližně
zaráz, boj zůstává nerozhodný a nikdo nevítězí.
Nyní následuje seznam výjimek z výše uvedeného základního
pravidla:
- Špion zabíjí Maršála
- Uvedená pravidla vůbec neplatí pro bombu. Pro bombu platí:
nesmí nikoho plácnout, pokud na ni někdo zaútočí, umřou oba dva
(neplatí pro minéra, ten přežije). Bomba umře v každém případě!
Družstvo prohrává:
- pokud umře Maršál
- pokud zůstane samotný Maršál
Pozn. Ačkoli se zdá, že tato hra je úplně náhodná, dá se zde
vymyslet spousta zajímavých strategií, ale na to je potřeba alespoň
trochu inteligentní lidi. Každopádně se to dá hrát i s menšími
dětmi--ty sice nejsou schopny dodržovat žádnou strategii, ale
stejně je to baví.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: 5--6 krát 6 minut
|
Hráči: 2--4 skupiny
Pomůcky: papírky s~hodnostmi
|
|
|
Maják
|
Jeden člověk představuje maják. Stoupne si na určité místo (pokud
možno vyvýšené) a začne se pomalu točit. Hráči startují
z jiného místa, které není od majáku vidět, a snaží
se dostat k majáku (=dotknout se ho). Když však maják
uvidí některého hráče, řekne jeho jméno a tento hráč se
musí vrátit na startovní místo a může jít znova. První
tři hráči, kteří se dostanou k majáku, získávají bod.
Hrajeme vícekrát.
Pozn. Není vhodné hrát na louce.
|
Druh: běhací
Místo: členitý terén
Délka: 5 min
|
Hráči: jednotlivci
Pomůcky:
|
|
|
Lovení klobouku
|
Sestavíme dvě družstva. Rozestaví se v řadě proti sobě,
1--5 m od sebe.
Mezi oběma družstvy nakreslíme půlící čáru a na ni umístíme klobouky
(nebo něco jiného), aby na každý pár stojící proti sobě připadl
jeden.
Na znamení vedoucího hry se páry stojící proti sobě rozeběhnou
ke klobouku. Kdo se k němu dostane dříve, odnese si ho.
Vedoucí hry spočítá klobouky. Družstvo, které získalo víc klobouků,
je vítězem.
|
Druh: běhací
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
|
Hráči: dvě skupiny
Pomůcky: klobouky
|
|
|
Lov na antilopy
|
Tygři loví antilopy, která vyšly 5 minut před tygry. Obklíčí-li
mlčky 3 tygři antilopu, je chycena. Vykřikne-li přitom některý
z tygrů, může se antilopa spasit útěkem. Chycenou antilopu dovede
tygr na shromaždiště. Tygři vyhrávají, když je chycena více jak
1/2 antilop.
|
Druh: běhací
Místo: les
Délka: max. 15 min
|
Hráči: dvě skupiny 10--12
Pomůcky:
|
|
|
Lištičky
|
Hraje několik (3--6) stejně velkých družstev. Každé družstvo přestavuje
jednu rodinu lišek. Každý hráč dostane jeden ocas (proužek krepového
papíru 2$ imes$150 cm) v barvě svého družstva. Ocas si zastrčí jedním
koncem za kalhoty tak, aby se druhým koncem táhl po zemi.
Jednotlivé rodiny se snaží získat nadvládu nad územím tak,
že vyřadí co nejvíc ostatních lišek. Liška může hrát pouze tehdy,
pokud má ocas tak dlouhý, že stojícímu hráči dosahuje na zem.
Pokud se tedy stane, že někdo přijde o ocas, odchází ze hry.
Vítězí to družstvo, kterému zůstalo nejvíce členů.
|
Druh: běhací
Místo: louka či terén
Délka: 10 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: krepový papír
|
|
|
Lístečky na louce
|
Na louce jsou náhodně rozmístěny lístečky s čísly od 1
do 100. Družiny mají za úkol donést vedoucímu lístečky, jejichž
součet dává číslo, které vedoucí vyhlásil. Bod dostává pouze
ta družina, která přinese správně součet první. Ostatní pak musí
lístečky vrátit na louku. Ohlásí-li některá družina, že požadované
číslo nelze získat, a je-li to pravda, získává 2 body. Avšak
není-li to pravda a některá jiná družina toto číslo získá, dostává
2 body tato družina a první družině se 2 body strhnou.
|
Druh: běhací
Místo: louka
Délka: 30--60 min
|
Hráči: skupiny
Pomůcky: lístečky s~čísly
|
|
|
La Manche
|
Den před organizováním hry je třeba vybrat okruh, oznámit základní
informace (neprozradit, že jde o běh), rozdělit hráče do skupin
po 5 lidech (v případě nedělitelného počtu po 6, nikoliv po 4)
a přiřadit každé skupině barvu. Na ráno je třeba připravit ještě
označení závodních aut (nejlepší jsou kusy bílého prostěradla
na kterých jsou nakresleny různé typy vozidel dle fantazie).
Označení se nosí na krku je třeba jej opatřit špagáty. Dále je
nutné vybrat novináře z řad těch, kteří se nemohou ze zdravotních
důvodů zúčastnit.
Každá skupina si na začátku okruhu vybuduje své depo, kam si
může přinést jakýkoliv doping--pití, jídlo, oblečení, maséra,
maminku, lopatu na padlé,... Členové jednotlivých skupin jsou
dále povinni se viditelně označit barvou svého týmu stejně tak
jako si označí svá auta. Na tyto přípravy je 20 minut. Poté co
mají všichni vybudované depo a jsou všichni přítomni se jede
zkušební kolo, kde si všichni projdou trať.
Na trati při závodu mohou být najednou maximálně 3 auta z každé
skupinky a každé musí být řádně označeno. Nikde není psáno, že
celou dobu musejí být na trati 3 hráči a musejí běhat, to je
vnitřní záležitost týmu. Na každých 5 kol musí připadat jedno
kolo s handicapem (běh s židlí, s míčem a se svázanýma nohama).
Handicapy je nutné střídat--není možné běhat stále s židlí.
Za svázané nohy se počítá 1 kolo s handicapem a 1 kolo normálně
navíc. Židle a míč jsou počítány pouze jako kola s handicapem.
Šéf hry sedí na židli u cíle okruhu a každý probíhající se musí
nahlásit barvou týmu, šéf pak zapíše kolo do přehledu. Hodnotí
se počet kol.
Novináři se během těchto 2 hodin pohybují po trati a získávají
cenné informace od závodníků. Po skončení 2 hodin se nechá chvilinku
oddych (max. 5 minut) a odstartuje se 20 kol. Zde vítězí ti kdo
mají oněch 20 kol nejrychleji za sebou.
|
Druh: běhací
Místo: okruh (200m--1km)
Délka: 4 hodiny + odpoledne na zotavení
|
Hráči: skupiny po 5 lidech
Pomůcky: židle, míč, 2 šátky, 3 označení auta, stopky
|
|
|